خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» آمار تصادف جاده ای نوروز را بررسی می کند/آغاز تلخ

«وقایع استان» آمار تصادف جاده ای نوروز را بررسی می کند/آغاز تلخ

سه شنبه ۱۵ فروردین ۹۶
شماره ۵۵۴

* وقایع استان- فرشته غلامی:
تعطیلات نوروزی، فرصت بسیار مناسبی برای مسافرت است، در این هنگام نه خبری از درس و مدرسه است و نه کار، اشتغال و مسئولیتی. آب و هوای اکثر نقاط چه در ایران و چه در جهان هم در این وقت سال به قدری خوب است که جان می دهد برای سفر و گذراندن اوقاتی به دور از خانه و بودن در دل طبیعت. دیگر نه از آن سرمای استخوان سوز زمستان خبری هست و نه از گرمای طاقت فرسای تابستان. پس طبیعی است که در این دوران خیل عظیمی از جمعیت جاده ها را به خود اختصاص دهند.
حال در این بین برخی روزهای این تعطیلات که قرار است به شیرینی بگذرد به تلخی گراییده و میزان تصادفاتشان بیش از دیگر روزهاست. به گفته پلیس راهور ایران روزهای ۲۹ اسفند، اول، ۷ و ۸، ۱۲ و ۱۳ فروردین هرسال، پرمخاطره‌ترین روزهای تردد جاده‌ای در ایران می‌باشد.
مرگ و جان باختن افراد در حوادث رانندگی آثار و تبعات ناخوشایندی را بر جامعه وارد می کند که کمتر رسانه ای به این تبعات می پردازد و صرفا جسته گریخته آماری را از این حادثه ارائه می دهند.
اما با نگاهی عمیق تر به از دست دادن سرپرست خانواده، از بین رفتن والدین و جوانان و نوجوانان و داغ دار شدن خانواده و از دست رفتن یکی از سرمایه های مهم کشور که همان استعدادهای انسانی است و از سوی دیگر مشکلات روحی و روانی که به تبع این تصادفات به وجود می آید مسائلی است که عمق فاجعه را بیشتر می کند.
عجله و شتاب، خستگی و خواب آلودگی، سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ مهمترین علل وقوع حوادث رانندگی در نوروز سال های اخیر بوده است.
تصادفات یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی عمومی در جهان است. این مشکل به این دلیل بزرگ است که قربانیانش بیشتر جوان هستند و قبل از تصادف سلامتی کامل داشته‌اند. سوانح و حوادث رانندگى مهمترین عامل مرگ و میر درکشورهاى در حال توسعه بوده و نخستین علت مرگ و میر در سنین زیر ۴۰ سال و سومین علت مرگ در میان تمام گروه‌هاى سنى مى باشد که روزانه جان هزاران نفر را در راه‌ ها و جاده‌ ها می‌گیرد و نه تنها باعث کشتار انسان هاى سالم در بهترین دوره زندگى از نظر کارایى، بازدهى و تندرستى می‌شود بلکه هزینه‌هاى مالى و روانى بسیار و درد و رنج زیادى را به خانواده‌ ها و جامعه تحمیل می‌کند. تصادفات جاده ای علاوه بر این که منجر به مرگ و معلولیت تعداد زیـادی از افـراد جامعـه مـی‌شـوند، خسـارت زیـادی نیـز بـر اقتصـاد ملـی وارد می‌سازند. در مقایسـه بـا کشـورهای توسـعه یافتـه، اثرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از تصادفات جاده‌ای در کشـورهای در حال توسعه دارای وضعیت نامناسب تری می‌باشـد و هزینـه هـای بیشتری را بر این کشورها تحمیل می‌کند.
تصادفات جاده ای در نوروز ۹۶ نزدیک به ۷ درصد کاهش یافته این را فرمانده پلیس راه کشور در حالی گفت که در روز سیزدهم فروردین ماه سال جاری سومین تصادف بزرگ جاده ای را در محور اراک- شازند در حوالی روستای رباط میل شاهد بودیم که در این تصادف زنجیره ای بیش از ۵۰ خودرو دچار آسیب شدند.
جانشینی فرماندهی ناجا نیز از کاهش تلفات جاده ای در نوروزی که گذشت یاد کرده که در هر ۷۱ دقیقه یک نفر جان باختند که در سال گذشته در هر ۶۰ دقیقه یک نفر بوده است.
هر چند هنوز آمار دقیقی از تعداد قربانیان حوادث جاده‌ای در نوروز ۹۶ منتشر نشده است، اما برآورد‌ها نشان می‌دهد در این ایام حدود ۹۰۰ ایرانی جان خود را بر اثر حوادث رانندگی از دست داده‌اند. با وجود اینکه هنوز سفرهای نوروزی شروع نشده بود که در آخرین روز سال گذشته با تصادف پژو پارس و پراید در جاده آهنگران- ساروق دو نفر کشته و ۶ نفر زخمی شده اند که علت این حادثه را انحراف به چپ خودروی پژو گزارش دادند.
در اتوبان اراک- قم نیز بدلیل خواب آلودگی راننده پراید دچار واژگونی شده و راننده جوان آن نیز فوت کرد. سومین حادثه مرگبار نیز در کیلومتر هشت کنار گذر شمالی اراک رخ داد که در این حادثه خودرو پژو ۲۰۶ با خودروی کامیون تصادف کرده و راننده پژو نیز در این تصادف به کام مرگ فرو رفت. همان اوایل نوروز بود که خبر از تصادف زنجیره ای در محور خراسان منتشر شد و تمام فضای مجازی را به خود اختصاص داد و پس از آن نیز هر از چند گاهی خبر از تصادف از یکی دیگر از جاده های کشور به گوش می رسید و با آخرین روز تعطیلات نوروزی نیز بار دیگر تصادفات وارد اراک شده و خساراتی را وارد کرده است که از آن جمله تصادف زنجیره ای بیش پنجاه خودرو در محور اراک- شازند و پنج خودرو در جاده قدیم ساوه- همدان اتفاق افتاد که اگرچه این تصادفات فوتی بر جای نگذاشته اما باعث مصدومیت عده ای شد. آنچه که از اظهارات بر می آید این است که بیشتری تصادفات در نوروز سال جاری در محور استان های خراسان، فارس و اصفهان اتفاق افتاده است.
فرمانده انتظامی استان مرکزی نیز از کاهش ۱۹ درصدی کشته شدگان ناشی از تصادفات جاده ای در استان مرکزی به نسبت سال قبل خبر داد.
سردار کیومرث عزیزی همچنین در خصوص مصدومان و خسارات ناشی از تصادفات نوروزی نیزبه ترتیب کاهش هفت و شش درصدی را مطرح کرد.
با وجود کاهش تصادفات در سال‌ های اخیر اما می توان گفت که ایران همچنان جزو کشورهای پر خطر در این زمینه است و گفته شده که ایران در بین ۱۹۰ کشور جهان بالاترین میزان مرگ و میر را بر اثر تصادفات جاده ای به خود اختصاص داده است. با توجه به روند افزایش سفرهای نوروزی ایران در پنج سال گذشته شاهد حوادث رانندگی منجر به مرگ پنج ‌هزار و ۳۸۴ تن از هموطنان در مسافرت‌های نوروزی شده که بیشترین آن با یک‌ هزار و ۲۲۷ فوتی در سال ۱۳۹۲ و کمترین آن با ۹۶۴ فوتی در سال ۹۵ ثبت شده است. آمار تلفات حوادث رانندگی ایام نوروز از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین سال بعد با سیر نزولی مواجه بوده و در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به کمتر از هزار نفر رسیده است. بر اساس آمارهای موجود در نوروز سال گذشته ۹۶۴ و در نوروز سال ۹۴، ۹۶۸ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که در هر دو این سال ‌ها استان فارس بیشترین آمار تلفات را داشته است. آمار تلفات حوادث رانندگی در نوروز سال‌های ۹۴ و ۹۵ نشان می‌دهد ‌که ۷۰ درصد متوفیان این حوادث مرد بودند و بیش از ۵۰‌درصد کشته‌ شدگان نیز به دلیل ضربه به سر جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس این گزارش به طور متوسط شش تا ۶/۵ درصد تلفات رانندگی در هر سال مربوط به ایام نوروز است.
اگرچه فرمانده نیروی انتظامی عنوان کرده بود که در طرح نوروزی ۳۰۰ هزار مامور پلیس در قالب ۲۶ هزار تیم گشتی خودرویی و پیاده، سازماندهی و به کار گیری شده اند و از کاهش ۷ یا ۸ درصدی تصادفات یاد کرده اما همچنان تخلفات جاده ای رو به افزایش بوده و چنان که عباس آخوندی وزیر راه نیز اظهار کرد که تخلفات جاده ای نسبت به سال ۹۵ افزایش یافته و تعداد ۲۷۸ هزار تخلف در سفرهای نوروزی رخ داده است.
رییس پلیس راهور ناجا هم عنوان کرده که ۲۲ درصد از تصادفات ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه و غیرمجاز، ۲۰درصد از تصادفات نیز به دلیل سبقت غیر مجاز و انحراف به چپ بوده است و ۳۸ درصد نیز شامل واژگونی خودروست. همچنین بیشترین عامل تصادفات رانندگی منجر به فوتی و جرحی شامل ۴۲ درصد از تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی بوده است.
سرپرست اورژانس کشور هم آمار فعالیت های اورژانسی را از ۲۵ اسفند تا پایان ۱۳ فروردین در مجموع ۱۶۶هزار و ۷۲۸ ماموریت اورژانسی در کشور مطرح کرده است که از این تعداد ۳۵ هزار و ۱۸۳ماموریت ترافیکی و۱۳۱ هزر و ۵۴۵ ماموریت غیر ترافیکی بوده است.
این روزها که فضای مجازی تمام زندگی افراد را تحت شعاع خود قرار داده و به هر بهانه ای که شده کمپینی را راه اندازی می کنند که البته می تواند در بسیاری از موارد نیز مثمرثمر واقع شود برای تصادفات نیز این کمپین را به کمک جمعیت هلال احمر راه انداختند تا بدین طریق بتوانند در کاهش تصادفات کمکی کرده باشد. چرا که با وجود اینکه آمارها حاکی از آن است که تعداد تصادفات و قربانیان ناشی از آن کمتر شده اما همچنان ایران در صدر کشورهای پر خطر در این زمینه است. حال آنکه با آغاز تعطیلات نوروزی برخی از کاربران فضای مجازی با به راه انداختن کمپین «نه به تصادفات جاده ای» از شهروندان خواسته اند با احتیاط رانندگی نمایند، قوانین را زیر پا نگذارند، به توصیه های پلیس گوش فرا دهند و … تا شاید امسال کمتر از سال های گذشته شاهد حوادث تلخ در کشور باشیم.
به رغم اینکه وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است، اما همچنان می‌توان عنوان کرد نوروز پر حادثه‌ای را از نظر حوادث جاده‌ای پشت سر گذاشته‌ایم و هنوز هم حوادث تلخ تصادف شیرینی نوروز را به کام هموطنان تلخ و تلخ تر می کند. با توجه به این ادعا که عامل انسانی بالاترین علت تصادفات رانندگی در ایران است، باید جرایم سنگین نقدی و غیرنقدی برای رانندگان متخلفی که باعث فوت یا مصدومیت دیگران می شوند، تعیین شود و با وجود اظهاراتی مبنی بر کاهش میزان قربانیان در تصادفات جاده ای در سال جاری باید توجه داشت که بازگشت مسافران نوروزی همچنان ادامه دارد و حتی گزارش ها همچنان حاکی از وجود ترافیک در برخی از محورهاست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.