خانه » جدیدترین » رو شدن دست پنهان بیکاری با نزدیک شدن به شب عید/روزهای خوش دستفروشان

رو شدن دست پنهان بیکاری با نزدیک شدن به شب عید/روزهای خوش دستفروشان

شنبه ۲۲ اسفند ۹۴     شماره ۳۳۱

گروه اجتماعی- هورا نورمحمدی
در دل شلوغی بازارهای شب عید، سهم عمده‌ای از خرید و فروش‌ها و گویی نقش موثری در تنظیم و کاهش قیمت ها را به عهده دارند، تمام ویترین مغازه اش یک پارچه چند متری است که در گوشه و کنار پیاده رو و خیابان به امید جلب نگاه مشتری پهن کرده است و راه تبلیغش فریادش برای ترغیب رهگذران به خرید است.
هر روز که به شب عید نزدیک‌تر می شویم تعدادشان در گوشه گوشه شهر زیاد تر میشود و پا به پای مغازه داران از شروع صبح تا نیمه‌های شب برای فروش جنس هایشان فریاد میزنند و به امید کسب درآمد و امرار معاش تلاش می کنند.
دستفروشان شب عید، اگر چه از پدیده های نامطلوب شهری هستند و در روزهایی که التهاب خرید، نوکردن اجناس و لوازم منازل زیاد است و جنب و جوش همشهریان برای تامین مایتحتاجشان قلیان می کند، رفت و آمد و تردد در خیابانها را سخت می کند و شاید صدای فریادهای دستفروشان و نغمه روزهای خوش آنها برای برخی از همجواران و همشهریان سلب آسایش باشد، ولی برای قشری از جامعه خوشایند است و به دلیل اینکه قیمت بعضی محصولات دست فروشان پایین‌تر از مغازه‌دارهاست، بسیاری از رهگذران را برای خرید اجناس نوروزی ارزانقیمت ترغیب می کنند.
هجوم دستفروشان بیانگر کاستی معیشت
اگر چه با بساط کردن دستفروشان در کنار پیاده رو ها دیگر جای سوزن‌انداختن در معابر نیست ولی قیمت پایین اجناس دستفروشان، التیامی است برروی قیمتهای سرسام آوری که در مراکز خرید و مغازه ها می بینند .
پایین بودن قیمت یک کالا، عمده دلیلی است که موجب میشود، بسیاری از مردم خرید از دست‌فروشان را بدون توجه به اینکه تضمینی بر کیفیت کالاهای ارزان قیمت دست فروشان نیست به خرید از مغازه‌ها ترجیح دهند.
هر چند دستفروشان و فروشندگان دوره گرد با توجه به اینکه عوارض و مالیات نمی دهند و سود تمام فروش محصولات نصیبشان می شود ولی رشد پدیده دستفروشی در شهرها بیانگر کاهش سطح رفاه و معیشت برخی خانوارها و ناتوانی در تامین مخارج زندگی است و حال ناخوش اقتصاد کشور محسوب می شود.
اما شاید موضوعی که باید دست فروشان در نظرداشته باشند این است که اگر از تولیدات داخلی یا تولیدات کارخانه های استان به جای جنس های بی کیفیت و قاچاق استفاده کنند، کمک کرده اند به رونق چرخ و تولید و ایجاد اشتغال پایدار که این اصل درمانگر حال ناخوش اقتصاد است.
رونق بازار دستفروشان، آشکار شدن بیکاری
وجود هزاران دستفروش در معابر و بازارها نشان می دهد که تنگناهای اقتصادی فراوانی در زندگی مردم وجود دارد و از سوی دیگر نیز با توجه به اینکه اغلب دستفروشانی که مشغول فعالیت هستند، شغل خود را بیکاری می‌دانند و اکثر آنها به دلیل عدم تأمین مالی در شب عید و اینکه قبل از دستفروشی برای ورود به بازار کار غیررسمی تلاش کرده اند اما نتوانسته اند شغلی بیابند حالا مجبورند برای امرار معاش دستفرشی کنند.
رشد قارچ گونه دستفروشی در بستر نا بسامانی بازار کار و بی برنامه گی دولتمردان برای مشکل اشتغال جوانان ، بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مهر تاییدی بر ناخوش احوالی اقتصاد استان و کشور و بیکاری و نبود فرصت شغلی مناسب که اگر چاره اندیشی نشود آسیب‌های اجتماعی بیشماری در پی خواهد داشت.
رونق بازار دستفروشان و بروز مشاغل کاذب حاکی از آشکار شدن بیکاری های پنهان بوده و این مهم پیام جدی برای مسئولان و تصمیم سازان دارد و با توجه به اینکه شعار دولت در حال حاضر اقتصاد و اشتغال است اما شاهد آن هستیم که اشتغالی که الان است به درستی حفظ نمی شود و در کنار این بحث بیکاری هم بیداد می کند که باید برای اشتغال پایدار چاره اساسی شود.
که اگر چاره ای برای اشتغال نشود، دستفروشانی که امیدشان این روزها به وعده های ایجاد شغل در کشور در پابرجام خوش شده است ، باید باز هم تا زمان دستیابی به یک فرصت شغلی قابل اعتنا، و اشتغال در یک حوزه رسمی کماکان جــولان دهنـــده در پیاده روهای کم عرض شهر خواهند بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.