خانه » پیشنهاد سردبیر » همزمان با انتخابات خبرگان رهبری در استان مرکزی:/آغاز رقابت علماء

همزمان با انتخابات خبرگان رهبری در استان مرکزی:/آغاز رقابت علماء

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴   شماره ۳۲۸

گروه سیاسی- وقایع استان:

سوت آغاز رسمی رقابت تبلیغاتی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از صبح روز ۲۲ بهمن‌ماه پنجشنبه به صدا درآمد. ۱۶۶ نامزد این دوره از مجلس در سراسر کشور ۲ هفته فرصت دارند برای کسب ۸۸ کرسی با یکدیگر رقابت کنند.
رقابتی حساس که برگرفته از حساسیت به خرج داده شده در رسانه‌ها برای پنجمین دوره بوده است. این دوره از انتخابات اگرچه در کمیت و کیفیت تفاوت چندانی با دوره گذشته ندارد اما ارزیابی و پیش‌بینی‌ها از تصمیمات حساس پنجمین دوره نگاه‌ها را به آن ویژه کرده است. از این رو انتخابات خبرگان در این دوره حساسیتی بیشتر از انتخاباتی دارد که برای کرسی‌های مجلس شورای اسلامی قرار است رخ دهد.
در استان مرکزی نیز رقابت خبرگان برای ۲ کرسی استان در مجلس خبرگان با ۵ نامزد نهایی رقم خورده است. این افراد پس از گذر از مرحله آزمون‌های کتبی و شفاهی و بررسی صلاحیت در مجلس خبرگان نام ۵ نفر از کاندیداها تأیید شد که یک نفر از آنها سابقه نمایندگی استان در این مجلس را دارند. این افراد از بین ۱۵ نفر انتخاب شده اند.
نامزدهای قطعی که در رقابت های انتخاباتی این دوره مجلس خبرگان رهبری استان مرکزی حضور دارند آقایان احمد دانش زاده مومن، کاظم سپاسی آشتیانی، احمد محسنی گرکانی، محسن محمدی عراقی (اراکی) و سید جواد موسوی هستند.
شناخت از آنها موجب شده تا نام دو نفر از کاندیداهای این انتخابات در استان در لیست یک جریان سیاسی در کشور قرار گرفته است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نام آیت‌ا… محسنی گرکانی و محسن اراکی را در لیست مورد حمایت خود قرار داده است.
علی‌رغم اشتراکات موجود بین برخی کاندیداها هر ۵ کاندیدا اعلام حضور مستقل در انتخابات را داشته‌اند .
با این وضعیت این‌بار در استان شرایط انتخابات پنجمین دوره هم حرارت دوچندان گرفته است. بخشی از این حرارت را حساسیت پیش گفته شده پنجمین دوره دربر گرفته و بخشی از آن هم به شفاف‌تر شدن مواضع و تحرکات کاندیداهای مطرح استان در مسائل گوناگون برمی‌گردد که رقابت را داغ‌تر کرده است.
رقابتی که از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است و اصلاً قابل قیاس با مجلس شورای اسلامی نیست. شاید به همان اندازه که فراگیری دروس لمعه و فقه سخت است ارزیابی معادلات آن نیز سخت باشد.
برای۵گانه مجلس خبرگان استان اگر چه محافل و جلسات متراکمی برگزار شده اما با گذشت سه روز از آغاز مهلت ۲ هفته‌ای تبلیغات رسمی در استان دیده نشده است.
نامزدهای انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری از ۲۲ بهمن ماه تا پنجم اسفند فرصت دارند تا تبلیغات محیطی و مجازی خود را در محافل عمومی انجام دهند.
بر اساس قانون برای معرفی برنامه ها و ویژگی های شخصیتی و کاری هر یک از نامزدهای انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری در استان ۷۵ دقیقه برنامه تلویزیونی و ۷۵ دقیقه برنامه رادیوئی پیش بینی شده است.
مطابق قانون انتخابات، نامزدهای انتخاباتی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از روز ششم اسفند ماه باید هرگونه فعالیت تبلیغی را متوقف کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.