خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به چالش هایی که دانشجویان جدیدالورود با آن روبه رو هستند/ آغاز متفاوت

نگاهی به چالش هایی که دانشجویان جدیدالورود با آن روبه رو هستند/ آغاز متفاوت

پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶   شماره ۶۹۴

***

وقایع استان

**

آغاز سال تحصیلی تنها برای دانش آموزان اول ابتدایی که می خواهند دنیای جدید را تجربه کنند و وارد فضای مدرسه شوند تازه و عجیب نیست بلکه این حس برای دانش آموزانی که از فضای مدرسه جدا و وارد فضای دانشگاه شده و حالا نام دانشجو دارند نیز وجود دارد. دانشجویان جدیدالورود به دانشگاه خصوصا دانشجویان غیربومی که مجبور به تحصیل در شهری بغیر از شهر خود هستند با چالشها و مشکلات مختلفی رو به رو می شوند. بی شک آن ها در کنار تجربه فضای آموزشی جدید مشکلات حضور در شهری دیگر با اقلیم و فرهنگ جدید را نیز دارند. از طرفی حضور دانشجویان از فرهنگ ها و شهرهای مختلف در کنار یکدیگر می تواند چالش هایی را نیز به همراه داشته باشد. همچنین از آنجاییکه دانشجویان به ناگاه به فضای آموزشی جدید و مختلط وارد می شوند هم دچار تناقض هایی نیز می شوند. رهایی از نظارت خانواده و جدایی از آن ها و یک آزادی مطلق نیز ممکن است برخی مسائل را برای دانشجویان ایجاد کند. بنابراین دانشجویان در آستانه جوانی به تجربه زندگی تازه و متفاوت نائل می شود که می تواند در تحول شخصیتی و شکل گیری بهتر آن نقش مهمی داشته باشد.
بنابراین انطباق و سازگاری اصول مهمی هستند که همواره توسط روانشناسان و کارشناسان به دانشجویان جدیدالورود به دانشگاه‎ها توصیه می‌شود.
بی شک هر تغییری با استرس همراه است حتی اگر این تغییر مثبت باشد مانند تحصیل، شغل جدید و ازدواج لذا به افراد توصیه می‌شود این تغییر را طبیعی دانسته و سعی در مدیریت آن داشته باشند بنابراین با آگاهی و اطلاعات گرفتن درخصوص شیوه تدریس و اساتید خود را زودتر با شرایط وفق دهند.
مریم دانشجوی ادبیات دانشگاه اراک می گوید: من از تهران می آیم و هم اکنون در خوابگاه هستم ولی واقعا دچار نگرانی هستم که چطور می توانم با چند نفر دیگر همزمان در یک اتاق زندگی کنم.
وی ادامه می دهد: از همین حالا دلم برای خانواده و خانه مان تنگ شده است و پشیمان شده ام که چرا در همان تهران دانشگاه آزاد نرفتم.
علیرضا که در دانشگاه صنعتی معدن قبول شده است، نیز می گوید: من و یکی از اقواممان هر دو با هم در این دانشگاه قبول شده ایم ولی قرار شد به جای خوابگاه یک خانه اجاره کنیم.
وی افزود: البته خانه های خیلی مناسبی برای دانشجویان نیست خصوصا در محدوده دانشگاه اجاره ها خیلی بالاست و من فکر می کنم دلیلش حضور دانشجوها باشد. این دانشجوی سال اول ادامه می دهد: من برای اینکه به خدمت نروم رشته ای که قبول شدم را آمدم وگرنه ترجیحم برق بود ولی نشد.
سامان نیز می گوید: بدترین حالت در دانشگاه این است که سال بالایی ها یک نگاه بد به سال پایین ها دارند و فکر می کنند که ما مثلا بچه دبیرستانی هستیم در حالیکه خود آن ها هم یک روز سال اولی بودند. وی ادامه می دهد: مادر من تمام مدت نگران این بود که در شهر دیگر معتاد نشوم و نمیدانم چرا این رویکرد را به زندگی دانشجویی دارد.
سیما دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی نیز می گوید: زندگی دانشجویی سختی های خود را دارد ولی تجربه خوبی برای مستقل شدن است.
وی اضافه می کند: اگر قرار باشد از همان ابتدا جا زد که نمی توان چند سال با این شرایط درس خواند.
او ادامه می دهد: قطعا زندگی در خوابگاه سخت است و تفاوت دارد با سبک زندگی در خانه ولی من خوش بین نگاه می کنم و مطمئنم دوستان خوبی پیدا خواهم کرد. هرچند بسیار شنیده ام که خوابگاه ها اغلب امکانات مناسبی ندارند. بی شک یکی از چالش های مهم دانشجویان بعد از حضور در خود دانشگاه و تجربه فضای آموزشی جدید و نوع آموزش متفاوت آن، زندگی در خوابگاه ها و یا خانه های دانشجویی است. تحمل عقاید مخالف و کنار آمدن با فرهنگ‎های متفاوت هم اتاقی‎ها در خوابگاه نیز یکی از مسایلی است که دانشجویان جدیدالورود باید به آن توجه داشته باشند و قدرت سازگاری خود را با تفاوت‎های قومیتی موجود در خوابگاه بالا ببرند و همچنین در کنارش انطباق با شیوه تدریس و سازگاری با دوستان و زندگی جدید مسائلی است که باید مورد توجه باشد. هر ساله در آستانه آغاز سال تحصیلی مراسمی برای دانشجویان جدیدالورود برگزار می شود. این مراسم نیز روز گذشته در دانشگاه اراک برپا شد.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، در این مراسم که با هدف آشنایی دانشجویان با فضای دانشگاه و برنامه های چهار ساله تحصیلی برگزار شد، مطالبی در خصوص قوانین و مقررات آموزشی، فرهنگی و دانشجویی که دانشجویان ملزم به آگاهی و عمل کردن به آن در طول چهار سال دوران تحصیل خود هستند، بیان شد.
دانشگاه اراک از مهرماه سال ۹۶ در سه رشته جدید شامل حقوق، فرش‌بافی و اقتصاد دانشجو پذیرفته است. در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ دانشگاه اراک هزار و ۲۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۷۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۷۰ دانشجو در مقطع دکترا پذیرش داشته است و در حال حاضر هفت هزار و ۵۰۰ دانشجو در دانشگاه اراک مشغول تحصیل هستند. در این روزها به دانشجویان جدیدالورورد توصیه می شود مدیریت و نظارت بر برنامه های علمی، اجتماعی و فرهنگی خود را به درستی داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.