خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به خانه های بوم گردی در استان و نقش آن ها در توسعه گردشگری روستایی/شبی در روستا

نگاهی به خانه های بوم گردی در استان و نقش آن ها در توسعه گردشگری روستایی/شبی در روستا

یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷  شماره ۹۷۱

***

وقایع استان

مهدیه مهدوی

***

امروزه روستاها در جایگاه یکی از مهم ترین مقاصد گردشگران قرار گرفته و خانه های بوم گردی، گردشگری روستایی را به عنوان نوعی گردشگری با طرفداران بی شمار، تبدیل نموده است.
خانه های بوم گردی، به منظور فراهم کـردن اقامتگاه هایی در داخل روستاها، زمینه و بستر آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ آن روستا را فراهم ساخته و گردشگران را با غذاهای محلی، گویش، موسیقی و ساختار و معماری روستاها آشنا می کند، علاوه بر آن تجربه جدید زندگی در فضای محلی را، هرچند در مدت زمان کوتاه فراهم می آورد.
اما اجرای این طرح علاوه بر این موارد به نفع روستاییان نیز خواهد بود که در زیر به مثال هایی در این زمینه اشاره شده است.
در قدم اول واحدهای بوم گردی، با تزریق معیشت جایگزین، به احیای میراث طبیعی و محلی پرداخته و با زنده نگه داشتن آداب و رسوم منطقه از هر گونه آسیب ناشناخته به محیط زیست جلوگیری می کنند.
علاوه بر این، لازم به ذکر است، در بعضی مناطق مردم محلی مجبور هستند جهت فروش محصولات خود به منطقه های خارج از روستا بروند، که در این صورت، می توان گفت ایجاد خانه های بوم گردی با جذب توریست، و در دسترس قرار دادن بازار تقاضا در کنار عرضه، این مشکل را به راحتی حل نموده است.
از طرف دیگر تثبیت جمعیت روستاها از یک سو و توسعه گردشگری در مناطق مختلف از سوی دیگر، از جمله مزایای دیگر ایجاد خانه های بوم گردی خواهد بود. افزایش اشتغال، حفظ و گسترش مشاغل و ارتقا وضعیت جاده ای و پایداری محیط زیست نیز از دیگر ویزگی های این طرح می باشد.
بنابراین می توان اظهار داشت، گسترش خانه های بوم گردی، یک طرح با سود همه جانبه و به نفع روستاییان، گردشگران و محیط زیست خواهد بود، در واقع، گردشگران علاوه بر مشاهده مناظر چشم نواز، با آداب و رسوم و فرهنگ محلی روستایی نیز آشنا شده و با خرید محصولات و صنایع روستایی و یا غذاهای محلی به اقتصاد روستاییان کمک می کنند و این امر به شکل مستقیم در افزایش درآمد روستاییان تاثیر گذاشته که در نهایت موجب کاهش بهره برداری های غیر اصولی روستاییان از منطقه نیز می شود، که این امر گام موثری در حفظ میراث ارزشمند منابع طبیعی، به ویژه در روستاهای در حال توسعه به شمار می آید.
سابقه خانه های بوم گردی در ایران به بیش از یک دهه پیش باز می گردد و برخی از استان های کشور اولین پیشگامان این طرح بوده اند.
موضوع توسعه چشمگیر اقامتگاه‌ها و خانه‌های بوم‌گردی در دولت یازدهم از ۲۰ اقامتگاه به بیش از ۵۰۰ اقامتگاه بوم‌گردی رسید که به‌خودی‌خود بیانگر توسعه بی‌سابقه گردشگری روستایی در کشور است. در این بین یکی از تأثیرات مهم گردشگری روستایی فعالیت و اشتغالزایی برای زنان بومی و روستایی است که نباید فراموش کرد.
در حال حاضر استان مرکزی دارای ۲۰روستای هدف گردشگری است که از این تعداد، ۵ روستا دارای اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستند. راه‌اندازی واحـدهای بوم گردی در روستاها برای ارتقای زیرساخت‌های گردشگری روستایی یکی از اقدام های مهم است که علاوه بر حفظ بافت سنتی و معماری اصیل روستا، سبب ماندگاری خرده‌ فرهنگ‌ها و افزایش تمایل گردشگر به حضور در این مکان‌ها و ارتقای کیفیت زندگی روستاییان می‌ شود.
سید حسن حسینی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفت وگو با وقــایع استـــان اظهار کرد: بوم گردی یکی از نگرش های جدید در حوزه گردشگری در ایران است که با هدف جذب گردشگران خارجی و تمرکزگردشگران داخلی است،گردشگران امروزی از تجملات هتل های مجلل و ساختمان هایی ساخته شده از سیمان، سنگ و آهن خسته شده اند و گردشگری که به ایران سفر می کند به دنبال اقامت در اماکنی بکر، دور از هیاهوی شهر ها و در مکان هایی با معماری و شهرسازی بومی و ایرانی هستند.
وی ادامه داد: اقامتگاه های بوم گردی اماکنی امن، ایمن و در عین حال دارای جاذبه های بومی و اصیل محل احداث خود بوده که با همراه داشتن غذا های بومی و محلی، اقامتگاه هایی مطلوب و مقاصدی مورد اقبال گردشگران خارجی و ایرانی است که از زندگی شهری و فضای پر استرس آن دور هستند.
وی در ادامه گفت: این بوم گردی در روستاها بسیارموثراست گردشگرمی تواند یک سفر بلند مدت برنامه ریزی کند وقتی اقامتگاه باشد و سفر در روستا را طولانی تر کند که خود منشا خیر می باشد. یک سری الزامات و سوغات را خریداری می شود و همین باعث می شود چرخه اقتصادی روستا یک مقدار به حرکت در بیایید. با وجود حتی یک اقامتگاه بوم گردی می تواند یه روستا را از خالی شدن سکنه نجات دهد و این امر می تواند ناجی روستا ها باشد .
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: با وجود این اقامتگاه ها که گردشگرانی که روزا روز هم به این روستا سفر می کنند می توانند یک اقامت کوتاهی داشته باشند و از همان روستا بازدید هم صورت بگیرد.
حسینی تصریح کرد: بافت های تاریخی و روستاهای هدف گردشگری مکانهای مطلوب احداث اقامتگا های بوم گردی است وکه در ۵ روستا استان مرکزی اولین اقامتگاه بوم گردی در بافت تاریخی شهر نراق احداث شده است.این خانه بوم گردی یکی از بهترین های اقامتگاه بوم گردی ایران است با نام اقامتگاه خانه نخجیر است .همین اقامتگاه با تبلیغات خوبی که انجام داده اند یکی از قطب های گردشگری نراق است و با وجود اینکه نراق خود دارای پناسیل های زیادی است و این خود یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می شود. خانه نخیر در شهر نراق نمونه موفق این اقامتگاه هاست.
وی ادامه داد: در ۷۷ روستا موافقت مجوز تاسیس بوم گردی وجود دارد که می توان این نوید را داد که حجم بسیار گسترده ای اقامتگاه بوم گردی دراستان مرکزی تاسیس می شود به طوری که همپوشانی دستگا های حکومتی و دولتی صورت بگیرد و این امر یک نگاه ویژه را نیاز دارد ، اجازه دهند این مسیر باز شود و سختگیری صورت نگیرد این خــانه ها یک هتل های روستا ی ومحلی هستند که همه چیزرا دارا می باشند کـه در بحث اشتغال زایی اقـــامتگا های بوم گردی می تواند حدود ۵ شغل ثابت و مستقیم و ۲۰ شغل غیر مستقیم را ایجاد کند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: اگر توسعه گردشگری به طور شایسته صورت نگیرد اینده اقتصادی کشور را مختل کرده ایم می توان گفت بعد از نفت حتی به موازات صنعت نفت گردشگری می تواند اقتصاد ایران را متحول کند.
وی خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از توسعه و راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی با توجه به طرح توجیهی متقاضی از طریق صندوق کارآفرینی امید تسهیلات ارزان‌قیمت نیز به متقاضیان پرداخت می‌شود.
در پایان اینکه باید قبول کرد بخشی از گردشگران ما امروزه چه به لحاظ مباحث روحی و روانی و چه به خاطر مباحث مادی تمایلی به اسکان در هتل‌های لوکس و چندستاره ندارند و یک شب اقامت در یک محیط روستایی را بر آن ترجیح می‌دهند و اگر از این فرصت استفاده نکنیم در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.