خانه » جدیدترین » نگاهی به جنجال تخریب خانه حاج باشی در اراک

نگاهی به جنجال تخریب خانه حاج باشی در اراک

شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰  شماره ۱۴۲۰

نگاهی به جنجال تخریب خانه حاج باشی در اراک

تخریب شهردار به بهانه تخریب یک خانه

پیمان رشیدی، عضو شورای شهر اراک: شهردار اراک در راستای بازگشایی خیابان های شهر اقدام به تخریب کامل ملک حاج باشی کرد تا معضلات به وجود آمده در ناحیه خیابان جنت رفع شود

طوفان محمدی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اراک:اگر دلمان به حال تخریب خانه حاج باشی می سوزد باید قبل از وقوع این تخریب کاری می کردیم. اعضای شورای شهر نیز که معترض به این تخریب هستند می توانستند در سال های گذشته شهرداری را مجاب به تملک و نگهداری از خانه حاج باشی کنند اما این کار انجام نشد

علی جعفر محصولی، عضو شورای اسلامی شهر اراک: بخش عمده ای از ملک حاج باشی توسط مالکین و بارش های برف و باران تخریب شده بود و دیگر نمی شد کاری برای آن کرد اما امروز وضعیت بازار تاریخی اراک به مراتب خطرناک تر است و حداقل پانصد میلیارد تومان برای مرمت آن باید هزینه کرد

هفته گذشته خانه حاج باشی در اراک تخریب شد. این خانه آن گونه که شهردار اراک می گوید بر خلاف تصورات موجود که گفته می شود متعلق به زمان قاجار است، متعلق به دوره پهلوی اول بود. ورثه خانه براساس دادخواستی که به دیوان عدالت اداری ارائه دادند، حکم قطعی ابطال ثبت تاریخی آن را از دیوان دریافت کرده و سپس طی مکاتبه با دادستان اراک طبق بند چهاردهم ماده ۵۵ و ۱۱۰ قانون شهرداری ها درخواست رفع معضلات این بنای مخروبه را ارائه کردند.
سرانجام شهردار اراک با درخواست فرمانده نیروی انتظامی اراک با همراهی معاونت دادستانی و مدیرکل اداره میراث فرهنگی، بازدیدی از ملک حاج باشی انجام داد که این بازید منجر به صدور حکم معاونت دادستانی به شهرداری جهت رفع خطرهای احتمالی این ملک طبق ماده ۱۱۰ قانون شهرداری ها شد.
شهردار اراک درباره حاشیه های ایجاد شده مبنی بر اینکه که چرا شورای شهر را درباره زمان تخریب خانه حاج باشی در جریان قرار نداده است، گفت: قرار نیست که برای اجرای هر ماده ۱۱۰ شهرداری مزاحم اعضای شورا بشویم اما به هر حال آقای مرادی و خانم محمدی از اعضای شورا در زمان تخریب ملک در محل حاضر بودند. ما می دانستیم که بعد از تخریب ملک با بعضی شیطنت ها مواجه خواهیم شد اما به هر حال سه سال و نیم بود که خانه حاج باشی به حال خود رها شده بود. مالکین در زمان ریزش دیوار خانه بعد از بارندگی ها زحمت کشیدند و یک داربست نصب کردند اما بعد از دو تا سه ماه آن را جمع آوری نمودند. باتوجه به همین موضوعات آقای حیدری معاون محترم دادستانی نیز به ما اعلام کردند که اگر بر اثر ریزش این خانه شخصی آسیب ببیند با مسوولینی که کوتاهی کردند، برخورد قطعی خواهد داشت لذا دیگر چاره ای جز تخریب باقی نمانده بود.
سرپرست شهرداری اراک با اشاره به اینکه شهرداری در تخریب خانه حاج باشی وظیفه ذاتی و قانونی خود را انجام داده است، گفت: تخریب خانه حاج باشی و عقب نشینی آن سبب سهولت در تردد وسایل نقلیه شده و معضلات اجتماعی نیز بر طرف شده است. اگر این خـانه تخریب نمی شد به نوعی حقوق مالکانه ورثه ملک حاج باشی سلب می شد و این امر از نظر قانونی خلاف محسوب می شود.
بیاتیان ادامه داد: به هر سو تخریب ملک حاج باشی توسط شهرداری کاملا در راستای قانون بوده و مدارک آن موجود می باشد. اینکه اعضای محترم شورا فرمودن که این تخریب با هماهنگی این شورا انجام نشده باید بگویم که ما اصلا صلاح ندانستیم که در این خصوص با شورا؛ هماهنگی انجام دهیم، زیرا می دانستم اگر این هماهنگی انجام شود منجر به ایجاد یکسری وقفه خواهد شد.
وی در پایان مطرح کرد: روزی که شهرداری برای تخریب قبرستان قدیمی اراک در پارک شهر اقدام کرد با همین فشارهای سنگین رو به رو شد اما امروز تمام شهروندان از انجام این کار راضی هستند.
علی جعفر محصولی، عضو شورای اسلامی شهر اراک نیز در این باره گفت: ملک مخروبه حاج باشی مانند جنازه ای در مرکز شهر، نازیبایی بسیاری را ایجاده کرده بود لذا بنده با تخریب آن موافق بودم و بابت انجام این کار که سبب رفع معضلات اجتماعی شده از شهردار محترم و سایر مسوولین اجرایی شهرداری تشکر می کنم.
محصولی ادامه داد: بخش عمده ای از ملک حاج باشی توسط مالکین و بارش های برف و باران تخریب شده بود و دیگر نمی شد کاری برای آن کرد اما امروز وضعیت بازار تاریخی اراک به مراتب خطرناک تر است و حداقل پانصد میلیارد تومان برای مرمت آن باید هزینه کرد اما میراث فرهنگی می گوید فقط دویست میلیون تومان بودجه بازسازی دارد و این امر به معنای آن است که دولت اعتقاد و باوری به حفظ آثار تاریخی فرهنگی ندارد به طوری که درحال حاضر تمام بار نگهداری از بازار تاریخی اراک به دوش شهرداری افتاده است.
وی اضافه کرد: نحوه نگهداری شهرداری از بازار بیشتر شبیه یک مُسکن است زیرا نمی تواند بیش از این کاری انجام دهد و توان مالی و اجرایی کافی را در این خصوص ندارد.
این عضو شورای شهر گفت: باتوجه به تخریب خانه حاج باشی، تقاضا دارم که شورا نیز با جدیت از شهردار حمایت کند زیرا وی با انجام این تخریب به صلاح شهر و شهروندان عمل کرده است.
پیمان رشیدی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر اراک نیز با بیان اینکه تخریب خانه حاج باشی به نوعی خواسته باطنی اعضای شورای شهر بوده است، گفت: باتوجه به اینکه از خانه حاج باشی چیزی جز یک مخروبه باقی نمانده بود اعضای شورای شهر نیز با تخریب آن موافق بودند زیرا این خانه سبب نازیبایی چهره بصری شهر شده بود و به علت نا ایمن بودن خطر ریزش و آسیب دیدگی شهروندان نیز وجود داشت لذا بنده از اقدام شجاعانه جناب شهردار برای تخریب این ملک کمال تشکر را دارم.
رشیدی ادامه داد: نباید در موضوعات مختلف را خلط کرد. برای نگهداری از یک بنای تاریخی باید همه سازمان ها تلاش کنند اما در موضوع ملک حاج باشی که هشتاد درصد آن در سال های گذشته تخریب شده و مشکلات بسیاری را ایجاد کرده بود، هیچ سازمان و نهادی کوچک ترین قدیمی برای حفظ آن بر نداشت.
وی افزود: آقای بیاتیان به عنوان شهردار اراک در راستای بازگشایی خیابان های شهر اقدام به تخریب کامل ملک حاج باشی کرد تا معضلات به وجود آمده در ناحیه خیابان جنت رفع شود.
عضو شورای شهر در پایان سخنان خود بیان کرد: به صورت غیر رسمی بسیاری از اعضای شورای شهر از تخریب خانه حاج باشی آگاه بودند، بنابراین تقاضا دارم جناب شهردار را بابت این تخریب مقصر ندانید.
طوفان محمدی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به اینکه بسیاری در حفظ آثار تاریخی فقط شعار می دهند و کاری نمی کنند، گفت: درحال حاضر حفظ و نگهداری از آثار تاریخی به مساله ای تبدیل شده که بین شعار و عمل دست به دست می شود. تعدد مالکین در بازار تاریخی اراک که یک میراث با ارزش فرهنگی تاریخی است و کم نظیر می باشد، سبب شده تا این بازار در آستانه تخریب قرار گیرد اما اداره میراث فرهنگی، استانداری و اوقاف همگی سکوت کردند و دست روی دست گذاشتند تا بازار خراب شود.
محمدی ادامه داد: اگر خیلی دلمان به حال تخریب خانه حاج باشی می سوزد باید قبل از وقوع این تخریب کاری می کردیم. اعضای شورای شهر نیز که معترض به این تخریب هستند می توانستند در سال های گذشته شهرداری را مجاب به تملک و نگهداری از خانه حاج باشی کنند اما این کار انجام نشد زیرا شهرداری توان انجام آن را به هیچ وجه نداشت.
وی افزود: ملک حاج باشی بعد از تخریب توسط مالکین، رها شد و همین امر سبب شده بود که معضلات اجتماعی ایجاد کند، جان شهروندان را به خطر بیاندازد و یک ناحیه شهری را نازیبا نماید. بنابراین تخریب آن دور از انتظار نبود.
حامد آجرلو، رییس کمیسیون اقتصادی، املاک، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر اراک نیز در باره تخریب خانه حاج باشی گفت: متاسفانه نمی دانم چه جَوی در این شهر وجود دارد که کسی اصلا به فکر خانه حاج باشی نبود و به داد آن نرسید و حتی رسانه ها علیه کوتاهی دولت در قبال این خانه تماما سکوت کرده بودند اما تا اینکه توسط شهرداری تخریب می شود، شروع می کنند بر فضاسازی منفی علیه مدیریت شهری.!
آجرلو ادامه داد: امروز کارهای عمرانی بزرگی در شهر درحال انجام است ولی کسی درباره آن ها حرفی نمی زند. درخصوص خانه تاریخی محسنی و بازار اراک که به همت مدیریت شهری هنوز سرپا می باشد نیز همه سکوت کرده اند اما معلوم نیست چرا خانه حاج باشی که یک مخروبه بود به طور ناگهانی برای همه اینقدر مهم می شود.
وی افزود: بحث من امروز با رسانه هایی است که هیچ یک از کارهای مدیریت شهری را برای حفظ آثار تاریخی نمی بینند و درحال حاضر در تخریب خانه حاج باشی تماما شورا و شهرداری را مقصر می دانند اما نمی گویند که هشتاد درصد این ملک کاملا تخریب شده بود.
رییس کمیسیون اقتصادی، املاک، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر اراک در پایان گفت: شورای شهر درحال حاضر به دنبال تملک خانه تاریخی محسنی است که متاسفانه به علت تعدد مالیکن و ورثه در انجام آن تاخیر افتاده زیرا بخشی از مالکین مانند مانند بنیاد محسنی، حاضر به فروش ملک به شهرداری نیستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.