خانه » پیشنهاد سردبیر » «دکتر علی اکبر کریمی» خواستار برطرف شدن ابهامات مربوط به سهام عدالت شد/مالک این سهام کیست؟

«دکتر علی اکبر کریمی» خواستار برطرف شدن ابهامات مربوط به سهام عدالت شد/مالک این سهام کیست؟

پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶   شماره ۶۹۴

*** صدها شرکت تعاونی سهام عدالت در شهرستان ها در بلاتکلیفی به سر می برند

***

وقایع استان

علی امیدی

***

در روزهای اخیر ارسال پیامک هایی مبنی بر تمدید مهلت واریز نقدی جهت تسویه مانده ارزش سهام عدالت تا پایان مهر ماه ملتی را دلگرم نزدیک شدن به واریز نخستین سود این سهام کرده است. سامانه سهام عدالت از روز دوشنبه مجدد بازگشایی شده است و مشمولین این سهام می‌توانند تا پایان مهرماه صورت حساب خود را افزایش دهند، همچنین آن ها مهلت دارند تا شماره شبای حساب بانکی خود را در سامانه ثبت کنند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، در ابتدای مهرماه سال جاری سامانه سهام عدالت برای به‌روزرسانی بسته شد و اعلام شد که فرصت افزایش صورت حساب سهام عدالت به اتمام رسیده است. در آن زمان سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که تعطیلی سامانه برای به‌روزرسانی ۱۰ روز به طول می‌انجامد. ۱۰ مهر ماه پس از گذشت این مدت سامانه سهام عدالت بازگشایی شده و مشمولان سهام عدالت می‌توانند حساب خود را در این سامانه چک کنند.
نکته مهم اینکه چندی پیش در جلسه شورای عالی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تصمیم گرفته شد که مهلت افزایش صورت حساب سهام عدالت تا سقف یک میلیون تومان تا یک ماه دیگر تمدید شود. در این جلسه که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، بیان شد که بخش اندکی از مشمولان سهام عدالت موفق به پرداخت مابه‌التفاوت صورت حساب خود شده‌اند و اسحاق جهانگیری تاکید کرد که لازم است مهلت تعیین شده تمدید و به مردم اطلاع‌رسانی شود تا سایر مشمولین سهام عدالت بخواهند در صورت تمایل الباقی مبلغ سهام تخصیص یافته خود را پرداخت کنند.
در نتیجه از روز گذشته مشمولان سهام عدالتی که صورت حساب خود را افزایش نداده بودند تا پایان مهر ماه مهلت دارند تا سقف یک میلیون تومان صورت حساب سهام عدالت خود را افزایش دهند. در ماه‌های گذشته سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرده بود که در پایان شهریور ماه سود سهام عدالت مربوط به سال مالی منتهی به ۱۳۹۵ را تا پایان شهریور ماه پرداخت می‌کند، اما ظاهرا این موضوع مقداری به تاخیر افتاده و در هفته‌های آینده باید منتظر این باشیم تا سود سهام عدالت برای دو دهک کم درآمد جامعه به حساب آنها واریز شود. مشمولان سهام عدالت همچنان فرصت دارند شماره شبای حساب بانکی خود را وارد سامانه سهام عدالت کنند تا در موعد مقرر سود سهام عدالت به حساب آنها واریز شود.
از سویی دیگر یکی از مدیران سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه سود سهام دریافتی ۶۰ شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت تاکنون به حدود ۴۴۰ میلیارد تومان رسیده، گفت: واریز نخستین سود نقدی سهام عدالت در انتظار امضای رئیس‌جمهور است.
اسماعیل مختاری دولت آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: واریز نخستین سود نقدی سهام عدالت به حساب دارندگان آن به‌محض امضای درخواست سازمان خصوصی‌سازی از سوی رئیس‌جمهور در دستور کار قرار خواهد گرفت.
مدیر دفتر سهامداری سازمان خصوصی سازی بابیان اینکه نامه درخواست سازمان خصوصی‌سازی برای واریز سود نقدی سهام عدالت به حساب مشمولان در اواسط هفته گذشته به نهاد ریاست جمهوری ارسال شده، گفت: در صورت امضای این درخواست در این هفته، واریز نخستین سود نقدی سهام عدالت از هفته آینده آغاز خواهد شد.
این مقام مسئول بابیان اینکه سود نقدی دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت با احتساب روزهای اخیر به حدود ۴۴۰ میلیارد تومان رسیده است، گفت: با تعاملی که میان این شرکت‌ها صورت گرفته، مقرر شده در هر ماه مبالغی به حساب سهام عدالت واریز شده تا به این ترتیب بتوان تا پایان سال سود نقدی ۴ هزار میلیارد تومانی مجامع سال مالی ۹۵ این شرکت‌ها را تسویه کرد.
دولت‌آبادی با اشاره به جزئیات پرداخت نخستین سود نقدی سهام عدالت گفت: چنانچه این سود در ۳۱ شهریورماه امسال پرداخت می‌شد، برای هر مشمول برخوردار از سهام عدالت یک میلیون تومانی مبلغ ۴۰ هزار تومان سود نقدی در نخستین مرحله از واریز سود سهام عدالت دریافت می‌کرد، اما با توجه به افزایش سودهای دریافتی در هفته‌های اخیر به احتمال فراوان رقم نخستین سود سهام عدالت با افزایش مواجه شده و یا طیف بیشتری از مشمولان سهام عدالت بتوانند جزء نخستین دسته دریافت‌کنندگان سود سهام عدالت قرار گیرند.
وی با اشاره به دلایل عدم واریز نخستین سود نقدی سهام عدالت در پایان شهریورماه امسال گفت: شورای اصل ۴۴ قانون اساسی با توجه به عدم تبلیغات صورت‌گرفته برای تسویه الباقی ثمن اقساط سهام عدالت با تمدید یک ماه برای فرصت قانونی باقی‌مانده به‌منظور تسویه اقساط از سوی مشمولان موافقت کرد که بر این اساس باعث شد، تا واریز سود سهام عدالت به تعویق بیفتد.
به گفته وی از مجموع حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت تاکنون کمتر از ۵ صدم درصد از این جمعیت اقدام به واریز اقساط باقیمانده خود به حساب خزانه‌داری کل کشور نموده‌اند که در مجموع مبلغی در حدود ۱۱ میلیارد تومان را دربر می‌گیرد.
 بلاتکلیفی دفاتر استانی سهام عدالت
اما در کنار خبرهای اخیر درباره سهام عدالت دغدغه بسیاری از مسئولان و بویژه نمایندگان مجلس تعیین تکلیف سهام عدالت و روشن شدن این مسئله که چرا سهام عدالت باید به نیمی از مردم تعلق بگیرد نه همه، می باشد. دکتر علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از نمایندگانی است که انتقاداتی به سهام عدالت دارد. وی در گفتگویی کوتاه با وقایع استان به دوسوال ما پاسخ داده است که در ادامه می خوانید:
از آنجایی که سهام عدالت یک بحث پر مناقشه هست، شما وضعیت و پاسخگویی درخصوص سهام عدالت را چگونه بررسی می کنید؟ افرادی که این سهام را دارند چگونه باید در خصوص آن اعمال حاکمیت و مالکیت کنند و سود آن را دریافت یا واگذار کنند؟ نگاه مجلس در این خصوص چگونه است؟
بحث سهام عدالت یک موضوع مناقشه برانگیز در اقتصاد ایران و نظام مدیریتی کشور و بحث خصوص سازی است و به نظر می رسد عزم و اراده مسئولین درخصوص تعیین و تکلیف قطعی این موضوع و به سرانجام رساندن آن پایین است و تصمیم قطعی برای آن وجود ندارد. چنان که این روزها ما شاهد هستیم به جای پرداختن به اصل موضوع، موضوع پرداخت سود آن در حال مطرح شدن است.
به هر حال واگذاری سهام عدالت مبتنی بر یک ایده برای توسعه گسترده مالکیت بنگاه های دولتی و واگذاری آن با آحاد مردم شکل گرفت و در خصوص اینکه این ایده چقدر با عدالت به نام این سهام سازگار است و چرا این سهام که متعلق به تمام ملت ایران است فقط باید به نیمی از مردم تعلق گیرد سوالی است که در خصوص عدالت در این سهام مطرح می شود.
قرار بر این بود که این سهام به تمام اقشار تعلق بگیرد یا اینکه درخصوص سهام عدالت هم بحث دهک ها مطرح بود؟
نقد من بر این هست که چرا این سهام به تمام اقشار تعلق گرفته است. به طور مثال در بحث سهام عدالت گفته شده به تمام کارکنان دولت این سهام تعلق می گیرد اما در میان کارکنان دولت ما افراد و رده های مختلفی داریم که جزو دهک های بالای جامعه هستند. اگر منظور کمکی برای کم کردن فاصله طبقانی و اصلاح ضریب جینی در جامعه بود باید این پالایش در این موارد هم صورت می گیرد.
ما همواره یکی از مطالباتمان از دولت این بوده که باید تکلیف سهام عدالت روشن شود، اینکه سهام تعداد زیادی از بنگاه بزرگ کشور با میلیاردها تومان ارزش بلاتکلیف رها شود در حالی که کشور در بخش های مختلف با نیازهای شدید مالی روبه رو است و اینکه بعد از ۱۰ سال از مطرح شدن سهام عدالت ما همچنان نمی دانیم یک فرد که برگه سهام عدالت را در دست دارد آیا در واقع مالک سهام است یا خیر؟
در ابتدا قرار بر این بود که از محل سود این اوراق در اصطلاح وجه آن مستهلک شود و در تملک دارنده سهام درآید تا او حق خرید و فروش داشته باشد اما امروز ما یک برگه را در دست افراد دادیم که نمی داند در واقع مالک این سهم هست یا خیر. شرکت ها هم که مشمول سهام عدالت شدند همه در حال بلاتکلیفی به سر می برند. به هر حال مقوله سهام عدالت موضوع کوچکی نیست.
پاالایشگاه های کشور هم به جز پالایشگاه شازند و آبادان سهام شان به سهام عدالت تغییر کرد. اما امسال وزیر نفت تصمیم گرفته این وضع را تغییر دهد بدین صورت که سهام این دو پالایشگاه را هم به سهام عدالت تغییر دهد.پس این وضعیت تثبیت شده ای نیست. اکنون صدها شرکت تعاونی سهام عدالت در شهرستان ها داریم که بلاتکلیف مانده اند و در عین حال آنچه در خصوص سهام عدالت مطرح است این است که علاوه بر دغدغه توزیع ثروت بحث مدیریتی و مالکیتی است که جال خالی آن هنوز پس از ۱۰ سال خالی می باشد.
ضمن اینکه این درصدی از سهام که تاکنون با سود حاصله مستهلک شده می تواند با فرمولی به مردم تعلق گیرد و تکلیف مردم مشخص شود و مابقی هم صرف بیت المال دولت شده و برای رفع مشکلات دولت مصرف شود و ما همچنان منتظر این لایحه دولت هستیم و حرف و در و دل های زیادی در خصوص سهام عدالت در مجلس داریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.