خانه » جدیدترین » هیچ کس و هیچ چیز در فوتبال استان سر جای خودش نیست

هیچ کس و هیچ چیز در فوتبال استان سر جای خودش نیست

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸  شماره ۱۲۳۴

گپ و گفتی با «محمد کمانی» مردی که روزگاری داور اول فوتبال اراک و استان مرکزی بود

هیچ کس و هیچ چیز در فوتبال استان سر جای خودش نیست

یاسر هویدی

در گذر سالیان متمادی و حرکت فوتبال اراک به سمت پیشرفت که متاسفانه با ریتم بسیار کندی همراه بوده در بخش داوری شاهد روند رو به رشدی بوده ایم. اکنون داوری اراک و استان مرکزی چه در بخش فوتبال و چه در بخش فوتسال دارای نمایندگان شایسته ای در کشور است که با ارائه قضاوت های مطلوب همواره پرچم اراک را بالا برده اند. در مطلب امروز سرویس ورزشی وقایع استان شایسته دیدیم یادی کنیم از مردی که روزگاری داور اول اراک و استان بود و نامش در فوتبال ما برای همیشه ماندگار است، گپ و گفت کوتاهی داشتیم با محمد کمانی داور بازنشسته و ارزنده فوتبال استان مرکزی که خواندن آن خالی از لطف نیست.
****
آقــای کمانی خوشحالم که شما را دوباره می بینم و باید بابت زمانی که به ما اختصاص داده اید تشکر کنم، بعنوان پرسش اول و شروع مصاحبه، معرفی کامل تری از خودتان برای خوانندگان وقایع استان ارائه نمایید.
من محمد کمانی فوتبالیست قدیمی اراک و داور اسبق ملی هستم، متولد سال ۱۳۴۹ و زاده روستای لکان از توابع شهرستان خمین می باشم. ۴۹ سال دارم و ۳ فرزند حاصل زندگی مشترک من با همسرم است.

نقطه شروع برای شما در داوری یا بهتر بگویم فوتبال دقیقا کجا و چه زمانی رقم خورد؟ و دیگر اینکه مشوق اصلی شما برای ورود به عرصه داوری در فوتبال چه کسی بود؟
قبل از داوری فوتبالیست بودم که در تمام رده های سنی بازی کردم. در ترکیب تیم کمباین سازی در لیگ یک کشور بازی کردم. ابتدا به ساکن بعنوان یک بازیکن فوتبال را برای فعالیت ورزشی حرفه ای خودم انتخاب کردم که خاطرات زیادی از زمانی که در تیم های اراک توپ می زدم دارم پس از آن در سال ۱۳۷۶ با تشویق و توصیه استاد عزیزم آقفای غفاری وارد عرصه داوری شدم. چون موضوع اصلی صحبت ما سبقه من در داوری می باشد مشوق اصلی من در امر داوری همانطور که گفتم آقای غفاری بودند که با حمایتهای وی توانستم در داوری پله های ترقی را طی کنم. از مسابقات نونهالان کشوری قضاوت را شروع و در نهایت با قضاوت در لیگ یک و لیگ برتر و جام حذفی کار داوری را به پایان بردم، خودم را همواره یک داور فوتبال می دانم تا یک فوتبالیست.

از بازی های مهمی که قضاوت کرده اید برایمان بگویید.
بنده بازی های زیادی در جام حذفی و لیگ یک و برتر قضاوت کردم که اکثرا دیدارهای حساس و مهمی بودند که نام بردن از تمام بازی ها از حوصله بحث خارج است ولی اگر بخواهم به مهمترین دیدارهایی که داوری نموده ام اشاره کنم باید از بازی های سایپا در مقابل صبا باتری. ذوب آهن اصفهان و استقلال خوزستان. گسترش فولاد تبریز و ذوب آهن اصفهان. مس کرمان در مقابل نفت تهران. داماش گیلان در برابر مس کرمان. فولاد خوزستان و استقلال خوزستان نام ببرم و در نهایت حضور در کوبل داوری دربی بزرگ تهران بعنوان داور چهارم.

سطح داوری را در اراک و استان مرکزی در حال حاضر چگونه ارزیابی می نمائید؟ و چه راهکارهایی به نظر شما برای ارتقای سطح داوری ما مفید است؟
سطح داوری در اراک در حد متوسط است با فقر داور روبرو هستیم، کسی به داوری روی نمی آورد حتی هیات فوتبال اراک اقدام به برگزاری کلاس داوری نمود آن هم بصورت رایگان که بلکه بتواند گرایش به سمت داوری را در جوان ها ایجاد کند که اصلا استقبال نشد. در سال های اخیر آنچه در فوتبال ما رشد کرده داوری بوده با تمام مواردی که عنوان کرده ام الان هم در لیگ برتر و هم در سطح اول فوتسال داوران خیلی خوبی داریم ولی اراک و استان مرکزی این پتانسیل را دارد که خیلی بهتر از این باشیم ولی مسئله اصلی این است رغبتی در میان جوانان برای انتخاب داوری بعنوان فعالیت ورزشی و حتی شغل و حرفه وجود ندارد. باید با برنامه ریزی های دقیق بتوانیم علاقه به داوری را ایجاد کنیم تا به مرور زمان و در کنار آموزش های خیلی خوبی که ارائه می دهیم بنیه داوری استان را هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی تقویت کنیم. همچنین برای پیشرفت داوری باید کلاس های توجیهی و پیشرفته با حضور اساتید بزرگ داوری کشور در استان برگزار شود.تعامل و همفکری با استان هایی که داوری آنها جلوتر از ماست یکی دیگر از راهکارهایی است که بنظرم می تواند به ارتقای سطح داوری ما کمک کند. یکی دیگر از مشکلاتی که باعث شده ریتم حرکت رو به جلوی استان در داوری کند باشد فقر مسابقه است ببینید لیگ های ما در استان با پایین ترین تعداد تیم های حاضر برگزار می شود خوب هر چه بازی ها بیشتر باشد داورها آبدیده تر می شوند و از دل همین دیدارهای متعدد است که داورهای خوب چهره می شوند. زمانی در همین اراک لیگ کارگری ۱۶ تیم داشت فقط لیگ کارگری ما، خوب همین باعث می شد داوری رشد کند ولی در حال حاضر مسابقات به پایین ترین سطح از نظر کمی رسیده که همین امر به داوری هم آسیب می زند.

وضعیت داوری کشور را چطور می بینید؟
داوری در کشور در حال جوانگرایی و پوست انداختن است. داورهای خوب و جوانی وارد عرصه داوری کشور شده اند که در آینده داوری ایران بیشتر و بیشتر شکوفا خواهد شد، در سطح ملی بسیار به داوری اهمیت داده شده و می شود و همین باعث خواهد شد در آینده ای بسیار نزدیک داوری ما مرزهای آسیا را پشت سر بگذارد.

بعنوان حسن ختام صحبت هایمان اگر موضوع خاصی وجود داشته که به آن نپرداخته ایم خواهش می کنم بفرمائید.
من حدود ۳۵ سال از بهترین دوران زندگی وجوانی ام را در ورزش استان و کشور گذراندم ولی هیچ وقت به حقم نرسیدم و هیچ جایگاهی در ورزش استان ندارم. افرادی وارد عرصه فوتبال اراک و استان شدند که هیچ سنخیتی با فوتبال ندارند و این کاره نیستند. هیچ کس و هیچ چیز در فوتبال استان سر جای خودش نیست. هیچ شخصی هم از مسئولان منصوب شده نیامد به درد و دل ما گوش کند و فقط به فکر میز و صندلی ریاست هستند. همانطور که می دانید حال فوتبال استان خوب نیست و هر روز وخیم تر می شود. در پایان از تمامی مربیان و پیشکسوتانی که از بنده حمایت کردند و موجبات پیشرفتم را فراهم کردند تشکر می کنم و امیدوارم که روزی فرا برسد که شاهد پوست اندازی در فوتبال اراک و استان باشیم و از این رخوت و سکونی که سالهاست گریبانمان را گرفته است خارج شویم. در پایان از شما بعنوان یکی از مهم ترین رسانه های استان مرکزی می خواهم بیشتر به داوری بها دهید، فعالیت های پیرامون داوری را پوشش دهید و همواره از داوران جوان ما حمایت کنید، حمایت رسانه ها از داوران می تواند از نظر انگیزشی نقش مهمی در پیشرفت سطح داوری داشته باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.