خانه » پیشنهاد سردبیر » «نه» بی سابقه/بررسی اقدام بی سابقه مجلس در رد کلیات لایحه بودجه

«نه» بی سابقه/بررسی اقدام بی سابقه مجلس در رد کلیات لایحه بودجه

سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۸۰

***

وقایع استان

علی امیدی

***

در حالی بودجه پیشنهادی دولت حسن روحانی برای سال آینده از سوی نمایندگان با مخالفت روبرو شد و کلیات آن رای نیاورد که پیشتر بسیاری از کارشناسان هشدار داده بودند که ایرادات آن مانع از جلب حمایت نمایندگان خواهد شد.
این اقدام بی سابقه مجلس در عدم رای به کلیات بودجه نشان می دهد که نمایندگان به شدت نسبت به بودجه سال ۹۷ حساس هستند وبی شک حوادث اخیر کشور در این امر بی ثمر نبوده است.
سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره رأی منفی نمایندگان مجلس به کلیات لایحه بودجه ۹۷، می گوید: این نخستین بار است که کلیات لایحه بودجه از سوی نمایندگان مجلس رد می‌شود البته همواره کلیات لایحه بودجه به مانند تمامی طرح‌ها و لوایح موافقان و مخالفان خاص خود را داشته است ولی اتفاق امروز، اتفاق جدیدی بود.
مفتح با بیان خاطره‌ای از مجلس پنجم، عنوان کرد: خاطرم هست دکتر روحانی در آن زمان به عنوان نایب رئیس مجلس جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه را اداره می‌کرد که با توجه به فضای حاکم بر مجلس، استشمام می‌شد که کلیات لایحه بودجه رد شود به همین دلیل رئیس جمهور فعلی تنفسی در اداره جلسه ایجاد کرد و جلسه غیرعلنی شد.
وی افزود: پس از آن نمایندگان با مذاکرات در جلسه غیرعلنی تصمیم بر آن گرفتند که به کلیات رأی مثبت دهند اما این بار نمایندگان با رأی قاطعی به کلیات لایحه بودجه «نه» گفتند.
وی با بیان اینکه در واقع نمایندگان به گزارش کمیسیون تلفیق رأی دادند و نه لایحه بودجه می افزاید: بر اساس آیین نامه هر نماینده نظر مستقل خود را دارد و به ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق که از خود نمایندگان مجلس هستند و تقریبا اعضای این کمیسیون نمایندگان مجلس هستند، رأی منفی داد. قطعا همه نمایندگان تمامی موارد عنوان شده در لایحه بودجه مخالف نیستند، بلکه با برخی موارد می‌توانند موافقت کنند و امیدواریم کمیسیون تلفیق بتواند نظر اکثریت نمایندگان را تأمین کند.
مفتح در پاسخ به این سئوال که چنانچه مجددا پس از مهلت ۷۲ ساعته کلیات لایحه بودجه ۹۷ رد شود، تکلیف چیست، گفت: در این باره آیین نامه سکوت کرده است و مفسر آیین نامه هیأت رئیسه مجلس است که باید تصمیم نهایی گیرد.
سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: همچنین درباره اینکه چه تعداد از نمایندگان باید در روز شنبه در مخالفت و موافقت کلیات لایحه ۹۷ ایراد سخن کنند نیز با تصمیم نظر هیات رئیسه خواهد بود.

 دلایل مخالفان چه بود؟
در طول تاریخ مجلس لوایح زیادی بوده که کلیاتش در صحن علنی مجلس مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفته اما ۱۲۰ رای مخالف مجلس به کلیات لایحه بودجه ۹۷ که مهم‌ترین سند مالی سالانه دولت به شمار می‌رود اتفاق نادری بود که نشان از حساسیت مجلس نسبت به شرایط اقتصادی جامعه و دولت دارد. به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، مخالفان کلیات نکاتی را به عنوان نقاط ضعف بودجه ۹۷ مورد اشاره قرار دادند که مهم‌ترین آنها در زیر آمده است:
– گسترش استفاده از اوراق مشارکت(۱۹۴هزار میلیارد تومان) و سوق دادن آن به سمت بودجه‌های جاری
– کاهش ۱۹هزار میلیارد تومان از یارانه نقدی و قطع یارانه بیش از ۳۰ میلیون نفر
– افزایش بودجه جاری
– کاهش ۱۷ درصدی بودجه‌های عمرانی
– عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی
– مغایرت بودجه ۹۷با اسناد بالادستی به ویژه برنامه ششم توسعه
– افزایش برداشت از صندوق توسعه ملی
– افزایش ۶۰درصدی حجم بودجه
– عدم توجه به کاهش حجم دولت و متورم‌تر شدن آن
– عدم توجه به حل مشکل صندوق‌هایی از جمله تامین اجتماعی و بازنشستگی
– تعیین سقف حقوق ۵ میلیون تومانی برای اعضای هیات علمی و قضات
– کمبود منابع طرح تحول سلامت
-استانی شدن آموزش و پرورش و بنیاد شهید
– بی‌توجهی به معوقات بازنشستگان و فرهنگیان
– هزینه‌های بالای شرکت‌های دولتی‌های زیان‌ده
– تعیین قیمت نفت بشکه‌ای ۵۵ دلار
– حجم مالیات ۱۱۱ هزار میلیارد تومانی
– عدم توجه به صادرات غیرنفتی
– وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفتی
– بی‌توجهی به همسان سازی حقوق کارکنان کشوری و لشکری
واقعیت اینجاست که رد کلیات بودجه صورت گرفته و به هر دلیلی که این امر روی داده باشد باید اشکالات آن رفع تا دوباره به رای گذاشته شود، می توان امیدوار بود که رد بودجه دلایل سیاسی نداشته و هدف از آن تحت فشار قرار دادن دولت نیست که اگر چنین باشد می توان امید داشت که پس از رفع اشکالات بودجه در روز شنبه تصویب شود و در غیر اینصورت ماجرا کمی پیچیده خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.