خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به سخنان مدیر ارشاد و بودجه فرهنگی استان در آستانه نمایشگاه کتاب / تمام شد و رفت

نگاهی به سخنان مدیر ارشاد و بودجه فرهنگی استان در آستانه نمایشگاه کتاب / تمام شد و رفت

یکشنبه ۷ آذر ۹۵ شماره ۴۷۲

وقایع استان:
بارها و بارها این صحبت را از زبان مسئولین مختلف فرهنگی و هنری کشور شنیده ایم که بودجه فرهنگی کشورمان کم است، در این میان آنچه سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می شود با توجه به گستردگی این نهاد و تنوعی که در وظایف دارد به بیست درصد هم نمی رسد زیرا در کنار آن سازمان ها و ارگان های دیگر که خیلی هایشان از بودجه عمومی کشور نیز سهم دارند، از این بودجــــه بهره می برند، البته نباید از جدولی بنام جدول شماره ۱۷ که دارای ردیف بودجه از اعتبار فرهنگی کشور است چشم پوشید، در این جدول نام مؤسسات، شوراها، ستادها، بنیادها و سازمان‌های غیردولتی بسیــاری به چشم می خورد که البته به طور مشخص انتخاب آن ها از میان تعداد بالای موسسات و ستادها و بنیادهای کشور خیلی مشخص نیست، چندی پیش روزنامه شرق در گزارشی به طور مفصل به کالبد شکافی این موسسات و ستادها و صاحبان و فعالیت های آن ها پرداخت. اما غرض از پرداخت به این موضوع تنها اشاره به این نکته است که در میان تقسیم بودجه فرهنگی کشور آنچه برای وزیران فرهنگ و ارشـاد باقی می ماند سهم اندکی است به طوریکه حسن روحانی یکبار صراحتا به آن پرداخت و گفت «امروز فرهنگ در اختیار کیست؟ چه مقدار از مسائل فرهنگی ما در اختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است؟ چه مقدار بودجه فرهنگی در اختیار بخش‌های فرهنگی دولتی است؟ چند برابر بودجه‌ای که در اختیار دولت، به عنوان قوه مجریه برای امور فرهنگ است در اختیار نهادهای دیگر و مراکزی است که از بودجه عمومی بهره‌برداری و استفاده می‌کنند؟ نیازی به نام بردن آن‌ها نیست. اگر با این حرف‌ها فرهنگ درست می‌شد، می‌بایست همه امروز اظهار رضایت می‌کردیم.» در حوزه فرهنگ و هنر ایران ما با نهاد‌ها، سازمان‌ها و مراکز مختلفی مواجه هستیم که نه تنها بودجه‌های ریز و درشتی دارند، بلکه در فرایند تصمیم گیری و اجرا هم به صورت مستقل عمل می‌کنند که این موجب موازی کاری اتلاف هزینه و در نهایت نتیجه نگرفتن می شود.
سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان، بخش فرهنگی سپاه وبسیج و سایر ارگان‌ها و نهادهایی از این دست سالانه رقم‌های ریز و درشتی را خرج فرهنگ‌سازی و تولیدات هنری می‌کنند. تولید تئا‌تر، فیلم، موسیقی، کتاب و برگزاری جشنوارهای مختلف هنری و فرهنگی محصول کار این نهاد‌ها و سازمان هاست که به صورت موازی با ارشاد کار خود را پیش می‌برند.حالا باید دید با تمام این اشکالات در تقسیم بندی بودجه فرهنگی کشور وزارت فرهنگ و ارشاد با این بودجه چه می کند و آیا توانسته در تقسیم منابع و مدیریت آن موفق عمل کند این وزارتخانه در حوزه های هنری، قرآنی و مطبوعاتی وظایفی بر عهده دارد که بخشی از آن نیز در تخصیص بودجه به استان ها برای انجام سرفصل های فرهنگی و هنری است. وزیر قبلی فرهنگ و ارشاد با آغاز فعالیت خود به اینکه اعتبارات بخش استانی باید افزایش یابد تاکید داشت و قرار بود بیست درصد از بودجه فرهنگی به استان ها تعلق پیدا کند.
استان مرکزی یکی از استان هایی است که همیشه در دریافت بودجه فرهنگی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد ضعیف عمل کرده است و متاسفانه مسئولین فرهنگی و حتی ارشد استانی نتوانستند مسئولان و وزارتخانه را برای افزایش این بودجه قانع کنند. به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی بودجه این اداره کل در سال جاری ۲۷۰ میلیون تومان بوده است که برای انجام فعالیت های فرهنگی و تنوع آن ها بسیار پایین است. مهدی حقیقی یک ماه پیش در حاشیه برگزاری هفته فیلم و عکس به ایسنا گفته بود: بودجه این اداره کل ۲۰۰ میلیون تومان است که هنوز بخشی از آن تخصیص نیافته است و با برگزاری یک جشنواره تئاتر ان بودجه به پایان رسیده است. وی چند روز پیش در نشست خبری برگزاری نمایشگاه کتاب نیز از بودجه ۲۷۰ میلیون تومانی این اداره کل سخن گفته بود و توضیح داده بود: امسال جشنواره تئاتر استان مرکزی نزدیک ۶۰ میلیون تومان هزینه داشت، نمایشگاه کتاب هم نزدیک به ۵۰ میلیون تومان هزینه بر می‌دارد.
با این توضیح مدیرکل ارشاد تقریبا نیمی از این بودجه برای دو برنامه صرف شده است.
در اینکه بودجه فرهنگی تعلق گرفته به ادارات فرهنگ و ارشاد استان ها کم و کفاف برگزاری برنامه ها را نمی دهد یک واقعیت است؛ ولی آنچه مهم جلوه می کند مدیریت این منابع مالی است، زمانی که مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان به این استان آمد از اجرای برنامه هایی بدون بودجه و یا گرفتن حمایت از صنایع سخن گفت؛ ولی در نهایت باز هم آنچه در تمام کنفرانس ها و مصاحبه های وی شنیده می شود نبود بودجه و پول برای انجام بهتر امور است.
اختصاص تنها نیمی از بودجه فرهنگی این استان به برگزاری دو برنامه نشان از تقسیم بندی نادرست و عدم نگاه مدیریتی به اعتبار دارد، برگزاری جشنواره تئاتر بدون کیفیت و حضور آثار تکراری و تولید شده در سال های قبل بیشتر یک برنامه فرمایشی و رفع تکلیفی به حساب می آمد بطوریکه حتی خود مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان نیز به کیفیت پایین آثار آن نیز اذعان داشت، قطعا راهکارهای مختلفی برای پایین آوردن هزینه های این جشنواره در نوع برگزاری و تعداد آثار می توانست کمی از این هزینه ها را مرتفع کند، یا برگزاری نمایشگاه کتاب استانی که برنامه پیش رو این اداره کل است تجربه نشان داده است که برگزاری نمایشگاه های کتاب در استان نیز معمولا به دلیل حضور کمرنگ نشرهای معتبر و ارائه کتاب های بی کیفیت اصولا آنقدرها نتوانسته است جوابگوی نیازهای فرهنگی این شهر باشد.
به نظر می رسد که آنچه در انجام برنامه های یک اداره کل مهم است نگاه و برنامه ریزی کارشناسی است که مدت هاست از سوی این اداره کل نادیده گرفته شده است وقتی هنوز مسئولیت کارشناسی بخشی از امور همزمان بر عهده یک نفر است یا تغییرات پی در پی در معاونت ها، نبودن کارمندان در پست های خود و به نوعی تعطیل بودن این اداره کل، انتظار بیشتری نمی رود بهرحال با توجه به زمزمه های رفتن مدیرکل و استعفای وی به نظر می رسد که مدیرکل فقط به فکر برگزاری برنامه ها به هر قیمتی و جا گذاشتن یک رزومه است و اینکه این برنامه چطور و با چه اعتباری برگزار شود خیلی برای او اهمیت نداشته باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.