خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاه «وقایع استان» به جلوگیری از اسکان نوروزی مردم در مدارس کشور /حذف اجباری

نگاه «وقایع استان» به جلوگیری از اسکان نوروزی مردم در مدارس کشور /حذف اجباری

سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶   شماره ۷۹۹

***

وقایع استان

فرشته غلامی

***

بسیاری از ما، همین که اسفندماه شروع می شود در تب و تاب برنامه ریزی برای سفرهای نــوروزی هستیم. عـده ای که دستشان به دهانشان می رسد و به اصطلاح وضع مالی خوبی دارند سفرهای خارجی برایشان در اولویت است و از چند مـاه قبل بلیط های خود را خریده و محل اقامت خود را هم رزرو کرده اند. گروه دیگر که اکثــریت جــامعه را تشکیل می دهند هم سفرهای خود را به چند شهر محدود اختصاص داده و هتلی را رزرو کرده اند و اما عده ای دیگر که دوست دارند سفر بروند و بیم هزینه های آن را دارند دل به اقامتگاه های درجه چندمی و اسکان در مدارس خوش کرده اند که هزینه ای به مراتب کمتر از هتل و مسافرخانه ها دارد.
«مدارس» برای بسیاری از مردم ایران یکی از اقامتگاه‌های مطمئن و ارزان است و سرپناهی که به آنها اجازه می‌دهد تا در ایام نوروز به سراسر ایران سفر کنند و بدون دغدغه مالی چند روزی را در آن سپری کنند. اینکه برای اسکان در این مدارس باید از هفتخوان رسم رد شد و اگر از خانواده فرهنگی هم نباشی باید با هزار خواهش و التماس دست به دامان مسئول مدرسه شد تا بلکه دو سه شبی در مدرسه مذکور اسکان دهد یک روایت تکراری است و بسیاری بدان عادت کرده اند.
اما در نوروزی که پیش روست گویی سازمان میراث فرهنگی قرار است یکی از یکه‌تازان بازار سفرهای نوروزی را از صحنه رقابت اسکان مسافران کنار زند، اقدامی که سال‌های پیش در سر داشت. نوروز سال ۹۶ زمزمه‌هایی از حذف «اسکان نوروزی فرهنگیان در نوروز ۹۷» از زبان مرتضی رحمانی‌موحد، معاون وقت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر به گوش رسید، اقدامی که حتی پس از رفتن او به یکی از اهداف سازمان بدل شد و در نوروز ۹۷ مدارس به گفته معاون گردشگری کشور از لیست مراکز اقامتی کم هزینه برای عموم مردم خارج شد، مکان‌هایی که در نوروز ۹۶ با هزینه کرد ۲۹ میلیارد تومان و ۶ برابر سال قبلش، ۱۰ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۱۷۷ نفر شب را پذیرا بود. اما این اتفاق قطعا می‌تواند نوروز ۹۷ را متحول کند، سفرهای نوروزی را کاهش دهد، هزینه سفر را بالا ببرد و حتی بخشی از طبقه متوسط و پایین جامعه را از لیست مسافران نوروزی حذف کند.
این سخنان چند روز پیش توسط معاون گردشگری کشور مطرح شد که با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و به دستور ستاد هماهنگی خدمات سفر نیز قرار شده مدارس از چرخه اسکان نوروزی برای عموم مسافران خارج و خدماتش فقط به فرهنگیان محدود شود.
محمد محب خدایی تاکید کرد: چالش اصلی مدارس این بود که گاهی خارج از حوزه خانواده آموزش و پرورش خدمات می‌دادند. امسال روی این موضوع تاکید شد که آن‌ها خارج از دایره خود عمل نکند تا تهدیدی در هتلداری و اقامتگاه‌های رسمی نباشد.
وی هتل های درجه دو و سه را جایگزین مناسبی برای اسکان در مدارس می داند و هشدار داده که امکان ندارد خدمات مدارس عمومی باشد، چون در جلسه ستاد هماهنگی سفر روی این موضوع تاکید و توافق شد، اگر این کار انجام شود «تخلف» است، حتما رسیدگی خواهد شد.
این سخنان محب خدایی در حالی مطرح شد و اسکان عموم را در مدارس تخلف مطرح کرد که مدیر کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: معمولا فرهنگیان در ایام نوروز، ظرفیت مدارس طرح اسکان را تکمیل می‌کنند اما در صورت وجود ظرفیت، استفاده از مدارس طرح اسکان نوروزی برای مردم ممنوع نیست.
به گزارش وقایع استان به نقل از فارس گودرز کریمی‌فر با بیان اینکه مدارس درجه «ج» از چرخه اسکان فرهنگیان خارج شده است، اظهار داشت: به دنبال افزایش کیفیت مدارس در طرح اسکان هستیم و این افزایش کیفیت برای فرهنگیان، افزایش قیمت نخواهد داشت و تنها ۱۰ درصد افزایش تعرفه‌ها برای مهمانان غیرفرهنگی خواهد بود.
وی افزود: اولویت پذیرش مدارس در طرح اسکان نوروزی با فرهنگیان است و پس از آن مشاغل دولتی و مشاغل آزاد هستند و هدف ما نیز خدمت‌رسانی به فرهنگیان است.
زمان زیادی به نوروز ۹۷ نمانده و ثبت نام اسکان نوروزی مدارس هم شروع شده اما اکنون با حذف آن برای عموم مردم چالش هایی را به همراه آورده در حالیکه اسکان نوروزی مدارس همواره یکی از مقاصد اصلی اقامتی برای خانواده های فرهنگی و اقشار کم درآمد جامعه بوده که با وجود حرف و حدیث های فراوانی که پس از پایان تعطیلات نوروزی نسبت به امکانات این اقامتگاه ها و صرف هزینه های آن صورت می گرفته اما همچنان به سبب هزینه های پایین آن مورد توجه بسیاری از افراد جامعه بوده است.
در طرح اسکان فرهنگیان، کلاس‌های درس به گروه‌های ویژه،‌ الف، ب و ج تقسیم می‌شوند که کلاس‌های گروه ویژه با امکاناتی همچون تخت، فرش، یخچال، تلویزیون، وسایل گرمایشی و سرمایشی، پتو و بالش دارای بهترین امکانات و بیشترین قیمت هستند و به‌تدریج امکانات در سایر گروه‌ها کمتر می‌شود و در نوروز سال گذشته نرخ استفاده از مدارس ویژه برای فرهنگیان ۲۸ هزار تومان و برای غیر فرهنگیان ۵۵ هزار تومان بود که امسال ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.
پیش از این در بسیاری موارد مردم در پارک‌ها و چادر اقامت می‌کردند که این امر مخاطراتی را به دنبال داشت اما امنیت حاصل از اسکان مردم در مدارس با وجود امکانات بسیار پایین و اتاق هایی که خالی از حتی وسایل گرمایشی هم هستند بسیار بیشتر از اسکان آنها در پارک‌ها و معابر است.
اما یکی از معایب و انتقاداتی که همواره به این طرح وارد می شد مقطعی بودن و محدودیت زمانی آن است زیرا فقط در ایام نوروز و تابستان قابل اجراست و این محدودیت زمانی، برهم خوردن تعادل اقتصادی در جامعه را به‌دنبال دارد.
اسکان نوروزی در مـدارس اگرچه هیچ گاه لذت اقامت دو سه روزه در هتل را برای افراد به همراه نداشته اما در ایام نوروز که کمتر هتلی خالی است همین که گروهی می دیدند در ورودی هر شهر و استان بنری نصب شده تا آنها را به مکان مورد نظر برای دریافت اتاق هدایت کند حس و حال عجیبی داشت که خستگی جاده ها و سفر را از تن در می آورد و برایشان فرقی هم نمی کرد که کلاس های درس نمور و سردی که به چند متر موکت، چندتخته پتو و بالشت تجهیز شده یا اصلا مدارسی که هیچ امکانی برای پذیرایی ندارند به جز آب شیر آبدارخانه و سرویس های غیر بهداشتی و یک سماور زِوار در رفته که مسافر گاهی حتی باید پتو و رختخواب را بار خود کند و سفر رود اما با ادامه این روند و سختگیری های بیش از پیش برای اسکان که تا پیش از این هم با هزار جان کندن به عموم مردم اتاق می دادند گمان می رود که بــار دیگر مردم در سفرهای خود به خصوص در نوروز به پارک ها و پیاده روهای خیابان ها رجوع کنند و چادرهای خود را درآنجا علم کنند. پس اگر در نوروز ۹۷ تعداد چادرهای علم شده در خیابان های شهر بیشتــر به چشمانتان خورد تعجب نکنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.