خانه » جدیدترین » تجمعات در جهت جلوگیری از احداث پارک بانوان/زنان اراک جایی برای نفس کشیدن ندارند

تجمعات در جهت جلوگیری از احداث پارک بانوان/زنان اراک جایی برای نفس کشیدن ندارند

شنبه ۲۲ اسفند ۹۴     شماره۳۳۱

گروه اجتماعی- پروانه کاوسی:
پای صحبت های بانوان که می نشینیم گلایه هایی ازنگاه جنسیتی وبی توجهی به ورزش بانوان را می شنویم، رویای دویدن وورزش کردن در فضای باز به دور از نگاه انتقادی برخی ونگاه هرزه و هوس اوباش رویا و آرزوی اذهان دخترکان شهر است، رویایی که سالهاست جا خوش کرده گوشه ذهن دختران شهر صنعتی چرخ و تولید تا روزی سوار بر دوچرخه ای گیسوان به باد داده و تجربه پیچیدن باد را در موهای خود حس کنند و شادی و نشاط را ثروت لحظاتی از زندگی خود کنند.
سالها از آن زمانی که قول یک پارک اختصاصی برای بانوان شهر «بهشتی برای مادران، مامنی برای دختران» داده شد گذشته است و همچنان ساخت این پارک در شهری که نام کلانشهری یدک می کشد در برزخ مانده است و پس از گذشت هشت سال گویی کف دستی جا برای نفس کشیدن زنان شهر وجود ندارد.
ساخت بوستان بانوان کلانشهر اراک طرحی پر مایه، هم قد و قواره عنوان کلان شهری اراک است، طرحی که هشت سال از زمان تصویب آن می گذرد و هنوز زنان کلانشهر اراک در حسرت فضایی امن برای تفریحات سالم خود هستند و از روزشماری برای راه اندازی این مجموعه کوتاه نیامده و منتظرند تا بهشت را زیر پای خود احساس کنند، در حالی که در بسیاری از شهرهای کوچک و محروم پارک بانوان سالهاست ساخته شده تا بانوان در محیطی امن تفریح و ورزش کنند.
قصه احداث پارک مادر در شهر اراک برمی گردد به دهه ۸۰ همزمان با وقتی که در کلانشهر ها کار ساخت پارک بانوان آغاز شد، همزمان با احداث پارک بانوان در شهرهای بزرگ در اراک نیز با مصوبه شورای دور دوم و اختصاص بودجه ای بوستانی با نام مادر احداث شد که پس از چندی به دلیل اینکه در این بوستان ویژگی ها و طراحی خاصی که باید برای پارک بانوان لحاظ می شد مورد توجه قرار نگرفته بود و بوستان احداث شده فاقد شرایط تبدیلشدن به پارک اختصاصی بانوان بود، پارک مادر به بوستان عمومی تبدیل شد.
در سال ۸۶ با ارائه طرح پارک بانوان به کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اراک احداث پارک ویژه بانوان در دستور کار شورای دور سوم قرار گرفت که در آن سالها نیزبارها و بارها مکان یابی برای احداث این پارک انجام و هربار اعتراض و معارضی برای ساخت این بوستان وجود داشت و متاسفانه شاید به دلیل اینکه اولویت مسئولین نبود، در سایه بی توجهی ها باقی ماند.
و این قصه ادامه یافت تا اواخر تابستان سال ۹۲ که پس از بررسی و کارشناسی‌ های متعددی به منظور مکان ‌یابی برای اختصاص زمین پارک، با هدف ایجاد مکانی مناسب به جهت استفاده اختصاصی بانوان در نهایت ۳۰ هکتار زمین مشجر واقع در میدان فراهان واقع در ضلع جنوبی نیروگاه برق با توجه به بکر و مشرف نبودن ساختمان ‌ها و با توجه به قابلیت‌ ها، ظرفیت ‌ها و استانداردهای لازم مکان مذکور برای احداث پارک بانوان مد نظر قرار گرفت و طی مراسمی با حضور استاندار کلنگ زنی آن انجام شد ولی چندی نگذشت که به دلیل وجود معارض برای زمین مذکور کار ساخت پارک بانوان متوقف شد.
سناریوی اجرای طرح احداث پارک بانوان در شورای دوره چهارم شهراراک نیز ادامه یافت و این بار مکانی جدید برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد و شهریور ماه سال ۹۳ مقرر شد این مجموعه با الگوگیری از پارک پردیسان تهران در نوار جنگلی ۱۲٫۵ هکتاری (در میدان حافظیه حد فاصل بلوار حافظیه تا بلوار دهخدا) اجرا شود.
اعتراض اهالی حافظیه به ساخت بوستان بانوان
اکنون پس از گذشت بیش از یکسال از آغاز عملیات اجرایی این بوستان، تعدادی از اهالی منطقه حافظیه در اعتراض به ساخت این بوستان اقدام به تجمع در محل احداث این بوستان نموده و سعی در جلوگیری از ساخت این پارک داشته اند.
اهالی این منطقه با اعتراض به اینکه ساخت این بوستان در منطقه موجب می شود که در ضوابط شهرسازی به املاک واقع شده در حوالی این بوستان مجوز بلند مرتبه سازی داده نشود، در تجمعی اعتراضی خواستار توقف ساخت این مجموعه شدند.
بوستان بانوان تغییری بر ضوابط بلند مرتبه سازی ندارد
نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر اراک در گفتگو با خبرنگار وقایع در این باره گفت: ساخت بوستان ویژه بانوان هیچ دخل و تصرفی در طرح تفصیلی منطقه ایجاد نکرده و ضابطه و طرح تفصیلی و تراکم منطقه مانند قبل است و احداث این بوستان مانعی برای بلند مرتبه سازی در منطقه نیست.
اشرف بهادری با تاکید براینکه براساس ضوابط طرح تفصیلی تراکم املاک واقع در این ناحیه پیلوت و دو طبقه است که احداث این بوستان تغییری در میزان تراکم ایجاد نمی کند.
وی با بیان اینکه متاسفانه افرادی مغرض و ناآگاه با شایعه سازی زمینه ایجاد نگرانی در اهالی منطقه را ایجاد کرده اند گفت: با احداث این بوستان به سرانه فضای سبز منطقه افزوده می شود.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک با اشاره به اینکه عدم آگاهی اهالی از مزیتهای طرح موجب دغدغه آنها شده است گفت: در مورد اجرای طرح ساماندهی و نوسازی قبرستان قدیمی شهر و مقبره آقا نورالدین نیز شهرداری و شورا به دلیل عدم آگاهی شهروندان از طرح با تنش مواجه شد که با اجرای ساماندهی و زیبا و امن شدن فضای قبرستان قدیمی رضایت مردم جلب شد.
بهادری بابیان اینکه شهروندان نباید تسلیم اطلاعات نادرست و مغرضانه برخی افراد ناآگاه شوند گفت: شهرداری در نظر دارد با دعوت از معترضین طرح در شهرداری و ارائه اطلاعات و توجیه آنان نگرانی ایجاد شده را رفع کند.
بوستان بانوان تهدید نیست
نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر اراک با اشاره به اینکه مکان احداث این بوستان تهدیدی برای اهالی منطقه نیست بلکه فرصتی است که با ساخت این مجموعه تفریحی و ورزشی و ارائه خدمات برای منطقه مذکور ارزش افزوده ایجاد می کند.
اشرف بهادری اظهار داشت: عملیات اجرایی احداث بوستان بانوان در مکان مذکور بیشتر ازیکسال است که آغاز شده و عملیات اجرایی شبکه معابر این بوستان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و خطوط انتقال آب و روشنایی نیز ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت بهره بردرای این بوستان در سال گذشته از محل اعتبارات داخلی شهرداری مبلغ ۲۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که با اولویت ایجاد حصار محیط پارک (دیوارکشی) این پروژه انجام و دیوارهای پیش ساخته به ارتفاع ۳ متر و ۴۵ سانتی متر در حال نصب میباشد.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک کل اعتبار مورد نیاز پروژه با برآورد سال ۹۳ راحدود ۱۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: مقرر است در سال آتی از محل اعتبارات استانداری ۵۰ میلیارد ریال و از بودجه سال ۹۵ شهرداری نیز مبلغ ۳۰ میلیارد ریال جهت تکمیل کاربری های این پارک اختصاص یابد.
وی یادآور شد: در صورت حمایت مسئولین و تخصیص اعتبار کلیات این پروژه تا پایان سال ۹۵ به بهره برداری می رسد.
بهادری افزود: این بوستان دارای ۳۴ کاربری پارکینگ عمومی، ایستگاه دوچرخه سواری، مسیر تندرستی، مسیر دوی ۶۰ متر با تجهیزات ورزشی، زمین بازی کودکان، استخر سرپوشیده، محوطه شطرنج، زمین والیبال، زمین اسکیت بانوان، زمین اسکیت کودکان، زمین فوتبال، سالن پینگ پنگ، زمین بسکتبال، زمین تنیس، زمین بدمینتون، کافی شاپ، غرفه های نمایشگاهی صنایع دستی، کتابخانه، نمازخانه، بوفه، سرویس بهداشتی، گلخانه و عرضه مستقیم گل و گیاه و.. است.
وی اظهار داشت: رعایت امنیت اجتماعی، محصور بودن، مشرف نبودن ساختمان های اطراف به پارک زنان، از ویژگیهای اصلی این مراکز است، هم چنین آفتابگیر بودن، وجود کارکنان و نگهبانان زن، از دیگر امکانات رفاهی پیش بینی شده در این مجموعه است.
نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر اراک تصریح کرد: فضای سبز موجود در این مجموعه حجم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است و در آن از کاشت انواع گونه‌ های درختان، درختچه و گل ‌های زینتی استفاده می ‌شود و مقرراست کلینیک گل و گیاه محلات کار طراحی فضای سبز این مجموعه را اجرا کند.
احداث پارکهای محله ای ویژه بانوان
بهادری در ادامه از احداث پارکهای محله ای ویژه بانوان در نقاط مختلف شهر خبر داد و بیان داشت: به منظور توسعه فضاهای ورزشی و تفریحی امن و با نشاط برای بانوان شهرداری و شورای شهر در کنار احداث بوستان بانوان در نظر دارد پارک های محله ای ویژه بانوان را در مناطق مختلف شهر ایجاد کند.
نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر اراک اظهار داشت: به همین منظور مکانهایی در کوی صنعتی اراک، شهرک الغدیر، قنات ناصری، ولی آباد، کوی علی ابن ابی طالب(ع)،سنجان، کرهرود و … مکان یابی و در نظر گرفته شده اند.
بهادی در خصوص هدف شهرداری و شورای اسلامی شهر اراک از احداث بوستان ‌های ویژه بانوان، با تاکید بر ضرورت وجود چنین بوستان‌ هایی گفت: احداث فضاهای اختصاصی مناسب برای ورزش بانوان از ضروریات جامعه شهری است که تاکنون این امکان فراهم نشده بود و در نتیجه زنان جامعه به ناچار در فضاهای محصور و نامطلوب به رفع نیازهای تفریحی و ورزشی خود می‌ پرداختند.
وی دیگر اهداف ساخت و احداث بوستان بانوان را رفع نیازهای اجتماعی و خدمت‌ رسانی به بانوان، کاهش مفاسد اجتماعی از طریق ایجاد مشروعیت‌ های شغلی و فرهنگی، ایجاد تحرک و انگیزش در نسل جوان و بانوان از طریق شرکت در مشارکت ‌های اجتماعی، ایجاد طرح کارآفرینی و به دنبال آن فرهنگ ‌سازی، تاثیر‌گذاری در فرهنگ زنان و جامعه با توجه به این‌ که ۵۰درصد جامعه را بانوان تشکیل می ‌دهد، عنوان نمود.
هشدار به آغاز فعالیت موریانه ها در پارک بانوان
نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر اراک همچنین در نشست شورای اداری شهرداری که با حضور استاندار برگزار شدبا اشاره به شکل گیری تجمعات اعتراضی علیه ساخت این پارک با اعتراض به فعالیت برخی افراد ناآگاه و شایعه ساز گفت: متاسفانه موریانه ها فعالیت خود را در پارک بانوان آغاز کرده و قصد دارند مانع اجرای این پروژه شوند.
بهادری توجه به عملیات اجرایی پارک بانوان را به عنوان یکی از مطالبات جدی شهروندان خصوصا بانوان اراکی ضروری برشمرد و افزود: متاسفانه افرادی در حال کارشکنی برای اجرایی نشدن این پروژه می باشند و بنده به عنوان نماینده تمامی بانوان خواستار مساعدت مجموعه استانداری در خصوص اجرایی شدن هرچه سریع تر این پروژه ارزشمند هست.
معاون امور هماهنگی استانداری مرکزی نیز در این نشست با اشاره به اعتراضاتی که برای اجرایی نشدن این پروژه صورت گرفته گفت: برخی کاسبان نگران منافع خود شده اند که در این مهم جای نگرانی وجود ندارد و با جدیت جهت ســاخت ایــن پارک تلاش می شود.
عزیز فیلی افزود: ایجاد پارک بانوان در کلانشهر اراک یک ضرورت است که این مهم به عنوان یکی از مطالبات اساسی قشر زنان در دستور کار استانداری قرار دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.