خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» چرایی آمار بالای تصادفات را به بهانه تصادفات اخیر در استان مرکزی بررسی می کند/کمتر بمیریم

«وقایع استان» چرایی آمار بالای تصادفات را به بهانه تصادفات اخیر در استان مرکزی بررسی می کند/کمتر بمیریم

دوشنبه ۱۹تیر ۹۶ شماره ۶۲۶
***
وقایع استان
فرشته غلامی
***
نیمه شب بود، مرد تمام تلاشش را می کرد تا چشمانش را باز نگه دارد. از اینکه ۶-۷ ساعت پشت فرمان نشسته بود خسته بود اما می خواست زودتر به مقصد برسد، همسرش در صندلی کنارش نشسته بود و مدام چرت می زد و هر چند دقیقه یکبار چشمانش را باز می کرد و به شوهرش نگاهی می انداخت. دو کودکش هم در صندلی عقب خوابیده بودند. با تمام تلاشی که مرد می کرد اما در نهایت اتفاقی که نباید بیافتد، افتد. یک لحظه غفلت و تصادف… تصادفی که منجر به مرگ آن مرد و دو فرزندش و معلولیت همسرش شد.
سال هاست ایران در راس کشورهایی است که بالاترین تعداد تلفات حوادث جاده ای را دارد اگرچه در حال حاضر گفته می‌شود که رقم فاجعه بار ۲۸ هزار نفر تلفات که در چند سال گذشته ثبت شده، به تدریج کاهش یافته و به زیر ۱۶ هزار نفر در سال‌های اخیر کاهش یافته است.
بیش از ۹۰ سال است که از اولین تصادف جاده ای در ایران می گذرد، سال ۱۳۰۵ بود که «غلامحسین درویش» معروف به «درویش خان» در اثر برخورد درشکه اش با اتومبیل وارداتی خیابان های تهران جان خود را از دست داد، از آن زمان به بعد فاجعه ای به نام «تصادفات جاده ای» در ایران کلید خورد که سالیانه هزاران نفر از مردم کشور را به کام مرگ می فرستد و ده ها هزار نفر را معلول و مجروح می کند.
براساس آمار سالانه بطور متوسط ۱۶ هزار مرگ و میر جاده‌ای و ۳۱۱ هزار زخمی و ناتوان جسمی در این رابطه ثبت شده است. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که در سال ۹۵ معادل ۱۵هزار و ۹۳۲ نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند و این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ به میزان ۳٫۹‌درصد کاهش داشته است.
بر اساس گزارش فایننشال تریبیون، دو سوم (معادل ۶۵ درصد) از کل تصادفات در جاده‌های برون شهری و ۲۲٫۳‌درصد در جاده‌های شهری رخ داده است و در حدود ۲‌درصد از تصادفات نیز در جاده‌های روستایی به وقوع پیوسته است.
اقداماتی مانند نصب دوربین‌های نظارتی در شهرها و جاده‌های درون شهری سبب شده است تا میزان بالای تصادفات و تلفات جاده‌ای به مراتب کاهش پیدا کند. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۶، نرخ جرایم رانندگی به‌شدت افزایش یافت بطوری که بالاترین جریمه رانندگی از ۲۰۰ هزار تومان (۶۱دلار) به ۴۰۰ هزار تومان (۱۲۱دلار) افزایش یافت. پلیس معتقد است که سیستم نمره منفی که در قانون راهنمایی و رانندگی در سال ۲۰۱۱ تصویب شد، نسبت به جرایم سنگین، مانع مهمی برای رانندگان بی‌دقت بوده است.
تحت این سیستم، هر نوع تخلف از مقررات رانندگی، چند نمره منفی در پی خواهد داشت. برای مثال، رانندگی براثر مصرف مشروبات الکلی و سرعت بیش از حد مجاز، هر کدام ۱۱ نمره منفی دارند.
اینکه با شروع تعطیلات میزان تصادفات هم بیشتر شود امری بدیهی است. اکنون هم که تابستان است و فصل رونق مسافرت. این روزها بسیاری از شهرها مقصد مسافران تابستانی هستند و همین تعدد مسافرت ها و شلوغی جاده ها مسبب اتفاقات ناگواری همچون افزایش تصادفات و تلفات ناشی از آن می شود و همین امر زنگ خطر جدی را برایمان به صدا در آورده است. موضوع تلفات جاده ای به قدری مهم و پر رنگ شده که حالا برای پنجمین سال است که پلیس همزمان با پایان امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها و درست با آغاز فصل تابستان طرح ویژه تابستانی را در سراسر جاده‌های کشور برگزار می‌کند. دستگاه‌های امدادی و خدماتی زیادی در این طرح عضویت دارند و هر سه ماه یک بار دستاوردها و نواقص مربوط به جاده‌ها و وسایل نقلیه تجهیزات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مهارت رانندگی رانندگان را در بوته نقد قرار می‌دهند و عزمشان را جزم کرده‌اند که آمار تصادفات را کاهش بدهند.
رییس پلیس راهور ناجا هم در برنامه های تلویزیونی و در سایر رسانه ها به طور مداوم هشدار می دهد و می گوید:۴۰ درصد از حوادث در طرح تابستانی مربوط به خروج خودروها از جاده و واژگونی آنها بوده است.
گذشته از اینکه در تمام ایران تصادفات جاده ای به وفور دیده می شود و محال است به خارج از شهر سفر کنیم و شاهد یک تصادف نباشیم اما گویا در استان مرکزی از آنجایی که محور مواصلاتی با تمام نقاط کشور است، آمار این تصادفات بسیار بیشتر از سایر نقاط است و آنچنان که قائم مقام وزیر کشور گفته بود استان مرکزی رتبه دوم تصادفات رانندگی را در کشور داراست و در حوزه فراوانی تلفات رتبه ۱۲ کشوری را دارد و سالانه حدود ۵۰۰نفر در جاده های برون و درون استانی کشته و ۱۱ هزار نفر نیز مصدوم می شوند.
رستم وندی با بیان اینکه باید کاهش سالانه ۱۰ درصدی میزان تلفات ناشی از رانندگی را در برنامه این استان تعریف کنیم اظهار کرد: براین اساس تا پایان برنامه ششم توسعه در مجموع، ۵۰ درصد کاهش تلفات در این بخش را شاهد خواهیم بود.
اما آنچه که از سخنان قائم مقام وزیر کشور برمی آید برخلاف میزان مرگ و میر ناشی از تصادف در استان مرکزی است که از ابتدای سالجاری قریب به ۱۰۶نفر بر اثر وقوع حوادث رانندگی درون و برون شهری در استان مرکزی جان خود را از دست داده اند.
چند روز گذشته نیز در استان مرکزی حوادث رانندگی اتفاق افتاد که به دنبال آن پنج کشته و شش مجروح برجای گذاشت.
به گزارش وقایع استان به نقل از پایگاه خبری پلیس، رییس پلیس راه، سرهنگ ایرج کهریزی گفت: این حوادث روز جمعه بر اثر وقوع سه حادثه رانندگی در محورهای اراک – قم، خنداب – توره و رازقان – بوئین زهرا اتفاق افتاده است. وی بیان کرد: در حادثه رانندگی محور اراک – قم، یک دستگاه خودروی پراید، در کیلومتر ۱۲ این مسیر واژگون شد که بر اثر آن راننده این خودرو جان خود را از دست داد.
رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: علت این حادثه توجه نکردن راننده به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی گزارش شده است.
ســـرهنگ کهریزی بیان کرد: حادثه محور خنداب – توره بر اثر برخورد یک دستگاه وانت پیکان با پژو ۲۰۶ اتفاق افتاد که بر اثر سرنشین خودروی ۲۰۶ جان خود را از دست داد و هر دو راننده خودروها مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.
وی اظهار کرد: علت این حادثه از سوی کارشناس تصادفات پلیس راه، تجاوز به چپ راننده خودروی پژو ۲۰۶ گزارش شده است.
رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: در حادثه محور فرعی رازقان به بوئین زهرا نیز یک دستگاه خودروی تاکسی با یک دستگاه خودروی سمند در کیلومتر ۲ این محور با یکدیگر برخورد کردند.
سرهنگ کهریزی عنوان کرد: در این سانحه راننده خودروی تاکسی به علت شدت جراحات وارده در صحنه تصادف جان سپرد و دو سرنشین دیگر آن نیز مجروح و توسط نیروهای امدادی حاضر در صحنه به بیمارستان منتقل شدند. وی علت این حادثه را انحراف به چپ راننده خودروی سمند اعلام کرد.
رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین در حادثه رانندگی که صبح روز شنبه بر اثر واژگونی یک دستگاه خودروی ال ۹۰ در کیلومتر ۱۷ لاین شرقی محور دلیجان – قم اتفاق افتاد، دو نفر کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند.
وی اضافه کرد: علت این سانحه از سوی کارشناس تصادفات پلیس راه، عدم توجه به جلوی راننده و قصور اداره راه به علت عدم نصب حفاظ و گاردریل در دهانه پل عنوان شده است.
به هر روی تصادفات بی شماری هر روز در کشور به وقوع می پیوندد و آماری از آن ارائه می دهند و به قدری تصادفات زیاد شده که گاها از آن چشم پوشی می کنند اما غافل از اینکه با هر تصادف خانواده ای داغدار، بی سرپرست و یا افرادی معلول می شوند و خسارات جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه می آورد. مسئولان علت بسیاری از این حوادث را عامل انسانی می دانند اما جدای از این عامل انسانی که در راس آنها قرار دارد عوامل دیگری چون افزایش استاندارد خودروها، افزایش کیفیت راه ها نیز ضروری است که مورد توجه قرار گیرد و حتی راه اندازی رشته های دانشگاهی در زمینه مددکاری اجتماعی و ترافیک، استفاده از تمام ظرفیت های موجود در جامعه برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه ترافیک و حوادث جاده ای می تواند از راهکار موثری برای کاهش نرخ مرگ و میر در جاده های کشور باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.