خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی مشکلات اساسی مایه حیات در جهان/حیات خلوت بشر

بررسی مشکلات اساسی مایه حیات در جهان/حیات خلوت بشر

سه شنبه ۱۵ فروردین ۹۶
شماره ۵۵۴

وقایع استان- روشنک مشتاق
بنا بر گزارش سازمان ملل متحد، نیاز مردم جهان به آب تا ۱۳ سال آینده به دوبرابر افزایش خواهد یافت. آب یکی از ضروری ترین نیازهای جوامع بشری است، نیازی که با خطرهای زیادی روبه روست،دسترسی به آب سالم ضرورتی انکار ناپذیر است. اما متاسفانه روزانه ۴۵۰۰ کودک به دلیل بیماریهای مرتبط با آب جان خود را از دست می دهند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا؛ مشکل آب آشامیدنی در دنیا فقط به دلیل کمبود آن نیست، بلکه توزیع این منابع در سطح جهان نیز یکنواخت نیست. ۹ کشور دنیا شامل برزیل، روسیه، اندونزی، چین، کانادا، آمریکا، کلمبیا، پرو و هند از نظر منابع آبی غنی هستند. سایر مناطق دنیا دچار کم آبی هستند و گمان می‌رود که ۳۰۰ منطقه در دنیا در معرض خطر نزاع و درگیری بر سر منابع آب زیرزمینی، رودخانه‌های مشترک و دریاچه‌های مصنوعی قرار داشته باشند.
در اوایل قرن بیستم ، از کل مصارف آب در جهان ، حدود ۶% در بخش صنایع مصرف می‌شد. هم اکنون این رقم ۴٫۵ برابر شده است. در ایران فقط ۵% از کل مصرف آب مربوط به صنایع می‌باشد. آبی که به صنایع می‌رسد، معمولا خیلی زود کیفیت خود را از دست می‌دهد یا گرمای آن زیاد می‌شود و یا آلودگی شیمیایی و میکروبی پیدا می کند.

جنگ جهانی سوم؛ در اثر کمبود آب است!
۶۰ درصد از منابع آب شیرین کره زمین متعلق به کمتر از ۱۰ کشور در دنیاست و در حال حاضر ۲۱ کشور دنیا از جمله ۱۲ کشور در خاورمیانه دچار کمبود آب هستند.
جهان طی دو دهه آینده با بحران شدید کمبود آب مواجه خواهد شد. این بحران در اثر آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی، بی توجهی کشورهای جهان در مصرف بهینه آب ایجاد می شود. برخی از کشورها مشغول ذخیره سازی آب برای ایجاد امنیت آبی در آینده هستند، برخی دیگر از کشورها با آلوده کردن آب‌های سطح زمین و برداشت بیش از حد از ذخایر زیرزمینی، در حال از بین بردن ذخایر آینده آب هستند. بعلاوه، کشورهای هند و چین قصد دارند طی سال‌های آتی حدود تعداد زیادی سد روی رودخانه‌هایی که از کوه های هیمالیا سرچشمه می‌گیرد بنا کنند که این اقدام منجر به بحران شدید آب در کشورهای همسایه خواهد شد. کاهش منابع آب موجب کمبود غذا، شیوع بیماری‌های ناشی از آب و از بین رفتن گونه های زیستی خواهد شد.

آب ارزنده تر از نفت
حدود یک درصد از جمعیت جهان در کشور ایران زندگی می‌کنند، اما کمتر از ۳۰ درصد از منابع آب شیرین جهان در کشور وجود دارد. مطالعات نشان می دهد که با مصرف نادرست آب و هدر دادن این منبع حیات، ایران تا دو دهه‌ی آینده با کمبود شدید آب روبه‌رو خواهد شد. همچنین پژوهش‌های جهانی نشان میدهد کاهش منابع آب در کشورهای خاورمیانه اهمیت روزافزونی در بین این کشورها خواهد داشت. به همین علت در آینده نزدیک، آب در خاورمیانه می‌تواند به سرمایه‌ای ارزنده‌تر از نفت تبدیل شود.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به این فکر کنید با این همه دریاچه و رود و چاه و باران چرا جهان در خطر بحران کم آبی است. پاسخ را در چند مبحث بررسی می کنیم. دکتر علیرضا هدایت کارشناس محیط زیست معتقد است: “ ۷۰ درصد آب قابل استفاده برای انسان در صنعت کشاورزی مصرف می‌شود و حدود ۶۰ درصد آب به دلایل مختلفی نظیر سیستم‌های آب‌رسانی فرسوده و متدهای قدیمی به هدر می‌رود. همین باعث خشک شدن رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌شود. بسیاری از کشورهایی که در ابعاد وسیع به تولید مواد غذایی میپردازند به خط قرمز کمبود آب رسیده‌اند. کشاورزی علاوه بر هدر دادن آب، با کودها و مواد شیمیایی مختلف، باعث آلودگی آن نیز می‌شود.در ۵۰ سال اخیر، جمعیت جهان بیش از دو برابر شده است. این رشد سریع جمعیت به همراه رشد اقتصادی و صنعتی، اکوسیستم آبی را در سراسر دنیا تغییر داده و منجر به کاهش شدید تنوع گونه‌های زیستی گردیده است. امروز ۴۱ درصد جمعیت جهان در بستر رودخانه‌ها زندگی می‌کنند کما اینکه با رشد جمعیت، نیاز به ساخت و ساز و غذا و … و به تبع آنها مصرف آب بیشتر نیز مورد نیاز خواهد بود. هر چه انسان‌ها به تولید دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای در جو زمین ادامه دهند، شرایط و الگوهای آب و هوایی نیز در جهان تغییر خواهد کرد. در برخی نقاط خشکسالی رخ خواهد داد و در برخی نقاط سیل‌های خانمان برانداز جاری خواهد گردید. در برخی نقاط کوه‌‌های یخ و برف‌ها آب خواهند شد.این تغییرات با یکدیگر تلاقی پیدا خواهند کرد و منجر به کمبود آب برای مصارف کشاورزی، تولید انرژی، اکوسیستم و زندگی شهری خواهد شد.”

آب های آلوده مشکل اساسی آبهای شیرین
هر ساله، آب آلوده باعث مرگ ۵ میلیون نفر در سراسر دنیا می‌شود و ۴۰ درصد از جمعیت دنیا از امکان تصفیه فاضلاب بی‌بهره‌اند. در کشورهای در حال توسعه، ۹۰ درصد فاضلاب بدون تصفیه شدن به داخل رودخانه‌ها رها می‌شود.

راهکار برای مبارزه با کمبود آب چیست؟
۱٫ استفاده از روش آبیاری قطره ای در کشاورزی
۲٫ تغییر در کشت محصولات با نیاز آبی زیاد
۳٫ توقف سد سازی.
۴٫ انتقال صنایع با نیاز آبی بالا
۵٫ تعمیر و تغییر لوله های انتقال آب
۶٫ صرفه جویی در بخش خانگی
۷. نظارت بر بهره برداری از چاه های غیرمجاز
۸٫ محاسبه مجدد میزان بهره برداری پروانه چاه های کشاورزی
۹٫ محاسبه مجدد نیاز آبی صنایع

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.