خانه » پیشنهاد سردبیر » وقایع استان بررسی میکند؛ حضور نا آگاهانه مردم در رویداد های مجازی/من یک چالشی هستم

وقایع استان بررسی میکند؛ حضور نا آگاهانه مردم در رویداد های مجازی/من یک چالشی هستم

پنجشنبه ۱۸ آذر ۹۵ شماره ۴۷۸

روشنک مشتاق
وقایع استان
چند وقتی است که در صفحات مجازی چالش هایی باب شده است، چالش هایی که اغلب با استقبال افراد زیادی به کار خود ادامه می دهد، چالش هایی که اغلب آنان بدون هیچ فکر و انگیزه و در جهت سرگرمی افراد رخ می دهد اما توجه اقشار مختلف به این چالش ها نشان از یک تغییر نگرش می دهد. نگرشی که افراد چالشی بدون در نظر گرفتن موقعیت خود و وظیفه ای که بر عهده دارند دست به آن می زنند. در سال های اخیر چالش های زیادی در صفحات مجازی به خصوص اینستاگرام رخ داده است از چالش آب یخ گرفته تا چالش دوشنبه های بدون آرایش، عکس سیاه و سفید، کیف پول، دابسمش و این روزها چالش مانکن. اولین چالش ، «چالش سطل آب یخ» بود که هم‌زمان با موج جهانی‌ با هدف کمک به بیماران اسکلروز جانبی آمیوتروفیک همه گیر شد. اما همین چالش هم در کشور ما از هدف خود دور شد و فقط جنبه سرگرمی به خود گرفت.
این چالش ها ایرانی و خارجی نمی شناسد و همه را درگیر خود می کند، پیر و جوان به این چالش ها دست می زنند. چند هفته ای از کلید خوردن «چالش مانکن» از سوی دانش آموزان جکسون‌ویل، فلوریدا در امریکا نمی گذرد که این چالش به کرات در ایران اتفاق افتاد. در این چالش که از ۱۲ اکتبر آغاز شد و در آن گروهی از افراد به صورت ثابت و بی‌حرکت مانند مجسمه در یک موقعیت قرار می‌گیرند. اغلب برای تصویربرداری از این صحنه یک موسیقی در نظر گرفته می‌شود. این چالش در ایران در باشگاه ورزشی ، کلاس بازیگری، فیلم «زیر سقف دودی» آخرین اثر پوران درخشنده ، کنسرت و اخیرا اتاق عمل صورت گرفته است.
بله اتاق عمل! چالش ۲۷ ثانیه ای که در اتاق عمل توسط پزشکان و پرستاران با موزیک متن صدای گریه بچه صورت گرفته است. بچه ای که در فیلم اینطور نشان داده شده که تازه به دنیا آمده و این بی توجهی افراد به وضعیت کودک و مادر و شاید صدای گریه بچه جامعه را به خشم آورد. اما این فیلم از سوی مسئولان تکذیب شد.
به گزارش خبرگزاری آنا، عباس زارع‌نژاد، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت گفته است که انتشار این فیلم با هدف تخریب جامعه پزشکی صورت گرفته است زیرا در این فیلم نه بیماری در اتاق عمل است و نه فعالیت اتاق عمل و دستگاه مانیتور به طور معمول صورت می‌گیرد. حتی جثه کودک نشان می‌دهد که حداقل سه ماه از زمان تولدش گذشته و بیش از هفت کیلوگرم وزن دارد و به گفته این مقام مسئول این فیلم نوعی بازسازی است.
انجام این چالش در اتاق عمل توسط پزشکان و پرستاران این ایده جامعه شناسان را که کاربران اصلی این چالش ها افراد کم سن، با تحصیلات پایین و افراد با اوقات فراغت بالا هستند را رد می کند.به عبارتی حتی اگر این فیلم نوعی بازسازی باشد چیزی از درگیری جامعه و مشغول شدن افراد به فعالیت های بی ارزش و وقت گیری که هیچ سودی برای افراد ندارد کم نمی کند. به عبارتی با فضای مجازی افراد خواسته و ناخواسته تن به فعالیتی می دهند که بی آنکه به عواقب آن فکر کنند آن را انجام می دهند تا لحظه ای سرگرم باشند.
امروز فضای مجازی همه چیز ما ایرانیان شده است. به عبارتی ناشناس بودن در فضای مجازی و بودن آن طور که همیشه آرزویش را داشتیم باعث افزایش علاقه ایرانیان و دیگر مردم جهان به این فضا شده است. فضای مجازی جایی برای تفریح، فحاشی و نقد است. فضای مجازی جایی برای سرگرمی‌های گذرا و گاهی برای جنبش اجتماعی و اقتصادی است. جنبش‌هایی که گاهی به آن نگاهی سیاسی و نقادانه می‌شود. اما فعالیت‌ها و کنش‌های اجتماعی ایرانیان در فضای مجازی کم کم بی هدفتر می‌شود و یکی از مهم ترین دلایل آن نگاه منفی جامعه به آنها و عدم وجود ایده پرداز خوب می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.