خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به شورای شهر در سالی که گذشت/رویکرد اعتراضی و خیالبافی بودجه ای

نگاهی به شورای شهر در سالی که گذشت/رویکرد اعتراضی و خیالبافی بودجه ای

شنبه ۲۲ اسفند ۹۴    شماره ۳۳۱

گروه اجتماعی- وقایع استان:
یک سال گذشت، سال دیگری از عمر کائنات گذشت، با گذشت سال ۹۴ دومین سال از عمر چهارساله شورای دور چهارم نیز به سر آمد و در بررسی کارنامه عملکردی این شورا اگر بخواهیم تعریف و تمجید کنیم، می توانیم بگوییم شورای خوش و خرمی بود ودر سالی با نام همدلی و همزبانی اعتراض و گلایه ها چندان اثری نداشت و قهر و انتقادها با مصالحه ختم به خیر میشد و مانند دور سوم خبری از دعوا ،تنش، رنجش و پخش فیلم، اختلاس وبرکناری و … نبود ولی روی بسیاری از مصوبات قبل و طرح های بلاتکلیف مانده از سالهای پیشین چون بزرگراه امیر کبیر، پارک بانوان، تقاطع غیر همسطح سنجان، پارکینیک طبقاتی میدان شهدا و …. باز هم مصوبه دادند، مصوبه هایی که امید است با اتمام دوره چهارم شورا باز بلاتکلیف نمانند و در دور پنجم دیگر بار تصویب نشوند.
اما اگر نخواهیم همه چیز و همه کار را زیر سوال ببریم می توانیم بگوییم کارهای مفیدی هم کرده اند که باید به آنها هم توجه کنیم، که از جمله این اقدامات تصویب بودجه ای رویایی برای شهرداری بود بودجه ای که از همان آغاز آنقدر محال و غیر قابل تحقق بود که خنده را بر لبان دغدغه داران شهر نشاند.
تنها کمک شورا به شهر، تصویب بودجه محال
بودجه ای هزار ۲۱ میلیاردی که با ریاست رییس وقت شورا (کیومرث محمودی) به امید تسهیلات ازبانک و فروش اوراق به تصویب رسید و هنوز چند ماه از تصویبش نگذشته بود که رییس وقت شورا به دنبال امیدی دیگر و به منظور نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی از شورا و تحقق بودجه ای به قول خودش در شان کلانشهر اراک استععفا داد و با استعفای رئیس زمزمه های تو زرد از آب درآمدن بودجه به گوش رسید و توهمی بودن آن ازنگاه کارشناسان امر، در بوق و کرنای رسانه ها رفت.
با گذشت ۵ ماه ازسال اعتراضات به عدم تحقق بودجه و عملکرد شهرداری بالا گرفت تا جایی که دکتر کاظمی طوماری بلند بالا از سولات سی گانه در مورد دلایل صدور بی ضابطه برخی پرونده ها و کوتاهی در برخی وظایف ، محقق نشدن بودجه و … تهیه کرد و شهردار کلانشهر را در چندین جلسه ازشورا به سین جیم کشاند.
شورای دور چهارم جایی برای اعتراض
اعتراضات بودجه ای آنقدر جان گرفت تا دیگر پای ثابت هر جلسه ازشورا بود و هر روز یک عضو خواستار تلاش بیشتر شهرداری برای تحقق بودجه میشد و یا اعتراض شهردار و درخواست اصلاح بودجه را نطق پیش از دستور می کرد تا جایی که در روزهای پاییزی که اعتراضات اعضای شورا به انتصابات صوری و پر شائبه برخی افراد در شهرداری ، پرداخت مبلغی بالا به عنوان پیش پرداخت به قرارگاه خاتم الانبیاء و تضییع حق مردم اراک در تقسیم بندی عوارض آلایندگی اوج گرفته بوده، دو دستگی در شورا برسر اصلاح یا پافشاری بر بودجه هزار ۲۱ میلیاردی ایجاد شد و شهردار نیز با نطقی بر این مضمون که تحت فشار تصمیم گیری نمی کنم شجاعتش را به رخ شورا کشید و بازار اعتراضات باز هم داغ تر شد، آنقدر داغ که فامیل بازی در شهرداری صدای برخی از اعضای شورا را درآورد و عضو دیگر شورا نیز در اعتراض به عملکرد مدیر سازمان زیبا سازی درخواست عزل این مدیر را ازشهردار کرد و تنها عضو زن شورا نیز از منفعت طلبی ها و عقب ماندگی شهر اراک به ستوه درآمد تا جاییکه می توان گفت شورای اسلامی کلانشهر اراک تنها جایی برای اعتراض بود، حالا رسیدگی به این اعتراضات بر عهده کیست و چگونه رفع خواهد شد همه باقی ماند تا شاید سالی دیگر …
لنگیدن پای نظارتی شورا
و شاید در بررسی کارنامه عملکردی سال گذشته شورا بتوان با قاطعیت گفت که با وجود این همه اعتراض پای وظیفه نظارتی شورا لنگ می زد و عملکرد شورا در بعد نظارت آن گونه که باید نبود، البته اگر از لنگ زدن وظیفه برنامه ریزی و تصویب بودجه ای بگذریم.. چرا که انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری سه وظیفه اصلی شورای اسلامی شهر است.
اما شورای اسلامی دور چهارم کلانشهر اراک آخرین ماه های سال را با تجربه ای تلخ از محقق نشدن بودجه پشت سر گذاشتند و با ارائه بودجه سال ۹۵ به صحن شورا با تجربه ی از یک خیال شیرین برای داشتن شهری زیبا و آباد که بدون عملیاتی شدن حتی ۵۰ درصد از بودجه تلخ شده بود، روزهای پایانی سال را در بررسی بودجه پیشنهادی ۴۰۱ میلیارد تومانی شهرداری سپری کردند و در نهایت بودجه سال ۹۵ شهرداری را با کاهش ۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۴ و افزایش ۲۵ درصدی نسبت به بودجه پیشنهادی تصویب کردند.
تصویب بودجه ۵۰۳ میلیارد تومانی شهرداری اراک
در نهایت اعضای شورای دور چهارم در آخرین اقدام در کارنامه عملکردی خود در سال ۹۴ ، پس از شش هفته چکش کاری بودجه ۵۰۳ میلیارد تومانی سال ۹۵ شهرداری کلانشهر اراک را در جلسه علنی شورای اسلامی به تصویب رساندند.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک در این نشست اظهار داشت: لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری ۴۰۱ میلیارد تومان بود که پس از بررسی کارشناسان در شورا و بررسی ظرفیت‌هایی که در شهر وجود دارد این رقم به ۵۰۳ میلیارد تومان افزایش یافت.
اسماعیل تاج‌آباد افزود: بودجه مصوب سال ۹۵ شهرداری اراک نسبت به بودجه پیشنهادی شهرداری ۲۵٫۴ درصد رشد داشته است.
وی تصریح کرد: از این مبلغ بودجه، ۱۰۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معادل ۲۱ درصد به منظور هزینه‌های جاری و ۳۹۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معادل ۷۹ درصد هزینه‌های عمرانی پیش‌بینی شده است.
تاج‌آباد تصریح کرد: در یکی از تبصره‌های بودجه این اجازه به شهرداری داده شده که از سایر منابع تامین اعتباری از جمله تسهیلات بانکی، اوراق مشارکت، اوراق سکوک تا سقف ۲۵۰ میلیارد تومان استفاده کند که با افزودن این مبلغ، بودجه به ۷۵۳ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
به گفته وی درآمد ناشی از عوارض عمومی ۱۹۷ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان، عوارض اختصاصی ۱۴ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان، درآمد بهای خدمات و موسسات انتفاعی ۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان، درآمد حاصل از وجوه و اموال شهری ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، درآمد حاصل از کمک اعطایی دولت و سازمان‌های دولتی ۱۳ میلیارد تومان، درآمد حاصل از اعانات، هدایا و دارایی شهرداری ۷۷ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان و درآمد سایر منابع تامین اعتبار ۱۹۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک تاکید کرد: شهرداری باید با اتخاذ راهکارها و شیوه های قانونی و در تحقق بودجه تلاش بیشتری داشته باشد و شورا نیز در زمان نیاز در راستای تحق بودجه حمایتهای لازم را انجام می دهد.
واقع بینانه بودن بودجه مهمترین ویژگی
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در این نشست مهمترین ویژگی‌ بودجه امسال را نسبت به سال گذشته واقع بینانه بودن بودجه عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه بودجه سال گذشته در ارتباط با تامین تسهیلات و درآمد با موانعی روبرو شد لذا در بودجه سال آتی با در نظر گرفتن ناموفق بودن سال گذشته نگاه به بودجه واقعی‌تر شده است.
محمد شریفی توجه به قوانین حاکم بر کشور، تکیه بر تولید داخلی، اقتصاد مقاومتی، پرهیز از هزینه‌های غیرضروری و توجه به بخشنامه بودجه سال ۹۵، در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حاکم بر کشور را از شاخص های بودجه سال ۹۵ شهرداری برشمرد.
وی جذب منابع مالی، توجه به مسائل فرهنگی و ورزشی و اولویت دادن به پروژه‌های نیمه تمام، توجه به ناوگان حمل و نقل و هوشمندسازی را از دیگر ویژگی‌های این بودجه است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه شاید این میزان بودجه در شان مردم اراک نباشد اما حداقل شرایط تحقق را داراست گفت: برای جلوگیری از متورم شدن بودجه شکل استفاده از تسهیلات و اوراق مشارکت تغییر کرده و در تبصره ای از بودجه شهرداری ملزم به استفاده از این قبیل تسهیلات است.
بودجه محقق نمیشود مگرآفتاب فروخته شود.
دکتر منوچهر کاظمی عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در ادامه این نشست در اعتراض به روند تصویب بودجه گفت: بودجه ۵۰۳ میلیاردی باید از طریق شهرداری با امضاء شهردار به شورا تقدیم شود، در صورتی که بودجه تغییر داده شده فاقد امضاء شهردار بوده و در واقع شهردار نامه بودجه ۴۰۱ میلیاردی را به شورا تقدیم کرده و باید دید بودجه ۵۰۳ میلیاردی مورد قبول شهردار است.
وی افزود: سال گذشته نیز با وجود اینکه شهردار بودجه یک هزار ۲۱ میلیاردی را قبول کرد و بعد از گذشت مدتی گفت: شورا بودجه را تصویب کرده و بودجه هزار میلیاردی مورد قبول شهرداری نبوده است و بودجه هزارو ۲۱ میلیاردی را شورا به گردن شهرداری انداخته است.
دکتر کاظمی در ادامه با اعتراض به رقم پیش بینی شده برای فروش اموال غیر منقول شهرداری گفت: در سال گذشته هیچ آماری از میزان فروش املاک و اموال شهرداری به شورا ارائه نشده است و اکنون نیزمشخص نیست این ارقام بر چه اساسی در بودجه پیش بینی شده است.
وی با تاکید براینکه با توجه به عملکرد شهرداری در سال گذشته و عدم تحقق حتی بودجه پیشنهادی شهرداری، بودجه ۵۰۳ میلیاردی سال ۹۵ نیز محقق نمی شود گفت: با توجه به موفق نبودن شهرداری در تامین منابع درآمدی در سال گذشته امکان تحقق بودجه در سال آتی نیز وجود ندارد.
دکتر کاظمی تصریح کرد: تنها راه تحقق بودجه سال ۹۵ شهرداری بنا به شواهد موجود، فروش مجتمع تجاری اداری و پارکینگ طبقاتی آفتاب و تامین منابع مالی از این طریق است.
دلیل قانع کننده ای برای محقق نشدن بودجه وجود ندارد
عباس آجرلو دیگر عضو شورا نیز در اعتراض به عدم تحقق بودجه سال گذشته گفت: چرا سال گذشته شهردار اراک نسبت به بودجه مصوب و اینکه احتمال تحقق آن وجود ندارد هیچ اعتراضی نکرد .
وی بیان داشت: علیرغم اعتراضاتی که از اردیبهشت ماه به امکان پذیر نبودن بودجه وجود داشت،شهردار اراک در مورد قابل تحقق نبودن بودجه هیچ اعتراضی نکرد و حتی درخواست اصلاح بودجه را به شورا ارائه نداد و اکنون نیزهیچ دلیل قانع کننده ای برای محقق نشدن بودجه وجود ندارد.
آجرلو تاکید کرد: شهردار اراک اکنون نیز باید نسبت به این بودجه حساس باشد و هر نوع اعتراضی که دارد را بیان کند.
اما و اگر برای تحقق بودجه شهرداری اراک
شهردار اراک نیز در این نشست با بیان اینکه به تحقق بودجه بدبین نیست گفت: با توجه به شرایط موجود اگر در بازار ساخت و ساز رونق ایجاد شود، بودجه سال ۹۵ محقق خواهد شد.
ابراهیم عباسی تاکید کرد: با امید می توان به تحقق بودجه امیدوار بود و با توجه به افزایش قیمت میلگرد در هفته اخیر می توان امیدوار بود رکود در بازار ساخت و ساز رفع شود.
اگر چه امروز شهرداری اراک در وضعیت درآمدی مطلوبی قرار ندارد و در زمینه پرداخت ها نیز مشکلاتی دارد و حتی عملکردی نامطلوب در تحقق بودجه و دریافت تسهیلات و فروش اوراق مشارکت و… داشته و نتوانسته درسالی که گذشت از حیث درآمد گام موثر و موفقی بردارد، ولی جای سوال است که چرا اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم که به آنها اعتماد کرده اند، در زمان تصویب بودجه، دقت و بررسی لازم را نداشته و به عنوان سیاستگذار شهرداری، بررسی‎های کارشناسی انجام نمی دهند و یا شهرداری را مکلف به کسب درآمدهای کوششی و تامین منابع مختلف از جمله سرمایه‎گذاری نمی کنند، تا بودجه‎ای واقعی برای شهرداری تصویب کنند و اینگونه بودجه نویسی می شود که از اولین روز تصویب بودجه با اما و اگر و امید بخواهد طی مسیر کند و مردم بمانند و بودجه ای که آیا بشود یا نشود…

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.