خانه » پیشنهاد سردبیر » انتظار فرساینده فرش برای موزه شدن/دوست دارم تا زنده هستم موزه را ببینم

انتظار فرساینده فرش برای موزه شدن/دوست دارم تا زنده هستم موزه را ببینم

شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴      شماره ۳۱۹

گروه اجتماعی- هورا نورمحمدی
در شهرها موازی با توسعه و عمران شهری هر از چند گاهی اخباری در مورود تخریب آثار قدیمی و خانه هاو ابنیه های تاریخی به دلیل اجرای طرح های عمرانی شنیده می شود اخباری که برای استناد به آنها نیازی به تورق طولانی تاریخ نیست و کافی است به اخبار چند سال گشته نگاهی بیاندازیم. حجره های قدیمی اطراف بقعه آقا نورالدین، آب انبار ۲۰۰ ساله، سردرب بازار تاریخی و …
البته در میان اخبار مایوس کننده حوزه میراث فرهنگی، اخباری که کمی زخم‌ها را التیام می‌بخشند همچون ثبت آثار ملی ، ثبت جهانی میراث معنوی و برگزاری برخی جشنهای نمادین و … وجود دارد ولی اینبار خبر ساخت بزرگترین موزه فرش کشور در اراک خبری مسرت بخش بود که اگر برنامه ریزی دقیقی در این باب شود تلخی اخبار مایوس کننده در کام مردم کم خواهد شد و شاید بسیاری از کوتاهی هایی که به دلیل کمبود اعتبارات در حق برخی بناها شده است را از یاد ببرند.
هر چند اقدامهایی مانند ایجاد موزه ها کاری است که مشکلات خاص خود را دارد، ولی شهر اراک که بیش از ۱۳ سال است شاهد بی مهری مسئولین در ساخت باغ موزه دفاع مقدس است، شنیدن ساخت بزرگترین و چهارمین موزه فرش کشور در اراک در کنار خوشحالی دیدن فرشهای قدیمی از نیاکان و گذشتگانشان تردیدی دارند به اندازه سالهای انتظارشان برای به تصویر کشیدن ایثارگری ۸ سال دفاع مقدس همشهریانشان.
دوست دارم تا زنده هستم موزه را ببینم
درست یکسال پیش در آذرماه بود که ابراهیم حسینجانی، یک هنردوست و خیر اراکی ۱۲۰ تخته انواع فرش دستباف هنرمندان با ذوق استان مرکزی را در مراسمی برای راه اندازی موزه تخصصی فرش در اراک اهدا کرد و در همان مراسم استاندار و مسئولین میراث فرهنگی قول دادند با تخصیص اعتبار لازم و مکان یابی مناسب به زودی موزه تخصصی فرش استان مرکزی احداث شود و اکنون با گذشت یکسال کار احداث موزه در همان پله آن روز ها، یعنی مکان یابی مناسب قرار دارد و مسئولین کشوری و استانی برای گشایش گره موزه فرش به دستان اعضای شورای شهر و شهردار اراک امید بستند و خیر اهدا کننده که خود از تولیدکنندگان و تاجران به نام فرش کشور است و سالهای زندگی خود را در صنعت فرش سپری کرده است پس از گشت یکسال انتظار برای به نمایش درآمدن آثار اهدایی اش می گوید: دوست دارم تا زنده هستم موزه فرش را ببینم.
فرش استان مرکزی شهرت جهانی دارد
صحن علنی شورای شهر اراک اینبار میزبان مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور، مدیر کل میراث فرهنگی استان ، خیر و اهدا کننده ۱۲۰ تخته فرش قدیمی و هیات همراه بود .
مدیرکل امور موزه های کشور در این نشست بر ایجاد موزه فرش در اراک تاکید کرد و افزود: استان مرکزی به ویژه کلانشهر اراک دارای فرهنگ و هنری غنی بوده که مهم‌ترین این هنرها صنعت فرش این خطه است که شهرت جهانی دارد.
محمدرضا کارگر با بیان اینکه در تبریز با سه تخته فرش یک موزه در حال ساخت است اما در اراک با اهدای ۱۲۰ تخته فرش توسط ابراهیم حسینجانی از تولیدکنندگان و تاجران به نام فرش کشور، هنوز این موزه ایجاد نشده است افزود: مسئولان استان و اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک با برگزاری این نشست علاقه خود به تبیین و نهادینه کردن و فرهنگ و هنر ایرانی به ویژه صنعت فرش را نشان دادند.
وی ادامه داد: به اهدا کننده این فرش ها پیشنهاد شده که اجازه دهد آنها در یکی از بهترین نقاط تهران به نمایش گذاشته شود ولی او اصرار به نگهداری آنها در اراک دارد.
کارگر بیان کرد: در صورت خرید و تهیه زمین، امور موزه های کشور آماده کمک در زمینه تامین تجهیزات موزه فرش در اراک است.
مکان احداث موزه باید در بهترین نقطه هر شهر باشد
مدیرکل امور موزه های کشور با تاکید بر اهمیت جایگاه و نقش موثر موزه در انتقال فرهنگ به جامعه گفت: مکان احداث موزه باید در بهترین نقطه هر شهر باشد و در ایجاد یک موزه باید از بهترین طراحان، مصالح ساختمانی، شدیدترین سیستم های حفاظتی و امانتدارترین افراد استفاده شود.
وی با بیان اینکه ۱۲۰ تخته فرش در مدت بیش از ۶ دهه توسط سید ابراهیم حسینجانی تاجر فرش ایرانی جمع‌آوری شده و ارزش تخمینی فرشهای اهدایی ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان است ادامه داد:هم‌اکنون باید تمامی نهادها و مسئولان به منظور حفاظت از این گنجینه ارزشمند هنری گام بردارند.
مدیرکل موزه‌های کشور عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگی با توجه به اینکه متعهد شده کلنگ احداث هیچ موزه‌ای را به زمین نزند و به تکمیل موزه‌های نیمه‌تمام بپردازد، این تعهد را زیر پا گذاشته و این مهم را در اراک ایجاد می‌کند.
کارگر گفت: زمینی که مورد نظر سازمان میراث فرهنگی برای ساخت موزه فرش اراک در نظر گرفته شده در پارک ملت این شهر قرار دارد که مکان مناسبی برای این موزه است.
بزرگترین موزه فرش کشور دوساله در اراک ساخته می شود
وی ادامه داد: در صورتی که مشکلات حقوقی زمین حل شود و این زمین واگذار گردد در یک پروژه دوساله با تامین اعتبار از سوی اداره امور موزه های کشور ،کار ساخت بزرگترین موزه فرش کشور در اراک پایان می یابد.
کارگر با اشاره به اینکه ۹ میلیارد تومان برای ایجاد و راه اندازی موزه نیاز است تصریح کرد: با ساخت این موزه در اراک شاهد شکوفایی مجدد این هنر در استان مرکزی خواهیم بود و این اقدام یک رخداد تاریخی برای هنر فرش در استان مرکزی و کشور است.
فرش ساروق با ساخت موزه احیا می شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این نشست احداث موزه فرش را یک کار شاخص توصیف کرد و افزود: با توجه به فرش های اهدایی و ویژگی های در نظر گرفته شده برای موزه اراک این موزه مجموعه ای ماندگار و شاخص در کشور خواهد شد.
سیدمحمد حسینی ابراز امیدواری کرد: با ساخت این موزه به نوعی فرش ساروق و هنر فرش بافی این خطه را حفظ کرده و بیش از پیش احیا کنیم.
وی افزود: این تاجر هنر دوست فرشهای اهدایی را که نماد هنر و تاریخ کهن استان مرکزی است، از کشورهای مختلف اروپایی خریداری کرده و برای پاسداشت هنر و خلاقیت هنرمندان فرشباف استان، دوباره به این خطه برگردانده است.
حسینی ادامه داد: ساخت و تجهیز موزه فرش در اراک کاری بسیار مهم، با ارزش و شاخص است که اگر به مرحله اجرا درآید یک برند زرین در کارنامه کلانشهر اراک خواهد بود که می بایست شهرداری و شورای اسلامی کلانشهر اراک از تمامی ظرفیت خود به منظور راه‌اندازی موزه فرش استفاده کنند و یک کار شاخص و ماندگار که تاکنون در سطح کشور انجام نشده را به بهترین شکل انجام دهند.
نامی برازنده، موزه فرش شهدای ایران اسلامی
سید ابراهیم حسینجانی تاجر فرش اراکی نیز در این نشست با بیان اینکه این گنجینه حاصل ۵۵ سال فعالیت من در حوزه فرش دستباف ایرانی است گفت: این مهم به برکت خون شهدا و آرامشی که در کشور وجود دارد محقق شده است و می خواهم به پاسداشت خون شهدا موزه فرش اراک با عنوان «موزه فرش شهدای ایران اسلامی» نام‌گذاری شود تا یاد و خاطره شهدا در اذهان زنده بماند.
وی افزود: این مجموعه شامل با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران است که دارای قدمت یک‌صد سال تا ۴۰۰ سال بوده و تاریخ بافت تمامی این فرش‌ها بر روی آنها ثبت شده که بیش از نیمی از این فرش‌ها اثر هنرمندان استان مرکزی به خصوص ساروق، جیریا و غیاث‌آباد است.
حسینجانی با اشاره به اینکه نخستین موزه فرش در تهران وجود دارد اظهار کرد: استان مرکزی با دارا بودن مناطق فراهان، ساروق، جیریا، غیاث‌آباد، محلات و دلیجان که سرمایه‌های ارزشمند فرش استان مرکزی هستند، می‌تواند به عنوان دومین موزه فرش و قطب تولید فرش‌های دستباف نفیس در کشور محسوب شود.
ساخت موزه فرش راهی برای احیا صنایع سنتی
رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این نشست با توجه به شهرت کشوری و جهانی فرش اراک، ایجاد موزه فرش در اراک را ضروری دانست و بیان داشت: استان مرکزی دارای صنایع دستی بسیار مهم و ارزنده‌ای است.
اسماعیل تاج آباد افزود: صنایع دستی و هنری استان مرکزی به ویژه کلانشهر اراک مغفول مانده و صنایع مدرن در حال حاضر جایگزین این صنایع شده‌اند که ساخت موزه فرش در این شهر تا حد زیادی این مشکل را رفع می‌کند.
وی ادامه داد: اعضای شورای اسلامی و شهرداری کلانشهر اراک تلاش می کنند مکان مناسبی را برای احداث این موزه به اداره کل میراث فرهنگی واگذار کنند.
در این نشست مقرر شد کارگروهی متشکل از شهرداری، شورای شهر، میراث فرهنگی، حوزه معاونت عمرانی استانداری و راه و شهرسازی تشکیل و نقاط پیشنهاد شده در خصوص ایجاد موزه فرش بررسی شود.
ضرورت تدبیر برای جلوگیری از نوشدارو شدن
فرش دستباف از جایگاه های ویژه ای در کشورمان برخوردار است چرا که نقش خاصی را در زمینه های فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی ایفا می کند، فرش دستباف یکی از رشته های حوزه هنرهای سنتی در کشورمان می باشد که با توجه به سابقه و دیرینگی این هنر در سرزمین ایران دارای اهمیت فراوان می باشد و پیشینه درهم‌تنیدنِ الیاف در ایران به هزاره پنجم پیش از میلاد می‌رسد و میراث گرانقدری است که از دیرباز به جا مانده و در شناسنامه ملت ما، مهر تأیید خورده است از این رو حفظ و بالندگی به این میراث یک «وظیفه» است.
به لحاظ فرهنگی فرش تنها کالایی است که ذکر نام آن با نام ایران عجین می باشد. بخش عمده ای از هنر و تمدن ایران مدیون فرش است و یکی از بهترین راه ها و ابزار انتقال فرهنگ اصیل ایران به دیگر جوامع می باشد .
یکی از مکانهایی که می تواند بهترین مکان برای حفظ میراث معنوی و دستاورد گذشتگان باشد موزه ها هستند. که گویی به عنوان مظهر حفظ میراث فرهنگی و محل آشنایی نسل جدید و پیشینه هر کشور از اهمیت بالایی در هر جامعه برخوردار هستند، پس امید میرود، روند ساخت این موزه با تدبیری ویژه سریع شود تا نکند سایه بی مهری مسئولین بر آن چنان سایه افکند که این موزه هم نوشدارویی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.