خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» به بهانه شروع ثبت نام کنکور سراسری مسائل مرتبط با آن را بررسی می کند/باز هم کنکور

«وقایع استان» به بهانه شروع ثبت نام کنکور سراسری مسائل مرتبط با آن را بررسی می کند/باز هم کنکور

دوشنبه ۲۵ بهمن ۹۵ شماره ۵۳۰

فرشته غلامی
وقایع استان

یادش بخیر آن زمان ها که اینترنت نبود و همه چیز به صورت سنتی و دستی انجام می شد از ثبت نام کنکور گرفته تا کارت ورود به جلسه و روزنامه ای با صفحات سیاه و سفید که خبر از قبولی‌ در این مسابقه تاریخی و البته علمی می‌داد؛ روزنامه‌هایی که برای گرفتنش در اراک جانت به لبت می‌رسید. گاه می‌شد خانواده ‌ها شب را به انتظار آمدنش در خیابان صبح می‌کردند و چه عشوه‌ای می‌کرد تا به دست کسی برسد، آنقدر تعدادش کم بود که گاه کنکوری ‌ها هر سه چهار نفر یک روزنامه نصیبشان می‌شد و افرادی هم بودند که با فروش صفحات خوانده ‌شده آن هم به سه برابر قیمت کاسبی می‌کردند، دوران سختی بود اما یادآوری ‌اش برای داوطلبان آن روزگار همراه با لبخند شیرینی است که میهمان لب ‌شان می‌شود.
در نهایت انتخاب رشته که با خودکار و از طریق پست انجام می شد. حالا بماند که بدلیل ناخوانا بودن و اشتباه پستی چه مقدار حق اجحاف می شد و چه بسیار افرادی که می توانستند در دانشگاه قبول شوند اما با یک قصور آن هم از نوع نوشتاری این کار صورت نمی گرفت.
دانش آموزانی که متولد دهه ۵۰ و ۶۰ هستند به خوبی به یاد دارند، دوشنبه های هر هفته از اول صبح در جلوی کیوسک های روزنامه فروشی صف می کشیدند که مبادا پیک سنجش تمام شود و از اخبار سازمان سنجش و ثبت نام ها عقب بمانند و چه بسا آقای صاحب کیوسک می گفت امروز روزنامه به اراک نرسیده و فردا بیا. آن وقت بود که دیگر پر و بال شکسته به خانه برمی گشتی و چشم انتظاری برای فردا. اما این روزها همه چیز رنگ باخته نه آن همه انتظار هست و نه آن قدر وقت کشی. به مدد دنیای دیجیتال با یک کلیک و وارد کردن چند حروف و عدد و پرداخت هزینه به صورت الکترونیکی ثبت نام انجام می شود و با فشاردادن دو دکمه بر روی صفحه کلید کامپیوترتان کارت ورود به جلسه آماده می شود.
امسال پنجاه و چهارمین سالی است که کنکور در ایران برگزار می شود. قریب به ۱۰ سال است که خبر از حذف کنکور به گوش می رسد اما هنوز آب از آب تکان نخورده و بازار کنکور به مانند گذشته داغ داغ است. اگرچه این روزها دکتر و مهندس در جامعه ما رو به افزایش است اما عده ای که هنوز به دانشگاه راه پیدا نکردند چشم انتظار ورود به دانشگاهند و در تصورات خویش خود را در دانشگاه آن هم نه در هر دانشگاهی می بینند.
این روزها زمان ثبت نام کنکور کارشناسی است کافی است تا سری به فضای مجازی بزنیم یا گذشت و گذاری در شهر داشته باشیم با انواعی از تبلیغاتی مواجه می شویم که تمامی آنها به ثبت نام کنکور سراسری ختم می شود. از بازار داغ این روزهای کافی نت ها که بگذریم، صف های طولانی ای را می بینیم که برای ثبت نام کنکور سراسری سال ۹۶ به آنجا مراجعه کرده اند و گواهی است بر این مسئله. دانش آموزانی که عده کثیری از آنها را دخترانی تشکیل می دهند که با هزار شور و شوق و امید و آرزو به امید تغییر جایگاه خود برای ثبت نام کنکور آمده اند.
این روزها دیگر کنکور دختر و پسر نمی شناسد هرکس در تب و تاب ورود به دانشگاه است حتی اگر در کنکور هم قبول نشد حاضر به پرداخت شهریه های سرسام آوری است که در دانشگاه های بدون کنکور و به اصطلاح پولی پذیرفته شود تا بلکه بدین طریق مدرکی را نصیب خود کند و به جرگه دکتر و مهندس ها و البته وکیل ها بپیوندد.
در کنار افراد بسیاری که با شوق و ذوق فراوان در آرزو که بهتر است گفته شود در تب و تاب کنکور هستند و به امید پنج ماه دیگر که زمان کنکورشان همان امتحانی که چون غولی برایشان تصور می شود نشسته اند و تمام توان خویش را برای عبور از این قله سخت و البته مشکل به کار می بندند افرادی هم هستند که مدرک گرفته اند و این روزها لقب دکتر و مهندس را با خود یدک می کشند و دیگر از درس و دانشگاه بیزارند.
کنکور شرایط سختی را برای افراد و بخصوص جوانانی که همه آینده خود را در پیروزی برای این پیکار سخت می بینند فراهم می کند یکی از تبعات شرایط تحمیلی کنکور برای جوانان این است که برخی تصور می‌کنند اگر یکی دو سال در کنکور شرکت کردند و به هر دلیل، در ورود به دانشگاه موفق نشوند، دیگر باید از قید ادامه تحصیل برای یک عمر بگذرند و دیگر هرگز به فرصت‌های بعدی برای ادامه‌ تحصیل فکر نکنند. اصل یادگیری مادام‌العمر را باید به خاطر داشته باشید. درست است که شرایط تحصیلی ما در این کشور با شرایط ایده آل فاصله زیادی دارد، اما نابسامانی شرایطی که بر ما تحمیل می‌شود نباید ما را از تلاش برای پیگیری آنچه خود را شایسته و سزاوار آن می‌دانیم بازدارد.
در سال های اخیر شرایط پذیرش دانشجو در کنکور و دانشگاه به مراتب آسانتر از سال های قبل شده است و تعداد داوطلبان کنکور نیز کمتر از سال های قبل اما این مسئله دلیلی برای عدم استرس نمی باشد و همچنان افراد از به زبان آوردن و فکر به کنکور واهمه دارد و همه از سال های پیش از شروع کنکور در انواع و اقسام کلاس های کنکور ثبت نام می کنند.
به گفته سازمان سنجش ثبت نام کنکور سراسری سال ۹۶ از ۱۹ بهمن ماه آغاز شده و تا ۲۸ بهمن نیز ادامه دارد و باید منتظر بود تا شاهد باشیم که آیا کنکور امسال همچون سال گذشته روند نزولی را طی خواهد کرد یا خیر.
براساس آماری که از مشاور عالی سازمان سنجش ارائه شده تعداد بیشترین داوطلبان را در سال ۹۵ زنان تشکیل داده و بیشترین آنها در گروه علــوم تجربی بوده اند.
حسین توکلی آمار سال ۹۵ را به نسبت سال ۹۴ حدود هجده هزار نفر کمتر اعلام کرده است و این روند تعداد کم داوطلبان را می توان دلیلی بر کم بودن تعداد جمعیت افراد در شرایط کنکور دانست. البته در این میان افرادی هم هستند که با وجود سن زیاد و اینکه سال های زیادی است از زمان ورود به دانشگاه شان گذاشته حالا به هر بهانه ای ترجیح می دهند بار دیگر در راه تحصیل علم گام بردارند.
بهر حال امسال نیز کنکور همچون سال های گذشته به قوت خود باقی است و هنوز خبری از حذف این غول پوشالی نیست. اگرچه گفته می شود ظرفیت دانشگاه ها رو به افزایش است اما نباید از این نکته صرف نظر کرد که تنها ۱۷ درصد این ظرفیت ها به رشته های روزانه اختصاص دارد و باید توجه داشت که رقابت برای کنکور پای لنگی بر آموزش و پرورش کشور است که دانش آموزان را نمی تواند از نظر علمی به بالاترین حد ممکن برساند و افراد نخبه پرورش دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.