خانه » پیشنهاد سردبیر » هجوم ریزگردها بار دیگر نفس ها را به شماره انداخت/ انتقام میقان

هجوم ریزگردها بار دیگر نفس ها را به شماره انداخت/ انتقام میقان

دوشنبه ۱۲ تیر ۹۶ شماره ۶۲۰
وقایع استان
سوزش چشمان، سرفه، تنگی نفس و … مواردی است که در چند روز گذشته به وفور در میان شهروندان اراکی دیده می شد.
سطح گرد و غبار، ریزگردها و آلودگی هوای اراک به اندازه ای بود که بغیر از گروه های حساس حتی از عموم مردم نیز خواسته شد بغیر از مواقع ضروری در معابر تردد نداشته باشند.
روز یکشنبه هوای اراک برای دومین بار متوالی در وضعیت ناسالم قرار داشت. البته در ساعاتی نیز در وضعیت اضطراری و قرمز قرار گرفت. البته نیاز به اطلاع رسانی نبود شرایط جوی و آسمان تیره و پر از خاک اراک حکایت از شرایط بحرانی داشت.
از آنجاییکه شهر اراک خود دارای آلودگی های ناشی از صنایع نیز هست، توده گرد و غبار رسیده از کویر مرکزی بر شدت این آلودگی افزود.
به گفته کارشناسان هواشناسی این پدیده ناشی از گرد و غبار حاصل از کویر مرکزی است که البته استان های دیگر چون سمنان، تهران و قم نیز با آن درگیر هستند؛ ولی در اراک به دلیل نزدیکی به تالاب میقان بر شدت آن نیز افزوده شده است.
بهر حال شرایط ناسالم و وضعیت نامناسب هوا همچنان ادامه دارد به طوریکه روز گذشته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از بالا بودن ذرات معلق در هوای اراک برای دومین روز متوالی خبر داد و گفت: مقدار ذرات معلق در هوا بالاتر از استانداردهای زیست محیطی و در وضعیت قرمز قرار دارد.
سعید محمودی افزود: میزان ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون در ساعت هشت صبح روز یکشنبه در اراک به ۶۱ میکروگرم بر متر مکعب رسید که بیانگر کیفیت هوای ناسالم برای تمام گروه های سنی بود.
وی بیان کرد: شاخص کیفیت هوای اراک در ساعت ۹ صبح روز شنبه به ۳۱ میکروگرم بر متر مکعب رسید که پایین تر از استاندارد و در وضعیت سالم بود اما با وزش بادهای شدید از ساعت ۱۳ میزان ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون افزایش یافت و در ساعت ۱۸ و ۳۰ به ۷۴ میکروگرم بر متر مکعب یعنی بیش از ۲ برابر حد مجاز رسید.
همچنین مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی هم در این خصوص به ایرنا گفت: گرد و غبار و ذرات معلق در هوای اراک دید افقی را به یک هزار و ۵۰۰ متر کاهش داد.
از روز شنبه با انتقال گرد و خاک از بیابان های مرکزی کشور به استان مرکزی به دلیل وزش بادهای شرقی، دید افقی در مناطق مختلف این استان به ویژه اراک کاهش یافته است.
وی بیان کرد: دید افقی در اراک در شب شنبه به ۴۰۰ متر رسید در حالی که وضعیت دید معمولی در روزهای سالم ۱۰ هزار متر است.
مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: بررسی تصاویر ماهواره حاکی است که هر چند توده اصلی گرد و خاک از این استان خارج شده اما به دلیل ماندگاری ذرات معلق موجود در جو پدیده گرد و خاک همچنان تداوم دارد اما به تدریج از شدت آن کاسته می شود.
مرادی، وضعیت هوای استان مرکزی را در روز دوشنبه صاف، همراه با گرد و غبار، در بعد از ظهر افزایش ابر و وزش باد و برای سه شنبه صاف و غبار آلود، در عصر افزایش ابر و گاهی وزش باد پیش بینی کرد.
وی گفت: پیش بینی شده از امروز (دوشنبه) تا پایان هفته جاری دمای هوا به تدریج در نقاط مختلف این استان افزایش یابد.
با وجود این خبرها و وضعیت اضطراری در هوای استان خصوصا اراک مسئولین به این مساله هیچ واکنشی نشان ندادند و گویا از دید آن ها چون منشا این گرد و غبارها خارج از استان است بنابراین باید دست روی دست بگذارند تا شرایط خود به خود و به مدد طبیعت و زمان بهبود پیدا کند. این در حالی است که در کنار این آلودگی های اجتناب ناپذیر بهتر بود مسئولین جلسه های اضطراری برگزار می کردند تا شرایط برای تشدید آلودگی کمتر شود. مواردی چون کاهش تردد در سطح شهر توسط وسایل نقلیه، تعطیلی واحدهای آلاینده در این روزها و حتی تعطیلی یا تغییر ساعات ادارات می تواند مانع افزایش آلودگی شود. اما این ها برنامه های کوتاه مدت است. قطعا مسئولین باید برای مشکلات آلودگی هوای اراک که با ورود توده های گرد و غبار اینطور تاسف برانگیز می شود راهکارهای بلند مدتی بیاندیشند. شاید اگر در تمام این سال ها مسئولین به جای ابراز نگرانی رسیدگی هایی به برخی موارد چون تالاب میقان داشتند، شرایط کمی مساعدتر بود.
تالاب میقان که یک اکوسیستم مهم است به دلیل بی توجهی و برداشت های بی رویه و حفظ نشدن حقابه اش هم اکنون خود تبدیل به یک منبع گرد و غبار شده است و در تشدید آلودگی ها موثر است. قطعا تثبیت شن های روان این منطقه باید در دستور کار قرار بگیرد.
بهرحال ورود گرد و غبار به استان دستاویز خوبی برای تالاب میقان است تا با همدستی با آن انتقام بی توجهی ها به خود را بر سر اراک آوار کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.