خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به قرارداد تولید مشترک واگن بین ایران و روسیه که تاثیر مثبتی بر صنایع ریلی استان خواهد گذاشت/بازگشت واگن ها به ریل

نگاهی به قرارداد تولید مشترک واگن بین ایران و روسیه که تاثیر مثبتی بر صنایع ریلی استان خواهد گذاشت/بازگشت واگن ها به ریل

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶  شماره ۶۴۴

عباس لعل بار: این روزها جمله ای که سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت تدبیر و امید در جمع مدیران و صنعتگران استان در اراک گفت بر سر زبان ها افتاد ه است؛ «روی ریل می‌ایستم و اجازه ورود این واگن‌ها را به کشور نمی‌دهم.» محمدرضا نعمت زاده این جمله را در واکنش به انتشار خبری مبنی بر انعقاد قرارداد با روس ها برای خرید ۵۰۰۰ واگن باری گفته بود و در آن زمان بیان داشت: پیگیر رفع مشکلات شرکت واگن پارس اراک خواهد بود. اما حال پس از گذشت چند ماه از آن سخنان و در حالی که چندین بار اخباری مبنی بر انعقاد قرارداد ایران با کشورهای خارجی جهت خرید واگن منتشر شده بود، رییس سازمان گسترش و نوسازی ایران خبر از خرید یک کارخانه واگن سازی داخلی توسط روس ها برای شروع به تولید واگن و سرمایه گذاری داخلی آنها داد و گفت: بدون اینکه نعمت‌زاده روی ریل بخوابد، مشکل واردات واگن حل شد.

به گزارش وقایع استان به نقل از خبرآنلاین، وزیر صنعت در آیین امضا قرارداد مشترک تولید واگن، دومین قرارداد بزرگ پسابرجام پس از قرارداد توتال، بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت ترنس مش هولدینگ روسیه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت ترنس مش هولدینگ از لحاظ توان، صادرات و تکنولوژی معتبرترین شرکت روسیه در حوزه حمل و نقل ریلی است. وی افزود: این مشارکت با استفاده از پتانسیل داخلی شروع و ادامه خواهد یافت که یکی از واگن سازی های بزرگ کشور وارد این مشارکت خواهد شد.
نعمت زاده عنوان کرد: ۸۰ درصد مشارکت متعلق به طرف خارجی و ۲۰ درصد متعلق به ایدرو است. بر اساس توافق نامه سال گذشته خرید ۶ هزار واگن باری میان وزارت راه و شهرسازی با شرکای سرمایه گذاری اش، یک هزار و صد دستگاه واگن تدارک دیده شد و نزدیک به ۵ هزار واگن باقیمانده قرار است در داخل تولید شود. وزیر صنعت بیان کرد: مناسبات تجاری و اقتصادی خود با کشورهای دوست از جمله روسیه را توسعه خواهیم داد.
رییس سازمان گسترش نیز با اشاره به این که شرکت تازه تاسیس به صورت ٨٠ درصد روسی و ٢٠ درصد ایرانی است ادامه داد: با سرمایه گذاری ٢میلیارد و ۵٠٠میلیون یورویی انجام خواهد شد. معظمی افزود: طرف روسی با خرید یک کارخانه واگن ساز داخلی شروع به تولید واگن و سرمایه گذاری داخلی خواهد کرد.
رییس سازمان گسترش ادامه داد: با توجه به تاکید دولت و الزامات در برنامه ششم توسعه و البته مصوبه شورای اقتصاد برای ساخت ٢هزار واگن مترو این شرکت روسی برای ساخت این واگن ها هماهنگی های لازم را با ایدرو باید انجام دهد. وی نیاز کشور به واگن را ٨تا ۱۰هزار واگن طبق اعلام وزارت کشور خواند و افزود: همکاری با روس‌ها یک فرصت برای کشور روسیه و ایران است و امیدواریم این همکاری سرآغاز یک همکاری گسترده بین دو کشور باشد. معظمی در این مراسم با اعلام اینکه از محورهای مهم این قرارداد استفاده حداکثری از تولید داخل است، اظهارداشت: مدیریت در این قرارداد چرخشی است و تامین مالی هم توسط طرف روسی انجام شده است
برطرف شدن یکی از مشکلات بزرگ صنعت ریلی و البته اختلاف نظر بین وزارت صنعت و راه و شهرسازی اقدام مهمی است که نمی توان از حل آن ابراز خشنودی ننمود. صنعت ریلی استان جزء صنایع به نام و مادر است و آنگونه که عماد مردانی رییس انجمن ریلی استان می گوید: امروز استان مرکزی در صنایع ریلی در خاورمیانه حرف برای گفتن دارد و در حال حاضر ۸۰ شرکت ریلی در استان فعال هستند.
مهندس میرنظامی مدیرعامل صنایع آهن و فولاد درخشان اراک در خصوص این قرارداد به خبرنگار وقایع استان گفت: قرارداد منعقد شده میان ایران و روسیه قطعا تاثیر مثبتی بر صنایع ریلی استان خواهد داشت و البته به شرطی که صنایع استان هم از فرصت استفاده نموده و با پشتکار و دقت کار کنند.
وی افزود: این حجم بالای سرمایه گذاری شده همراه با کار و حرکت ما باعث بهبودی شرایط در صنعت استان و کشور و در نهایت رفاه مردم خواهد شد.
میرنظامی به قراردادی که مدتی پیش انجام و براساس آن شرکت فولاد درخشان مامور تولید ۱۳۲۵ واگن باری شده و هم چنین واگن پارس اراک مامور تولید ۲۲۰۰ واگن باری شد اشاره کرد و گفت: این قرارداد در حال طی مراحل اداری خود است و در صورت نهایی شدن همراه با قرارداد اخیر ایران و روسیه کمک خوبی به صنایع ریلی استان خواهد نمود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.