خانه » جدیدترین » هنر راه میان بر ندارد

هنر راه میان بر ندارد

دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸   شماره ۱۰۸۲

نگاهی به دانشکده هنر دانشگاه آزاد اراک و وضعیت هنر در استان در گفتگوی «وقایع استان» با « رضا مهدوی هزاوه»

هنر راه میان بر ندارد

دانیال حسین پور

در سال های اخیر هنر استان مرکزی تقریبا در تمامی حوزه ها مهجور باقی مانده و آن گونه که باید به آنها در عرصه عمومی پرداخته نشده است. چه بسیار استعداد هایی بودند که به همین خاطر ناکام بودند و نتوانستند خودنمایی کنند و چه بسیار افرادی که برای پیشرفت در عرصه هنر به استان های دیگر به خصوص تهران مهاجرت کردند. یکی از روش هایی که می تواند در این وضعیت یک علاقه مند به این حوزه را رهنمون سازد تا با وجود تمام چالش ها استعداد خود را بروز دهد تحصیلات آکادمیک در این بخش است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که با رضا مهدوی هزاوه که مدیریت گروه رشته ادبیات نمایشی و بازیگری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلق را برعهده دارد، مصاحبه ای ترتیب دهیم. به راهروی گروه هنر پا گذاشتم. در میان عکس هایی که روی دیوار راهرو چسبانده بودند، عکسی از دختر و پسربچه ای که یکی بره ای را بغل کرده بود و دیگری سبزه عید، توجهم را به خود مشغول کرد. مدت کوتاهی بعد درب دفتر گروه هنر را باز کردم. موسیقی فضای گروه را پر کرده بود. آقای مهدوی سرش در رایانه بود و مطلبی را از اینترنت مطالعه می کرد. زیر چشمی مرا می پائید. ما از قبل همدیگر را می شناختیم. من یکی از علاقه مندان قلم وی هستم. از دیدنم خوشحال شد. با هم دست دادیم و او از من درخواست کرد تا ادامه مطلبی که نصف و نیمه رها کرده بود را تا انتها بخواند. در همین فاصله، فضای گروه را برانداز کردم. تجهیزات سینمایی گوشه دفتر گروه دیده می شد. یک سه پایه و یک دوربین و پروژکشن و یک پرده برای نمایش فیلم. طرفی دیگر پایان نامه هایی دیده می شد و کتاب هایی که اکثرا نمایشنامه و فیلمنامه بودند. آقای مهدوی از من عذرخواست و رو به من کرد. سپس از من پرسید که چرا به اینجا آمده ام. صدای موسیقی کم شد. از او اجازه خواستم که با وی مصاحبه ای درباره دانشکده هنر ترتیب دهم. او با کمال میل درخواست مرا پذیرفت. ابتدا از جایش برخواست و برایم چای ریخت. دستش را روی استکان گذاشت تا حرارت چای را حس کند. لبخندی زد و با آرامش همیشگی اش منتظر سوالات من شد. من هم خیره به بخاری که از استکان چایم بالا می آمد، سوالی که ابتدا در ذهنم بود را پرسیدم.

وضعیت هنر استان مرکزی را چگونه ارزیابی می کنید؟
سوال شما خیلی کلی است و بدیهی است که من در عرصه های مختلف هنری تخصصی ندارم. ولی در حوزه ادبیات داستانی و تئاتر و سینما باید بگویم که استعدادهای فراوانی در سطح استان وجود دارد که متاسفانه برنامه ریزی مناسبی برای کشف استعدادها و تجلی آن وجود ندارد. یکی از فراگیرترین رسانه ها، شبکه استانی صداو سیماست که علیرغم داشتن نیروهای توانمند و حرفه ای، به نظرم چندان موفق نبوده است. مثلا نمایش موفقی در اراک اجرا می شود ولی دریغ از بازتاب مناسب خبری. خبرهای مربوط به اداره غله و کشاورزی و صنعت برجسته می شود ولی برنامه هایی مثل رونمایی کتاب و نمایشگاه های تجسمی وافتتاح کتابفروشی های معتبر و…دچار سکوت خبری می شود. امکانات سخت افزاری در زمینه تئاتر هم ضعیف است. باورپذیر نیست که در اراک به عنوان مرکز استان و یک کلان شهر حتی یک سالن بلک باکس وجود ندارد.

چه رشته های هنری در دانشگاه حضور دارند و چگونه می توان در یکی از این رشته ها در ترم جدید ثبت نام کرد؟
هم اکنون سه رشته هنری شامل ادبیات نمایشی، بازیگری تئاتر و کارگردانی سینما به صورت فعال در دانشگاه دایر است. از سال ۱۳۸۲ آزمون عملی حذف شد و از سال ۱۳۸۹ بنا به دستورالعمل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، آزمون کتبی هم حذف شد. برای ثبت نام، داوطلبان باید قبل از شروع ترم تحصیلی در سایت دانشگاه ( سایت آزمون ) ثبت نام کنند و بعد از اعلام اسامی به صورت حضوری مراحل ثبت نام خود را طی کنند.

آیا گروه هنر خروجی های در خور شایسته داشته است؟
بله. گروه هنر این دانشگاه یکی از موفق ترین دپارتمان های دانشگاه است. استادانی چون دکتر لیلا جواهری، لیلی مقیمی، علیرضا رحیمی، مهدی عابدینی، مهران امام بخش، رامتین خداپناهی، عاطفه شمس الهی، دکتر کاظم نظری، دکتر عارف همگی از دانشجویان همین گروه بوده اند که حالا استاد دانشگاه شده اند. همچنین کسانی چون عبدالرضا کاهانی، پیام دهکردی، سوسن پرور، افق ایرجی و… در حیطه های متنوع هنری مشغول به کار هستند.
البته این اسامی تنها بخشی از فارغ التحصیلان برجسته ی گروه هنر است. از سال ۱۳۷۱ که این گروه تاسیس شد تا به حال بیش از هزار و دویست فارغ التحصیل داشته ایم که بسیاری از آنها مشغول به فعالیت هستند.

اینکه هر کسی می تواند بدون آزمون وارد یکی از این رشته های هنری شود خدشه ای به دانشگاه وارد نمی سازد؟
البته در زمانی که آزمون برگزار می شد داوطلبان علاقمندتری در دانشگاه ثبت نام می کردند. ولی همین کسانی هم که در حال حاضر دانشجو هستند توانایی های بالقوه ای دارند.

آیا به دانشجویان خود امیدوارید که پله های ترقی را طی کرده و به معروفیت در رشته ی هنری خود برسند؟
واقعیت این است که به نظرم دانشجویان نباید به خلاقیت و هوش خودشان بسنده کنند. در طول این بیست سالی که عضو هیات علمی هستم برایم به اثبات رسیده است که دانشجویان موفق دیروز به شدت پشتکار داشتند. موانع را پشت سر گذاشتند و آرام آرام و نه به صورت ناگهانی پله های موفقیت را طی کردند. هنر، راه میان بر ندارد.

پژوهش های هنری در گروه هنر از دیرباز تاکنون چگونه بوده است؟
اگر منظورتان پایان نامه است باید توضیح دهم که در گروه هنر پژوهش های متعددی در قالب پایان نامه انجام شده است و تعدادی از آنها قابلیت چاپ هم دارند.
چای را هنوز می شد خورد. سرد نشده بود. خیلی هم داغ نبود. استکان را برداشتم . یک نفس چای را نوشیدم. آقای مهدوی دوباره مطلبی از اینترنت می خواند. یکی دو دانشجو وارد دفتر گروه هنر شدند. آنها کلید یکی از پلاتو ها را می خواستند تا در آنجا برای اجرای نمایش تمرین کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.