خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به کیفیت برگزاری بازارهای روز در اراک/ سرباز و ارزان

نگاهی به کیفیت برگزاری بازارهای روز در اراک/ سرباز و ارزان

شنبه ۱۳ آبان ۹۶   شماره ۷۱۵

***

وقایع استان

سحر یاری

***

بازارهای روز هم اکنون در تمامی شهرها و حتی کشورها یکی از مراکز مهم خرید محسوب می شوند. بازارهایی که حتی برخی به خاطر نوع اقلام فروشی و حتی شکل ظاهری و مرتب شان معروف هستند.
هم اکنون در بسیاری از روزهای هفته در شهر اراک بازار روزهای سرباز برگزار می شود که در آن کالا و اقلام مختلفی عرضه می شود. در این نوع بازارها هم می توانی از خوراکی تا پوشاک، وسایل خانه و حتی وسایل بهداشتی و آرایشی را بیابی. بساط هایی که بر روی زمین پهن هستند و فروشندگانی که محصولات خود را با ماشین هایشان آورده و مردمی که ردیف این بساط ها را بالا و پایین می روند. اما آنچه تصور ما از بازار روزهایی چون جمعه بازار پارکینگ پروانه یا بازار روزهای شهرهای شمالی کشور که پر از تازگی و رنگ است در بازارهای روز اراک محقق نمی شود. بی نظمی و شلوغی یکی از چیزهایی است که در اولین برخورد با این بازارها توی ذوق می زند.
بازار روزهای اراک اغلب در کنار پارک های معروفی چون آزادی و امیرکبیر برگزار می شوند و از قضا دارای مخاطب بسیاری نیز هستند زیرا به زعم اغلب مراجعه کنندگان به این شنبه بازارها و چهارشنبه بازارها و … قیمت ها نسبت به جاهای دیگر مناسب تر است حتی قیمت سیب زمینی و پیاز.
نگرش مردم به نمایشگاه های عرضه محصولات فصلی نیز بیشتر همینگونه است یعنی خیلی از مردم در فصول مانند آستانه سال تحصیلی یا آستانه سال نو منتظر این نمایشگاه ها باقی می مانند تا برخی خریدهایشان را از آنجا انجام دهند.
اما پایین بودن قیمت ها یک طرف ماجراست گاه دیده می شود که همین خـریداران نیز از برخی کیفیت ها و موارد بهداشتی در این نوع بازارها و نمایشگاه ها ناراضی هستند. کالاهای تاریخ گذشته یا شرایط نگهداری نامطلوب برخی محصولات از جمله نگرانی های این بازارها و نمایشگاه ها است.
خانم میلاجردی می گوید: در نزدیکی خانه ما روزهای چهارشنبه یک بازار روز برگزار می شود و من اغلب خریدهـای هفته پیش رویـم را از آنجـا انجـام می دهم.
این خانم ۵۰ ساله ادامه می دهد: تنها مسئله پایین بودن قیمت نیست بلکه در دسترس بودن بیشتر چیزها در یک جا هم نکته مهمی است البته برخی اوقات در میان تمام این چیزهایی که فروخته می شود. موارد غیربهداشتی نیز دیده می شود مثلا بر روی برخی خوراکی ها به دلیل باز بودن فضا پر است از گرد و خاک.
آقای الیاسی که بازنشسته است، می گوید: گاهی سری به این بازارها می زنم؛ ولی خیلی موافق نیستم که قیمت ها در این بازارها پایین تر است نه اتفاقا باعث سواستفاده نیز شده و بعضی فروشنده ها به خاطر همین ذهنیت مردم قیمت هایشان را بالا هم می گویند.
وی ادامه می دهد: از طرفی پخش شدن وسایل و اجناس بر روی زمین چهره زیبایی ندارد و پارک کردن ماشین های خریداران حتی باعث بی نظمی در ترددهای آن منطقه نیز می شود.
خانم فرحبخش نیز می گوید: هرگز از این بازارها خرید نمی کند زیرا اغلب فروشندگان بومی نیستند و من نمی دانم کیفیت محصولی که عرضه می کنند چیست پس ترجیح می دهم از فروشگاه های معتبر خرید کنم.
این خانم خانه دار ادامه می دهد: در مورد نمایشگاه های فصلی نیز همین است بارها با خوراکی ها و محصولات بدون کیفیت رو به رو شده ام. از قدیم هم گفته اند هیچ گرانی بی‌حکمت نیست و هیچ ارزانی بی‌علت.
آقای اکبری که یک فروشنده بازار روز است و با ماشین خود لباس ها و تونیک های زنانه را از ملایر به اراک می آورد، می گوید: این شغل من است که به بازارهای روز شهرهای اطراف و روستاهای مختلف بروم و جنس هایم را بفروشم.
وی اضافه می کند: بازارهای روز برای افرادی امثال من که سرمایه ای برای خرید یا اجاره مغازه ندارند بسیار خوب است.
او ادامه می دهد: من هم قبول دارم به بهانه اینکه اینجا بازار روز است و مردم اغلب دنبال جنس ارزان تر هر محصولی را با هر کیفیتی ارائه داد؛ اما برپا شدن این بازارها برای اشتغال افرادی چون من خیلی خوب است.
به هر حال به نظر می رسد هم اکنون بازار روزهای اراک مشتریان خود را پیدا کرده اند؛ ولی قطعا وضعیت کنونی نیاز به ساماندهی دارد. مسئله ای که در جلسه اخیر کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی اراک نیز به آن اشاره شد.
رئیس اتاق اصناف استان مرکزی در این باره گفت: بازار روز‌های این شهرستان از لحاظ کیفیت و قیمت ساماندهی نداشته و همچنین هیچگونه موارد بهداشتی در این بازار‌ها رعایت نمی‌شود که در این راستا درخواست داریم که یک گشت برای نظارت کالا‌ها و بهداشت بازار‌ها انجام شود.
جمشید زند خاطرنشان کرد: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا ۱۰۰درصد خلاف قانون است و هیچگونه رعایت موارد بهداشتی در آن رعایت نمی‌شود که در این مورد هم باید بررسی دقیق انجام شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.