خانه » پیشنهاد سردبیر » وقایع استان مشکلات شهر داودآباد را بررسی می کند/خیلی دور، خیلی نزدیک!/سیدمهدی مقدسی پیشنهاد تشکیل یک بخش جدید و انتزاع شماری از روستاهای بخش مرکزی اراک با مرکزیت شهر داود آباد را در نامه ای از رییس جمهوری و وزیر کشور خواستار شد

وقایع استان مشکلات شهر داودآباد را بررسی می کند/خیلی دور، خیلی نزدیک!/سیدمهدی مقدسی پیشنهاد تشکیل یک بخش جدید و انتزاع شماری از روستاهای بخش مرکزی اراک با مرکزیت شهر داود آباد را در نامه ای از رییس جمهوری و وزیر کشور خواستار شد

یکشنبه ۱۱ مهر ۹۵ شماره ۴۳۰

عباس لعل بار-وقایع استان

شهر داودآباد در ۳۲ کیلومتری شمالی شرق اراک و در بخش مرکزی درشهریور ۱۳۸۱ از روستا به شهر ارتقا یافته و در خرداد سال بعد شهرداری داودآباد رسما افتتاح می گردد. شهر داودآباد با جمعیت حدود ۷ هزار نفری و فاصله ۳ کیلومتری با تالاب میقان از لحاظ جغرافیایی در منطقه کویری واقع شده و با اراک، فرمهین، آشتیان و کمیجان همسایه‌است. صنایع دستی و هنری این شهر از جمله فرش بافی در استان مشتریان فراوانی دارد و حتی بخشی از این تولیدات به بازارهای خارجی صادر می شود. ده‌نمک، ویسمه، سهل آباد، خوشدون، جعفرآباد و ایبک آباد از روستاهای داودآباد هستند. شغل اکثریت مردم شهر کشاورزی ودامپروری می باشد و عده ای نیز به کار در کارگاههای کوچک صنعتی از جمله :ریخته گری چدن و آلومینیوم مشغول می باشند.در حال حاضر شهرداودآباد با پتانسیل بالا در قسمت دامپروری و وجود بیش از ۶۰۰۰راس دام سنگین و۱۲۰۰۰۰راس دام سبک یکی از مهم ترین قطب های تولید گوشت وشیر در استان مرکزی به شمار می آید. از چهره های مطرح شهر داودآباد می توان به آیت اله طه مقدسی امام جمعه فقید محلات اشاره کرد، وی در دوران پر بار زندگی خویش علاوه بر امامت جمعه شهرستان محلات زحمات زیادی برای مردم داودآباد متحمل شد، از جمله: ۱-ایجاد راه مواصلاتی داودآباد-اراک به طول ۱۷کیلومتر در شرایط بسیار سخت از نظر زیرسازی باهمت زنان ومردان غیور داودآباد ۲-تامین آب شرب شهر داودآباد ازفاصله چندکیلومتری شهر ۳-نوسازی بعضی ازمساجد شهر ۴-نظارت بر فروش زمینهای شهر به افراد بی خانه ۵-ساخت واحداث برخی ازمدارس وتامین زمین آنها. عمده درآمد مردم این شهر بر پایه دامپروری و کشاورزی است. به گونه‌ای که بالغ بر ۳۰۰۰۰ (سی هزار) رأس گوساله پرواری در این شهر وجود دارد. این شهر همچنین دارای حدود ۱۰۰۰۰(ده هزار)راس گوسفند می‌باشد و تامین‌کننده عمده گوشت قرمز استان مرکزی، تهران و قم می‌باشد. تولید گندم دیم وآبی- جو -یونجه-عمده تولیدات کشاورزی دراین شهر است. زمینهای وسیع و مسطح تولید گندم دیم از ویژگی‌های این شهر می‌باشد. ده‌نمک، ویسمه، سهل آباد، خوشدون، جعفرآباد و ایبک آباد از روستاهای داودآباد هستند.

با گذشت بیش از ۱۳ سال از تبدیل داودآباد به شهر، مردم از عدم توجه مسئولین به خواسته ها و مطالبات خود همچنان گله مند هستند. در سالهای اخیر همواره ساکنین شهرهای مختلف استان نسبه به بی توجهی مرکزنشینان انتقاد نموده اند. در نمونه های از این انتقادات و اعتراض ها می توان به اعتراض مردم شهرهای محلات و دلیجان اشاره کرد که زمزمه های الحاق شان به قم به دلیل همین بی توجهی مرکز نسب به این شهرستانها شدت گرفته است.
در کنار انتقادات مطرح شده از سوی شهروندان داودآباد، سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان خبر از نگارش نامه ای به رییس جمهور برای ایجاد بخش جدیدی با مرکزیت داودآباد داد.
سیدمهدی مقدسی در پاسخ به خبرنگار وقایع می گوید: طی روزهای گذشته دو نامه بصورت جداگانه به رییس جمهور و وزیر کشور ارائه کردم که در این نامه ها پیشنهاد دادم یک بخش جدید با انتزاع برخی از روستاهای بخش مرکزی اراک تشکیل شود و شهر داودآباد به عنوان مرکز این بخش قرار گیرد.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که علت ارائه این پیشنهاد چه بوده است، بیان کرد: من سالها سابقه خدمت در این بخش را دارم و از طرفی گستردگی زیاد بخش مرکزی هم بر کسی پوشیده نیست، بر اساس همین تجربه در سمت مدیرکل تقسیمات کشوری استانداری در سالیان اخیر و گستردگی بخش تصمیم گرفتیم این پیشنهاد را به دولت ارائه دهیم.
وی تاکید کرد: دلیل انجام تقسیمات کشوری ایجاد هماهنگی دستگاههای اجرایی در جهت اجرای سیاستهای عمومی دولت است.
مقدسی افزود: برای تسهیل برنامه‌ریزی های دولت در جهت توزیع امکانات اجتماعی و توسعه امور رفاهی و اقتصادی ایحاد بخش جدید بسیار راهگشا خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به روند تصویب پیشنهادش بیان داشت: پس از بررسی های لازم از سوی وزارت کشور در خصوص این پیشنهاد لایحه پیشنهادی جهت تصویب مجلس شورای اسلامی به هیات وزیران ارائه می شود.
مشکلات روستایی یک شهر!
یکی از مهمترین مشکلات شهر داودآباد نبود جاده مناسب برای تردد مردم این شهر به شهرهای اطراف است. محمد، یکی از اهالی شهر به ما می گوید: جاده منتهی به این شهر به یک جاده روستایی کم عرض شبیه است که در سال منجربه بروز تصادفات و خسارات جانی و مالی می شود.
جالب اینجاست که به گفته این فرد جاده مذکور در ابتدای انقلاب توسط خود شهروندان داودآباد احداث شده و پس از اینکه حدود یه دهه پیش تعمیراتی روی آن ایجاد شده ولی پس از آن مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته و حتی پیگیری های مردم هم جواب نداده است.
یکی از اهالی داودآباد: مشخص نیست مسئولین در جلسات خود درباره تالاب میقان چه تصمیمی گرفته اند که هنوز عملی نشده است!
احمدرضا یکی دیگر از اهالی شهر از آلودگی هوای شهر البته متفاوت با آنچه در اراک است، می گویند: آلودگی داودآباد با اراک فرق دارد و بیشتر در مواقعی که ورزش باد داشته باشیم و آن هم بادهای که از سمت غرب به شرق باشد ریزگرده ها به سمت داودآباد می آیند، مشخص نیست مسئولین در جلسات خود درباره تالاب میقان چه تصمیمی گرفته اند که هنوز عملی نشده است!
با اهالی شهر که صحبت می کنم متوجه می شویم که این شهر با گذشت این چند سال هنوز اداره ای در آن مستقر نشده است.
از یکی از خانم های شهر پرسیدم نظرت درباره نامه مقدسی به رییس جمهور چیست؟ وی در پاسخ گفت: امیدوارم این کار آقای مقدسی جواب دهد چرا که با بخش شدن داودآباد راحت تر می توان پیگیر استقرار نمایندگی دستگاهها و اداران دولتی شویم.
در کنار این مشکلات که با تاکید اهالی شهر با بی توجهی مسئولین در اراک همراه بوده است مسائل دیگری چون تعطیلی شورای شهر- سند دار نبون خانه های مسکونی- وجود دامداری ها داخل شهر- تلفات زیاد دام به علت بیماریها و نبود نظارت و حمایت از سوی دامپزشکی- تعطیلی بسیاری از دامداری ها به دلیل بیماریها و کمبود نقدینگی و پرداخت تسهیلات با سود بالا، از دیگر مشکلات این منطقه است که می توان به آنها اشاره کرد..
فرماندار اراک درباره تعطیلی شورای شهر داودآباد می گوید:بیش از هفت ماه از اختلافات اعضای شورای شهر داود آباد می گذرد و جلسات شورای اسلامی این شهر برگزار نشده است و پروژه های عمرانی داودآباد نیمه تعطیل مانده است.
فرماندار مدتی پیش در گفتگو با اراک امروز اختلاف را دلیل تشکیل نشدن جلسات شورا عنوان کرده و افزوده است: متاسفانه دو عضو از اعضای شورای اسلامی در جلسات شورای اسلامی داودآباد شرکت نکرده و یا صورت جلسه شورای اسلامی را امضاء نکرده اند.به دلیل اینکه این دو نفر از اعضای شورا در جلسه شورای اسلامی داودآباد شرکت نکرده اند اعضای شورا به حد نصاب لازم نرسیده و از بهمن ماه سال ۹۴ جلسات شورا برگزار نمی شود.
متاسفانه این اتفاق منجر به افزودن مشکلات شهر داودآباد شده که حال علاوه بر گله از مسئولین مرکز استان باید از مسئولین شهری خود هم بنالند.
دولت کمک چندانی به مردم این منطقه نداشته است
یکی دیگر از گله های اهالی داودآباد نبود امکانات کافی برای تدریس فرزندان این شهر است. امام جمعه این شهر مدتی پیش به بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه حدود ۱۳ سال است که داودآباد به شهر تبدیل شده است متاسفانه مدارس این شهر از امکانات اولیه برای تعلیم و تربیت دانش آموزان برخوردار نیست.
وی ادامه داد: امیدواریم در فرصت باقی مانده مسوولین آموزش و پرورش با حضور در شهر داودآباد امکانات اولیه را برای تحصیل دانش آموزان فراهم کنند.
بی شک داودآباد بدلیل اینکه یکی از قطب های دامداری استان است باید در این حوزه بیشتر مورد توجه مسئولین مربوطه قرار گیرد. در سال های اخیر تعداد دام های این منطقه به یک سوم کاهش یافته است و بی مهری هایی که در سال های اخیر به دامداران این منطقه از سوی مسئولین شده منجر به ایجاد مشکلات عدیده برای دامداران شهر گردیده است.
یکی از اهالی شهر که به دامداری مشغول است با اشاره به اینکه در داودآباد دامداری به صورت حرفه ای انجام می شودافزود: دولت کمک چندانی به مردم این منطقه نداشته است.
وی افزود: متاسفانه دولت با واردات دام زنده و گوشت منجمد بازار این محصول را برای تولید کنندگان با ضرر همراه کرده است.
حال باید دید با وجود انبوه مشکلاتی که مردم این شهر با آن دست و پنجه گرم می کنند، پیشنهاد اخیر سیدمهدی مقدسی چه سرانجامی پیدا می کند، شواهد نشان دهنده ی رضایت مردم داودآباد از این پیشنهاد است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.