خانه » جدیدترین » وقایع استان از آیین اختتامیه جشنواره نخستین دوره انتخاب کتاب سال استان مرکزی گزارش می دهد

وقایع استان از آیین اختتامیه جشنواره نخستین دوره انتخاب کتاب سال استان مرکزی گزارش می دهد

شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹  شماره ۱۳۰۷

وقایع استان از آیین اختتامیه جشنواره نخستین دوره انتخاب کتاب سال استان مرکزی گزارش می دهد

بهار قلم ها

کوروش دیباج

حال و هوای عجیبی است، در عین هراس از کرونا افراد پشت ماسک های سفید و مشکی خود با شور و شوقی خاص وارد سالن می شوند، زمزمه هایی برپاست. یکی می گوید «چه خوب بعد از مدت ها فرصت شد در یک دورهمی فرهنگی، دیگر دوستان و اهالی فرهنگ را ملاقات کنم» دیگری می گوید «وظیفه ام بود در این برنامه شرکت کنم حتی اگر مبتلا به کرونا شوم». سالن الغدیر استانداری چهارشنبه،۲۲ مردادماه میزبان نویسندگان و اهالی قلم استان مرکزی بود تا به بهانه اختتامیه جشنواره نخستین دوره انتخاب کتاب سال استان مرکزی از نویسندگان برگزیده استان در حوزه های مختلف تجلیل به عمل آید.
در ابتدای این آیین حجت الاسلام عباس دانشی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار کرد: در استان مرکزی ۴۶ ناشر فعال و ۵۸ کتابفروشی وجود دارد که بر این اساس رتبه این استان در حوزه انتشارات و کتابفروشی خوب نیست و به نظر می رسد، نزدیکی استان به مراکز مهم نشر در قم و تهران یکی از دلایل پایین بودن این رتبه است و حتی پدیدآورندگان کتاب، آثار خود را در تهران و قم منتشر می کنند که انتظار می رود، پدیدآوردندگان آثار علمی، فرهنگی و اجتماعی استان، آثار خود را در همین استان که ظرفیت چاپ خوبی در اختیار دارد، به چاپ برسانند تا مورد حمایت اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان قرار گیرند.
وی با تاکید بر اینکه انتخاب کتاب سال یکی از حقوق جامعه فرهیخته و ارزشمند نویسندگان، پژوهشگران و فعالان حوزه تالیف، تصنیف و ترجمه و اساتید علم، فرهنگ و ادب استان مرکزی است، گفت: برگزاری نخستین جشنواره کتاب سال استان مرکزی از سال گذشته در این استان پایه‌گذاری شد و مبنای آن کتاب‌های منتشر شده از سال ۹۳ تا ۹۷ در نظر گرفته شد که در ۹ رشته دین، ادبیات، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، هنر و معماری، فلسفه، روانشناسی، کودک و نوجوان، دفاع مقدس و استان شناسی هدفگذاری و فراخوان آن اعلام شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از ارسال ۱۳۱ اثر به دبیرخانه جشنواره نخستین دوره انتخاب کتاب سال استان مرکزی خبر داد و در ادامه بیان کرد: آثار رسیده توسط ۳۹ داور از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و شخصیت‌های فرهنگی و علمی مورد بررسی دقیق و داوری قرار گرفت و نهایتا ۱۸ عنوان کتاب که از ۱۰۰ امتیاز حداقل ۷۰ امتیاز کسب کردند به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و در پایان ۹ اثر در نشست تخصصی داوران به عنوان آثار برگزیده و ۶ اثر تشویقی برگزیده شد.
حجت الاسلام دانشی: براساس آیین‌نامه کتاب سال استانی، بدیع بودن موضوع کتاب، رعایت استانداردها در ساختار، فصل بندی، نگارش، دستور زبان، گزینش واژگان، رعایت استانداردها در ذکر منابع و ماخذ، بالابودن عیار علمی، بهره مندی از قدرت تحلیل، پاکیزگی و آراستگی کتاب از نظر حروف چینی و صفحه آرایی و چاپ، رعایت استانداردهای تصحیح، تصنیف و ترجمه در خصوص آثار ترجمه شده و تصحیح شده از مبانی مدنظر داوران بود.
وی ادامه داد: امیدواریم این جشنواره بنیانی برای استمرار فعالیت‌های فرهنگی و علمی استان مرکزی در سال های آینده باشد. اگر نمایشگاه کتاب استان بزرگترین رویداد فرهنگی استان است قطعا جشنواره کتاب سال استان بزرگترین رویداد علمی و انتشاراتی است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکید کرد: برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای بزرگ فرهنگی مطالبه بحق اهالی فرهنگ و هنر استان مرکزی است و نباید تعطیل شود و باید در موعد مقرر برگزار شود. در برخی استان‌های کشور شاهد برپایی چندین دوره جشنواره کتاب سال هستیم اما در استان مرکزی این فرصت‌ها از دست رفته بود و حتی برخی جشنواره‌ها بنیان نهاده نشده است.
حجت الاسلام دانشی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه کودک گفت: در سال جاری طراحی و برنامه ریزی لازم برای برگزاری نمایشگاه بزرگ کودک در استان در دستور کار اداره کل ارشاد اسلامی استان مرکزی قرار گرفته بود و رایزنی هایی برای تحقق این مهم با وزارت ارشاد صورت گرفته بود که متاسفانه شرایط کرونایی اجازه انجام این رویداد فرهنگی را نداد و امیدواریم بتوانیم نمایشگاه ملی کتاب کودک و نوجوان را به میزبانی استان مرکزی برگزار کنیم و همه ساله این کار بزرگ فرهنگی در استان برپا شود.
به گزارش وقایع استان در ادامه این مراسم سید علی آقازاده، استاندار مرکزی با اشاره به پیشینه درخشان استان مرکزی در تولید علم اظهار کرد: بسیاری از مورخان و نویسندگان مطرح کشور در ادوار مختلف و در رشته‌های متنوع به ویژه علوم انسانی از استان مرکزی برخاستند و خدمات ماندگاری را به کشور و حتی کشورهای منطقه و جهان ارائه کردند که مصداق بارز آنها شخصیت برجسته امام خمینی(ره) است که آثار ارزشمند ایشان در فلسفه و عرفان، تفسیر قرآن کریم، شعر و ادب و ده ها اثر دیگر به یادگار مانده است که نشان از عمق دانش و معرفت آن بزرگوار داشته است.
وی ادامه داد: اگر مشغله سیاسی و گرفتاری‌های قبل و بعد از انقلاب در اداره کشور اجازه می‌داد بی‌شک شاهد آثار گران سنگ و گرانبهای دیگری از امام راحل عظیم الشان در حوزه‌های مختلف علوم بودیم.ستارگانی از سپهر علم و دانش همچون ملااحمد و ملامهدی نراقی، شیخ الفقهاء آیت الله العظمی اراکی، آقانورالدین عراقی، حاج آقا محسن عراقی، آیت الله سلطان، آقاضیاء‌الدین عراقی، علامه سیدجلال الدین آشتیانی، شیخ طبرسی معروف به تفرشی، آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی، ادیب‌الممالک فراهانی، استاد محمد خزائلی، استاد ابراهیم دهگان، میرزا حسن آشتیانی، استاد اسماعیل آشتیانی نویسنده و نقاش معروف عصر حاضر، فخرالدین عراقی، مرحوم پروفسور ایرج حسابی، استاد ابوالقاسم سحاب، سلمان ساوجی، پروین اعتصامی و ده ها شخصیت برجسته دیگر از این استان بپا خاستند که هر کدام به تنهایی منشاء تحولات عظیمی در حوزه علم و دانش، ادب و هنر این کشور بوده‌اند.
استاندار مرکزی با اشاره به اهداف برگزاری آیین نخستین جشنواره کتاب سال استان مرکزی، بیان کرد: شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ کتاب و کتابخوانی، حمایت از ناشران و فعالان عرصه کتاب در استان در راستای حمایت از تولید آثار مکتوب بومی، حمایت از نویسندگان و پدیدآورندگان آثار مکتوب فاخر که هم اکنون در حال چاپ و انتشار بوده و البته با مشکلاتی مواجه هستند، از جمله این اهداف است.
آقازاده به مشکلات موجود در حوزه انتشار و چاپ آثار فاخر مکتوب در استان مرکزی اشاره کرد و افزایش هزینه‌های چاپ، کاغذ، زینک و … را مانع بزرگی در تولید آثار علمی دانست و افزود: فعالان فرهنگی به خوبی می دانند که هیچ چیزی جای کتاب را نمی گیرد. حتی امروز که گفته می شود که کتاب های مجازی و دیجیتال و… در دسترس مردم است اما با این حال کتاب کاغذی برای علاقمندان به مطالعه و کتابخوانی جایگزینی ندارد.
وی در ادامه به ارائه برخی پیشنهادات برای توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: از آحاد مختلف انتظار می رود در جهت حمایت از نویسندگان، ناشران و کتابفروشان، نذر کتاب داشته باشند و افرادی که توانمندی اقتصادی دارند از آثار ارزشمندی که در کشور تولید می شود، اما نویسندگان قادر به چاپ آنها نیستند حمایت کنند. کتاب خریداری کنند و به مدارس و دانشگاه ها و حوزه‌های علمیه اهدا کنند.
استاندار مرکزی تصریح کرد: انتظار می‌رود مردم از طرح حمایتی کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استقبال کنند، مانند طرح تابستانی کتاب که براساس آن در صورت خرید کتاب از کتابفروشی‌های منتخب ۲۰ درصد از هزینه آن را وزارت مذکور می‌پردازد. همچنین هر سال خانواده ها و مجموعه‌های برتر در زمینه کتاب و کتابخوانی مشخص و به مردم معرفی شوند واز کتابفروشی‌های سیار در مناطق کمتر برخوردار و مراکزی که دسترسی به کتاب ندارند حمایت شوند.
آقازاده با ابراز امیدواری از اینکه همه ساله آیین انتخاب کتاب سال در استان برگزار شود، گفت: این کار آثار و برکات زیادی برای توسعه فرهنگ استان دارد تا علاوه بر معرفی آثار مکتوب و تازه‌های نشر به مردم زمینه حمایت از نویسندگان، ناشران و چاپخانه داران فراهم شود. رسانه‌های مجازی و مستمر نیز نسبت به انعکاس و تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اهتمام جدی داشته باشند.
به گزارش وقایع استان در پایان این مراسم برگزیدگان کتاب سال استان مرکزی به شرح ذیل معرفی و تقدیر شدند:
بخش برگزیدگان:
حوزه فلسفه و روانشناسی: سعید موسوی پور و فرزانه غریبی نویسندگان کتاب ریاضیات برای کودکان کم توان ذهنی
حوزه کودک و نوجوان: مهدی رجبی نویسنده کتاب نامه های نیلی
حوزه ادبیات(نثر معاصر): پاییز رحیمی نویسنده کتاب اینهمه گنجشک
حوزه ادبیات(نثر معاصر): فریده شمس نویسنده کتاب عزیزخان
حوزه تاریخ و جغرافیا: اسداله عبدلی آشتیانی نویسنده کتاب سیاق
حوزه تاریخ و جغرافیا: محسن معصومی، محمد امامی و زهرا صفری نویسندگان کتاب جاورسیان نامه
حوزه کلیات هنر: عرفان قادری مترجم کتاب فلسفه هنر رایانه ای
حوزه زیست شناسی: میترا نوری نویسنده کتاب گرده شناسی فلور گرده نهاندانگان ایران
حوزه کلیات(نسخ خطی): صادق حضرتی آشتیانی نویسنده کتاب فهرست نسخه های خطی کتابخانه حجت الاسلام سید کاظم میریحیی
بخش شایسته تقدیر:
حوزه تاریخ و جغرافیا: غلامرضا مهدوی راونجی مترجم کتاب زبده التواریخ
حوزه تاریخ و جغرافیا: عبداله متولی نویسنده کتاب مبانی، چارچوب و الگوهای سفارتی و مکاتباتی در ایران عصر صفوی
حوزه هنرهای نمایشی: اسماعیل مجللی نویسنده کتاب سیری در چگونگی شکل گیــری تعزیـــه و تعزیه خوانی
حوزه زبان فارسی: علی اکبر کمالی نهاد و حکیمه خوش نظر نویسندگان کتاب کاربرد فناوری در آموزش زبان و ادبیات فارسی
حوزه دین: علی حسن بگی نویسنده کتاب درآمدی بر فرایند فهم حدیث
حوزه دین: محمداسماعیل فدایی کزازی، غلامرضا فدایی و مهدی سلیمانی آشتیانی نویسندگان کتاب عقد اللآلی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.