خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» از ثبت نام کودکان در مدرسه گزارش می دهد / مدرسه از آن چه فکر می کنید به شما نزدیک تر است

«وقایع استان» از ثبت نام کودکان در مدرسه گزارش می دهد / مدرسه از آن چه فکر می کنید به شما نزدیک تر است

سه شنبه ۲ خرداد ۹۶ شماره ۵۹۳
***
وقایع استان
روشنک مشتاق
***
هنوز سال تحصیلی تمام نشده که پدر و مادرهایی که در شرف وارد شدن فرزندانشان به مدرسه و یا مقطع جدید است در تب و تاب یافتن مدرسه مناسب برای فرزندانشان هستند. کافی است سری به سایت مدارس غیرانتفاعی بزنیم و متوجه می شویم پیش ثبت نام این مدارس از بهمن ماه آغاز شده است. این شماره وقایع استان از ثبت نام در مدارس می گوید. در اردیبهشت ماه سال جاری، دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس برای سال تحصیلی ۹۵-۹۶ از سوی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.براساس این دستورالعمل، ثبت‌نام دانش‌آموزان مطابق با آیین‌نامه اجرایی مدارس مصوب در سال ۱۳۷۹ شورای عالی آموزش و پرورش و آیین‌نامه‌های آموزشی مصوب هر یک از دوره‌های تحصیلی انجام می‌شود.
افراد فاقد مدارک ثبت نام:
برای پوشش کامل تحصیلی افراد واقع در سنین مدرسه که فاقد مدارک هویتی لازم هستند، این افراد می توانند با ارائه کارت حمایت تحصیلی صادرشده از سوی وزارت کشور (فرمانداری‌ها) ثبت‌نام کنند.
مدارس استعداد درخشان
شهریه مدارس استعدادهای درخشان معادل ۵۰ درصد مبلغ بخشنامه مربوط به ثبت‌نام در مدارس غیردولتی هر شهر است. این هزینه توسط اداره کل آموزش و پرورش استان تعیین می شود و به مدارس استعدادهای درخشان ابلاغ می‌شود. به گزارش وقایع استان به نقل از تسنیم، ثبت‌نام دانش آموزان متقاضی انتقال در مدارس استعدادهای درخشان دوره اول با رعایت کف نمره مدرسه مقصد به‌شرط وجود ظرفیت و در دوره دوم متوسطه و پیش‌دانشگاهی در صورت وجود ظرفیت با موافقت استان‌های مبدأ و مقصد انجام می‌شود. همچنین انتقال دانش‌آموزان از پایه هفتم و دهم در سال اول پذیرش در آزمون ورودی در بین مدارس استعدادهای درخشان در درون یک شهرستان ممنوع است. تصمیم‌گیری در خصوص امکان یا عدم امکان انتقال به هر یک از مدارس استعدادهای درخشان در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان خواهد بود.
مدارس غیردولتی
مدیران مدارس غیردولتی باید موقع ثبت‌نام مطابق قرارداد در سامانه تعیین شهریه اقدام و یک نسخه از قرارداد تکمیل‌شده را چاپ و پس از مهر و امضا به ولی دانش‌آموز تحویل دهند. در مدارس غیردولتی باید نرخ شهریه مصوب ابلاغی به‌همراه رئوس تمام فعالیت‌ها در معرض دید اولیاء دانش‌آموزان نصب شود.تعیین و دریافت هزینه خدماتی از قبیل تغذیه بین‌روز، لباس مخصوص و سرویس رفت و آمد از اولیای دانش‌آموزان با تأیید اولیا و مربیان مدرسه و کسب موافقت اداره آموزش و پرورش منطقه در زمان مقرر امکان‌پذیر است.
سال اولی های مدرسه
سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان هر ساله توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام می شود تا کودکانی که گرفتار اختلالات یادگیری، شنوایی، بینایی، ذهنی و نظیر آن هستند شناسایی شوند. پس از آن وزارت آموزش و پرورش که مراکزی تحت عنوان مراکز ویژه اختلالات یادگیری دارد دانش آموزانی که دچار مشکلات یادگیری باشند را تحت معالجات تخصصی قرار می دهد. دانش آموزان با نیازهای ویژه جسمی و حرکتی و ذهنی نیز بنا بر درجه و شدت مشکل یا به مدارس استثنایی ارجاع می شوند و یا در قالب طرح تلفیقی فراگیر وارد مدارس عادی شده و در کنار سایر دانش آموزان ادامه تحصیل می دهند. تمام کودکانی که شرایط ثبت نام در کلاس اول ابتدایی را دارند باید به پایگاه طرح مراجعه نموده و پس از تکمیل توسط منشی پایگاه ، از لحاظ وضعیت جسمانی وآمادگی تحصیلی توسط آزمایندگان مورد ارزیابی قرارگرفته و در صورت نداشتن مشکل به مدارس عادی معرفی می شوند. کودکانی که در مرحله اول براساس ملاک ها و استانداردهای بین المللی مشکوک به مشکل تشخیص داده می شوند جهت ارزیابی دقیق به کلینیک های تخصصی معرفی و توسط متخصصین مربوطه با تجهیزات کامل تر و در مدت زمان بیشتری مورد ارزیابی قرار می گیرند. در مراکز تخصصی طرح که با هماهنگی سازمان آموزش وپرورش استثنایی ، وزارت بهداشت – درمان وآموزش پزشکی مشخص شده اند، نوآموز توسط کارشناسان مجرب بینایی ، شنوایی و آمادگی تحصیلی مورد ارزیابی قرار می گیرد و بدین ترتیب جایگاه آموزشی وی ، مشخص خواهد شد.پس از آن تصمیم می‌گیرند نوآموز به مدرسه عادی برود یا در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل شود، البته طرح تلفیقی فراگیر رشد خوبی پیدا کرده و دانش آموزان نابینا یا دارای مشکلات جسمی حرکتی را به مدارس عادی فراگیر فرستاده می شوند، اما دانش آموزانی که دارای بهره هوشی ۵۰ تا ۷۰ هستند به مدارس استثنایی معرفی می‌شوند. هزینه ارزشیابی و سنجش ۲۰ هزار تومان است که این هزینه مربوط به خود پایگاه‌ها است. سنجش برای مناطق محروم و دانش آموزان عشایری رایگان است. خانواده‌هایی که فرزندان پنج سال تمام دارند می توانند یک سال زودتر سنجش سلامت فرزندان خود را انجام دهند.
طرح سفیران سلامت در مدارس:
سفیران سلامت در مدارس دانش آموزانی هستند که توسط مربیان بهداشت مدارس یا رابطین بهداشت و یا مسئولین ذیربط آموزش می بینند تا به همسالان خود در مدرسه و خارج از مدرسه به خانواده های خود این آموزش های بهداشتی را انتقال داده و باعث فرهنگسازی در زمینه بهداشت و پیشگیری از بیماری ها گردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.