خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به مطالبات ادامه دار کارگران استان مرکزی /گمشده در هیاهوی سفر/امروز درمان را به غارت می برند فردا سایر منابع سازمان تامین اجتماعی؛ منابع سازمان بین نسلی است و به هیچ کس اجازه تعرض نمی دهیم و امیدواریم دولت کام کارگران را تلخ نکند

نگاهی به مطالبات ادامه دار کارگران استان مرکزی /گمشده در هیاهوی سفر/امروز درمان را به غارت می برند فردا سایر منابع سازمان تامین اجتماعی؛ منابع سازمان بین نسلی است و به هیچ کس اجازه تعرض نمی دهیم و امیدواریم دولت کام کارگران را تلخ نکند

شنبه ۲۲آبان ۹۵ شماره ۴۶۲

عباس لعل بار
وقایع استان

خانه کارگر اراک به عنوان فعال ترین و مهم ترین تشکل کارگری در کشور پیگیر حقوق کارگرانی است که همواره با انبوهی از مشکلات روزگار را سپری می کنند. این تشکل غیر دولتی به اصلاح طلبان گرایش دارد و علاوه بر پیگیری مطالبات کارگران بدنبال منسجم نمودن آنان نیز هست. در حدود سه دهه اخیر این تشکل به دبیرکلی علیرضا محجوب نماینده با سابقه مجلس اداره شده است. خانه کارگر اراک هم متعاقبا به عنوان مهمترین تشکل کارگری در استان حضور فعالی دارد، حسن دژکامه عضو فعلی شورای شهر اراک سالها به عنوان دبیر اجرایی این تشکل در اراک حضور داشت تا اینکه امسال شاهد تغییر وی و حضور داود میرزایی به عنوان دبیر اجرایی جدید خانه کارگر اراک بودیم. میرزایی در سه ماه از زمان حضورش در این تشکل با چالش های متعددی روبرو شده است، افزایش اعتراضات کارگری بویژه کارگران هپکو و آونگان، سفر رییس جمهور به استان و آماده سازی برگزاری کنگره این تشکل از دو موضوعاتی بودند که در این مدت با آنها روبرو شده است. برای بررسی آخرین وضعیت خانه کارگر و کارگران استان با وی گفتگویی کردیم که در ادامه می خوانید:
امروز خانه کارگر اراک شاهد برگزاری پنجمین کنگره خود است، در این کنگره چه موضوعاتی بررسی خواهند شد؟
پنجمین کنگره خانه کارگر نظیر کنگره سراسری خانه کارگر کشور هر ۴ سال یکبار برگزار می شود و منتخبین این کنگره برای اظهارنظر و انتخاب دبیرکل در کنگره سراسری شرکت می کنند. براساس اساسنامه به ازای هر ده هزار نفر عضو یک نفر در کنگره سراسری شرکت می کند و از استان مرکزی دو نفر انتخاب و حضور خواهند داشت. در این کنگره از مسئولین استانی دعوت کرده ایم و از سخنرانان این مراسم آقای مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس و صادقی معاون دبیرکل خانه کارگر خواهند بود.
در هفته های اخیر تشکل های کارگری نسبت به لایحه اصلاح قانون کار و همچنین ادغام بخش درمان سازمان تامین اجتماعی با سایر بیمه ها اعتراض کرده اند، سرانجام این اعتراض ها چه خواهد شد؟
متاسفانه ما از دولت تدبیر و امید چنین انتظاری نداشتیم، قشر کارگری جزو وفادارترین اقشار حامی دولت بوده است ولی دولت در حال حاضر پروژه ی را شروع کرده که دولت های قبل در آن ناکام بودند، دولت قبل وقتی با پاسخ کوبنده کارگران روبرو شد از آن عقب نشینی کرد. ما صدها دلیل داریم برای مخالفت با این لایحه داریم و کورکورانه حرفی نمی زنیم. قانون کار جزو مترقی ترین قوانین است ولی وزارت کار در دولت های مختلف جسارت اجرای کامل آن را نداشت، در نتیجه برخی سرمایه گذاران وکارفرمایان و حتی دولتمردان موانعی ایجاد و براساس آن به قانون کار حمله کردند. الان به جای اصلاح قصد دارند قانون را ذبح کنند. اگر بحث اصلاح قانون کار است باید بهبود یابد نه اینکه حداقل ها هم با این کار از بین برود و حداقل امنیت کارگران هم نابود شود، از طرفی باید با نمایندگان کارگران مشورت شود و دیدگاه های کارگران لحاظ گردد و یکطرفه اعمال نظر نشود.
ما با تغییر شدیدا مخالفیم، این قانون یادگار امام و شهداست و از آن با قاطعیت دفاع می کنیم.
در خصوص ادغام سازمان تامین اجتماعی هم باید بگویم بخش درمان سازمان تامین اجتماعی جزء لاینفک این سازمان می باشد و شرکاء اجتماعی آن یعنی کارگران و کارفرمایان با جدایی درمان این سازمان بشدت مخالف می باشند. جامعه کارگری در صورت جدا شدن بخش درمان تامین اجتماعی سکوت نخواهد کرد و اعتراضات خود را از مجاری قانونی پی گیری کرده و از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی می خواهند که با دقت وکار کارشناسی این حق قانونی را از کارگران نگیرند چرا که منابع سازمان تامین اجتماعی حق الناس می باشد.
ادغام بخش درمان سازمان تامین اجتماعی با سایر بیمه ها مغایر با اصل ۴۴ قانون اساسی و مخالف با اصل خصوصی سازی می باشد. چرا که سرمایه سازمان تامین اجتماعی متعلق به کارگران و کارفرمایان می باشد.
بخش اعظم دارایهای سازمان در دولتهای نهم و دهم با تغییر پی در پی مدیر عامل سازمان حیف و میل شد وسازمان به حیاط خلوت دولت تبدیل شده بود ولی خوشبختانه در دولت تدبیر و امید با انتخاب مدیر عامل فعال و درد آشنا نسبت به گذشته سازمان ، انضباط مالی خوبی در این سازمان حاکم شده و انتظار داریم مدیران فعلی تامین اجتماعی امانتدار خوبی برای جامعه کارگری کشور باشند. امروز درمان را به غارت می برند فردا سایر منابع سازمان را؛ منابع سازمان بین نسلی است و به هیچ کس اجازه تعرض نمی دهیم و امیدواریم دولت کام کارگران را تلخ نکند.
با نمایندگان استان در این باره صحبت یا رایزنی داشته اید؟
دوستان ما در سراسر کشور بیانیه دادند و حرف زدند، با مجمع نمایندگان استان هم صحبت کردیم، طوماری تهیه شد و نظرات مان منتقل شده است. به ویژه با آقای حسینی رییس مجمع، دکتر کریمی و آقای مقدسی صحبت نمودیم و امیدواریم در این باره نظرات ما اعمال شود.
در هفته های اخیر شاهد تجمعات اعتراضی کارگران هپکو بوده ایم، برنامه شما برای پیگیری مطالبات آنها چیست؟
کارگران هپکو و آونگان میراث بد دولت قبل را حمل می کنند. در این استان هم مثل سایر نقاط کشور صنایع مشکلات متعددی دارند، دوستان در حال رصد و پیگیری هستند و امیدوارم بحث خصوصی سازی به درستی هر چه سریعتر لحاظ شود، چرا که اهلیت صنعتی بودن رعایت نشده است وضع هپکو با آمدن سرمایه گذار جدید رفع و بزودی بهتر خواهد شد، ولی باید توجه داشت که حل مشکلات شرکت های بزرگ از توان استان خارج است و عزم ملی می خواهد؛ دولت با مشکلات عدیده ای که دارد کار سختی در پیش خواهد داشت ولی ما همچنان امیدوار هستیم.
بنظر شما سفر رییس جمهور آن گونه که انتظار داشتید برای کارگران ثمره ای داشت؟
تاکنون هیچ مصوبه ای که مختص کارگران باشد توسط استانداری به ما اعلام نشده ولی دورادور شنیده شده استاندار بعد از سفر رییس جمهور به بانکها برای پرداخت تسهیلات به صنایع دستوراتی داده است که از این طریق مشکلات کارگران حل شود ولی آنگونه که باید از این سفر دستاوردی برای کارگران بدست نیامد. علی رغم خویشتن داری کارگران در طول سفر رییس جمهور ولی جامعه کارگری نادیده گرفته شد و حتی مشکلات ما در دیدار نخبگان با رییس جمهور مطرح هم نگردید.
در کنار خانه کارگر در اراک و ساوه، تشکلهای دیگری هم حضور دارند، اخیرا دبیرخانه تشکلهای کارگری متشکل از چند تشکل ایجاد شده، دیدگاه خانه کارگر در مورد وجود این تشکلها چیست؟ از سویی دیگر در شورای هماهنگی اصلاح طلبان هم حضور دارید، در آنجا وضعیت خانه کارگر به چه شکل است؟
در خصوص دبیرخانه تشکیلات کارگری باید بگویم متاسفانه گروهی آمده اند کارگران را چند شقه کرده اند تا مجامع کارگری را ضعیف تر کنند. اولا این دبیرخانه پایه اساس قانونی ندارد، موازی کاری است و در حد یک پیش نویس در وزارت کار بوده ولی به مرحله اجرایی نرسیده است. ما با ایجاد این قبیل تشکلات موازی مخالفیم و وجود آنها را باعث عدم انسجام میان کارگران می دانیم.
در شورای هماهنگی اصلاح طلبان هم به تبعیت از تشکیلات مرکزی در تهران حضور می یابیم و فعال هستیم، ولی باید درنظر بگیرید که به شرطی حضور خواهیم یافت که منافع کارگران برآورده شود، نه اینکه فقط برویم، رای بدهیم تا خواسته های دیگران برآورده شود. زمانیکه قرار است نظری درباره مدیران استانی اخذ و اظهار نظر شود حداقل سهمی هم برای ما قائل شوند تا بتوانیم در انتخاب مدیران شهرستانی دخیل باشیم و نظرات خود را اعمال کنیم.
عملکرد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوره مدیرکل جدید را چطور ارزیابی می کنید؟
بنده بدلیل اینکه کمتر از سه ماه است به عنوان دبیر اجرایی خانه کارگر اراک حضور پیدا کرده ام فعلا نمی توانم با قطعیت نظری بدهم، ولی معتقدم مدیریت استان بیشتر از دوره های قبل هماهنگ عمل می کند؛ در خصوص عملکرد آقای آبایی هم قضاوت کردن زود است ولی طبق ارزیابی های ما تاکنون وی با جامعه کارگری هماهنگ تر از مدیران قبلی بوده است ولی بخشی از بدنه این اداره همچنان از دوره های قبل هستند که باید تغییر کنند. متاسفانه باید عرض کنم که استان مرکزی با وجود اینکه چهارمین قطب صنعتی کشور است، ولی دارای جامعه کارگری اراک بسیار ضعیفی می باشد. خانه کارگر اراک در سالهای اخیر شرایط مطلوبی نداشته و باید بسیار بیش از این کار شود تا به شرایط مطلوب برسد که نیازمند همکاری سایر مدیران و مسئولان استان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.