خانه » جدیدترین » خلاقیت /۶

خلاقیت /۶

چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶  شماره ۸۰۰

حسن خدادادی
دانشجوی دکتری مدیریت

تکنیک ژاپنی T.K.J: این تکنیک توسط جیروکاواکتیا استاد انسان شناسی موسسه فن آوری ژاپن ابداع شده و یک تکنیک بصری است و به برقراری ارتباط بین مفاهیم کلامی و نمایش های بصری کمک می کند . و سه شرط دارد اول به مسئله مورد نظر مربوط باشند دوم به طور عینی اثبات پذیر باشند و سوم دارای اهمیت باشند.
روش تجزیه و تحلیل محیط p.p.c : این روش به منظور تغییر و اصلاح واکنش افراد نسبت به ایده های جدید دیگران طراحی شده است و هدف برای ایجاد تقویت و رشد و توسعه استعداد و فرهنگ خلاقیت در فرد و خانواده و سازمان و جامعه استفاده گردد.
روش جورج پولیا: اول مسئله چیست مطرح می شود و آنگاه نتیجه طرح را تصویب کردن و جستجوی راهکارها و سپس نتایج مورد بررسی نهایی قرار گرفتن و در آخر عیب این روش باعث ایجاد خلل در تفکر منسجم و کل نگر می شود را بیان می کند.
روش مهندسی خلاقیت : در این روش هدف توصیف سیستم و شناسایی عناصر کلیدی می باشد و توجه بیشتر به طراحی سیستم ، کمیت های شناخته و ناشناخته جداگانه فهرست می شود مدل سازی مطرح است و بیشتر طراحی بوسیله کامپیوتر و به شکل گرافیک انجام می گردد.
روش آنالیز مدلی: در این روش اهمیت دادن به شناخت و بررسی فرضیه ها و مدل ها آزمایش می شود. منطقی بودن پاسخ ها بررسی می شود و در نهایت پس از آزمایش صحت موضوع را تایید می کند.
روش D 8: این روش برای اولین بار توسط شرکت فورد موتور ابلاغ گردید. این روش در ابتدا در صنایع هوایی بکار گرفته شده و سپس به سایر کارها تعمیم داده شد و بیشتر تاکید بر یافتن علل ریشه ای مسائل و فقط از روش تفکر خلاق قابل بررسی است زیرا اهمیت دادن به طراحی اقدامات اصلاحی گروه و تاکید بر تفکر تحلیلی دارد و گامهای آن عبارت از گام اول برنامه ریزی کردن و گام دوم یک تیم حل مسئله تشکیل دهید و گام سوم صورت مسئله را تشریح کنید و گام چهارم یک راه حل موقت ارائه دهید و گام پنجم رشد مسئله را شناسایی کنید و گام ششم راه حل دائمی را نهایی کنید و گام هفتم از بروز مجدد مسئله جلوگیری کنید و گام هشتم موقعیت تیم را جشن بگیرید.
در خلاقیت بحث اصلی تفکر تحلیلی و تفکر تخیلی و شهودی است که هدف دستیابی به نتایج برتر حائز اهمیت است و تفکر انتقادی و تفکر ساختاری و در نهایت استفاده از مهارت های ارتباطی ( سمت راست مغز ) و مهارتهای تفکری ( سمت چپ مغز ) می باشد. در خلاقیت هدف تولید ایده ها و هم نشان دادن آن مطرح می باشدبرای راه اندازی خلاقیت باید فکر و ایده را بکار گرفت یعنی تجربه و واکنش دیگران باعث تقویت خلاقیت می شود . دانش آموز در مدرسه نیاز به معلومات دارد ولی در زندگی افراد برای رسیدن به نتیجه و تکامل نیازمند به خلاقیت دارند.خلاقیت مساوی است با تجربه بعلاوه دانش و بعلاوه بینش کودکانه است. و متاسفانه در مدارس و دانشگاهها جهت آموزش نتیجه تزریق اطلاعات و تاکید آموزشی بیشتر به تفکر تحلیلی است و اهمیت کم دادن به نو آوری و خلاقیت یعنی تفکر تخیلی می باشد . بطور کلی در فرایند حل خلاقانه مسئله طرز تفکر یعنی تفکر تحلیلی و تفکر خلاقانه و تفکر نقادانه را بیشتر باید بکار گرفت.
آموزش خلاقیت در کشور ژاپن از طریق مدارس با فضای آموزشی و نحوه آموزش شروع می شود مثلاً برای یک مدرسه ۱۲ کلاسه فضای عرصه آن حدوداً ده هزار متر مربع منظور می نمایند و فضای هر کلاس حدوداً ۸۰ متر مربع می باشد. دیدگاه های مدیران ژاپنی در مورد خلاقیت این است که اهمیت دادن به فرایند مستمر مسئله یابی چاره جویی و حل مسائل و در سازمانها نظام پیشنهادات کارکنان در الویت کاری می باشد.
در کشور ژاپن دو تکنیک QCC و ECC دارای اهمیت می باشد
(QCC(Quality control Civcle
(ESS(Employes suggestion system ملاک مورد نظر است و همیشه کنترل کیفی QCC و نظام پیشنهادات ESS دو عنصر خلاقیت در این کشور می باشند. در سازمانها و ادارات نظام پیشنهادات باعث انگیزش به نشاط کارکنان در کار و رضایت شغلی و خلاق ایده می شود ضمناً هر مدیری که کشف مسائل بیشتری داشته باشد امتیاز و اعتباری بیشتر دارد. در بدو استخدام هر فرد ابتدا به او نظام پیشنهادات آموزش داده می شود و سپس شروع به کار می نماید در قبال هر ایده پاداش مادی حدود ۵ دلار که فقط جنبه نمادین دارد تعلق می گیرد. ایده های ارائه شده بیش از ۹۶% پیشنهادات عملی و ۴۰% غیر عملی می باشد اضافه کاری در این کشور فقط برای تکمیل پیشنهادات داده می شود. بسیاری از فعالیت های مسئله یابی و چاره جویی در ساعات خارج از کار اتفاق می افتد .
-در خلاقیت داشتن تدبیر مسائل جدید ، تشریح وکالبد شکافی نیاز می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.