خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به سلامت نوروزی با طرح مدیریت مهندسی بهداشت محیط/مهندسان سلامتی

نگاهی به سلامت نوروزی با طرح مدیریت مهندسی بهداشت محیط/مهندسان سلامتی

چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶  شماره ۸۰۰

***

وقایع استان

فرشته غلامی

***

آجیل های رنگارنگ با قیمت های متفاوت، شیرینی های نامرغوب، لباس های بنجل و بی کیفیت که افزایش قیمت جز جدایی ناپذیر آن هستند، خیابان های شلوغ و… مهمان این روزهای ما هستند.
همین که بوی نوروز به مشام می رسد بازار هم رنگ و بوی دیگری می گیرد. کار و کاسبی هایی که از برکت تورم مدتها بود رو به کسادی گذاشته بود بار دیگر اگرچه نه مثل سابق که باز هم رونق می گیرد و گویی همه خود را آماده می کنند برای یک جشن و پایکوبی. در این میان اما گروهی هم هستند که این جشن را به مذاق عده ای زهر می کنند و با عرضه خوراکی ها و اقلامی که ارزش بهداشتی کمی دارند و به جرات می توان گفت مرغوبیت ندارند سلامت افراد جامعه را به خطر می اندازند. حال در این میان سالهاست که در آستانه نوروز برای مراقبت از سلامت افراد جامعه گروهی تحت عنوان بازرسان سلامت نوروزی یا بسیج سلامت نوروزی این اقلام را تحت نظر قرار می دهند.
در این برنامه، نظارت بهداشتی توسط بازرسین بهداشت محیط صورت می گیرد و تمام بازرسین بهداشت محیط در حالت آماده باش کامل قرار می گیرند.
هدف از اجرای این طرح، کنترل بهداشتی کلیه مراکز تهیه و توزیع و عرضه مواد غذایی حساس، از جمله رستورانها ،اغذیه فروشیها، شیرینی و آجیل فروشیها و اماکن عمومی حساس به ویژه مهمانسراها، هتلها، مسافرخانه ها، زائرسراها، پارکها، محل های اسکان موقت مسافرین و … با تأکید بر رعایت بهداشت فردی، بهداشت ابزار کار، نظافت عمومی اماکن و کنترل بهداشتی مراکز و اماکن مسیر راهی می باشد.
امسال هم با شروع اسفندماه زمزمه هایی از طرح نظارت توسط بازرسین به گوش می رسد که دستورش را دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت به روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد.
به دنبال این خبر رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی، برنامه مدیریت مهندسی بهداشت محیط در سلامت نوروزی امسال از پانزدهم اسفند آغاز و تا پایان روز پانزدهم فروردین ماه سال ۹۷ ادامه خواهد داشت.
سیدرضا غلامی در مراسم ویژه سلامت نوروزی که در محل سالن اجتماعات مرکز بهداشت استان مرکزی برگزار شد با اشاره به افزایش بازرسی نظارت بهداشتی اماکن در ایام نوروز اظهار داشت: با توجه به ازدحام مسافرت‌ها در ایام تعطیلات نوروز بازرسی و نظارتی که به شکل مستمر در طول سال از واحدهای مطرح دایره بهداشت انجام می‌گرفت تا چند برابر افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: ۶ هزار بازرس و کارشناس بهداشت محیط در طرح مدیریت مهندسی بهداشت محیط سلامت نوروزی فعالیت دارند که در این زمینه در استان مرکزی هم ۱۰۰ نفر بازرس بر روی ۲۰ هزار واحد نظارت و بازرسی دارند.
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: جابه‌جایی جمعیت بالا بوده و بسیاری از مراکز با خدمات ویژه نوروز بیشتر مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرند بنابراین باید در قالب برنامه‌های مدون نظارت در تمام ساعات اداری، غیراداری و تعطیل هم بیشتر شود.
غلامی بیان کرد: براساس این برنامه همه کارشناسان مهندسی بهداشت محیط شاغل در معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشت شهرستان‌ها و بازرسان مهندسی بهداشت محیط مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی در سراسر کشور در قالب تیم‌های بازرسی و نظارتی از ۸ صبح تا ۸ شب در طول یک ماه در روزهای تعطیل و غیرتعطیل فعال هستند.
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اولویت اهداف بازرسان برای نظارت کیفی واحدها، بهداشت فردی و افرادی است که با مواد غذایی در ارتباط هستند و شامل فروش، طبخ و آماده‌سازی غذا می‌شود.
غلامی ادامه داد: معیارهای مورد نظر بهداشت سلامت داشتن شرایط سلامت فرد و بهداشت ظاهری و پوشش مناسب تعریف شده است، در برنامه سلامت نوروزی کنترل و بازرسی ویژه از رستوران‌ها و اماکن بین راهی با اولویت کنترل کیفی مواد غذایی، بهداشت فردی و آب آشامیدنی انجام می‌شود و پسماند و آب شرب مصرفی مورد نمونه‌برداری و کلرسنجی قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به نحوه بازرسی گفت: در این برنامه علاوه بر بازرسی‌های بهداشت محیطی که به صورت تخصصی توسط اکیپ‌های بازرسی انجام می‌شود، بازرسی‌های مشترک هم با سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان دامپزشکی، اداره اماکن نیروی انتظامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مراجع قضایی و ستاد نوروزی استان‌ها و شهرستان‌ها هم برنامه‌ریزی شده است.
غلامی خاطرنشان کرد: سامانه تلفنی ۱۹۰ آماده پاسخگویی به هم‌وطنان در طول برنامه است و افراد می‌توانند هرگونه شکایت مرتبط با رعایت نکردن بهداشت فردی و عرضه مواد غذایی غیر بهداشتی یا تاریخ گذشته، رعایت نشدن بهداشت و نظافت واحدهای ارائه دهنده خدمات و عدم رعایت بهداشت و نظافت در سرویس‌های بهداشتی عمومی و نمازخانه‌ها به ویژه در مسیر راه‌های ارتباطی شهرها، جایگاه‌های سوخت، پایانه‌های مسافربری زمینی، ریلی، هوایی را به این سامانه اعلام کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: میانگین نظارت و کنترل بهداشتی استان مرکزی در نوروز گذشته رتبه ۵ کشوری بوده و امسال این برنامه در استان مرکزی هماهنگ با سراسر کشور از ساعت ۹ و نیم صبح ۱۵ اسفندماه آغاز و تا ساعت ۸ شب ۱۵ فروردین‌ماه ادامه دارد.
اقدامات بازرس سلامت نوروزی
از شاخص ترین فعالیت های واحد بهداشت محیط اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی می باشد که در این طرح واحد های بهداشت محیط سراسر کشور با بسیج کلیه امکانات و پرسنل فنی از اسفندماه لغایت ۱۵ فروردین ماه با هدف حفظ و ارتقاء سطح سلامت شهروندان و مسافران نوروزی و همچنین ارتقاء شاخص های بهداشتی مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی به منظور پیشگیری از به خطر افتادن سلامتی افراد در کلیه مناطق شهری و روستایی و حتی مناطق دوردست اجرا می شود.
می توان اهم فعالیت های واحد بهداشت محیط را بدین شرح بیان کرد: کنترل بر بهسازی و بهداشت مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و اماکن بین راهی، کنترل آب آشامیدنی مناطق تحت پوشش از نظر میکروبی و شیمیایی و به صورت متناوب و اطمینان از سلامت آب منطقه و اعلام نتایج به ارگانهای مربوطه، کنترل مواد غذایی و نمونه برداری از مواد غذایی مشکوک و ارسال آن به آزمایشگاه و معدوم نمودن مواد غذایی فاسد بر اساس دستورالعملهای مربوطه، بازدید از آزمایشگاهها و مراکز بهداشتی درمانی و مطبها و بیمارستانها از نظر وضعیت بهداشت محیط، بازدید و پایش از مراکز تهیه و توزیع وفروش مواد غذائی.
با وجود آنکه واحدهای بهداشت محیط طرح هایی را در آستانه نوروز اجرا می کنند و با گماردن چندین هزار بازرس در سطح کشور سعی در حفظ سلامتی افراد جامعه دارند اما در نوروز و پس از پایان تعطیلات نوروزی بارها و بارها اخبار تاسف باری را می شنویم که گذشته از گران فروشی و تقلبی بودن برخی کالاها اما عدم رعایت بهداشت مواد غذایی شوک عجیب تری را وارد می کند که قابل چشم پوشی نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.