خانه » پیشنهاد سردبیر » نمره پایین جلسات اقتصاد مقاومتی در اراک/ تقلیل به حرف

نمره پایین جلسات اقتصاد مقاومتی در اراک/ تقلیل به حرف

پنجشنبه ۷ مرداد ۹۵ شماره ۳۷۹
وقایع استان-اسحاق شهبازی:
چهارشنبه ۶ مرداد ماه شانزدهمین جلسه اقتصاد مقاومتی با عنوان «ارائه گزارش اقدامات تسهیل در خصوص طرح خروج از رکود صنایع کوچک و متوسط» و ارائه گزارش توسط بانک های استان در خصوص تسهیلات کارگاهای کوچک و متوسط در ساختمان استانداری مرکزی برگزار شد . در ابتدای این جلسه رقیه یادگاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی گفت :برنامه خروج از رکود یکی از مهمترین اقدامات دولت برای کمک به واحدهای کوچک و متوسط است و در کل کشور برای فعال سازی ۷ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی کوچ و متوسط اعتباری بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است . که بخشی از این واحدها هم در استان ما است اما تا کنون در انجام این فرایند و کارهای مربوط به آن بانک ها کار خاصی انجام نداده اند که این جلسه به همین خاطر برگزار شده است . محمد رضا حاجی پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: چهارصد و پنجاه میلیارد تومان برای کمک به واحدهای استان در نظر گرفته شده است که این مقدار اعتبار برای فعال کردن واحدهای نیمه جان استان بسیار کم است و مجموع کل ثبت نامی های استان نهصدو ۶۴ پرونده بود که چهارصد و ۸۷ پرونده در ستاد تسهیل بررسی شد و در نهایت سیصد و ۹ طرح به بانک ها معرفی شد که تا کنون فقط از میان این طرح ها ۲ طرح اعتبار از بانک سپه دریافت کرده اند.
حاجی پور افزود :تا کنون در سایت بهین یاب حدود ۳۶ هزار واحد ثبت نام کرده اند این در حالی است که این طرح در کل کشور با فعال سازی ۷ هزار و پونصد واحد نیمه فعال بوده است . که این نشانگر اوج رکود کشور است .
وی افزود تا کنون در اراک که یکی از قطب های صنعتی کشور است فقط ۲ واحد تسهیلات دریافت کرده اند در حالی که در استان هرمزگان که یک استان تجاری، گمرکی و بازرگانی است و اصلا صنعتی نیست تا کنون ۲۰ پرداختی گزارش شده است در حالی که این طرح خروج از رکود اصولا برای استان های صنعتی در نظر گرفته شده است. که هر دو هم از طرق بانک سپه بوده است.
مهندس جعفر صفری مشاور صنعتی استاندار مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به تحقق نیافتن اهداف اقتصاد مقاومتی گفت : زمانی میگفتند استان مرکزی پایتخت صنعت ایران است اکنون می گویند چهارمین استان صنعتی کشور است و من معتقدم که اگر این گونه ادامه دهیم این سیر نزولی تا پایین ترین سطح ادامه خواهد یافت وی افزود من فقط طبق آمار ها می گویم که مسئولان ما چقد ضعیف کار کرده اند . با هر حسابی اگر ۱۶ هزار میلیارد برای احیای واحدهای نیمه فعال در کل کشور در نظر گرفته شده است و اگر فقط در حدود ده درصد صنایع کشور در استان مرکزی باشد باید حداقل ۱۶۰۰ میلیارد به استان اعتبار تزریق میشد از طرفی آمار پرداختی کشور ۶ درصد است آنهم در استان های مثل هرمزگان که رتبه ۲۰ صنعت کشور را دارد .ولی آمار اراک با این همه صنایع ۶ دهم درصد است یعنی آمار کشوری ده درصد ما است . اگر ما به این جلسات با همین دید کنونی نگاه کنیم و به ارائه گزارش کار بپردازیم نه تنها صنعت را حمایت نمیکنم بلکه آن را به عقب نیز خواهیم برد .
وی افزود متاسفانه این جلسه نیز مانند جلسات قبل به ارائه گزارش بانک ها تقلیل پیدا کرد و اگر این گونه ادامه دهیم نه تنها استان که کشور را نیز به عقب خواهیم برد و بخشی از این مشکلات از این ناشی میشود که بانک ها خود را از خانواده صنعت نمیدانند و خود را جدا از صنعت و اقتصاد کنونی کشور میدانند و گرنه طرح های مصوب این جلسات باید در بانک ها بررسی میشد و اگر قرار است این جلسات فقط با حرف زدن به پایان برسد آیندگان ما را نفرین خواهند کرد زیرا روز به روز بر تعداد بیکاران تحصیل کرده افزوده میشود و ما برای آنها کاری نمی کنیم.
محمد کردی فرماندار زرندیه نیز با انتقاد از عملکرد بانک ها گفت: تا علی الرغم ایجاد انتظاری که برنامه اقتصاد مقاومتی برای تولید کنندگان پیش آورده است حتی یک وام دریافت نکرده ایم چون در بانک ها چیزی به نام کارگروه تسهیل وجود ندارد و همان دو طرحی هم که وام دریافت کرده اند و از طریق بانک سپه به نتیجه رسیده اند نیز از طریق تهران معرفی شده اند زیرا بانک ها شرایط بسیاری سختی برای دادن وام پیش پای واحد ها گذاشته اند و از آن ها فاکتور و پیش فاکتور میخواهند آیا این به معنی اقتصاد مقاومتی است ؟
زمانی قمی استاندار مرکزی نیز با اشاره به مشکلات موجود گفت: باید با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم باید کمیته ای ذیل اقتصاد مقاومتی با همکاری حاجی پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی و نعمتی مشاور اقتصادی استانداری تشکیل شود تا مرتبا فعالیت بانک های استان را رصد کند و مرتبا با بانک ها جلسه برگزار کند.
وی افزود مشکل امروزی کشور بیکاری است و ما باید این مشکل را حل کنیم و بانک ها باید خودشان را برای این کار آماده کنند و در روزهای سخت در کنار صنعت و مردم بمانند.
وی خاطر نشان کرد ما در بحث اقتصاد مقاومتی کاملا مصمم هستیم و طبق گفته های معاون اول رئیس جمهور اگر کسی در پروسه اقتصاد مقاومتی به افرادی مراجعه کند و از عملکرد آنها ناراضی باشد می تواند رونوشتی از عملکردآن مسئول را به تهران مخابره کند و یقینا با او برخورد خواهد شد. وی افزود در این جلسه رسما حرکت و پاسخ گویی بانک ها در جریان ستاد تسهیل اقتصاد مقاومتی کلید میخورد و حتی ممکن است خود من به عنوان ناظر به بانک ها بروم و سیر پاسخ گویی عملکرد آنها را از نزدیک رصد کنم.
بختیاری فرماندار اراک نیز با اشاره به همین مشکلات گفت : چون اکثر مصوبات این جلسات به نتیجه کاملی نرسیده اند بهتر است یک ناظر با اختیارات کامل را برای سنجش عملکرد این جلسات و بانک ها در نظر بگیریم چون در تمامی پرونده های که به بانک ها معرفی کرده ایم بانک ها یا برخی گفته اند ما خصوصی هستیم و به ما ربطی ندارد یا برخی صراحتا همکاری نکرده اند احتیاجی به ادامه دادن نیست همین بس که فقط دو پرونده از این پرونده ها به نتیجه رسیده است .
محمد بهاروند فرماندار ساوه نیز گفت: بعضی از بانک ها برای واحدهای نیمه جان شرط گذاشته اند که حداقل باید ۶۰ درصد فعالیت فروش داشته باشند آیا این به معنی اقتصاد مقاومتی است چون وقتی واحدی ۶۰ درصد فروش و فعالیت سالیانه دارد و در جریان است دیگر احتیاجی به وام بانک ها ندارد.برای مثال ما در ساوه در حدود ۶۰۰ واحد مشکل دار داریم که فقط یک واحد از اینها تسهیلات دریافت کرده است اگر این گونه است حداقل به نام اقتصاد مقاومتی برای مردم توقع ایجاد نکنیم چون اگر این روال ادامه پیدا کند خروجی این جلسات به حدی نیست که درباره آن صحبت کنیم .
مهمترین مشکلات اقتصاد مقاومتی در زمینه تسهیلات دریافتی از بانک ها از نظر خودکارگروه و معضلات اجرایی پیش روی واحدهای صنعتی در مسیر اخذ تسهیلات رونق تولید عبارتند از :
-عدم تمکین بانک ها از بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی
– عدم پذیرش محل اجرای طرح واحدها بعنوان وثیقه و درخواست ارائه وثیقه ملکی
– محاسبه میزان تسهیلات سرمایه در گردش بر – اساس ۶۰ درصد فروش سال مالی قبل و کسر میزان تسهیلات اخذ شده از سایر بانک ها از این مبلغ
– عدم پذیرش درخواست تسهیلات ثابت از سوی بانک ها
– داشتن حساب و عملکرد مالی خوب و گردش مناسب ملاک کار اغلب بانک ها می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.