خانه » پیشنهاد سردبیر » مراسم رونمایی و جشن امضای آلبوم جدید گروه « دنگ شو» در اراک برگزار شد/دیوانگی با «مد و نای»

مراسم رونمایی و جشن امضای آلبوم جدید گروه « دنگ شو» در اراک برگزار شد/دیوانگی با «مد و نای»

دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶   شماره ۶۷۲

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

جذب مخاطبی برای اثر هنری متفاوت و ساختار شکن همیشه آسان نیست، ممکن است در ابتدا این نوگرایی مورد توجه باشد؛ ولی مسئله این است که چقدر بعنوان یک سبک می تواند خود را پویا نگاه دارد و مخاطب را جذب خود کند. در موسیقی ایرانی که پاپ و کلاسیک دو راه جدا هستند و هر کدام مخاطب خود را دارد ایجاد سبکی که ویژگی های هر دو را داشته باشد کار ویژه ایست که قدم گذاشتن در آن نیاز به انگیزه، خلاقیت و دانش دارد. چند سالی است که در کشور ما این روند در موسیقی در حال شکل گیری است و گروه های مختلفی با این هدف و پرداخت به موسیقی تلفیقی در این مسیر قدم گذاشته اند.
موسیقی تلفیقی در ایران تاریخچه خیلی طولانی ندارد یا اگر بخواهیم به طور مشخص بگوییم هنوز یک دهه از معرفی آن به صورت گسترده در میان مخاطبان نمی گذرد. به جرات می توان گفت اولین گروهی که به کار موسیقی تلفیقی در ایران پرداخت گروه «دنگ شو» بود. بعد از آن بود که گروه های دیگر شکل گرفتند و البته برای ارتقای و تکامل این سبک آن ها نیز تلاش هایی داشته اند.
سال ۱۳۸۳، ایده تشکیل یک گروه موسیقی با نگرش تازه به ترانه‌های ایرانی و موسیقی مردمی ایران، رضا شایا و طاها پارسا دو برادر هنرمند و آشنا به موسیقی را بر آن داشت که مطالعات و جستجوهای خود را در این زمینه، در کنار فعالیت‌های اصلی خود، آغاز کنند. برادران شجاع نوری، پسران علیرضا شجاع نوری تهیه کننده نام آشنای سینمای ایران به فکر افتادند ترانه های فولکلور ایران را با سازبندی ها و تنظیم های متفاوت اجرا کنند. رضا پیانو میزد و طاها ساکسیفون. دو سالی طول کشید تـــــا توانستند ایده شان را اجرایی کنند و سرانجام سال ۱۳۸۵ گروه را با نام «دنگ شو» به ثبت رساندند.
یکی از اولین کارهایشان «یواش، یواش، پرسون پرسون اومدم در خونه تون» بود که برای گوش موسیقیایی مخاطب که یا آثار کلاسیک و سنتی پر حوصله را گوش داده بود و یا موسیقی پاپ را ناآشنا بود و البته جذاب. شاید آغاز چنین مسیری در ابتدا سخت بود؛ انتشار اولین آلبوم رسمی آن ها در سال ۹۳ به نام « اتاق گوشواره» منتشر شد البته قبل از آن دو آلبوم «شیراز چل ساله» و « دل تنگ شو» را به صورت غیر رسمی بیرون داده بودند. آخرین آلبوم این گروه « مد و نای» نام دارد. این آلبوم از پاییز سال گذشته آماده انتشار بود؛ اما این گروه براى انتشار دومین آلبوم رسمى خود، پروسه عجیب و غریبى را طى کرد و چندین بار نوید انتشار آلبوم را به طرفدارانش داد که گویا بخت با این گروه پرطرفدار یار نبود و به دلیل مشکلات شرکت پخش، انتشار آلبوم، حدود دو ماه به تعویق افتاد ولی بعد از تمام انتظارها بالاخره در دوم شهریور با دکلمه « آیدین آغداشلو» این آلبوم منتشر شد. جشن رونمایی و امضای این آلبوم ابتدا در تهران و بعد از آن در کمتر از یک روز در میان علاقمندان این گروه با حضور تمامی اعضای این گروه یکی از اتفاق های موسیقیایی بود که در روزهای گذشته روی داد.
با وجود تاخیر دو ساعته اعضای گروه دنگ شو خیل حاضران و مشتاقان در این مراسم به اندازه ای بود که نشان می داد این گروه توانسته است مخاطب خود را در میان مردم به ویژه نسل جوان و نوجوان در این شهر پیدا کند و شاید همین دلیلی است که اراک یکی از اولین شهرها برای رونمایی و جشن امضای آلبوم این گروه بوده است.
گروه دنگ شو در میان علاقمندان خود با ابراز خوشحالی از حضور و استقبالشان گفتند: امیدواریم آلبوم را دوست داشته باشید. آلبوم دیر آمد و خودمان از تب و تابش افتادیم اما باز دوستش داریم! مدت زمان زیادی گذشت تا منتشر شود اما ما فرصت داشتیم با این مجموعه تنها باشیم و آن را بررسی کنیم.
میلاد باقری خواننده گروه نیز با ابراز تاسف از تاخیر گروه گفت: این تاخیر باعث شد تا نتوانیم تعدادی از دوستان را که برای ساعت مشخص شده برنامه ریزی کرده و آمده بودند را ببینیم. امیدواریم در زمان دیگری بتوانیم در اراک حضور پیدا کنیم و در آن فرصت خستگی کار همراهمان نباشد.
طاها شایا نیز گفت: برای ما مهم بود که با وجود برنامه های فشرده خود به این مراسم در اراک برسیم و قول می دهیم که به زودی بعد از ایام محرم و صفر برای اجرای کنسرت در اراک درخواست دهیم.
به گزارش وقایع استان، به نقل از ایسنا مدیر برنامه گروه دنگ شو نیز در خصوص این آلبوم گفت: آلبوم «مد و نای» در دوم شهریور‌ماه امسال منتشر شد و از زمان انتشار آن سعی کردیم با عوامل گروه به شهرهای مختلف رفته و از نزدیک با دوستداران دنگ شو ارتباط برقرار کنیم، هرچند که انجام این مهم سخت بود.
حمید خسروبیگی بیان کرد: در روزهای آینده گروه دنگ شو برای رونمایی و اجرای کنسرت آلبوم جدید خود راهی کانادا می‌شوند .
وی عنوان کرد: این آلبوم متشکل از ۱۰ قطعه است و اضافه شدن فضاهای الکترونیک به موسیقی از مهمترین موارد تفاوت آن با آلبوم‌های قبلی است، همچنین اولین آلبوم گروه است که با خوانندگی میلاد باقری تولید شده است، البته این خواننده حدود دو سال است که با گروه دنگ شو همکاری می‌کند.
خسروبیگی علت تاخیر بیش از دو ساعته حضور گروه را فشردگی برنامه‌ها اعلام کرد و افزود: برای گروه ما حضور در شهر اراک و برگزاری آئین رونمایی و جشن امضا مهم بود و علت آن هم استقبال مطلوب مردم از اجرای کنسرت قبلی بود.
آلبوم جدید «دنگ شو» شامل ده قطعه به نام های «بادگناهکار»، «خطا کردم»، «خطا نیست»، «عطار»، «چی زی»، «به شط»، «خلیج»، «حباب»، «خورشید می شوم»،«آخر قصه» است. تمایل موسیقایی گروه به سازبندی الکترونیک در این آلبوم کاملا مشخص است. کلیت آثار در همان راستای سبک و فضای گذشته دنگ‌شو است، اما فضای الکترونیک و افکتیو هم به آثار این آلبوم اضافه شده؛ دو آهنگ «باد گناهکار» و «چیزی» که پیش از این به صورت تک آهنگ منتشر شده بودند نیز در این آلبوم حضور دارند. اما این بار آهنگ «باد گناهکار» با تنظیمی جدید و متفاوت ارائه شده است. آهنگسازی، تنظیم و ترانه‌ اغلب آثار این مجموعه توسط طاها پارسا، رضا شایا، میلاد باقری و سایر اعضای گروه انجام شده و در کنارش زنده‌یاد افشین یداللهی هم ترانه «آخر قصه» را سروده است.
گفتنی است، طاها پارسا (خواننده، ترانه سرا و نوازنده ساکسفون)، میلاد باقری (خواننده)، رضا شایا (پیانو)، صبا صمیمی (تنبک و سازهای کوبه ای)، خشایار روانگر (درامز و سینی سایزر)، سروش عدل (گیتاربیس) به عنوان اعضای اصلی گروه موسیقی «دنگ شو» در کنار هنرمندان مهمان آیدین ترکیان (کمانچه)، اسحق چگینی (نی)، ماکان خویی نژاد (ویلن سل)، آناهیتا دری (هم خوان)، مهرآذین (هم خوان)، کاوه عابدین (صدابرداری، میکس و مسترینگ) و مازیار باباباشی (دستیار صدابردار) در تولید این اثر به هنرنمایی پرداخته اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.