خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاه «وقایع استان» به نوسانات همیشگی قیمت مرغ در بازار/سفیدِ طلایی

نگاه «وقایع استان» به نوسانات همیشگی قیمت مرغ در بازار/سفیدِ طلایی

شنبه ۲۴ تیر ۹۶   شماره ۶۳۰

***

وقایع استان

فرشته غلامی

***

همین ده، دوازده سال پیش بود که مرغ را به عنوان یک غذای اشرافی سرو می کردند و خانواده های طبقه متوسط از این غذا تنها برای مهمانی های خاص خود استفاده می نمودند. اما رفته رفته با پایین آمدن قدرت خرید مردم و بالا رفتن قیمت گوشت قرمز و به موازات آن تجمل گرایی در بین خانوار، دیگر مرغ به عنوان یک غذای اشرافی محسوب نمی شد و دیگر پای ثابت تمام مهمانی ها به حساب می آمد. رفته رفته در این سال ها مسئولان قیمت مرغ را افزایش داده تا جایی که دیگر صدای مصرف کننده را در آورده است.
چند وقتی است که بازار مرغ با تلاطم دست و پنجه نرم می کند و قرار نیست این تلاطم هم تمامی پیدا کند و مصرف کنندگان را دچار سردرگمی کرده است. گویا بازار مرغ نمی خواهد به سر و سامانی برسد.
هر روز به یک بهانه ای کالایی را گران می کنند و چند روز بعد مقداری از آن را پایین می کشند و می گویند این کالا ارزان شده است. مرغ هم از این قاعده مستثنی نیست. دیگر به گرانی قیمت مرغ به هر بهانه ای عادت کرده ایم، گرانی قیمت مرغ در آستانه ماه رمضان و برخی اوقات دیگر مانند شب عید چندان دور از ذهن نیست، چراکه تقاضا، شاهد جهشی ناگهانی است و توان واحدهای تولیدی کشور هم از حدی معین فراتر نمی‌رود اما گویا افزایش قیمت مرغ در یکی دو سال اخیر آن هم در تابستان برای ایرانی ها به یک داستان تکراری تبدیل شده است. داستانی که هر مسئولی از زیر بار آن شانه خالی می کند و علل آن را به گردن دیگری می اندازد.
مردم که منتظر پایان ماه مبارک رمضان بودند تا قیمت مرغ تکانی بخورد و با شروع تابستان قیمت ها کاهش یابد اما جهش ناگهانی این قیمت ها آنها را غافل کرده به طوری که طی چند هفته اخیر قیمت مرغ که خود کالای جایگزین گوشت است که به دلیل گرانی از سفره بسیاری از ایرانی‌ها پر کشیده، بالاتر از همیشه رفت و به حدود رکورد خود در فصل تابستان رسید.
این جهش قیمتی مرغ در فصل تابستان اما دیگر چندان با تئوری‌های ساده اقتصادی قابل توضیح و توجیه نیست. دست اندرکاران امر هم برای اشاره به دلایل این رویداد گاهی به گرمای هوا اشاره می‌کنند و گاهی هم به صادرات جوجه یک روزه و البته وقتی این اتفاق هر سال رخ می‌دهد یعنی ارگان‌هایی که مسئولیت تنظیم بازار را برعهده دارند عملا کاری نمی‌کنند جز آنکه مانند بقیه تنها شاهد روند امور باشند. این در حالی است که تا همین چند سال پیش تابستان‌ها معمولا به دلیل کاهش مصرف، قیمت مرغ ارزان می‌شد و مخصوصا وقتی گرما اوج می‌گرفت به دلیل کم شدن میل مردم به مصرف غذاهای طبخ‌شده با گوشت و مرغ، قیمت گاهی چنان کم می‌شد که صدای پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی درمی‌آمد اما اکنون هم تقاضا کم شده و هم قیمت مرغ به بالاترین اندازه خود رسیده است.
رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی نوسانات قیمت مرغ در روزهای اخیر را اینگونه توجیه کرده که گرما در روزهای اخیر باعث کاهش تولید و افزایش تلفات مرغ‌ ها شده و مرغداران برای جلوگیری از این امر با ظرفیت کمتری اقدام به تولید می‌کنند و درنتیجه کاهش عرضه، افزایش قیمت را به همراه داشته است.
محمد یوسفی علاوه بر این گفته بود قیمت ذرت و جوجه نیز هر روز در حال گران‌تر شدن است و به همین دلیل مرغ هم گران و گران‌تر می‌شود. او همچنین به اقدامات شرکت پشتیبانی امور دام هم اشاره کرده بود و اینکه با ورود ذخایر آنها به بازار، قیمت‌ها خواهند شکست.
همچنین وی یکی دیگر از دلایل گرانی مرغ در بازار را تلف شدن بسیاری از مرغ های زنده دانسته و گفته که این امر هم باعث افزایش قیمت مرغ شده است.
این در حالی است که یوسفی اوایل تیرماه از روند افزایشی قیمت مرغ خبر داده و گفته بود: با استمرار روند کاهش عرضه طی روزهای آتی، احتمال افزایش نرخ مرغ در بازار وجود دارد.
رییس هیات ‌مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران نیز اظهارات جالبی درخصوص گرانی مرغ داشته و برخلاف آنچه که مصرف کنندگان گلایه دارند و دم از گرانی مرغ می زنند او به این مساله اشاره کرده که قیمت مرغ امروز بالا نیست و مرغدار فقط ۱۵۰ تومان سود می کند.
به گزارش وقایع استان به نقل از جام جم عطاءالله حسن زاده گفته با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید، امروز قیمت تمام‌شده تولید یک کیلوگرم گوشت مرغ در واحدهای تولیدی با درنظر گرفتن جوجه یکروزه ۲۵۰۰ تومانی تقریبا ۵۱۵۰ تومان است که این رقم فقط ۱۵۰ تومان برای تولیدکننده سودآوری دارد.
وی قیمت فروش مرغ زنده در مرغداری را نیز براساس تسویه ۷۰ تا ۷۵ روز ۵۲۵۰ تا ۵۳۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: این روند اگر ادامه داشته باشد فقط می‌توان گفت مرغداران ما زیان نمی‌کنند. بنابراین نباید به بازار تنش داد و برطبل ارزان شدن مرغ کوبید، چون در این صورت شاهد تعطیلی واحدهای بیشتری در این زمینه و در نهایت وابستگی به واردات خواهیم بود.
دبیر انجمن جوجه یک روزه هم اظهارات مرغداران که گرانی مرغ را به افزایش هزینه جوجه یکروزه ربط می‌دهند را رد کرده و گفت: قیمت جوجه حداکثر بین ۱۵ تا ۲۰درصد در هزینه تمام شده تولید یک کیلوگرم گوشت مرغ تاثیرگذار است.
غلامعلی فاروقی افزود: صعودی یا نزولی شدن قیمت جوجه یکروزه حداکثر ۴ درصد در قیمت نهایی تاثیرگذار است و نباید گفت همه چیز به قیمت جوجه یکروزه بستگی دارد.
وی ادامه داد: عامل اصلی افزایش تقاضا برای گوشت مرغ این است که ایام ماه مبارک رمضان به تازگی به پایان رسیده و فصل سفرهای تابستانی آغاز شده و به نوعی مراسم‌ها و جشن‌های مختلف نیز آغاز شده، بنابراین پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور دوباره همه‌چیز به شرایط عادی برگشته و شاهد منطقی شدن قیمت‌ها باشیم.
این در حالی است که فاروقی مدعی است که در بازار جهانی قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ چیزی قریب به ۱۱ هزار تومان است و به گفته وی، قیمت واقعی مرغ آن چیزی نیست که طی دو سال گذشته عرضه شده است به همین دلیل تولیدکنندگان زیان گسترده‌ای داشته و مشکلات اقتصادی کلانی دارند در حالی که قیمت واقعی مرغ تقریبا ۸۵۰۰ تا ۸۷۰۰ تومان است.
دبیر ستاد تنظیم بازار درباره قیمت مرغ اما نوید این را داده که تا چند روز آینده قیمت مرغ به روال عادی خود برمی گردد و گفته است که اکنون اگر افزایش قیمتی در سطح خرده ‌فروشی و عمده‌ فروشی روی داده به دلیل کاهش عرضه گوشت مرغ بوده که در روزهای آینده برطرف خواهد شد.
به هر روی آنچه که امروز در بازار می بینیم آن است که گرم شدن هوا با گرانی محصولات رابطه مستقیمی دارد، پس از قیمت لبنیات، تخم مرغ، میوه و سبزیجات، حبوبات و برنج اکنون نوبت به گوشت مرغ رسیده که این روزها در فروشگاه های گوشت اراک بالای هفت هزار تومان فروخته می شود. حال آنکه گوشت از نوع قرمز و سفید آن، کالای ثابت سبد خانوارهاست و کمبود و نوسانات قیمتی آن امنیت غذایی جامعه را به هم می زند. آن هم جامعه ای که توان اقتصادی پایینی دارد و این افزایش قیمت ها موجب آزار آن ها را فراهم می آورد. جلوگیری از افزایش قیمت ها و تعدیل آن مطالبه ای است که مردم از مسئولان امر دارند. افزایش قیمت گوشت قرمز و سفید در استان مرکزی در حالی است که این استان از تولید کنندگان و صادر کنندگان در این زمینه است و سالانه نیمی از تولیدات پروتئینی استان به سایر استان ها ارسال می شود. آنچه که مسلم است بازار مرغ این بار نیز همچون سال‌های گذشته مدیریت نخواهد شد و این گرانی است که بازار را تنظیم می‌کند و به مردم القا می کند که خود را با این گرانی وفق دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.