خانه » پیشنهاد سردبیر » اعتراض به عملکرد مدیر سازمان زیباسازی شهرداری اراک/ درخـواست عـزل/زیباسازی ناتوان در زیبایی شهر

اعتراض به عملکرد مدیر سازمان زیباسازی شهرداری اراک/ درخـواست عـزل/زیباسازی ناتوان در زیبایی شهر

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴    شماره ۳۲۰

گروه اجتماعی- پروانه کاوسی
اهمیت زیباسازی شهرها یکی از اصلی ترین مباحثی می باشد که در اداره ی شهرها پیوسته مورد توجه است و عیار احترام مدیریت شهری به شهروندان را زیباسازی شهر به تصویر می کشد وتابلوهای شهری، پارک ها و فضای سبز، نمای بیرونی ساختمان ها، المان های شهری، تابلوها، خیابان ها و معابر از بخش هایی شهری هستند که زیبایی آنها می تواند چهره دلنشین در شهر ایجاد کند و برعکس زواید بصری و تابلوهای و دیوارهای و میدان های نازیبا چهره شهر را مخدوش می کند.
در کلانشهر صنعتی اراک متأسفانه چهره شهر آنقدر از زوائد بصری، نازیبایی ها و تابلوهای مخدوش شده و آلودگی بصری هم پای آلودگی هوا پیش می رود که پس از بارها و بارها و اعتراض های پی در پی شهروندان ،کسبه و هنرمندان و صاحب نظران به عملکرد سازمان زیباسازی شهرداری به عنوان متولی هنرهای شهری و مبلمان شهر، کار به جایی رسید که صدای اعضای شورای شهر نیز در اعتراض به مدیریت سازمان زیبا سازی شهرداری درآمد.
سازمانی که به شهادت چهره ناهمگون شهر و المانهای نازیبا و نابسمانی های بصری و اذعان کارشناسان و صاحب نظران عملکرد مطلوبی نداشته و این روز ها با چاپ عملکرد نامه ای، اعتراض برخی از اعضای شورای شهر را برانگیخته است تا جایی که دکتر کاظمی عضو شورای شهر با اعتراض به هزینه های چاپ عملکرد نامه این سازمان خواستار جلوگیری از این قبیل ریخت و پاش ها شد.
عملکرد سازمان زیباسازی صفر است
مجید کلوانی دیگر عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در گفتگو با خبر نگار وقایع استان با تاکید بر اینکه عملکرد سازمان زیبا سازی در حد صفر و زیر صفر است از شهردار درخواست عزل مدیر سازمان زیبا سازی را کرد .
وی افزود: سازمان‌ زیباسازی شهرداری اراک عملکرد نامناسبی داشته و هیچ‌گونه اقدام قابل توجهی انجام نداده‌ و باید در مدیریت این سازمان تحول اساسی ایجاد گردد.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک با اشاره به اینکه عملکرد این سازمان در دوره مدیریت فعلی تنها یک عملکرد کّمی بوده است گفت: این سازمان فعالیت کیفی انجام نداده است و اغلب اقدامات انجام شده نیاز مند اصلاح و یا جمع آوری هستند.
کلوانی اظهار داشت: در مورد نصب تابلوی معرف برای بهبود آدرس دهی که مصوبه شورای شهر بوده است و انجام آن توسط این سازمان مقرر بود انجام شود به شکلی شماره گذاری ها انجام شده که شماره خیابان درج شده بر روی تابلو ها بسیار ریز و ناخواناست و بدون هیچ مطالعه وکار کارشناسی انجام شده است که می بایست جمع آوری و اصلاح شوند.
وی تاکید کرد: نصب این تابلو ها با هزینه ۱۰۰ میلیون تومانی هیچ کمکی به آدرس دهی و تسریع آن نمی کند و انتقاد بسیاری از شهروندان را در پی داشته است.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک در مورد نصب نیمکت های سنگی در مسیر پیاده روهای معابر اصلی و پر تردد شهر اراک به منظور ایجاد استراحتگاه برای شهروندان نیز گفت: انتخاب جنس این نمیکتها بدون توجه به مباحث کارشناسی صورت گرفته است و تنها هزینه های سنگینی را به شهر تحمیل کرده است.
کلوانی بیان داشت: با توجه به آلودگی هوای اراک، انتخاب سنگ تراورتن که جرم گیر است برای نیمکتها مناسب نبوده و با جذب جرم، نیمکتها نازیبا و کثیف به نظر می رسند واین کثیفی مانع استفاده شهروندان از این نمیکتها می شود.
عدم درایت در اقدامات سازمان زیبا سازی
وی با اشاره به اینکه در مورد نصب المان های شهری نیز این مدیریت به دور از مباحث کارشناسی و نظر صاحب نظران اقداماتی را انجام داده که نشان از عدم درایت این مدیر دارد.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: نصب المان میدان مادر یکی از اقداماتی بی درایت این مدیریت است که با پذیرش خجالت آور بودن طرح المان و نوع طراحی بدون مطالعه، این المان که با هزینه ۳۴ میلیون نصب شده بود، جمع آوری و در گوشه انبار این سازمان نگه داری می شود.
کلوانی با اشاره به اعتراض های مکرر شهروندان نسبت به نصب نرده های جدید معابر اصلی شهر اراک که از سازه های فلزی و نا زیبا استفاده شده گفت: انتخاب این نوع سازه بااین سبک در شأن مردم اراک نیست.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده در این سازمان بیانگر این است که مدیریت سازمان هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای زیباسازی سطح شهر ندارد، چرا که علیرغم انجام سفرها و بازدیدهای بی رویه مدیریت و همکاران وی به شهرها و کلانشهرهای و صرف هزینه های بسیار برای این امر، هیچ گونه الگو گیری صورت نگرفته است.
کلوانی ادامه داد: این سازمان به جای پرداخت به وظایف تعریف شده خود در امر تفکیک زباله که وظیفه ذاتی سازمان پسماند است دخالت نموده و با نصب سلطهای کم حجم و در مکانهای نامناسب انتقاد کارشناسان و شهروندان را برانگیخته است.
نبود عدالت و اولویت در فعالیتهای سازمان
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک در اعتراض به برخی از هزینه های بی مورد و اقداماتی بدون اولویتی که این سازمان در مرکز شهر انجام داده است گفت: مدیریت این سازمان علاوه بر اینکه توجه و مطالعه ای برای اولویتها ندارد، عدالت محور نیز نبوده و نسبت به ارایه ابتدایی ترین خدمات در مناطق محروم کوتاهی کرده است.
کلوانی اظهار داشت: در مناطقی چون فوتبال، داوران، شهرک هجرت، شهرک ولی عصر و … حتی ابتدایی ترین خدمات این سازمان از جمله نصب تابلوهای معرف ارایه نشده است و حتی المان میدان فراهان که نماد هویت و تاریخ شهر اراک است و به واسطه اجرای تقاطع زیر گذر جمع آوری شده است هنوز اقدامی برای نصب آن صورت نگرفته و در گوشه انبار این سازمان خاک می خورد.
وی با اشاره به اعتراض جمعی از شهروندان به نبود المانهای زیبا در شهر گفت: متأسفانه بسیاری از میادین پرترددشهر از جمله میدان شریعتی، امام خمینی (ع)، میدان امام حسین(ع)، میدان امام حسن (ع) و … فاقد المان هستند و این سازمان اقدامی در این حوزه انجام نداده است.
در مقوله زیباسازی از نظر هنرمندان استفاده نمی شود
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: این سازمان در نصب المان عروج شهید در میدان دارایی با هزینه ای بالغ بر ۸۵ میلیون تومان نیز بدون توجه به شاخص های المان از جمله حجیم بودن و داشتن زیبایی بصری اقدام به نصب المانی با هزینه گزاف نموده که بسیاری از صاحبنظران و هنرمندان این حوزه به نصب المان اعتراض های مستند دارند.
کلوانی بر لزوم استفاده از ایده ها و نظرات هنرمندان در زیباسازی و مناسب سازی فضاهای شهری تاکید کرد و بیان داشت: باید سازمان زیباسازی برای داشتن شهری قابل تحمل از دیدگاه هنرمندان، مجسمه‌سازان، طراحان گرافیست، معماران، جامعه‌شناسان و شهرسازان شرایط را برای ایجاد یک فضای فعال و مشارکتی و استفاده از سلیقه های گوناگون فراهم کند.
وی تصریح کرد: متأسفانه سازمان زیباسازی در ایجاد تعامل با کسبه نیز موفق عمل نکرده و اغلب کسبه نسبت به عدم تعامل این سازمان اعتراض دارند.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک اظهار داشت: در مورد طرح ساماندهی تابلوهای اصناف نیز هیچ اقدام درخور و شایسته ای توسط این سازمان صورت نگرفته است.
وی با گلایه از اجرای نا مطلوب آذین بندی فضای شهری در ایام مناسبی نیز گفت: آذین بندی و مناسب سازی سطح شهر از جمله اقداماتی می باشد که سازمان زیباسازی جهت مناسب سازی فضای سطح شهر می بایست انجام دهد که متأسفانه در این حوزه نیز تنها به نصب چند پرچم و پارچه رنگی اکتفا نموده است.
گزارشهای کاغذی جبران کاستی ها نیست
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: نصب المانهای شهری و زیبا سازی چهره شهر در جذب گردشگر بسیار حایز اهمیت است که متاسفانه سازمان زیبا سازی در ارایه عملکرد کیفی و مطلوب نا توان بوده است و با چاپ گزارش عملکرد رنگی و بزرگ نمایی از اقدامات نمی تواند کاستی ها را جبران کند.
کلوانی با تاکید بر اینکه میزان زیبایی، پاکیزگی و امکانات شهری، نشان دهنده سطح توجه و احترام مدیران شهری به شهروندان است ابراز امیدواری کرد با تدبیر شهردار اراک و تحول در این سازمان زمینه شکل‌دهی منطقی محیط و زیبایی فضای شهر اراک فراهم گردد.
این ضعف در عملکرد بخش زیباسازی شهرداری به حدی زیاد است که اعتراض هنرمندان تجسمی را نیز در بر داشته است. مهدی سبحانی هنرمند طراح گرافیست در این خصوص گفت: متاسفانه ضعف مدیریتی در این بخش دیده می شود و کمتر نگاه کارشناسی و هنری در گرافیک محیطی شهر دیده می شود.
طراحی گرافیک محیطی از سوی مسئولین جدی گرفته نمی شود
وی افزود: هم اکنون دنیا به سمت پیشرفت و توسعه در حال حرکت است و قطعا علایم و المان های شهری نیز در همین راستا باید پیشرفت داشته باشند، گاه در منظر شهر و نمادها و بنرهای موجود مواردی دیده می شود که توهین به سواد مخاطب است.
سبحانی ادامه داد: طراحی گرافیک محیطی امروزه نه تنها یک هنر بلکه یک علم است مسئله ای که به نطر می رسد مدیران و متولیان شهری اراک کمتر آن را در نظر گرفته اند.
وی اضافه کرد: هم اکنون در این بخش هزینه های بسیاری می شود ولی متاسفانه به دلیل استفاده از افراد غیرمتخصص و غیر هنرمند فعالیتها کاربردی نبوده و یا افرادی که معمولا ثابت و سفارش شده هستند اقداماتی را که کارایی ندارند عرضه می کنند.
سبحانی توضیح داد: هم اکنون نوع تبلیغات در شهر، وجود علایم زیاد، مبلمان نامناسب باعث آلودگی تصویری شده است و منظر و سیمای شهر اراک با مردم هیچ ارتباط موثری برقرار نمی کند.
وی گفت: وجود اسپیس ها و پایه های بنر در بیشتر نقاط شهر بدون جانمایی چهره زشتی به شهر داده است و بدتر از آن تبلیغاتی است که بدون هیچ نگاه هنری و کارشناسی در شهر هر روز جلو دید مردم قرار می گیرد.
جای خالی بحث اقلیمی و مردم شناسی در طراحی شهری اراک
محسن مختاری دیگر هنرمند گرافیک نیز گفت: متاسفانه در زیباسازی و طراحی های شهر اراک المان های اقلیمی و مردم شناسی در نظر گرفته نمی شود.
وی افزود: شهر اراک دارای ویژگی ها و شاخصه هایی است که می تواند در طراحی شهری ، طراحی نمادها و المان ها استفاده شود در حالی که این مهم مورد بی توجهی مسئولین امر قرار دارد. مختاری اضافه کرد: استفاده از سلیقه و تخصص هنرمندان از سوی متولیان و مسئولین زیبا سازی شهر بسیار ضعیف است و صراحتا باید گفت هنرمندان خوب این شهر نقشی در این تصمیم گیری ها ندارند.
این هنرمند جوان ادامه داد: وقتی چنین برخوردی باشد در واقع هنرمند از ارگان ها دور می شود و در نهایت کمیت و شلختگی جای کیفیت را می گیرد و هزینه های بسیاری را به بار می آورد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.