خانه » جدیدترین » ریه های پر از دود، دست های پر از خالی

ریه های پر از دود، دست های پر از خالی

شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸   شماره ۱۱۲۲

نگاهی به مشغله های رانندگان تاکسی در اراک

ریه های پر از دود، دست های پر از خالی

طاهره قهیه ای
از صبح تا شب بطور مداوم پشت فرمان ماشین نشستن و رانندگی کردن کار پرزحمت و سختی است و رانندگان تاکسی جزء آن دسته از اقشاری هستند که مداوم و بدون وقفه در سرما و گرما، برف و باران و آفتاب داغ تابستان در سطح خیابان های شهر برای امرار معاش و خدمت رسانی بــــه همشهـریان شان کار می کنند در حالی که حال و روز چندان خوشی ندارند و حال و روزشان را می توان از صدای ناهنجار تاکسی های شان و یا جوش آوردن رادیات ماشین شان در ظهر داغ تابستان متوجه شد.
شرایط سخت اقتصادی بر روی رانندگان تاکسی نیز تاثیر گذاشته و باعث شده تا آنها نیز نتوانند از درآمدشان رضایت خاطر داشته باشند. برای با خبر شدن از مشکلات این قشر از جامعه پای درد و دل چند نفر از رانندگان تاکسی نشستیم که در ادامه خواهید خواند.
***
یکی از رانندگان تاکسی که ۳۰سال است در این شغل مشغول به کار کردن است، گفت: با شرایط فعلی به هیچ عنوان کار راننـدگی نمی صرفد و جوابگوی مخارج زندگی نیست.
وی افزود: در حالی که از ساعت ۵ صبح از خانه بیرون می آیم بیشتر سرویس هایم را یا بدون مسافر و خالی باید از مسیر اصلی تا ایستگاه برگردم و یا تنها با یک مسافر به ایستگاه بر می گردم که این جوابگوی حتی هزینه بنزین و گاز ماشین نیز نیست.
یکی دیگر از رانندگان تاکسی اظهار داشت: در شرایط فعلی روغن، فیلتر و تمامی لوازم یدکی ماشین و حتی دستمزد تعمیرکاران چندین برابر شده و با توجه به هزینه های جانبی که ماشین دارد و ما بین این هزینه ها جریمه های گاه و بی گاه پلیس راهنمایی و رانندگی را هم که به آن اضافه کنیم عملا تاکسی هیچ درآمدی ندارد و خرجمان بیش از دخلمان است.
وی گفت: درست است که حضور تاکسی های اینترنتی بسیار به کار ما لطمه زده و باعث کاهش درآمد رانندگان تاکسی شده اما به جرات می توان گفت که آنها نیز درآمد خوبی ندارند و حال و روز آنها هم چندان خوش نیست.
یکی دیگر از رانندگان تاکسی که حدودا ۶۰ساله است، گفت: در بین همکارانمان افرادی را داریم که با توجه به شرایط بدکار و نداشتن درآمد دچار بیماری روحی شده اند.
وی با بیان اینکه ما هم خانواده داریم، فرزند دانشجو و دم بخت داریم و باید بتوانیم مخارج زندگیمان را تهیه کنیم، افزود: از صبح تا شب در خیابان ها رانندگی می کنیم و ریه هایمان پر می شود از بوی دود ماشین و سایر آلایندگی های موجود در هوا، ضمن اینکه باید با قشرهای مختلفی از مردم سر و کله بزنیم و گاهی برای پیدا کردن ۲۰۰ تومان پول خرد و نداشتن آن از مسافر حتی بد و بیراه هم بشنویم و با این وجود درآمدمان بسیار پایین است.
این راننده تاکسی حضور ماشین های شخصی که در سطح شهر مسافرکشی می کنند را از دیگر مشکلات رانندگان تاکسی دانست و ابراز کرد: مردم از رانندگان تاکسی انتظار دارند در تمام طول ساعات شبانه روز بدون وقفه در خیابان باشند اما بی توجه به آنها حتی وقتی که دارند می بینند تاکسی در حال تردد در خیابان است بی توجه به آن سوار ماشین های شخصی گاهی با پلاک های غریبه نیز می شوند، در حالی که سوار شدن در ماشین های شخصی عواقبی را نیز به همراه دارد؛ چرا که تاکسی ها از نظر امنیت بسیار ایمن تر از ماشین های دیگر به خصوص برای بانوان هستند.
وی با اشاره به اینکه باید ساعت ها در صف نوبت منتظر بمانیم تا بتوانیم با چند مسافر مسیر را طی کنیم، ادامه داد: حال در این میان غر و لند برخی از مسافران را هم باید تحمل کنیم، یکی انتظار کولر دارد و دیگری بر سر صد تومان پول خرد با ما چانه می زند و با این حال سعی می کنیم با روی خوش با مسافرها برخورد کنیم.
آشنایی مردم با فرهنگ حمل و نقل عمومی و استفاده از تاکسی و عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی در ساعات پرتردد روز می تواند از بار مشکلات رانندگان تاکسی بکاهد؛ چرا که حضور خودروهای تک سرنشین در سطح شهر آن هم در ساعات پر ترافیک نه تنها مانع کسب رانندگان تاکسی است، بلکه باری نیز به مشکلات آنها اضافه کرده و باعث ایجاد ترافیک نیز می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.