خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به مهجوریت هنر در شهرستان های استان در گفتگو با کارگردان کمیجانی:/تنهایی مطلقِ تئاتر

نگاهی به مهجوریت هنر در شهرستان های استان در گفتگو با کارگردان کمیجانی:/تنهایی مطلقِ تئاتر

چهارشنبه ۵ خرداد ۹۵ شماره ۳۳۹
گروه فرهنگی- سمیه انصاری فر

اجرای نمایش خیال به کارگردانی رضا اسکندری تنها کارگردان شهر کمیجان بهانه ای بود تا به گپ و گفت با این هنرمند پیرامون شرایط و امکانات تئاتری و هنری این شهر بنشینیم.
اسکندری که سال هاست در حوزه تئاتر و موسیقی فعالیت دارد، کمبود امکانات را اصلی ترین مشکل هنرمندان و علاقمندان به هنر در این شهر دانست. وی گفت: دو سال پیش انجمن های هنری در این شهر دایر شد؛ ولی متاسفانه به دلیل نبود حمایت فعالیت آن ها تداوم و استمرار نداشت.
وی ادامه می دهد: اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان با وجود اینکه در قبال موضوع فرهنگ و هنر مسئول است؛ ولی هیچ برنامه و تمهید خاصی در راستای رسیدگی به این امور تاکنون نداشته است.
اسکندری ادامه داد: به جرات می توان گفت مشکل فرهنگ و هنر کمیجان کمبود امکانات نیست، بلکه نبود هیچ امکاناتی در تمام زمینه ها مالی، انسانی و معنوی هست.
وی توضیح داد: کمبود اعتبار و نبود بودجه همیشه بهانه مسئولین مربوطه است، ولی مشکل فقط نبود این نیست، ما از کوچکترین حمایت معنوی نیز محروم هستیم.
این کارگردان تئاتر توضیح داد: در خصوص نمایش نداشتن سالن آمفی تئاتر و پلاتو برای تمرین عمده ترین مشکل است.
اسکندری با بیان اینکه مسئولین فرهنگی حتی با وجود ارسال دعوتنامه برای تماشای تئاتر و نمایش نمی آیند، گفت: مسئله دیگر این است وقتی که ارشاد تمام کمبودها را به گردن اعتبار می اندازد چرا از دیگر اهرم ها برای کمک به هنرمندان استفاده نمی کند، رایزنی با ارگان ها و سازمان هایی که می توانندامکانات خود همچون سالن را در اختیار هنرمندان قرار بدهند تنها کاری است که می توانند انجام دهند.
این کارگردان تئاتر کمیجان افزود: متاسفانه گاه ارشاد همین را نیز از ما دریغ می کند و یک نامه نگاری ساده را نیز برای ما انجام نمی دهد و مسئولین مربوطه می گویند این جز وظایف ما نیست. گاه پیش آمده که ما خودمان یک نامه را تایپ کرده و گفته ایم حداقل امضا بزنید؛ ولی همان را نیز در حق ما انجام نداده اند.
وی گفت: بارها پیش آمده که در جواب اعتراض ما به مسئولین اداره ارشاد این پاسخ را شنیده ایم: که می توانید کار انجام ندهید.
اسکندری توضیح داد: با تمام این کمبود امکانات علاقمندان تئاتر این شهر دست از تلاش خود برنداشته اند و از هر امکانی برای تمرین و اجرا بهره می برند.
وی اضافه کرد: هم اکنون فضای باز مانند بیابان های اطراف شهر، خانه شخصی خود من و یا در نهایت اجاره کردن یک اتاق از آموزشگاه های زبان برای یک ساعت مکان های تمرین ما برای نمایش ها هستند.
کارگردان نمایش خیال توضیح داد: تنها سالنی که می توان از آن برای اجرای نمایش استفاده کرد سالن کتابخانه ها است که قطعا با توجه به فضای کتابخوانی که نیاز به محیطی آرام دارد، همیشه موافقت برای در اختیار قرار دادن آن نیست.
اسکندری ادامه داد: همین سالن نیز دارای کمبودهایی است، وجود تعداد زیاد پنجره که برای هر اجرا باید با پارچه و پتو پوشیده شوند و همچنین صندلی های نامناسب که خیلی ها شکسته اند و حتی امنیت نشستن بر روی آن وجود ندارد.
وی گفت: این سالن سیستم گرمایشی و سرمایشی ندارد، متاسفانه ارشاد حتی در خواست ما برای بخاری سالن را نیز رد کرد و ما برای گرمای سالن نمایش با نامه نگاری از آموزش و پرورش شهرستان بخاری گرفتیم.
اسکندری اظهار کرد: حالا در نظر بگیرید در این سالن بخواهد کار نمایش اجرا رود، این سالن هیچ سیستم نورپردازی ندارد و ما برای نور پردازی از لامپ و لوله بخاری استفاده می کنیم.
وی ادامه داد: سن سالن نیز استاندارد نیست و پشت صحنه ندارد و ما باید این فضای دو سه متری را به اندازه یک متر جلو آمده و پرده زده بعنوان پشت صحنه استفاده کنیم.
این کارگردان تئاتر اضافه کرد: سیستم صوتی نیز مشکل دارد به حدی که صدای سیستم همیشه از موسیقی بیشتر است.
اسکندری با بیان اینکه مخاطب تئاتر در این شهر بسیار است، ادامه داد: شهر کمیجان مردم فرهنگی و هنر دوستی دارد و از آنجاییکه هیچ مکان و امکان تفریحی و هنری در این شهر وجود ندارد گرایش مردم به دیدن نمایش بسیار است.
وی گفت: در زمان اجرای نمایش ها همین سالن نیز که ظرفیتش ۱۲۰ نفر است پر می شود و حتی بسیاری نیز ایستاده نمایش را تماشا می کنند.
اسکندری ادامه داد: همین امر یعنی این شهر نیازمند توجه به هنرمند و مخاطب علاقمند آن است.
وی اضافه کرد: انجمن نمایش کمیجان تقریبا منفعل و بدون فعالیت است، این شهر هیچ گروه ثبت شده نمایشی ندارد و تنها کارگردان نمایش این شهر من هستم که با چند گروه علاقمند به طور همزمان تمرین می کنم.
اسکندری گفت: در زمینه موسیقی نیز وضعیت تقریبا همین است، ما بارها از اساتید مختلف برای برگزاری کلاس به شهرمان دعوت کرده ایم؛ ولی متاسفانه به دلیل نبود مکان مناسب برای برگزاری کلاس ها معمولا این دوره ها تکمیل نشده است وضعیتی که در آموزش تئاتر نیز وجود دارد.
وی گفت: کلنگ ساخت مجتمع فرهنگی هنری این شهر در سال ۸۹ زده شد؛ ولی بعد از گذشت شش سال هنوز ساخته نشده است و آن مکان محل تجمع معتادان شده است.
اسکندری ادامه داد: متاسفانه با این کم کاری اداره ارشاد کمیجان دیگر هنرمندان هیچ توقعی از این مسئولین ندارند و ترجیح می دهند که هیچ رفت و آمدی به آنجا نداشته و خودشان به طور شخصی کار کنند.
وی گفت: خواهش ما از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان این است که بازدیدی از زیرمجموعه های خود در شهرستان ها داشته باشند تا عملکرد آن ها را ببیند.
اسکندری توضیح داد: چندین سال است در این شهر هیچ اتفاق مهم هنری نیفتاده و مسئولیت این همه متوجه اداره متولی آن است.
کارگردان نمایش خیال در خصوص اجرای این نمایش گفت: این کار نوشته محمدرضا زندی است وما تمام تلاش خود را کردیم تا در نهایت بتوانیم با همین امکانات اجرای قابل قبولی داشته باشیم هرچند که وجود تمام عوامل گفته شده بر روی کیفیت اثر تاثیر خود را گذاشته است.
در نمایش خیال رضا اسکندری و افسانه رادان ایفای نقش کردند و عباد کریمی، مهدی حجازی، زهره کمیجانی، زهره شهابی و عباس پوروطن دیگر عوامل این نمایش هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.