خانه » پیشنهاد سردبیر » نوشیدن جام زهر/«طرح ۵۵ متری» در برزخ لغو و اجرا گرفتار شده است و به گفته شهردار اراک در صورتی که این پروژه لغو شود کل پروژه های نیمه تمام شهر تا پایان سال آینده به پایان می رسد

نوشیدن جام زهر/«طرح ۵۵ متری» در برزخ لغو و اجرا گرفتار شده است و به گفته شهردار اراک در صورتی که این پروژه لغو شود کل پروژه های نیمه تمام شهر تا پایان سال آینده به پایان می رسد

دوشنبه ۱۵ آبان ۹۶  شماره ۷۱۶

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

در حالی که انتظار می رفت پس از برگزاری جلسه مشترک مسئولین و منتقدین طرح ۵۵ متری یا امیرکبیر اراک در مسجد آقاسلطان و صحبت های اعضای شورای شهر درباره اینکه درخواست لغو این طرح را به شورای عالی شهرسازی ارسال خواهند کرد ماجرا به پایان خود نزدیک و ختم به خیر شود ولی با برگزاری جلسه شورای شهر اراک دوباره شاهد بلاتکلیفی مردم بودیم. پس از آن که سخنان مطرح شده در نشست مسجد آقـاسلطان رسانه ای شد، معاون عمرانی استاندار در واکنش به لغو طرح ۵۵ متری از سوی شهردار و شورای شهر اراک گفت: لغو و یا تغییر اساسی در پروژه ۵۵ متری اراک در حوزه اختیارات شهرداری نیست. عزیز فیلی با بیان اینکه لغو یک جانبه طرح بزرگراه ۵۵ متری موسوم به امیرکبیر شهر اراک مستلزم طی مراحل قانونی است و شهرداری و شورای اسلامی شهر صرفا به عنوان یک عضو، دارای یک حق رای بوده و به هیچ عنوان اختیار قانونی لغو طرح را ندارند، افزود: اجرای این طرح به‌عنوان یک تکلیف قانونی به شهرداری اراک ابلاغ گردیده و ملغی کردن آن به صورت یک جانبه از سوی هیچ یک از اعضای کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان که شهرداری اراک هم یکی از اعضای آن است، امکان پذیر نیست. مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز همین سخنان فیلی را تائید کرد و گفت: این طرح مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و در قالب طرح جامع شهر اراک است و طرح جامع هم یک مراحل استصوابی ویژه‌ای را می‌گذراند تا نهایی و ابلاغ شود. وی افزود: اگر بخواهیم طرح‌هایی مانند این طرح ۵۵ متری که بخشی از طرح جامع بوده را تغییر دهیم باید این تغییر در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و شورای عالی معماری شهرسازی مصوب شود. وی برخی اظهار نظرهایی که توسط متولیان تهیه و تصویب طرح در رابطه با لغو طرح مطرح می شود را نوعی عوام فریبی و آدرس اشتباه دادن به مردم دانست و بیان داشت: ظاهرا فراموش کرده‌اند که برای تصویب این طرح گریبان می‌دریدند و خود را عقل کل می‌دانستند، همین افراد امروز خود را در میان مخالفان اجرای طرح پنهان کرده و با آنان هم‌صدایی می‌کنند.
نوازنی بیان کرد: اخیرا در اظهار نظری بی پایه و اساس و البته مبتنی بر تزویر اعلام کرده‌اند که چون بیش از ده سال از عمر طرح گذشته پس قابلیت اجرا ندارد، اگر این استدلال غیرمسئولانه درست باشد پس تمام کاربری‌های طرح‌های جامع و تفصیلی شهر اراک ملغی و از فردا هرکاربری که تمایل داشت می‌تواند برای املاکش تقاضا کند و شهرداری هم هیچ تکلیفی برای اجرای کاربری‌های این طرح‌ها ندارد.
وی ادامه داد: بر اساس قوانین جاری طرح جامع شهر تا زمان ابلاغ رسمی طرح جدید به قوت خود باقی و لازم الاجرا است، اگر این بدیهیات را نمی‌دانند چطور قریب سه دهه بر مسند شهرسازی استان نشسته و این حال و روز و وضعیت اسفبار را برای شهرهای استان رقم زده‌اند و اگر می‌دانند باید دلیل این گفته‌های غیر کارشناسی و بی اساس را آن‌هم در میان مردمی که مطالبه‌ حقوقشان را می‌کنند و انتظار صداقت از مسئولان دارند پرسید. مدیرکل دفتر امور فنی و عمرانی استانداری مرکزی عنوان کرد: شاید بهتر باشد به جای گمراه کردن اذهان مردم به دنبال ریشه‌ها و موانع اجرایی شدن طرح باشیم که یکی از مهم‌ترین این موانع حمایت نکردن همین مدعیان شهرسازی از مدیریت شهری است که در جای خود قابل بسط و تفصیل است. اما در کنار این اظهار نظرها مدیرشهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: طرح جامع کلانشهر اراک و تعیین تکلیف طرح ۵۵ متری اراک برای اتخاذ تصمیم آماده ارجاع به شورای توسعه و برنامه ریزی استان است. علی بیات افزود: قرارداد طرح جامع کلانشهر اراک سال ۹۱ منعقد شده است و با تعیین مشاور در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان مطرح شد. طرح جامع کلانشهر اراک در موعد بررسی و تصویب، در نشست شورای برنامه ریزی استان مورد نقد و ارزیابی همه دستگاه های اجرایی قرار گرفت و نواقص و کاستی های آن از سوی مشاور رفع شده است.
مدیرشهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: طرح جامع کلانشهر اراک به علت تغییر مدیریت به تاخیر افتاد و در نتیجه دوباره در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان مورد تایید قرار گرفت. اما در شورای شهر اراک و چند روز پس از برگزاری نشست مسجد آقاسلطان چه گذشت؟ در صحن رسمی شورای شهر که عصر شنبه گذشته برگزار شد، رئیس شورای شهر اراک با اشاره به اینکه شهردار اراک در نشست با مالکان ۵۵ متری در خصوص لغو آن در عمل انجام شده قرار نگرفت، بیان کرد: نظر شخصی من موافق لغو پروژه است، اما نظر شورا باید با رای همه اعضا و به صورت مصوبه منتقل شود و نظر اینجانب بر لغو پروژه، شهردار اراک را در عمل انجام شده و موافقت با لغو قرار نداد. رئیس شورای شهر اراک با تاکید بر اینکه رضایت شهروندان اولویت است، گفت: مدارکی از سوی ساکنان مطرح شد که طی پنج سال اخیر با گذشت ١٠ سال از تصویب طرح باید مجوز ساخت و ساز به مردم میداد که این امر انجام نشد و کارشناسان نیز این امر را تایید کردند و پیشنهاد من تصویب لغو این پروژه است البته این تصمیم لغو طرح ابتدا در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح و سپس شورای عالی شهرسازی تصمیم نهایی را اتخاذ می کند. فلک افلاکی تاکید کرد: پروژه ۵۵ متری طرحی عادی نیست و مسکوت ماندن آن طی ١۵ سال اخیر جز تحمیل چیزی برای شهروندان در پی نداشته است البته این تصمیم به این معنا نیست که شورا در صورت بروز هر اعتراضی تصمیم بر لغو مصوبات داشته باشد . وی در ادامه گفت: متولی شهر شهرداری است و طبق قانون ١٠١ شهرداری، بند ٢٠ و تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری در بحث بازگشایی خیابان پیروزی که به کارگاه بیمارستان ولیعصر(عج) تبدیل شده است همچنان بر مصوبه ٢٩ مهرماه شورا تاکید می شود. وی تصریح کرد: متاسفانه دانشگاه علوم در پایگاه اطلاع رسانی خود خبری مبنی بر اینکه مباحث مربوط به بازگشایی خیابان پیروزی توسط مسئولان ارشد استان رفع شده است که این رویکرد منطقی نیست.
فلک افلاکی با بیان اینکه بی توجهی به مصوبات شورا قابل قبول نیست و این بحث در شورای حل اختلاف پیگیری می شود و مسیر قانونی باید طی شود، افزود: شهردار اراک طی بازدید از این خیابان بسته بودن معبر و شرایط کنونی را غیرضروری دانسته است و شخصا این موضوع را پیگیری می کند.
در ادامه جلسه مرتضی سورانه عضو شورای شهر اراک بیان کرد: برگزاری نشست روز چهارشنبه مدیران شهری اراک با مالکان پروژه ۵۵ متری قابل قبول نیست چراکه این نشست خروجی جز التهاب برای شهر به دنبال نداشت. وی به شائبه ایجاد شده مبنی بر اینکه اعضای شورا خود در این پروژه دارای ملک هستند نیز اشاره نمود که دکتر فلک افلاکی در پاسخ به این اظهارات گفت: تاکید می کنم به دنبال ضرر یا نفع نیستم ضمن اینکه ملک پدری من نه در محدوده طرح که در حریم طرح است و طبیعتا اجرای طرح به نفع من خواهد بود که اساسا به دنبال این خواسته ها نیستم. در ادامه علیرضا مرادی از موافقان لغو طرح بیان داشت: امروز زمان سازگاری و کنار آمدن به سر رسیده است و با توجه به اینکه موضوعیت طرح منتفی شده است باید مردم از بلاتکلیفی خارج شوند. وضعیت و شرایط این طرح به استاندار قبل منتقل شد، اما امروز باید نسبت به این طرح با جدیت و حساسیت بالا وارد شویم چراکه هزار و ۷۰۰ خانواده در این طرح اسیر هستند. داود تاجران در صحن علنی شورای شهر اراک عنوان کرد: پروژه ۵۵ متری وقت بسیار زیادی را به خود گرفته است درصورتی که اگر این طرح نباشد کل پروژه های نیمه تمام را می توان به پایان رساند. وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال ۹۷ کلیه پروژه های نیمه تمام شهر خاتمه می یابد، افزود: بودجه های مورد نیاز طرح ها نیز به زودی تقدیم شورا خواهد شد و قطعا به دلیل جامعیت این برنامه بودجه ای تصویب شورا را خواهد داشت و طرح های جدید نیز دنبال و اجرایی می شود. شهردار اراک افزود: از نظر قلبی اعتقاد دارم که اجرای پروژه ۵۵ متری شهر اراک را متحول می کند، اما آغاز این پروژه با حملات همراه بود. وی تصریح کرد: ساختن شهر با وزارت راه و شهرسازی و مدیریت آن با شهرداری است، اما در نشست روز چهارشنبه در مسجد نماینده و متولی اصلی(معاون راه و شهرسازی استان مرکزی)، پروژه را از ریشه منتفی و غیرقابل دفاع دانست.

تاجران با بیان اینکه در ابتدای شروع به کار خود در اراک قول اجرایی شدن این پروژه را دادم، اما امروز از شهروندان عذرخواهی می کنم، بیان کرد: با توجه به اینکه اجرایی این پروژه را متعهد شده بودم، اما امروز لغو آن مورد نظر است و این تغییر نظر برای مــن هزینه ای بسیار سنگین دارد و علیرغم میل باطنی جام زهر را نوشیدم و با لغو آن موافق هستم. وی با تاکید براینکه شهرداری مجری مصوبات شورای شهر است و اگر شورا دستور به اجرای پروژه ۵۵ متری دهد اجرایی می شود، گفت: بیش از ۴۰ پلاک تاکنون تملک شده است و ۴۰۱ پلاک باقی مانده است که قطعا اجرای آن و تملک املاک دشوار نیست و امکان تامین منابع مالی آن وجود دارد، اما با توجه به راضی کردن شهروندان جهت خرید املاک نمی توان زمانبندی مشخصی برای آن اعلام کرد، اما قطعا تملک املاک را خود شهرداری دنبال خواهد کرد تا حقوق شهروندان تضییع نشود و روند تــامین منابع مالی در جلسه غیرعلنی عنــوان می شود.
شهردار اراک عنوان کرد: پروژه ۵۵ متری فاقد پیوست زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی است که البته مشکل آفرین نیست، اما اختصاص کل زمان صحن علنی به این پروژه در واقع درگذشته زیستن است و این مانع آینده نگری می شود، بر همین اساس در جلسه آتی برنامه های خود را اعلام خواهم کرد.
تاجران با بیان اینکه تلاش بر این است که امسال افتتاح و بهره برداری از پروژه های شهری انجام گیرد، گفت: قطعا تا اواخر خردادماه ۹۷ یکی از تقاطع های غیرهم سطح اراک افتتاح خواهد شد.
اما در ادامه واکنش ها به لغو یا اجرای طرح ۵۵ متری نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: طرح ۵۵ متری اراک اگرچه مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را دارد اما در سال های اخیر بلاتکلیف مانده و مسئولان استانی باید در اسرع وقت اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: این طرح از اولویت های مبلمان کلانشهر اراک نیست و بیش از ۱۵سال از انجام مطالعات اولیه آن می گذرد و هنوز منابع مالی برای اجرای آن وجود ندارد.
وی توضیح داد: زمان آن رسیده که دستگاه های متولی از قبیل شهرداری و شورای اسلامی با همراهی ارگان های فرادستی برای این طرح بلاتکلیف تصمیم جدی بگیرند و مردم را که در سال های اخیر متحمل زحمت شدند از وضعیت کنونی نجات دهند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: ساکنان محدوده طرح ۵۵ متری نسبت به این طرح اعتراض دارند و از طرفی اجرایی شدن آن نیز به دلیل ارزش بالای املاک، به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.