خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» آخرین وضعیت اختلاف دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم را بررسی می کند/نجات یافته

«وقایع استان» آخرین وضعیت اختلاف دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم را بررسی می کند/نجات یافته

سه شنبه ۱۳ خرداد ۹۶ شماره ۶۲۱
***
وقایع استان
عباس لعل بار
***
دانشگاه آزاد اسلامی یکی از هدف های حمله محمود احمدی نژاد پس از رییس جمهور شدنش بود. این دانشگاه که میراث آیت الله هاشمی رفسنجانی است در سالهای فعالیت خود با بیش از سیصد واحد خود در سراسر کشور توانسته کمک شایانی به نظام آموزشی کشور نماید. فارغ التحصیلان بسیاری که از این دانشگاه وارد بازار کار شدند توانستند بخش عظیمی از مسئولیت ها را بر عهده بگیرند و البته امید را در میان جوانانی که برای ورود به دانشگاههای دولتی با درهای بسته مواجه می شدند، زنده کند. اما حاشیه ها پیرامون دانشگاه ازاد فقط معطوف به هشت سال دوره محمود احمدی نژاد نیست. در آخرین حواشی ایجاد شده برای این دانشگاه مدتی پیش وزارت علوم و تحقیقات اعلام کرد که ۲۹۰۰ رشته محل دانشگاه ازاد باید حذف شوند. این خبر در شرایطی که برخی واحدهای این دانشگاه با کمبود دانشجو و مشکلات مالی روبرو است باعث نگرانی اساتید و پرسنل دانشگاه آزاد شد.
وزیر علوم درباره دلایل درخواست حذف این تعداد رشته محل در دانشگاه آزاد می گوید: در حالی برای سر و سامان دادن رشته‌های مجوزدار دانشگاه آزاد تلاش می کنیم که تا قبل از تغییر مدیریت دانشگاه آزاد نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان مرتبا از ضرورت افزایش کیفیت دانشگاه آزاد، قابلیت و امکانات آن سخن می‌گفتند اما حالا چه طور درخواست‌های آن‌ها ۱۸۰ درجه تغییر مسیر داده و تلویحا می‌گویند؛ کاری به این دانشگاه نداشته باشید!
فرهادی می افزاید: سیاسی‌کاری خواندن تصمیم حذف ۲۹۰۰ رشته محل دانشگاه آزاد از سوی برخی افراد و رسانه‌ها ظلم، اتهام و بی‌انصافی در حق وزارت علوم است. به گزارش وقایع استان به نقل از خانه ملت وزیر علوم می گوید: در حالی ما را به سیاسی کاری متهم می‌کنند که در دوران تصدی بر وزارتخانه علوم چندین تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد در این خصوص امضاء کرده و قرار بود آن‌ها تا آذرماه سال گذشته به حذف و سر و سامان دادن این رشته محل‌ها اقدام کنند.
فرهادی تاکید کرد: چطور ممکن است وزارت علوم به دنبال برچیدن دانشگاه آزاد باشد در حالی که شخصا نخستین اساسنامه این دانشگاه را در سال ۶۶ تدوین کرده‌ام.
علی محمد نوریان رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بیان اینکه ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد تنها دغدغه وزارت علوم نیست، گفت: دانشگاه آزاد به لحاظ کمی در رتبه اول جهان قرار دارد این در حالی است که در تلاش هستیم به لحاظ کیفی نیز رشد چشمگیری را تجربه کنیم.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حذف ۲۹۰۰ رشته محل دانشگاهی شامل بیش از ۳۰ درصد از واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد می‌شد، توضیح داد: با وجود جذب و استخدام ۱۷۹۳ نفر دکترای تخصصی و جذب در هیات علمی و ۹۶۳ مربی و افزایش تعداد دانشجویان به دنبال استانداردسازی نسبت استاد و دانشجو هستیم تا در مسیر ارتقاءکیفیت علمی حرکت کنیم.
وی به توافق دانشگاه آزاد و وزارت علوم در سال‌های گذشته اشاره کرد و توضیح داد: طبق توافق دانشگاه آزاد و وزارت علوم به این وزارتخانه اختیار داده شد که هرگونه افزایش رشته و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد از سال ۹۴ با اختیار و تحت نظر وزارت علوم صورت گیرد اما “رشته محل‌های دانشگاهی محل مناقشه” برای قبل از این سال هستند که مجوزهای آن‌ها یا به صورت مقطعی یا یکباره صادر شده که هرساله نیز تمدید شده است لذا از وزارت علوم می‌خواهیم با توجه به این توضیحات باز هم رأی به تمدید مجوز این رشته ها بدهد.
وی همچنین توضیح داد: براساس قوانین موجود تمام رشته‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد از سال ۶۷ تا ۸۹ به تصویب شورای گسترش و کمیته ۳ نفره رسیده‌اند لذا قانون جدید نمی‌تواند عطف به ماسبق شود، ضمن آنکه اکثریت این رشته ها دارای مجوز لازم بوده و قوانین جدید نمی تواند نافی این رشته ها شود.
نمایندگان مجلس این روزها دربــــاره این مـــوضوع اظهارنظرات متعددی داشته اند. علیرضا سلیمی نماینده محلات و عضو هیات رییسه کمیسیون هم درباره این موضوع می گوید: اگر ایرادات وارده به دانشگاه آزاد از گذشته بوده چرا وزارت علوم تاکنون سکوت کرده و پس از جا به جایی مدیریتی سونامی حذف رشته‌ها را راه انداخت؟ این کار شائبه سیاسی کاری را به دنبال دارد.
محمد جواد ابطحی با طرح این سوال که آیا قانون تایید رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی که قانون خاص است با قانون عام نقص می‌شود؟ گفت: به یقین قانون خاص با عام نقص نمی‌شود و چطور می‌شود کارشناسی ارشد یک رشته حذف و دکترای آن بماند؟! نماینده مردم خمینی شهر در مجلس تصریح کرد: وزارت علوم انحلال دانشگاه آزاد را اعلام می‌کرد بهتر از گرفتن چنین تصمیمی بود.
برخی از نمایندگان حتی با بیان اینکه متولیان امر باید التهاب ایجاد شده در جامعه را کاهش دهند، معتقدند: همه دانشگاه‌ها موظف به تمکین از قانون هستند ضمن آنکه اگر هر اتفاقی در دانشگاه آزاد بیافتد در نهایت وزارت علوم باید پاسخگو باشد پس باید بتواند قوانین مدنظر خود را اجرا کند.
اما سرانجام در روز یکشنبه اعلام شد که توافقی میان دانشگاه آزاد و وزارت علوم صورت گرفته است و با این توافق اکثر رشته هایی که وزارت علوم درخواست حذف داده بود باز خواهند گشت.
توافق وزارت علوم با دانشگاه آزاد
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی برای برگرداندن رشته‌های حذف شده این دانشگاه به توافق رسیدند که با اجرای این توافق، حداقل مجوز ۲۳۰۰ رشته دانشگاه آزاد اسلامی تائید خواهد شد.
محمد مهدی زاهدی اظهار کرد: جلسه کمیسیون آموزش مجلس با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، معاون آموزشی وزارت علوم و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در فضایی علمی و تخصصی برگزار شد و سعی کردیم اختلافات موجود میان این نهاد علمی را در چارچوب مقررات بررسی و برطرف کنیم.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرفین در این جلسه به این توافق رسیدند که همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که دارای رشته‌های دکتری تخصصی هستند، چنانچه مجوز رشته‌های کارشناسی ارشد آنها حذف شده است، مجوز آنها صادر شود.
وی ادامه داد: موضوع دیگری که مورد توافق طرفین قرار گرفت این بود که به همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که دارای رشته محل‌های کارشناسی ارشد هستند و تاکنون در این رشته‌ها فارغ‌التحصیل داشته‌اند، مجوز پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید داده شود.
نماینده مردم کرمان در مجلس اضافه کرد: شرط دیگر این توافق که مورد پذیرش قرار گرفت صدور مجوز رشته محل‌های کارشناسی ارشد برای واحدهایی است که حداقل سه استادیار تمام وقت داشته باشند. البته در اینجا تبصره‌ای اضافه شد که اگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی دو استادیار تمام وقت با دو استادیار نیمه وقت داشته باشند، این دو استادیار نیمه وقت به عنوان یک استادیار تمام وقت محاسبه شود.
زاهدی گفت: فکر می‌کنم توافقی که انجام شد توافق منطقی و خوبی باشد. ما از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی هم خواهش کردیم که واحدهایی که کمتر از سه استادیار دارند و بر اساس توافق امروز، برای سال تحصیلی ۹۶-۹۷ به آنها مجوز کارشناسی ارشد داده می‌شود، تلاش کنند تا سال آینده حداقل سه استادیار تمام وقت داشته باشند.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید با توافق صورت گرفته امروز مجوز چه تعداد از رشته‌های حذف شده دانشگاه آزاد اسلامی تائید شود، گفت: برآورد اولیه من این است که مجوز حداقل ۲۳۰۰ رشته محل دانشگاه آزاد اسلامی تائید شود.
یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز از تشکیل کمیته‌ای سه نفره با حضور دکتر نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم و نماینده کمیسیون آموزش مجلس، برای اعلام نتایج نهایی توافق وزارت علوم و دانشگاه آزاد خبر داد.
فرهاد فلاحتی در گفتگو با خبرگزاری آنا درباره جلسه کمیسیون آموزش مجلس با حضور نمایندگان دانشگاه آزاد و وزارت علوم درباره حذف رشته‌های این دانشگاه گفت: «دکتر فرهادی وزیر علوم و دکتر نوریان سرپرست دانشگاه آزاد در این جلسه حاضر بودند و دو طرف با تعیین شرایطی به توافق رسیدند که خوشبختانه جای نگرانی برای جامعه علمی، استادان و دانشجویان دیگر وجود ندارد.»
وی ادامه داد: «معاون آموزشی وزیر علوم از سوی این وزارت‌خانه، سرپرست دانشگاه آزاد و یک نفر به نمایندگی از کمیسیون آموزش یک جلسه سه نفره‌ای در یکی دو روز آینده خواهند داشت تا به امید خدا نتایج نهایی اعلام شود.»
این نماینده مجلس گفت: «با توافقی که صورت گرفت تعداد زیادی از رشته‌های این دانشگاه بازگردانده می‌شود و بقیه نیز بعد از تایید این وزارت‌خانه و تکمیل شرایط لازم که در راستای کیفیت‌بخشی است تایید خواهد شد. حذف این همه رشته مطمئنا کار غیرکارشناسانه‌ای بود.»
علیرضا سلیمی هم بر این باور است که مسئولان به جای ایجاد التهاب در جامعه مشکلات را در میان خود با گفت‌وگو حل کنند.
نماینده مردم محلات در مجلس گفت: «سرانجام پس از فراز و نشیب‌ها بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی توافقی صورت گرفت و جلسه‌ای که بسیار سازنده بود.
با تصمیم قبلی وزارت علوم مبنی بر لغو مجوز ۲۹۰۰ کدرشته در دانشگاه آزاد اسلامی، بسیاری از اساتید و کارکنان دانشگاه در بلاتکلیفی می‌ماندند و سرنوشتشان معلوم نبود.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.