خانه » پیشنهاد سردبیر » واکاوی اوضاع صنعت استان در گفتگو با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی:/نقاب آمار غلط بر چهره صنعت

واکاوی اوضاع صنعت استان در گفتگو با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی:/نقاب آمار غلط بر چهره صنعت

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴     شماره ۳۲۰

گروه صنعت- هورا نورمحمدی
در دسترس بودن آمار صحیح بسیار مهم است متأسفانه در کشور ما بسیاری از آمارها به دور از واقعیت هستند و این دور بودن آمارها و ارقام از واقعیت مــوجود، کار را تنها به سمت بهتر شدن سـوق نمی دهد بلکه موجب ایجاد خسران و زیان فوق العاده در دراز مدت خواهد شد و زمانی که آمار صحیحی از وضعیت موجود نداشته باشیم به طور قطع به بن بست خواهیم خـــورد، یکی از بن بست هایی فقر آمار در وضعیت صنایع استان مرکزی است که موجب شده استان به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور در سال های اخیر، با چالش های فراوانی روبرو شود و ظرفیت تولید و رونق اقتصادی را کاهش داده است.
هر چند مسایل و مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی در تمامی بخش های کشور مشهود است و فراهم نبودن زیرساخت های لازم صنعت در استان به ویژه در شهرک های صنعتی، کمبود نقدینگی، بروکراسی اداری به ویژه در بخش بانک ها و دریافت تسهیلات، پرداخت بالای مالیات و … از مسایلی است که به اعتقاد صنعتگران و تولید کنندگان زمینه ساز رکود و مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی را فراهم کرده و وضعیت اسف بار شهرک های صنعتی استان که از شرایط مناسبی به لحاظ ورودی ،جاده های مواصلاتی، آب و برق و… برخوردار نیستند و این عوامل نیز موجب بی رغبتی و عدم تمایل حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی شده، اما آنچه جای تأمل دارد اینکه آمار متوسط تعداد واحدهای متوقف شده در چهارمین قطب صنعت نشان دهنده وضعیت نگران کننده صنعت استان است.
آمار واقعی و دقیقی در ارتباط با وضعیت صنعت استان وجود ندارد
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی که سه ماهی است با حکم وزیر صنعت، معدن وتجارت سکانداری صنعت استان را به دست گرفته است در گفتگو با خبرنگار وقایع استان با تاکید بر اینکه آمار واقعی و دقیقی در ارتباط با وضعیت صنعت استان وجود ندارد گفت: صنعت استان در شرایط فعلی تنها برروی کاغذ به عنوان قطب چهارم کشور و قطب دوم صنایع مادر است.
مجید حاجی پور افزود: با توجه به اینکه آمار دقیقی از وضعیت صنایع و ظرفیت های فعال و شاغلین در این حوزه وجود ندارد جایگاه ورتبه استان مشص نیست و تنها آمار موجود براساس صدور پروانه های بهره برداری است.
وی از عزم مدیریت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی برای اجرای طرح عارضه یابی واحدهای تولیدی استان مرکزی خبر داد و بیان داشت: به منظور شناسایی دقیق عوامل موثر در رکود اقتصادی واحدهای تولیدی و ارایه راهکار مناسب برای برون رفت از این چالش ها، پرسشنامه هایی تهیه و تدوین شده که با مشارکت شرکت شهرک های صنعتی در۱۷۷۰ واحدهای تولیدی توزیع شده است
آمارها، تنها بر روی کاغذ
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: مدیریت صنایع استان را در زمانی تحویل گرفته ام که رکود بر صنایع استان حاکم وهیچ آمار دقیقی از وضعیت موجود نیست و تمام آمارها تنها بر روی کاغذ است.
وی افزود: براساس آمار روی کاغذ برای ۲ هزار و ۹۸۴ واحد تولیدی در استان پروانه بهره برداری صادر شده است و ۱۰۸ هزار و ۱۷۴ نفر براساس پروانه های صادر شده می بایست اشتغال داشته باشند که این آمار دقیق و واقعی نیست.
مهندس حاجی پور با بیان اینکه هم اکنون در حال رصد وضعیت و جایگاه صنعت استان هستیم گفت: طرح عارضه یابی واحدهای تولیدی استان تا پایان آذر ماه به اتمام می رسد و بر اساس نتایج این آسیبب شناسی می توان شرکت ها و صنایع زیان ده را توانمند ساخت وبا تحقق این امر، ضریب نفوذ ارزش افزوده در استان دو چندان می شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد صنایع استان در رده کوچک و متوسط قرار دارند، پرسشنامه طرح پایش و عارضه یابی واحدهای صنعتی استان مرکزی به صورت میدانی و حضور در واحدهای بالاتر از ۱۰ نفر اشتغال، اطلاعات احصاء و جمع آوری شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه قبل از اجرای طرح عارضه یابی صنایع استان ۲۰ مشکل اساسی اعم از تحریم، ورود کالاهای قاچاق، نبود نقدینگی، نبود بازارهای فروش، مطالبات واحدهای تولیدی از دستگاه های دولتی، عدم توجه به ساخت داخل و … به عنوان دلایل اصلی رکود صنایع مطرح بود که با تحلیل نتایج داده های این آسیب شناسی دلایل رکود هر یک از صنایع به صورت دقیق مشخص می شود.
هر واحد تولیدی نیازمند نسخه جداگانه
مهندس حاجی پور تصریح کرد: هر یک از واحدهای تولیدی استان برای بهبود وضعیت و درمان رکود خود نیازمند نسخه جدا گانه هستند و اجرایی شدن طرح عارضه یابی واحدهای تولیدی، نرخ اشتغال جوانان و ارزش افزوده اقتصادی ناشی از توسعه واحدهای کوچک صنعتی را نیز بهبود خواهد بخشد.
وی اظهار داشت: تا کنون آینده نگری و برنامه ریزی برای صنایع وجود نداشته و می بایست در کنار توسعه صنایع به زیر ساختها نیز توجه و با یک برنامه ریزی دقیق به آینده صنایع توجه ویژه می شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی لازمه پیشرفت و توسعه را آینده نگری برشمرد و بیان داشت: با توجه به شرایط حاکم و رکود صنایع، اولویت برنامه های این سازمان حمایت و کمک به فعال کردن واحد های نیمه فعال است.
مهندس حاجی پور ادامه داد: در کنار فعال کردن و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی استان از طرح های توسعه ای که از دانش و تکنولوژی جدید برخوردار باشد و یا سرمایه گذاری خارجی و مشترک باشد مد نظر سازمان است.
وی از تدوین راهنمای سرمایه گذاری در بخش صنعت استان خبر داد و اظهار داشت: در این راهنما برش منطقه ای از شهرستانها و پتانسیل های وظرفیتهای سرمایه گذاری هر یک از شهرستانهای استان به صورت جداگانه تهیه شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با تاکید بر اینکه بدون هماهنگی و کمک سایر دستگاه ها رفع مشکلات صنایع امکان پذیر نخواهد بود بیان داشت: در ستاد تسهیل استان اقدامات و تصمیمات خوبی برای رفع مشکلات صنایع استان اخذ شده است.
رقابت، کلید حل مشکل صنعت
مهندس حاجی پور افزود: اصلی ترین برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی را توسعه تجارت خارجی عنوان کرد و بیان داشت: کسب بازارهای جهانی و برون نگری تنها راه خروج از شرایط فعلی است.
وی راهکار کلیدی بهبود وضعیت صنایع را با توجه به شرایط و مقتضات فعلی رقابت محصولات و کسب سهم از بازارهای جهانی با سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با تاکید بر اینکه اعتقادی بر روزمرگی ندارم و به دنبال خلاقیت و ابتکار جدید در حوزه صنعت استان هستم گفت: تسهیل در امور و تکریم ارباب رجوع و سرعت بخشیدن به رسیدگی پرونده ها در اولویت امور این سازمان قرار گرفته است..
آفت پیگیری نکردن مشکلات صنایع و صف انتظار
مهندس حاجی پور یکنواخت بودن تصمیمات و روزمرگی و رسیدگی نکردن به مشکلات صنایع را از عوامل و مشکلات مشهود این سازمان در دوره پیشین عنوان کرد و بیان داشت: صف انتظار برای ارایه خدمات در این سازمان طولانی بوده و از بدو ورود به این سازمان تدابیری برای کاهش این صف و رسیدگی به درخواستها در کمتر از یک هفته اندیشیده شده است.
وی تصریح کرد: در بخش معدن بیش از یک هزار و ۵۰۰ نامه و درخواست در کارتابل مدیریت سازمان صنعت و معدن استان بدون رسیدگی مانده بود که با هماهنگی های انجام شده ۲ نیروی کارشناس با مدرک دکتری برای تقویت این بخش و بهبود خدمت رسانی در این حوزه مستقر شدند و اکنون هیچ نامه ای بیش از یک هفته در سیستم نباید بماند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با تاکید بر اینکه مدیریت قبلی را زیر سوال نمی برم چرا که هر مدیری بنا به مقتضات زمان خود تصمیم می گیرد افزود: برای رفع موانع و پیگیری مشکلات صنایع استان اقداماتمطلوبی انجام گرفته و تا کنون ۲۲ جلسه کارگروه ستاد تسهیل برگزار و ۱۲۷ پرونده تشکیل و ۲۶۲ مصوبه داشته است.
نگاه حمایتی و پیگیری نسخه درمانی جدید
وی با اشاره به اینکه نگاه سازمان صنعت و معدن و تجارت استان به واحدهای تولیدی نگاه حمایتی و پیگیری مشکلات است بیان داشت برنامه ریزی هایی برای رفع مشکلات صنایع و خروج از رکود آنها انجام گرفته و در سه ماه گشته حدود ۱۰۰ پروانه واحدهای تولیدی بنا به دلایل مختلف تعلیق شده است.
مهندس حاجی پور اظهار داشت: در هشت ماهه ابتدای سال جاری ۹۴ پروانه بهره برداری صنعتی و تولیدی در استان صادر شده است و با ۲هزار ۷۹۲ میلیارد ریال سرمایه یک هزار و ۲۳۶ فرصت شغلی ایجاد شده است.
وی در ادامه گفت: استان مرکزی در حوزه صنعت نفت، پتروشیمی و پالایشگاه جزو استانهایی است که قابلیت وظرفیت بالقوه ای برای سرمایه گذاری و توسعه صنعت دارد و می بایست از این ظرفیت استفاده مطلوبی شود.
منهدس حاجی پور تصریح کرد: توانمندی استان از حیث ساخت و تأمین قطعات خودرو، ماشین سازی و ساخت تجهیزات پالایشگاهی و پل سازی از امتیازات استان مرکزی است که می بایست صنایع پایین دستی آن نیز فراهم شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در ادامه با تاکید بر اینکه در چند سال اخیر ارتباط صنعت با دانشگاه مغفول مانده بوده است، یکی از برنامه های در دست اجرای این سازمان را برقرار کردن ارتباط صنعت ودانشگاه عنوان کرد و بیان داشت در این راستا جلساتی با معاون پژوهشی دانشگاه اراک و جهاد دانشگاهی برقرار شده تا با یک دید پژوهشی و علمی به صنعت نگاه شود.
وی اظهار داشت: تاکنون مشکل اصلی ارتباط این دو حوزه جدایی راه آنها بوده و متأسفانه هیچ کدام به فکر برطرف کردن مشکلات نبوده اند.
نگاه تجاری بانکها، مانعی برای سرمایه گذاری
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به اینکه علیرغم تلاش دولت برای کاهش نرخ سود بانکی، بانکها تمایلی به این امر ندارند گفت: تولید و افزایش تولید با وام ۲۱ درصد توجیه اقتصادی ندارد.
مهندس حاجی پور افزود: نگاه تجاری بانکها به گونه ای است که در صنعت سرمایه گذاری نمی کنند و تمایلی به پرداخت تسهیلات با نرخ سود بانکی به صنایع ندارند.
وی بیان داشت: با توجه به نتایج مذاکرات و موقعیت پسا تحریم هیات های تجاری خارجی در حال ارزیابی های اولیه از وضعیت صنایع و سرمایه گذاری در استان هستند و تاکنون ۶ هیات تجاری به استان سفر داشته اند و رایزنی هایی نیز با برخی صنایع بالاخص ماشین سازی صورت گرفته است.
کسب نمره قبولی از استاندار
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در ادامه در مورد شرط قبولی که استاندار مرکزی برای کارنامه عملکردی وی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک مطرح کردند گفت: با توجه به مصوبه شورای عالی معادن وطرح هادی گردشگری، در مورد تعطیلی معادن اطراف مجموعه گردشگری آبگرم محلات اقداماتی انجام و تا کنون سه معدن آب دنبه، آب گرم پایین و قستی از تخت مزرعه تعطیل شده است و الباقی نیز تا پایان سال ۹۵ تعطیل می شوند.
مهندس حاجی پور با تاکید بر اینکه از مجموع ۷ معدن واقع شده در محدوده طرح گردشگری آبگرم محلات، ۳ معدن تعطیل شده و ۲ معدن باقی مانده بنا به رأی شورای عالی معادن بعد از اتمام اعتبار پروانه بهره برداری تعطیل می شوند و ۲ معدن نیز در محدوده هستند ولی در طرح هادی قرار ندارند.
وی اظهار داشت: در راستای ساماندهی معادن منطقه نظارتهای کامل و دقیقی بر نحوه برداشت و رعایت اصول ایمنی برای جلوگیری از برداشتهای غیر مجاز و اجرای اصلاحات برای حفظ محیط زیست در دستور کار مسئولین شهرستان ها قرار گرفته و گزارشات به صورت مداوم تهیه و ارسال می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.