خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به سریال ها و ویژه برنامه های تلویزیون در ماه رمضان/بسته یک ماهه فعال شد

نگاهی به سریال ها و ویژه برنامه های تلویزیون در ماه رمضان/بسته یک ماهه فعال شد

شنبه ۶ خرداد ۹۶ شماره ۵۹۶
***
وقایع استان
سمیه انصاری فر
***
با آغاز ماه رمضان صدا و سیما نیز بسته ویژه خود شامل برنامه های ترکیبی، گفتگوها، سریال ها و … را برای یک ماه ارائه می کند. در میان مخاطبان امروز تلویزیون برنامه های ترکیبی و سریال ها از دیگر برنامه ها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، همین مساله باعث شده است که تهیه کنندگان برنامه ها هر سال سعی در ارائه ایده ها و سوژه های جدیدتر داشته باشند تا اقبال عمومی را به سمت خود جلب کنند. البته تلویزیون معمولا به دلیل اینکه رسانه دیداری است در تولید برنامه سرمایه گذاری بیشتری نسبت به رادیو دارد. در ادامه نگاهی داریم به برنامه ها و سریال های ماه رمضان سیما که بسیاری از آنها از امشب مهمان آنتن های خانه های ایرانی می شوند.
سریال هایی که در تلویزیون ایران سال هاست در ایام ماه رمضان تولید می شوند و لقب سریال های مناسبتی دارند اغلب درونمایه ای مرتبط با ماه رمضان دارند. داستان اغلب آن ها در این ماه آغاز و در پایان همین ماه نیز به سرانجام می رسد. روایت هایی که اغلب در تقابل خیر و شر و تاثیر معنویات در زندگی است.
شبکه سوم سیما برای امسال سریال «نفس» را آماده کرده است. نفس آخرین قسمت از سه گانه جلیل سامان به تهیه‌کنندگی احمد کاشانچی است. پیش از این در اسفند ۹۵ معاون سیما در بازدیدی که از پشت صحنه این سریال داشت اعلام کرده بود با توجه به قرار گرفتن مناسبت‌های ۱۵ خرداد و ۷ تیر در ماه رمضان سال آینده دست اندرکاران سریال نفس می‌کوشند آن را برای پخش در ماه رمضان سال ۹۶ آماده کنند.
داستان سریال «نفس» در مورد جوانی پر شر و شور است که در بحبوحه وقایع انقلاب رازی در زندگی‌اش فاش می‌شود. او برای رسیدن به حقیقت حوادث پیچیده‌ای را پشت سر می‌گذارد.
مسعود رایگان، داریوش فرهنگ، فاطمه گودرزی، ژاله صامتی، علیرضا کمالی، بهناز جعفری، قربان نجفی، هادی عامل هاشمی، شهاب شادابی، احسان امانی، آتوسا راستی، با معرفی ساناز سعیدی و با حضور هدایت هاشمی، خسرو شهناز و رامین راستاد بازیگران این سریال هستند. نفس از امشب ساعت ۲۱ از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.
اما شبکه دو سیما که قرار بود سریال «سر دلبران» به کارگردانی محمد حسین لطیفی را در این ماه نمایش دهد به دلیل آماده نشدن این سریال، یک سریال عربی با نام « رستاخیز تفنگ ها» را در لیست پخش خود قرار داد. «رستاخیز تفنگ ها» محصول سال۱۳۹۲ تلویزیون المنار لبنان و با موضوع مقاومت مردم سوریه و لبنان علیه استعمار فرانسه در خلال دهه ۱۹۲۰ است.
داستان این سریال تلویزیونی روایت مقاومت مسلحانه جوانان روستایی به نام (المالکیه) در جبل عامل لبنان به رهبری روحانی معروف شیعه سیدعبدالحسین شرف الدین است که علیه اشغالگری ارتش فرانسه قیام می کنند و این حرکت جوانان به کل منطقه تسری پیدا می کند.
این مجموعه تلویزیونی را محمد النابلسی، فیلمساز معروف لبنانی کارگردانی کرده و هنرپیشه های مشهوری مانند احمدالزین و باسم مغنیه درآن حضور دارند. این سریال هر شب ساعت ۲۱:۳۰ پخش خواهد شد. البته اینکه هنوز در تلویزیون ایران سریال هایی از این دست می تواند مخاطب داشته باشد جای سوال است.
یکی از وعده هایی که برای ماه رمضان امسال به مخاطبین داده شده بود پخش سریال «پایتخت ۵» بود که بعد از آماده نشدن در نوروز ۹۶ قرار شد در ماه رمضان پخش شود ولی به دلایل متعدد این سریال برای این موسم نیز آماده نشد و به جای آن مجموعه تلویزیونی«زیر پای مادر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی، نویسندگی سعید نعمت‌الله و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی در شب‌های ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما به روی آنتن خواهد رفت.
داستان سریال قصه مردی میانسال است که با پسرش در شهر مشهد زندگی می‌کند. همسر این مرد بنا به دلایلی در سال‌های اول زندگی مشترک، او و پسرش خلیل را ترک کرده است. مرد میانسال که به شغل رستوران‌داری مشغول است، آخر هفته‌ها از رستورانش به زائران امام رضا(ع) نذری می‌دهد.
کامبیز دیرباز، پریوش نظریه، بهناز جعفری، مهدی سلطانی، مجید واشقانی، آتیلا پسیانی، بهزاد فراهانی، حمیدرضا هدایتی، درسا بختیاری و علیرضا آرا از بازیگران اصلی این سریال می باشند.
این مجموعه تلویزیونی در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای از ششم خرداد و همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۲:۱۵ پخش خواهد شد. این سریال که پیشتر «لبخند رخساره» نام داشت و سپس به «دیباجی» تغییر نام داد در نهایت با نظر نویسنده به «زیر پای مادر» تغییر نام داده است.
به نظر می رسد شبکه پنج هیچ سریالی را برای این ماه تولید نکرده برای همین دست به دامان یک سریال کره ای به نام « افسانه سامبونگ» در این شب ها شده که پخش آن را از یک هفته قبل آغاز کرده است.
این سریال محصول سال ۲۰۱۴ کره جنوبی به کارگردانی کانگ بیونگ تایک است که زهره شکوفنده مدیر دوبلاژ آن را بر عهده داشته است و هر شب ساعت ۱۹ از شبکه پنج پخش می شود.
در خلاصه داستان مجموعه «افسانه سامبونگ» آمده است: امپراطور قصد دارد برای یاد بود مرگ ملکه اش معبدی بزرگ بنا کند. ساخت معبد بسیار دشوار است و باعث کشته شدن و از بین رفتن تعداد زیادی از مردم فقیر و بیچاره کارگر می شود. سامبونگ جونگ دوجون، محقق جوانی است که نسبت به اطرافیانش اندیشمند و باتدبیر است. سامبونگ که وضعیت معیشتی مردم را می بیند؛ تصمیم می گیرد به فریاد مردم برسد. او با امپراطور صحبت می کند تا بتواند وی را از ساخت معبد منصرف نماید. امپراطور که این جسارت و گستاخی را می بیند، سامبونگ را زندانی می کند و … اما برنامه های ویژه هنگام افطار نیز یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیون در این ماه است که برنامه سازان نیز در تولید هرچه بهتر آن در شبکه های مختلف رقابت دارند. هرچند همچنان برنامه « ماه عسل» بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده است؛ ولی شبکه های دیگر نیز دست به کار تولید برنامه های خاص شده اند. ماه عسل پخش خود را از روز جمعه آغاز کرده است و همچون سال های گذشته با اجرای احسان علیخانی از ساعت ۱۹ به مدت هفتاد دقیقه به گفتگو با چهره ها و شخصیت های خاص خواهد پرداخت.
اما هر شب و بعد از بخش خبری ساعت ۱۹ تا هنگام اذان مغرب، برنامه افطاری «شهر یکتایی» به مدت تقریبی ۷۰ دقیقه به طور زنده از شبکه یک پخش می شود.
در این برنامه سعی می شود برخی از مباحث مهم حوزه های معارفی و اعتقادی برای بینندگان عرضه می شود.
ویژه برنامه افطار شبکه پنج سیما با عنوان «شهر عزیز» از سفره های افطار حرم رضوی با اجرای سیدکاظم احمدزاده و تهیه کنندگی محمد حسین رضوی هر شب ساعتی قبل از لحظات ملکوتی افطار از شهر مشهد مقدس به طور زنده دل های مخاطبان شبکه پنج را زائر حرم رضوی می کند و گوشه هایی از سفره پر شکوه افطار در حرم رضوی را برای مناسک سازی سفره های ساده افطاری به تصویر می کشد.
تلویزیون همچون همیشه برای سحر نیز برنامه های ویژه ای دارد. «ماه خدا» برنامه سحرگاهی شبکه یک است که به صورت زنده هر شب حوالی ساعت ۲ بامداد به مدت تقریبی ۱۴۰ دقیقه با اجرای حسن سلطانی آغاز می شود.
شکل اجرای برنامه «ماه خدا» بدین صورت است که ۶۰ درصد برنامه در استودیو و به صورت زنده و ۴۰ درصد دیگر پلی بک هایی است که محتوای ادعیه و مباحث کارشناسی دارد.
« نوسفران» ویژه برنامه سحرگاهی شبکه دو کاری است از گروه کودک و نوجوان که به صورت زنده روی آنتن می رود. این برنامه به تهیه کنندگی محمد مهدی ابهری و اجرای سیدجواد هاشمی سحرهای ماه مبارک رمضان از ساعت ۳ بامداد همراه سحرخیزان نوجوان و خانواده های آنان خواهد بود. خلوت انس» ویژه برنامه سحرگاهی شبکه قرآن و معارف سیما به تهیه‌کنندگی رنگینی است که از مشهد مقدس پخش می‌شود.
برنامه سحرگاهی محبوب «سر سفره خدا» مهمان خانه‌های کودکان روزه‌دار از طریق شبکه کودک خواهد شد تا در کنار خانواده خود، آماده روزه گرفتن شوند.
شبکه افق امسال برای نخستین بار ویژه برنامه سحرگاهی نیز خواهد داشت؛ این برنامه ترکیبی در ۳۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان هر روز ساعت ۳:۳۰ بامداد پخش می‌شود.
اما شبکه آفتاب این شبکه نیز به تقلید از برنامه های شبکه های سراسری یک ویژه برنامه برای لحظات نزدیک به افطار دارد. همچنین پخش سریال های سال های قبل شبکه های سراسری را نیز همچون هر سال در برنامه کار خود دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.