خانه » جدیدترین » نکات حقوقی کاربردی (۶۵) تنظیم وصیت نامه و تقسیم ارث

نکات حقوقی کاربردی (۶۵) تنظیم وصیت نامه و تقسیم ارث

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹   شماره ۱۳۳۲

روزنامه «وقایع استان» همواره کوشیده است با انتشار مطالبی آگاهی بخش سطح دانش مخاطبانش را بالاتر ببرد. یکی از مواردی که بسیاری با آن روزانه مواجه می شوند مباحث حقوقی و قضایی است. در ستون قانون ما بر آن شدیم تا شما را با نکات حقوقی و قضایی آشنا کنیم که ممکن است با آن روبرو شوید. هر هفته قانون را در ستون «قانون» دنبال کنید. امید است که ستون «قانون» در نهایت عاملی شود برای افزایش دانش و آگاهی حقوقی و بهره مندی از تمامی حقوق قانونی که باعث زندگی خوب و راحت تری برای شهروندان خواهد شد.

نکات حقوقی کاربردی (۶۵)
تنظیم وصیت نامه و تقسیم ارث

مهدی حقدوست
کارشناس ارشد رشته حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه

نکته -۱ سهم الارث ورثه طبقه سوم
مطابق با ماده ۹۲۸ قانون مدنی: هرگاه متوفی هیچ ورثه ای در طبقه دوم نداشته باشد، اموال او به ورثه طبقه سوم ارث می رسد.
نکته -۲ سهم الارث ورثه تنها (طبقه سوم)
مطابق با ماده ۹۲۹ قانون مدنی: هر یک از ورثه طبقه سوم اگر تنها باشد، تمام اموال متوفی را به ارث می برد.
نکته -۳ محرومیت عمو و عمه یا دایی و خاله اَبِی از ارث (طبقه سوم)
مطابق با ماده ۹۳۰ قانون مدنی:
-۱ اگر متوفی، عمو و عمه یا دایی و خاله اَبَوِینی داشته باشد، عمو و عمه یا دایی و خاله اَبِی ارث نمی برند.
-۲ ولی در صورت نبودن عمو و عمه یا دایی و خاله اَبَوِینی، عمو و عمه یا دایی و خاله اَبِی سهم آنها را به ارث می برند.
نکته -۴ تقسیم ارث بین عمو و عمه متوفی (طبقه سوم)
مطابق با مواد ۹۳۱ و ۹۳۲ قانون مدنی:
-۱ هرگاه ورثه متوفی، چند نفر عمو یا چند نفر عمه باشند، اموال بین آنها بطور مساوی تقسیم می شود.
-۲اگر عمو و عمه متوفی با هم زنده باشند، در صورتیکه عمو و عمه ها اُمِّی باشند، اموال بین آنها بطور مساوی تقسیم می شود و در صورتیکه عمو و عمه ها اَبَوِینی یا اَبِی باشند، سهم مردان دو برابر زنان خواهد بود.
-۳ در صورتیکه عمو و عمه اُمِّی و عمو و عمه اَبَوِینی یا اَبِی با هم باشند، عمو یا عمه اُمِّی اگر تنها باشد، یک ششم اموال به او تعلق می گیرد و اگر متعدد باشند، یک سوم اموال به آنها ارث می رسد، که این یک سوم بطور مساوی بین آنهـــا تقسیم می شود و باقی مانده اموال به عمو و عمه اَبَوِینی یا اَبِی ارث می رسد که در تقسیم اموال، مردان دو برابر زنان ارث می برند.
نکته -۵ تقسیم ارث بین دایی و خاله متوفی (طبقه سوم)
مطابق با مواد ۹۳۳ و ۹۳۴ قانون مدنی:
-۱ هرگاه ورثه متوفی، چند نفر دایی یا چند نفر خاله یا چند نفر دایی و چند نفر خاله با هم باشند، اموال بین آنها بطور مساوی تقسیم می شود، اگر چه همه آنها اَبَوِینی یا اَبِی یا اُمِّی باشند.
-۲ اگر ورثه متوفی، دایی و خاله اَبِی یا اَبَوِینی با دایی و خاله اُمِّی باشند، دایی و خاله اُمِّی اگر یکی باشد، یک ششم اموال را ارث می برد و اگر متعدد باشند، یک سوم اموال را ارث می برند که این یک سوم بطور مساوی بین آنها تقسیم می شود و مابقی اموال به دایی و خاله اَبَوِینی یا اَبِی ارث می رسد که آنها نیز اموال را بطور مساوی بین خود تقسیم می نمایند.

نکته -۶ تقسیم ارث بین عمو و عمه و دایی و خاله متوفی (طبقه سوم)
مطابق با ماده ۹۳۵ قانون مدنی: هرگاه ورثه متوفی، یک یا چند نفر عمو و عمه با یک یا چند نفر دایی و خاله باشند، تقسیم ارث به این طریق است: -۱ یک سوم اموال به دایی و خاله متوفی ارث می رسد که این یک سوم بطور مساوی بین آنها تقسیم می شود و دو سوم اموال به عمو و عمه متوفی ارث می رسد که در تقسیم اموال، مردان دو برابر زنان ارث می برند. -۲ ولی اگر بین دایی و خاله ها یک نفر اُمِّی باشد، یک ششم سهم دایی و خاله ها به او ارث می رسد و اگر چند نفر اُمِّی باشند، یک سوم سهم دایی و خاله ها به آنها داده می شود که این یک سوم بطور مساوی بین آنها تقسیم می شود. -۳ ولی اگر بین عمو و عمه ها یک نفر اُمِّی باشد، یک ششم سهم عمو و عمه ها به او ارث می رسد و اگر چند نفر اُمِّی باشند، یک سوم سهم عمو و عمه ها به آنها داده می شود که این یک سوم بطور مساوی بین آنها تقسیم می شود. -۴ در تقسیم پنج ششم و یا دو سوم که از سهم عمو و عمه ها باقی می ماند، در تقسیم اموال بین عمو و عمه اَبَوِینی یا اَبِی سهم مردان دو برابر زنان خواهد بود.
نکته -۷ محرومیت فرزندان عمو و عمه از ارث (طبقه سوم)
مطابق با ماده ۹۳۶ قانون مدنی:
-۱ در صورت زنده بودن عموها و عمه ها، فرزندان آنها ارث نمی برند.
-۲ مگر اینکه ورثه متوفی، منحصر به یک پسرعموی اَبَوِینی با یک عموی اَبِی باشد، که در این صورت پسرعموی اَبَوِینی، عموی اَبِی را از ارث محروم می کند.
-۳ولی اگر با پسرعموی اَبَوِینی، دایی و خاله متوفی هم باشد یا چند عمو وجود داشته باشد، حتی اگر اَبِی باشند، پسرعموی اَبَوِینی ارث نمی برد.
نکته -۸ تقسیم ارث بین فرزندانِ عمو و عمه یا دایی و خاله متوفی (طبقه سوم)
مطابق با ماده ۹۳۷ قانون مدنی: هرگاه متوفی عمو و عمه یا دایی و خاله نداشته باشد، فرزندان آنها به جای آنها از متوفی ارث می برند و سهم هر نسل، سهم کسی خواهد بود که به واسطه او به متوفی می رسد.
نکته -۹ سهم الارث زن و شوهر به همراه ورثه طبقه سوم
مطابق با ماده ۹۳۸ قانون مدنی: هر یک از زن و شوهر که زنده باشد، فَرض خود را از اصل اموال متوفی به ارث می برد و این فَرض عبارتست از: ۱- یک دوم از اصل اموال، به شوهر و یک چهارم از اصل اموال، به زن ارث می رسد. ۲- خویشاوندان مادری نیز سهم خود را از اصل اموال به ارث می برند. ۳- مابقی اموال متعلق به خویشاوندان پدری است و اگر نقصی هم باشد، به خویشاوندان پدری وارد می شود.
نکته -۱۰ ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر
مطابق با ماده ۹۴۰ قانون مدنی: زن و شوهر که ازدواج آنها از نوع دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند، از یکدیگر ارث می برند.
نکته -۱۱ سهم الارث چند زن
مطابق با ماده ۹۴۲ قانون مدنی: در صورتیکه مرد، چند زن را بصورت دائمی و بطور همزمان در عقد نکاح خود داشته باشد، مطابق با مواد ۹۰۰، ۹۰۱، ۹۱۳ و ۹۴۶ ق.م. یک چهارم یا یک هشتم اموالی که به همسرش ارث می رسد، بطور مساوی بین همه آن چند زن تقسیم می شود.
نکته -۱۲ ارث بردن زن و شوهر در طلاق
مطابق با ماده ۹۴۳ قانون مدنی:
-۱ اگر مرد، همسرش را به طلاق رِجعی مُطَلَّقِه نماید، هر یک از آنها که قبل از پایان عِدِّه بمیرد، دیگری از او ارث می برد.
-۲ ولی اگر فوت یکی از آنها بعد از پایان عِدِّه باشد و یا طلاق از نوع بائِن بــاشد، هیچکدام از یکدیگر ارث نمی برند.
نکته -۱۳ طلاق در زمان بیماری و ارث بردن زن از شوهر
مطابق با ماده ۹۴۴ قانون مدنی: اگر مرد در حال بیماری، همسرش را طلاق دهد و در مدت یک سال از تاریخ طلاق، به همان بیماری بمیرد، زن از او ارث می برد. حتی اگر طلاق از نوع بائِن باشد، مشروط به اینکه زن مجدداً ازدواج نکرده باشد.

ادامه دارد …

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.