خانه » پیشنهاد سردبیر » نبود سالن های مناسب برای اجرای کنسرت های اخیر در اراک/مرواریدهای بی صدف

نبود سالن های مناسب برای اجرای کنسرت های اخیر در اراک/مرواریدهای بی صدف

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴    شماره ۳۲۸

گروه فرهنگی- عادله یوسفی راد

در سال های اخیر برگزاری کنسرت های خوانندگان در کشور ما رونق خاصی گرفته است و یکی از منابع اصلی درآمدزایی برای آن ها شده است، به طوریکه هر روز اخبار برگزاری کنسرت موزیسین های پاپ و سنتی در نقطه ای از کشور به گوش می رسد. جدای برخی از سختی گیری ها در بعضی استان ها و لغو کنسرت ها که ناشی از نگاه فرهنگی بسته و کج سلیقگی عده ای از مسئولین شاید غیر فرهنگی است، برگزاری چنین اتفاق هنری می تواند پیامدهای مثبت فرهنگی را در پی داشته باشد. این مسئله از آن باب قابل تامل است که دیده می شود این روزها حضور در کنسرت ها یکی از اهمیت های مردم قشرهای مختلف شده و به نوعی در سبد فرهنگی و تفریحی خانوارها قرار گرفته است، هرچند هنـــوز بعضی از افراد به دلیل گرانی بعضی از کنسرت ها ترجیح می دهند به همان رسانه ها و دستگاه های پخش برای شنیدن صدای خواننده مورد علاقه شان بسنده کنند.
این روزها در اراک بازار برگزاری کنسرت های موسیقی سنتی و پاپ داغ است و استقبال مردم از این کنسرت ها نشان می دهد که این شهر چقدر پتانسیل فرهنگی برای اجرای چنین برنامه هایی را دارد. حضور چشمگیر علاقمندان در کنسرت همایون شجریان و یا کنسرت احسان خواجه امیری در پایان هفته گذشته نشان داد که مردم خصوصا جوان ها نیازمند فرصتی برای ایجاد روحیه نشاط و شادی در زندگی خود هستند. برگزاری این دو کنسرت آن هم در دو گونه متفاوت نشان داد که تنوع سلیقه در میان مردم این شهر چقدر زیاد است هرچند که هنوز گرایش عامه مردم به موسیقی پاپ است؛ ولی افراد صاحب ذوق و دارای گوش موسیقیایی با حوصله بیشتر نیز می تواند نیاز خود را در زمینه موسیقی فاخر برطرف کند. برخی اوقات حتی مخاطبان دو گونه موسیقی یکی می شوند. البته رویکردهای متفاوتی وجود دارد برخی معتقدند که این استقبال به دلیل علاقه و شناخت از موسیقی نیست بلکه تنها مامنی است که علاقمندان جوانان برای ساعتی بدون هیچ دغدغه و نگرانی هیجان های خود را تخلیه کنند، البته باز هم یادآور می شویم که حضور مخاطب گسترده در کنسرت های موسیقی سنتی این مسئله را تا حدودی لغو می کند. برخی نیز معتقدند که هنر خصوصا موسیقی توانسته جایگاه خود را در زندگی مردم پیدا کند و مخاطب برای آن هزینه می کند البته این هم باز از منظر اینکه تعریف از هنر موسیقی چیست جای بحث دارد.
بهرحال استقبال مخاطبان از کنسرت ها آن هم در روزهای شلوغ برگزاری آن ها نشان می دهد که این پتانسیل در اراک باید جدی گرفته شود و برگزاری برنامه هایی با این حجم مخاطب نیاز به اجراهای با کیفیت دارد، در حالی که اراک هنوز یک سالن استاندارد برای اجراهای زنده موسیقی ندارد و بیشتر کنسرت ها در استادیوم های روبسته و سالن های سوله مانند مجموعه های تفریحی انجام می شود، جاهایی که علی رغم استفاذه از تجهیزات مناسب نور و صدا باز نمی تواند لذت حضور در یک کنسرت واقعی را به مردم بدهد و گاه شــــاهد اجـــراهای بی کیفیت علی رغم هزینه بسیار از سوی مخاطب هستیم. اجرای کنسرت همایون شجریان در حالی در میان علاقمندان موسیقی سنتی در اراک برگزار شد که واقعا نه شایسته این هنرمند و نه شایسته مخاطبان بود، هرچند گروه اجرایی تمام تلاش خود را کرده بود تا برنامه اش با بهترین کیفیت اجرا شود؛ ولی قطعا اجرای کنسرت در سالنی به آن بزرگی و نداشتن استانداردهای صوتی و اکوستیک نبودن سالن باعث شده بود که آنچه انتظار می رفت اتفاق نیفتد، برگزاری کنسرت احسان خواجه امیری نیز در سالن مجموعه طوفان نیز از این مسئله رنج می برد و تنها هم صدایی مردم با ریتم و ملودی نشان می داد که خواننده الان کدام ترانه را می خواند. تمام این ها نکاتی است که نشان می دهد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در میان مجوزهایی که صادر می کند باید به فکر تامین فضای مناسب نیز باشد هرچند وعده ساخت تالار مرکزی اراک با دارا بودن سالن استاندارد موسیقی دیگر سرخرمن شده است، از طرفی این مسئله و چالشش تنها در شهر اراک بررسی شد ولی همانطور که می دانیم بیشتر شهرستان های استان مرکزی حتی در سال یکبار هم برنامه اجرای کنسرت ندارند و با توجه به فضای رخــوتناک و بدون تحرک نشاط و شادی در شهرستان ها باید در این باب نیز تمهیداتی اندیشیده شود. بهرحال با وجود تمام این کمبودها این روزها صفحه های اجتماعی کاربران اراکی پر است از عکس های سلفی و گزارش های لحظه به لحظه از حضور در کنسرت خواننده محبوبشان.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.