خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» بررسی می کند؛ تماس صوتی تلگرام در ایران نیامده مسدود شد/محبوب و محدود

«وقایع استان» بررسی می کند؛ تماس صوتی تلگرام در ایران نیامده مسدود شد/محبوب و محدود

چهارشنبه ۳۰ فروردین ۹۶ شماره ۵۶۶
وقایع استان:
چند سالی با هم دوست بودیم، همشاگردی و همکلاسی، کنار هم می نشستیم بعد از پنج سال دوستی یک روز از شهر ما برای همیشه رفتند. قبل از رفتن آدرس خانه جدیدشان را به من داد و بعد از آن نامه نگاری های ما شروع شد. برایم از خانه جدید و همسایه ها می گفت و من می نوشتم که در مدرسه یک تئاتر بازی کرده ایم و کاش او بود و نقش آهو را بازی می کرد. بعدتر به یکدیگر زنگ می زدیم؛ چند سال بعد ما هم از آن خانه رفتیم نامه هایمان شد ماهی یکبار به فکر دانشگاه بودیم. کمتر زنگ می زدیم و یک روز دیدم که هم او و هم من مدت هاست از هم بی خبریم شاید چیزی نزدیک به ۱۵ سال؛ یک روز با دیدن آلبوم دوران مدرسه به یادش افتادم و تصمیم گرفتم پیدایش کنم دیگر خیلی نمی توانست سخت باشد یک جستجوی کوچک در شبکه های اجتماعی و حالا باز من و دوستم مثل گذشته ها برای هم می نویسیم از حال هم خبرداریم و این را مدیون شبکه های اجتماعی بخصوص ایسنتاگرام و تلگرام هستیم. او با من به اندازه چند مرز فاصله دارد ولی هنوز به اندازه زمانی که پشت یک میز می نشستیم همدیگر را می بینیم و حرف می زنیم.
هم اکنون شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان به دلیل قابلیت های بسیار و دسترسی آسان یکی از پرکاربردترین وسایل ارتباطی در دنیای امروز هستند. وسایل ارتباطی که فراملی هستند و فرصت ارتباط گیری بدون هیچ مرزی را فراهم می کنند.
در کشور ما نیز این برنامه ها و شبکه ها به طور گسترده در میان مردم استفاده می شود و کمتر فردی پیدا می شود که حداقل عضو یک یا دو شبکه اجتماعی متداول نباشد؛ با وجود اینکه در کشور ما شبکه های اجتماعی و پیام رسان بومی نیز وجود دارد ولی باز هم این شبکه های اجتماعی و پیام رسان خارجی هستند که بیشتر مورد اقبال مردم هستند و هر یک چندین میلیون کاربر در ایران دارند.
دو شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام از مهم ترین شبکه های اجتماعی در ایران هستند به طوریکه طبق آماری که از سوی مرکز ملی فضای مجازی ارائه شده در شبکه اجتماعی تلگرام بالغ بر ۱۰۰ هزار کانال توسط ایرانی ها ایجاد شده و در طول یک شبانه روز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب در فضای کانال تلگرام تولید می شود. در همین حال به طور متوسط هر مطلب حدود ۵۰۰ هزار بار در روز دیده می شود و برخی از کانال ها بیش از یک میلیون عضو دارند.
در مورد فعالیت کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز اوضاع به همین نحو است. ایرانی‌ها چندین میلیون فالوئر در صفحات اینستاگرام دارند و بسیاری از این صفحات در ظرف ۲۴ ساعت بیش از دو تا سه هزار کامنت به خود اختصاص می دهند و حتی شاهد آن هستیم که برخی اخبار در این شبکه که حتی جزو اولین های شبکه های اجتماعی نیست، بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار لایک می خورد.
در حالی که در کشورهای اروپایی و امریکایی پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ یا وایبر نقش اساسی در برقراری ارتباطات مجازی بین کاربران دارند اما در ایران تلگرام حرف اول را می‌زند. شبکه پیام‌رسانی که این روزها نقش مهمی در تمامی زمینه‌های زندگی مردم ایران بازی می‌کند از سیاست گرفته تا رونق کسب و کارهای جدید؛ تلگرام یک شبکه پیام‌رسان صرف نیست. حالا تلگرام با قابلیت‌هایی که با هر به روز‌رسانی به آن اضافه می‌شود،‌ به سرویسی تبدیل شده که می‌تواند نقش توییتر، ‌فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی را در رساندن اطلاعات به دست کاربرانشان بدون محدودیت و استفاده از فیلترشکن مهیا کند. قابلیتی که قطعاً به دلیل مسدود شدن اکثر شبکه‌های اجتماعی پربازدید در دنیا، یکی است و این می تواند یکی از دلایل محبوبیت این پیام‌رسان در بین کاربران ایرانی به حساب ‌آید. در ابتدا تلگرام هم مانند اکثر پیام‌رسان‌ها قابلیت هایی داشت اما رفته رفته این قابلیت‌ها به روزتر و جذاب‌تر شد.
اما استفاده از همین شبکه محبوب همیشه با حاشیه و دردسرهایی در کشور ما رو به رو بوده است بارها این برنامه از سوی کمیته تعیین مصادیق، تهدید به فیلتر شده است و گاهی نیز اختلال هایی در آن ایجاد شده است. از آنجایی که مدیران این برنامه در حال افزودن قابلیت های جدید به این برنامه هستند تا کاربران استفاده بیشتری از آن داشته باشند همچنان موضوع فیلتر کردن برخی قابلیت های آن در کشور ما مورد مناقشه است.
در آخرین به روزرسانی تلگرام قابلیت برقراری تماس صوتی در آن فراهم شد این موضوع در میان کاربران ایرانی به دلیل حجم بالای استفاده از این نرم افزار مورد توجه قرار گرفته است؛ اما به نظر می رسد با وجود استقبال کاربران از این قابلیت بعد از چند روز امکان استفاده از آن در ایران از رده خارج شد و از ظهر روز دوشنبه این قابلیت با دستور قضایی مسدود شده است. گفته می شود روز دوشنبه حکم قضایی برای ۲۰ شرکت ارائه کننده خدمات دسترسی ارسال شده است تا این سرویس را از دسترسی کاربران خارج کنند.
به گزارش وقایع استان، به نقل از ایسنا فرنقی‌زاد مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره صحت این موضوع اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ محدودیت و فیلترینگی برای تماس صوتی تلگرام اعمال نکرده است.
وی همچنین با اشاره به غیرفعال شدن این قابلیت برای کاربران ایرانی، توضیح داد: اگرچه وزارت ارتباطات محدودیتی برای تماس صوتی تلگرام اعمال نکرده است اما اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ثابت و همراه در ارائه‌ سرویس‌های خود مختار هستند.
با توجه به این اظهارات، به نظر می‌رسد صحت و سقم فیلترینگ تماس صوتی تلگرام باید از مراجع دیگری مانند اپراتورها پیگیری شود که در این باره روابط عمومی همراه اول نیز اعلام کرد: اصولا بحث فیلترینگ از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ پیگیری میشود و اپراتورها نقشی در این رابطه ندارند.
همچینن روابط عمومی ایرانسل به ایسنا اعلام کرد این اپراتور نقشی در اختلال ایجاد شده در تماس صوتی پیام رسان تلگرام ندارد.
پیش از این، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بررسی این امکان برای کاربران ایرانی خبر داد و اظهار کرده بود که مسئولان تلگرام موضوع راه‌اندازی تماس صوتی رایگان برای کاربران ایرانی را با مسوولان در میان گذاشتند و همچنین کمیته‌ای برای بررسی اثرات رایگان بودن تماس صوتی روی اپراتورهای داخلی تشکیل شده و قرار است این کمیته اثرات راه‌اندازی تلگرام صوتی را روی اپراتورهای داخلی مشخص کند.
واعظی درباره سرویس صوتی جدید تلگرام اظهار کرده بود: سیاست ما همواره این بوده که خدماتی که مورد نیاز مردم است و به لحاظ اقتصادی لطمه‌ای به کار دیگران نمی‌زند را آزاد بگذاریم. تعداد کاربران تلگرام در ایران قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست، بنابراین تلگرام آرام آرام خدماتش را در ایران توسعه می‌دهد.
وی همچنین خاطرنشان کرده بود: این‌گونه خدمات از طریق شبکه‌هایی که اپراتورها در آن‌جا سرمایه‌گذاری کرده‌اند ارائه می‌شود، یعنی اگر اپراتورها راضی به ارائه خدمات نباشند ارائه این سرویس‌ها با مشکل روبرو می‌شود. ما اکنون اجازه داده‌ایم اپراتورها بررسی کنند که سرویس‌های جدید تلگرام چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی آنها می‌گذارد. ما دنبال اقدامی هستیم که هم مردم راضی باشند و هم اپراتورها، البته ما نمی‌توانیم اپراتورها را اجبار کنیم که صوت را سرویس کنند.
با وجود این اظهار نظرها هم اکنون تماس صوتی تلگرام از دسترس کاربران خارج شده است و هیچ خبری مبنی بر رفع این اختلال اعلام نشده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.