خانه » جدیدترین » واگن های بی ستاره

واگن های بی ستاره

شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸   شماره ۱۱۲۲

«وقایع استان» گزارش می دهد؛ ماجرای سرگردانی مسافران قطار مسافربری مشهد به اراک

واگن های بی ستاره

مدیرکل راه آهن اراک: پس از این اتفاق خودمان را تنبیه کردیم و ۵۰ درصد وجهی که مسافران بابت بلیط هایشان پرداخت کرده بودند را به آنها بازگرداندیم

دکتر کریمی نماینده اراک در مجلس: با توجه به کیفیت پایین خدمات ارائه شده در مسیر اراک به مشهد، اکثر مردم و مسافران به ناچار از قطار مسافربری قم به مشهد استفاده می‌کنند که این موضوع پذیرفتنی نیست و موارد به وزیر راه و شهرسازی منتقل شده است

الهه فراهانی

حتما تا به حال این ضرب المثل را شنیده اید که کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد. این ضرب المثل قدیمی به روشنی حال و روز مردم شهر ما را نشان می دهد که با توجه به بهره مندی از صنایع بزرگی مانند واگن پارس و یا شرکت تعاونی برفره (تعمیر صنایع ریلی) باز هم در ایجاد رفاه برای شهروندان خود لنگ می زنیم و نتیجه آن سرگردانی مسافرانی است که به دلیل فرسودگی ناوگان ریلی اراک، ساعت ها در این گرمای طاقت فرسای تابستان سردرگم می شوند.
پایتخت صنعتی کشور، عنوانی است که سال هاست شهر اراک آن را به دوش می کشد. اما زمانی که هیچ کدام از صنایع توانایی فریادرسی به مشکلات مردم و این شهر را ندارند و هر روز هم صنایع بیشتری رو به زوال می روند، تنها این القاب فرصت بهره مندی از بودجه برای توسعه عمرانی و صنعتی را از ما می گیرد.
در روزهای اخیر سرگردانی هموطنانی که قصد سفر با قطار از مشهد مقدس به اراک را داشتند در فضای مجازی سر و صدای زیادی کرده است تا جایی که واکنش بسیاری از مسئولان را به همراه داشت. اما ماجرا چه بود؟

گلایه های یک شهروند اراکی
یکی از مسافرین این قطار نسبت به این سرگردانی ابراز نارضایتی کرد و گفت: قطار مشهد اراک که ساعت ۱۳ روز سه شنبه یکم مرداد با ۱۳ واگن مسافری از مشهد حرکت کرده بود حدود ساعت ۹ شب بعد از شاهرود دچار نقص فنی شد و برق کل واگن های قطار قطع گردید و با وجود گرمای زیاد و از کار افتادن سیستم های خنک کننده و روشنایی، قطار به اجبار در ایستگاه فرعی گرداب متوقف شد.
این شهروند ادامه داد: پس از توقف اعلام شد که به مدت ۲۰ دقیقه برای اقامه نماز و رفع اشکال دیزل توقف داریم ولی این توقف حدود ۳ ساعت به طول انجامید که در این مدت همه مسافران که در بین آنها کودک و سالمند و بیمار و مسافرین عراقی نیز وجود داشت در محوطه ایستگاه سرگردان بودند که به دلیل بیابانی بودن ایستگاه چندین عقرب در محوطه ایستگاه به چشم خوردو از طرف مسافرین دفع شدند که با وجود نور کم محوطه خطر گزش مسافران وجود داشت و در این مدت درب سالن های ایستگاه نیز به روی مسافرین باز نشد، نهایتا حدود ساعت ۲۴ پس از اعزام و جایگزینی یک دستگاه دیزل، قطار به مسیر خود ادامه داد. بنا بر اطلاعات واصله دلیل مشکل ایجاد شده برای قطار این بوده است که ۱۳ واگن قطار با یک دستگاه لوکوموتیو حمل شده است در صورتی که با توجه به وجود دستگاههای تهویه و خنک کننده حداکثر ۹ واگن بایستی با یک لوکوموتیو حمل شود و با زیادتر شدن واگن ها از دیزل کمکی استفاده شود.متاسفانه در طول مدت بلاتکلیفی قطار در ایستگاه کسی از مسئولان پاسخگوی مشکلات مسافران نبوده است و به دلیل خاموشی قطار امکان صرف غذا و پذیرایی نیز وجود نداشته است.
محمدرضا قربانی، مدیرکل راه آهن اراک در گفتگو با وقایع استان درباره این اتفاق اظهار کرد: مالکیت واگن های خطوط ریلی اراک با شرکت رجا است. این واگن ها خودشان به تنهایی خودکشش نیست و بایستی از دیزیل برای کشش واگن ها استفاده نمود. البته کشنده های ریلی واگن ها به عهده راه آهن است. اگر قطار توقف داشته مربوط به خرابی دیزیل و مشکلات برقی بوده و ارتباطی با سالن های قطار ندارد.
وی ادامه داد: قطار اراک به مشهد ۱۲ سالن به همراه یک سالن رستوران دارد که در مجموع ۱۳ سالنه است. این قطار قبل از حرکت آزمایشات فنی از طرف مسئول فنی راه آهن، نماینده شرکت رجا و رییس قطار برای آن اجرا شده ولی خب اگر مشکلی پیش آمده در طول مسیر است.
قربانی در پاسخ به اینکه چگونه می توان از رفتن مسافران اراک به سمت راه آهن قم برای سفرهایشان جلوگیری نمود، تصریح کرد: قطار اراک به مشهد ۳ ستاره است وقطارهای قم مشهد ۵ ستاره بوده قائدتا کیفیت که بالا رود هزینه ها هم افزایش می یاید و قیمت بلیط قطارهای ۵ ستاره قم مشهد بالاتر از قیمت بلیط قطار اراک مشهد است.
وی اضافه کرد: اگر واگن ها با کیفیت تر و در حد ۵ ستاره شود شاید بتوان از رفتن مسافران به سمت خطوط ریلی قم جلوگیری کرد که این نیاز تنها به دست نمایندگان و مسئولان بالادستی رفع خواهد شد.
قربانی متذکر شد: به سبب توقف چند ساعته ای که برای مسافران مشهد اراک بوجود آمد خودمان را تنبیه کردیم و ۵۰ درصد وجهی که بابت بلیط هایشان پرداخت کرده بودند را به آنها بازگرداندیم.

استفاده اراکی ها از قطار مسافربری قم به سبب کیفیت پایین ناوگان ریلی اراک
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در این خصوص بیان کرد: با توجه به درخواست های متعدد مردمی، وزارت راه و شهرسازی و راه آهن کشور بایستی برای بهینه سازی قطار اراک-مشهد اقدام کنند.
علی اکبر کریمی اظهار داشت: با توجه به اینکه شهر اراک به عنوان پایتخت صنعتی کشور از جایگاهی ویژه و قدمت دیرینه در تولیدات صنایع ریلی برخوردار است و اولین شرکت تولیدکننده واگن‌های مسافری در این شهر مستقر شده، نیاز است که خدمات ریلی آن تقویت شود و وزارت راه و شهرسازی و راه آهن کشور باید نگاه ویژه به خدمات ریلی در اراک داشته باشند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم شهر اراک و استان مرکزی انتظار دارند با توجه به شرایط استان و قدمت راه آهن این منطقه، خدمات ریلی مطلوب‌تری دریافت کنند.
دکتر کریمی عنوان کرد: انتظار می‌رود با توجه به استفاده زیاد مردم منطقه از خدمات راه آهن و توجیه پذیر بودن نوسازی ناوگان از نظر اقتصادی، در خدمات ارائه شده بازنگری لازم صورت بگیرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به کیفیت پایین خدمات ارائه شده در مسیر اراک به مشهد، اکثر مردم و مسافران به ناچار از قطار مسافربری قم به مشهد استفاده می‌کنند که این موضوع پذیرفتنی نیست و موارد به وزیر راه و شهرسازی منتقل شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.