خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» گزارش می دهد؛ شورای شهر اراک همچنان در حال بررسی گزینه های شهرداری است/در انتظار شهردار بومی

«وقایع استان» گزارش می دهد؛ شورای شهر اراک همچنان در حال بررسی گزینه های شهرداری است/در انتظار شهردار بومی

سه شنبه ۳۱ مرداد ۹۶   شماره ۶۶۱

علی امیدی: در فاصله یک روز تا شروع بکار رسمی شوراهای پنجم شهر و روستا در سراسر کشور مهمترین موضوعی که همچنان اعضای منتخب شورای پنجم شهرها را به خود مشغول کرده، انتخاب شهردار است. در حال حاضر در بسیاری از شهرها بویژه مراکز استانها شوراهای شهر گزینه های خود را برای شهرداری مطرح نموده و در حال بررسی آنها هستند. در تهران، قم، مشهد و چند شهر دیگر شهرداران مشخص شده و در برخی دیگر تقریبا به گزینه نهایی نزدیک شده اند. اما در این میان در شهر اراک شورای شهر به هشت گزینه از میان بیش از ۳۰ رزومه، رسیده که پس از مدتی ایرج رضایی سخنگوی فراکسیون امید شورای شهر اراک اعلام کرد یکی از گزینه ها انصراف و این فراکسیون در حال بررسی هفت گزینه دیگر است. در روزهای اخیر هفت گزینه شهرداری اراک با حضور در محل جلسات منتخبین شورای شهر پنجم اراک به ارائه رزومه خود پرداخته و از برنامه هایشان گفتند. رئیس فراکسیون امید شورای شهر اراک نیز با اشاره به اینکه اولویت نخست در انتخاب شهردار اراک از میان گزینه نهایی معرفی شده داشتن تفکر و منش اصلاح طلبی و همسویی با اکثریت شورا می باشد، افزود: بومی بودن، پاکدستی، خوشنامی، داشتن تخصص علی الخصوص در حوزه مدیریت شهری، کارآمدی و توانمندی از شاخصه های بعدی انتخاب شهردار خواهد بود.

با این وجود یکی از منتخبین دوره پنجم شورای اسلامی اراک که عضو فراکسیون امید نیست، در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه گزینه‌های مطرح شده برای پست شهردار اراک تنها افراد پیشنهادی فراکسیون امید هستند، گفت: گزینه‌های دیگری نیز برای شهرداری اراک در نظر گرفته شده که در زمان مناسب معرفی می‌شوند. علیرضا مرادی در خصوص ویژگی‌های مورد توجه برای فردی که به عنوان شهردار اراک معرفی می‌شود، افزود: مهمترین ویژگی بومی بودن فرد مورد نظر است و گزینه غیربومی تنها در صورتی مورد توجه قرار می‌گیرد که ویژگی‌های شاخص‌تری نسبت به افراد بومی داشته باشد.
منتخب دوره پنجم شورای شهر اراک ادامه داد: پاکدست و متخصص بودن نیز در این حوزه بسیار حائز اهمیت است و قطعا باید فردی انتخاب شود که مصالح تمامی شهروندان را در نظر داشته باشد، نه تنها جمعیت محدودی را مورد توجه قرار دهد و موضوع پاکدست بودن را نیز خدشه‌دار کند.
مرادی تاکید کرد: موضوعی که تمامی منتخبین دوره پنجم باید مورد توجه قرار دهند، دقت نظر در معرفی افراد به عنوان شهردار است. در واقع معرفی یک فرد به عنوان شهردار بازگوکننده اندیشه و اخلاق هر یک از منتخبین دوره پنجم است و معرفی یک فرد نامناسب در واقع نه تنها یک عضو شورای شهر بلکه تمامی اعضا را زیر سوال می‌برد، به همین دلیل باید در معرفی افراد دقت لازم به کار گرفته شود. وی ادامه داد: انتخاب شهردار و نظارت بر کار و اقدامات شهردار در آینده یکی از وظایف شورای شهر است و در کنار این موضوع، دیگر مسائل مربوط به زندگی شهری نیز باید رصد و به عنوان مطالبه مردمی توسط نمایندگان محلی پیگیری شود.
منتخب دوره پنجم شورای شهر اراک افزود: اراک در بخش‌های مختلف از جمله محیط زیست، فرهنگی – هنری، بهداشت و درمان ضعف‌های قابل توجهی دارد و باید این موارد توسط اعضای شورای شهر مورد بررسی قرار بگیرد. مرادی گفت: در بخش‌های مختلف باید تحقیق علمی و بررسی دقیق انجام و نقاط قوت و ضعف احصاء شود.
دکتر علی اکبر کریمی نیز با اشاره به اینکه پاکدستی و مردم باوری از ویژگی های شاخص برای انتخاب مدیریت شهری است بیان کرد:با توجه به پیچیدگی ها و گستردگی وظایف در شهرداری کلان شهر اراک انتظار می رود برای شهرداری این کلانشهر مدیری آشنا به ساختار سازمان شهرداری و ویژگی های این کلانشهر از نظر شهرسازی، معماری، خدماتی و حمل و نقل انتخاب شود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان افزود: انتخاب نیروی بومی از شهر اراک و استان مرکزی نقش مهم و راهگشایی برای این حوزه است؛ شهردار علاوه بر پاکدست بودن باید از روحیه فساد ستیزی برخوردار باشد. با توجه به اینکه نوع فعالیت های شهرداری در کمتر رشته دانشگاهی وجود دارد، برخورداری از تجربه در حوزه شهرداری می تواند نقش موثری در توسعه و عمران شهری کلانشهر اراک به همراه داشته باشد و امید است شورای پنجم این کلانشهر در انتخاب شهردار از افرادی با تجربه در سطوح مدیریت شهری استفاده کنند. وی اظهار داشت: انتخاب شهردار جزء وظایف قانونی شورای شهر است و نباید حق این انتخاب از اعضای شورا سلب شود؛ امید است شورای کلانشهر اراک با انتخاب اصلح زمینه پیشرفت، توسعه و آبادانی این کلانشهر را فراهم کنند.
سیدمهدی مقدسی دیگر نماینده اراک، خنداب و کمیجان نیز با بیان اینکه تنها ۲ نفر از اعضای شورای شهر درباره گزینه های شهرداری اراک با وی مشورت کردند، افزود: شورا گام اول را محکم بردارد و امید مردم را ناامید نکند.
مهندس فیلی معاون عمرانی استاندار نیز در گفتگو با وقایع استان درباره انتخاب شهردار اراک گفت: شورای شهر اراک، شهرداری با تجربه شهرداری در کلانشهر و فردی غیر سیاسی انتخاب کنند. معاون عمرانی استاندار افزود: شهردار باید در جذب سرمایه موفق باشد و بتواند شادی و نشاط را در جامعه ایجاد کند، شهردار آینده باید دیدباز و آینده نگر داشته باشد.
اخبار انتخاب شهرداران سایر شهرهای استان هم نشان می دهد که هیچ یک از شوراهای شهر در استان تاکنون به شهردار نهایی خود نرسیده اند، البته فارس مدعی شده که شورای شهر محلات به گزینه نهایی نزدیک شده است. آنگونه که فارس گزارش داده، یک منبع آگاه به آنها گفته است که صادق استرابی به عنوان شهردار جدید شهر محلات انتخاب شده است.
این منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر محلات با بررسی‌های صورت داده صادق استرابی را به عنوان شهردار جدید این شهر انتخاب کردند.وی تصریح کرد: اعضای شورای اسلامی شهر محلات با برگزاری ۵۰ جلسه کاری ۳۰ گزینه را به عنوان گزینه پیشنهادی شهرداری انتخاب کردند و بررسی‌های لازم را در بین این افراد انتخاب کردند.
وی خاطرنشان کرد: با جمع‌بندی‌های صورت گرفته ۵ نفر را انتخاب کردند که از این تعداد ۳ نفر انصراف خود را اعلام و در نهایت صادق استرابی را به عنوان شهردار جدید این شهر انتخاب کردند.وی گفت: استرابی پیش از این به مدت ۱۰ سال به عنوان معاون شهرداری فعالیت داشته است.به گفته وی حکم سرپرستی شهردار جدید صادر و با آغاز به کار شورای شهر حکم شهرداری صادر خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.