خانه » پیشنهاد سردبیر » درباره آمارهای غیر منطقی و گزارش عملکردهای عجیب برخی مسئولان/شیرینی تلخ

درباره آمارهای غیر منطقی و گزارش عملکردهای عجیب برخی مسئولان/شیرینی تلخ

یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷  شماره ۹۷۱

***

الهه فراهانی

***

همواره شاهد ارائه گزارش عملکردهای مثبت از سوی مدیران ادارات هستیم که هر ساله این گزارشات رنگ و لعاب ویژه تر و عجیب تر به خود پیدا می کنند. این در حالی است که بر اثر تحریم ها باید خلاف گزارش عملکرد برخی ادارت را شاهد باشیم. متاسفانه با گذشت زمان، همگی شرایط سختی را تجربه می کنیم که این شرایط سخت از بیکاری، تورم، خزانه های خالی دولت و کمبود دارو گرفته تا آمارهای کذایی از افزایش میزان صادرات و واردات و ایجاد اشتغال های چند میلیونی توسط دولت تدبیر و امید.
این ها تنها به این مسائل ختم نشده ولی اگر بخواهیم قیاسی در مورد صحبت های توجیهی مسئولان در مورد ضعف عملکردهای شان در خصوص نبود بودجه کافی و نیز ارائه گزارش عملکرد های مثبت شان کنیم، در خواهیم یافت که این آمارها کذایی بوده و دولت صورت خود را با سیلی سرخ می کند و سعی دارد از این طریق چهره خود را در میان مردمی که اعتماد کرده و به وی رای داده، سیاه نشان ندهد. مردم نیز نسبت به این آمارهای عجیب بی تفاوت شده و رغبتی برای شنیدن آن نشان نمی دهند چرا که اگر این موضوع را در مقیاس کوچکتر بررسی کنیم درخواهیم یافت که برخی صحبت های مدیران تنها مسکن موقت برای درد درونیشان هست که جو سنگین را کمی آرام کنند. به عنوان نمونه آمارهایی که در مورد میزان صادرات استان مرکزی توسط گمرک استان ارائه می شود باید میزان کسری بودجه استان را تامین کند ولی همواره مدیران دلیل عقب ماندگی و بی نتیجه ماندن وعده های شان را عدم بودجه کافی دانسته و هنگامی که نقدی بر عملکردشان می شود این مساله را متذکر می شوند. سوال اینجاست که آیا آمارهای صادرات و واردات با توجه به تحریم ها واقعی بوده؟ اگر واقعی است پس چرا نمی تواند درمانگر کسری بودجه باشد و این مبالغ در کجا استفاده می شود که نمی تواند پاسخگوی بیکاران، وقفه در پروژه ها و بسیاری دیگر از مشکلات در حوزه های مختلف باشد؟

فزونی صادرات بر واردات نشان از فعال بودن روند تولید در استان مرکزی دارد
با توجه به اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی استان به دلیل نبود مواد اولیه و بالا رفتن نرخ ارز نیمه فعال و یا غیر فعال شده اند، استاندار مرکزی در جریان بازدید سرزده خود از اداره کل گمرکات استان اظهار داشت: افزایش میزان صادرات استان مرکزی در قیاس با واردات نشان از فعال بودن روند تولید در استان دارد.
این سخن استاندار کمی در مغایرت با واقعیتی است که در استان حاکم است. آقازاده در ادامه اظهار می کند: خوشبختانه امروز گمرکات استان مرکزی در بین ۱۰ گمرکات برتر کشور جای دارد که این امر حاصل تلاش این مجموعه به لحاظ ارائه خدمات مناسب در میز خدمت و در جهت افزایش تراز تجاری و بازرگانی استان بوده است.
وی با اشاره به صادرات استان مرکزی در هفت ماهه نخست سال جاری می افزاید: برابر آمار ارائه شده در هفت ماهه نخست امسال حدود ۵۸۷ میلیون دلار صادرات کالا از استان به کشورهای مختلف انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد رشد حاصل شده است.
استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه وجود تسهیلات اداری خاصه در حوزه بخش‌نامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سپرده‌گذاری ارزی روند صادرات استان مرکزی را بهبود می‌بخشد، بیان داشت: با توجه به تغییرات انجام شده در وزارتخانه و همچنین مکاتبات انجام شده توسط استان امید است موانع مذکور رفع و تا پایان سال بیش از ۷ درصد رشد دیگر نیز در صادرات حاصل شود.
آقازاده با اشاره به وضعیت واردات استان مرکزی بیان کرد: در بحث واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد رشد به ثبت رسیده است که این رقم امیدوارکننده است چراکه درصد رشد واردات کمتر از صادرات است و این امر نشان از روند تولید در استان دارد و به نظر می‌رسد تا پایان سال رقم پیش‌بینی شده ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد صادرات استان را شاهد باشیم.
حتی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی می گوید: ارزش صادرات استان مرکزی در سال جاری نسبت به هفت ماهه نخست سال گذشته ۷درصد رشد یافته است.
سعید فرخی با اشاره به آمار صادرات و واردات هفت ماهه نخست سال جاری در استان مرکزی بیان کرد: در سال جاری ۱۱ هزار و ۸۹۳ فقره اظهارنامه صادراتی در استان مرکزی تشکیل شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد رشد داشته است.
وی وزن خالص میزان صادرات استان طی بازه زمانی مذکور با ۸ درصد رشد را ۸۶۲ میلیون کیلوگرم عنوان کرد و گفت: ارزش دلاری صادرات انجام شده ۵۸۷ میلیون دلار و برابر با ۲۴ هزار میلیارد ریال بوده است که از نظر ارزش صادراتی رشد ۷ درصدی حاصل شده است.
فرخی تصریح کرد: از کل صادرات انجام شده در استان ۵ هزار و ۱۳۷ فقره اظهار نامه به وزن ۳۵۴ میلیون کیلوگرم به ارزش ریالی ۸ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری ۱۹۵ میلیون دلار مربوط به گمرک ساوه و ۶۳۵ فقره اظهار نامه به ارزش ریالی ۸۴۲ میلیارد ریال و ارزش ارزی ۱۹ میلیون دلار مربوط به گمرک منطقه ویژه اقتصادی ایرانیان زرندیه بوده است.
وی ۲ هزار و ۸۹۵ اظهارنامه به ارزش ریالی ۴ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری ۹۸ میلیون دلار را مربوط به گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه دانست.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی مقصد صادرات انجام شده را ۷۱ کشور دنیا همچون عراق، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، ارمنستان، تونس و … عنوان کرد و افزود: اقلام صادراتی شامل انواع هیدروکربورها، پلی اتیلن، شمش، شیشه، بلورجات و … بوده است.
وی در خصوص واردات صورت گرفته در هفت ماهه نخست سال جاری افزود: در مدت زمان مذکور ۱۰۲ میلیون کیلوگرم به ارزش ریالی ۸ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری ۲۱۶ میلیون دلار واردات به استان مرکزی انجام شده است که از نظر وزنی ۱۹ درصد و از نظر ارزش وارداتی ۲ درصد رشد به ثبت رسیده است.
فرخی گفت: از واردات صورت گرفته ۲۷ میلیون کیلوگرم به ارزش ریالی ۲ هزار میلیارد ریال و ارزش ارزی ۶۱ میلیون دلار مربوط به گمرک ساوه و ۳۳ کیلوگرم به ارزش ریالی ۴ هزار میلیارد ریال و ارزی دلاری ۱۰۵ میلیون دلار مربوط به منطقه ویژه اقتصادی کاوه بوده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی مبدا واردات صورت گرفته ار ۵۱ کشور دنیا همچون چین، ترکیه، آلمان، ایتالیا، هند، یونان، امارات، تایلند، اسپانیا و … دانست و گفت: عمده واردات صورت گرفته به استان مرکزی شامل انواع ماشین‌آلات، پاکت بسته بندی، پاکت میوه، قوطی آلومینیومی و … بوده است.
مدیرکل گمرکات استان نیز گفت: میزان درآمد وصولی این گمرکات در سال جاری نسبت به هفت ماهه نخست سال گذشته ۲۷ درصد رشد یافته است.
مهدی میراشرفی افزود: در هفت ماهه نخست سال جاری ۲۶۱ فقره پرونده قضایی و قاچاق در گمرکات استان مرکزی تشکیل شده است که ۲۳۸ فقره مربوط به پرونده‌های بالای ۱۰ میلیون ریال است.
وی با اشاره به کاهش ۱۳ درصدی تعداد پرونده‌های متشکله در بازه زمانی مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیان کرد: ارزش کل پرونده‌های متشکله در گمرکات استان ۲۶۴ میلیارد ریال بوده است که این میزان نسبت به هفت ماهه نخست سال گذشته ۱۸۵ درصد رشد داشته است.
میراشرفی کالاهای کشف شده را شامل موتورسیکلت، لوازم خانگی برقی، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، پتو و … عنوان کرد.
وی درآمد وصولی ملی و استانی گمرکات استان در هفت ماهه نخست سال ۹۷ را ۴۱۶ میلیارد ریال دانست و افزود: این میزان درآمد نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته است.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی اضافه کرد: میزان درآمد مالیات بر ارزش افزوده گمرکات استان در بازه زمانی مذکور ۶۷۱ میلیارد ریال برآورد شده که نسبت به مدت مشابه ۶ درصد رشد داشته است.

افزایش تعداد واحد های صنعتی نیمه فعال در استان مرکزی
چگونه ممکن است هنگامی که بسیاری از واحدهای تولیدی استان رو به ورشکستگی بوده و نیمه فعال و غیر فعال بوده بتواند آمار صادرات را افزایش دهد؟ به همین منظور با مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی گفتگو کردیم. مصطفی آمره بیان کرد: تعداد کل واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی استان مرکزی ۲۶۷۰ است که ۱۷۴۴ واحد دارای پروانه بهره برداری بوده و از این تعداد تنها ۱۳۱۶ واحد فعال هستند.
آمره افزود: البته ظرفیت تولید واحد های فعال محدود و متفاوت است و این آمارها مربوط به سه ماه گذشته می باشد.
وی بیان داشت: آنچه که اغلب تولیدکنندگان در خصوص ضعف در تولیدات خود بیان می کنند مربوط به کاهش نقدینگی است.
آمره ادامه داد: در نظر داریم میزان صادرات این واحدها را تا پایان سال به ۱٫۵ میلیارد توامن برسانیم که امیدواریم این موضوع تا پایان سال جاری محقق گردد.
اگر صادرات افزایش یافته قطعا باید میزان تولیدات نیز افزایش یابد و در نتیجه آمار اشتغال هم به واسطه افزایش میزان تولید بالا رود این در حالی است که نرخ بیکاری استان مرکزی با افزایش روبه رو شده است. در این خصوص رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت روز آمار بیان کرد: نرخ بیکاری استان در پایان سال گذشته ۷.۹ درصد بوده که نسبت به متوسط کشوری که ۱۲.۱ بود کمترین نرخ بیکاری را داشتیم.
رقیه یادگاری اظهار داشت: در زمینه اندازه‌گیری تورم در اندازه‌گیری نقطه به نقطه که الان آمار شهریورماه امسال نسبت به شهریور سال گذشته را داریم تورم استان ۲۶ درصد افزایش در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته را نشان می‌دهد.
وی افزود: در رابطه با تورم متوسط ۱۲ ماه گذشته هم که در واقع تورم اصلی محسوب می‌شود ۱۰٫۲ درصد رشد متوسط ۱۲ ماهه را در استان شاهد بودیم.
رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تصریح کرد: طبق ارزیابی تورم یک ماه نسبت به ماه گذشته هم رشد تورم شهریورماه نسبت به مردادماه ۵٫۱ درصد بوده که به دنبال نوسانات ارزی اخیر این تورم دور از انتظار نبود.
یادگاری بیان کرد: نرخ بیکاری استان در پایان سال گذشته ۷٫۹ درصد بوده که نسبت به متوسط کشوری که ۱۲٫۱ بود کمترین نرخ بیکاری را داشتیم.
وی ادامه داد: بهار امسال نرخ تورم استان به ۸٫۸ درصد رسید که نسبت به متوسط سال ۹۶ بیشتر شده که با توجه به مشکلات واحدهای صنعتی و تعدیل نیروها دور از انتظار نبود.
حالا ما مانده ایم و آماری که مسئولان می دهند و واقعیتی که مردم با آن روزانه مواجه می شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.