خانه » پیشنهاد سردبیر » نیاز مبرم مجلس شورای اسلامی به تغییر و تحول/گردگیری بهارستان

نیاز مبرم مجلس شورای اسلامی به تغییر و تحول/گردگیری بهارستان

شنبه ۲۴بهمن ۱۳۹۴    شماره ۳۲۸

گروه سیاسی-اسحاق شهبازی
انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی و دوره پنجم مجلس خبرگان به زودی برگزار می‌شود تمامی ناظران این انتخابات را بسیار مهم توصیف کرده اند . همچنین، نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی برای رابطه بین قوه مقننه و مجریه و در نتیجه، اجرای سیاست‌های دولت تاثیر فراوانی خواهد داشت.
نکته زمانی جالب تر خواهد شد که بدانیم که از ۲۹۰ نماینده مجلس نهم تنها پنج نماینده برای انتخابات دور دهم ثبت نام نکردند بنابراین اکثریت قاطع نمایندگان مجلس تصمیم دارند چهار سال بعد را شبیه به چهار سال قبل بگذرانند. یعنی افرادی که در دوره و دوره های قبل به مجلس رفته اند هنوز با عطش تمام خواهان ماندن در مجلس هستند .
اما شواهد می گوید نباید چندان به تحقق آرزوی خام اکثریت مجلس امیدوار بود یعنی حتی اگر ردصلاحیت ۵۰ نماینده کنونی را هم در نظر نگیریم، مروری بر انتخابات از دوره دوم تا نهم موید این واقعیت است که در هر دوره ذائقه مردم تغییر می کند. به عنوان مثال پس از انتخابات نهمین دوره مجلس مشخص شد که ۱۸۹ نفر از نمایندگانی که در مجلس هشتم حضور داشتند، موفق به حضور مجدد در خانه ملت نشده اند و به این معناست که تنها ۳۵درصد نمایندگان مجلس هشتم توانستند به مجلس نهم راه یابند. البته شواهد بسیاری نشان میدهد که در شرایط کنونی مردم ما بسیار هوشیارتر از گذشته رفتار میکنند این بدان معنا است که مردم نمی خواهد از یک سوراخ دو بار گزیده شوند.
متاسفانه ما در گذشته شاهد دورانی بودیم که جو غالب کشور شعار زدگی بود و مردم به خاطر شعارهای عوامانه و برای همراهی با دولتمردان و کسب امتیازات فراوانِ وعده داده شده سعی می‌کردند تا خود را همراه دولت نشان دهند، در طی این دوره نمایندگانی انتخاب شدند که گمان میرفت به دلیل نزدیکی با گفتمان دولت بتوانند منشا خدمات و خیرات در حوزه‌های انتخابیه خود باشند. در این دوره نمایندگانی در چارچوب اصول و اهداف جریانات مشخص سیاسی تعریف شده ، می کوشیدند خود را به دولت وقت نزدیک‌تر کنند و هم به دلیل نزدیکی این افراد با دولت، توان چانه زنی و قدرت لابی گری نماینده‌های را بالاتر ببرند تا در راستای کسب منافع احتمالی اقدامات موثری انجام دهند امروزه پیامد چنین سیاستی در تمام فورماسیون کشور به خوبی می توان دید. سوال اکنون راهکار چیست ؟ در زمانی که از احزاب قدرتمندی در کشور وجود ندارند تا با ارائه اهداف و برنامه های مشخص مردم را به صحنه بکشانند و در صورت عملی نشدن آن برنامه ها مردم یقه اراکان آن احزاب را بگیرند و همه چیزی به شخص و وعده و وعید های او و به انصاف و میزان درکش از اوضاع کشور بستگی دارد. مردم نباید وقتی شخصی امتحانش را پس داد مجداد روی او سرمایه گذاری کنند.
نمـایندگان فعلی نیز همگی امتحان خود را پس داده اند و کسیکه ۴ سال یا ۸ سال در مجلس بوده با یک نگاه به سابقه اش می توان عملکرد او را سنجید.
شاید از ما بپرسید راهکار چیست ؟ بله تنها و تنها یک گزینه فرستادن گزینه های حتی اشخاص گم نام و جوان تر و معتدل تر و اجتناب از تکرار خطاهای دوباره ، تنها این اقدام مردم است که نشان از هوشمندی و درایت بالای شم سیاسی رای دهندگان خواهد داشت و به خوبی ثابت خواهد کرد که بنا بر مقتضیات و شرایط ، نظر رای دهندگان در راستای تحصیل منافع استانی و در سطحی کلان ملی ، تغییر می‌کند. درگذشته با تمام دقتی که مردم در فرستادن نمایندگانی قوی و کاربلد به مجلس از خود به خرج دادند، منتها آن انتظاراتی که افکار عمومی از ایجاد تغییرات مثبت و زیربنایی در کشور و استانها داشتند حاصل نشد. حال نا امید نشویم یک بار دیگر با شرکت در انتخابات و فرستادن کسانی که روی توان کاری آنها حساب باز کرده ایم اجازه ندهیم کسانی که مجلس را با خانه خاله اشتباه گرفته اند برای بار دوم و سوم به مجلس برگردند.
آنچه اکنون محتمل است این است که در انتخابات پیش روی بنا به دلایل مهمی از جمله عدم کارایی مناسب مجلس گذشته در دولت های قبل در توسعه عمرانی ، همچنین تلاش مردم برای انتخاب افرادی که به دلیل نزدیکی با دولت توان چانه زنی بالاتری داشته باشند و درک مردم از پرونده اکثر نمایندگان فعلی در دولت گذشته ، جایگاه نمایندگان فعلی به شدت در معرض خطر قرار گرفته است و گفتمان نزدیک به اعتدالی و همچنین دولت فعلی و در مرحله بعدی اصلاح طلبان گزینه‌های نزدیک‌تر به پیروزی در انتخابات در نظر گرفته می شوند . بنابراین به تمام کسانی که از عملکرد گذشته مجلس نا امید شده اند ، نمایندگانشان رد صلاحیت شده اند و حتی کسانی که با نظام مشکل دارند خواهیم گفت به پای صندوق ها بیایید که دوران تند روی و داد و فریاد تمام شده و اسفند ماه امسال ما شاهد دو خانه تکانی خواهیم بود هم خانه تکانی از خانه ها و فرش های غباره گرفته خودمــان برای سال نو و هم فصل خانه تکانی از صندلی های های بهارستان و وداع با مهمانان ناخوانده چند ساله بهارستان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.