خانه » پیشنهاد سردبیر » نمایندگانی با تجربه مدیریت شهری و همسو با شورای شهر/لبخند امید به شهر

نمایندگانی با تجربه مدیریت شهری و همسو با شورای شهر/لبخند امید به شهر

سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۵     شماره ۳۳۵

گروه اجتماعی- پروانه کاوسی
اولین انتخابات رسمى شوراهای اسلامی کشور در چارچوب اجراى قانون اساسى روز هفتم اسفند ۱۳۷۷ یعنى ۲۰ سال بعد از پیروزى انقلاب برگزار شد تا حقوق شهروندان از طریق تشکیل «پارلمان‌های محلی» محقق شود و بر همین اساس در روز نهم اردیبهشت ۱۳۷۸ شوراهاى شهر و روستا به طور رسمى دوره چهار ساله مسئولیت خویش را براى تحقق بخشى از حاکمیت مردم که عملى شدن آن در گرو فعالیت این نهاد است آغاز کردند.
اکنون پس از گذشت حدود ۱۰ سال از آغاز به کار شوراها نهم اردیبهشت سالروز تشکیل‎ شوراهای‎ اسلامی‎ کشور فرصتی است تا بر مسائلی که بر تقویت یا تضعیف نهاد شورا و چشم انداز آینده این نهاد تاثیر گذارند توجه ای شود، اما امسال سالروز تشکیل شورا به دلیل همزمانی با دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تحت شعاع قرار گرفت و برگزاری مراسم بزرگداشت این روز و تجلیل از اعضای شوراها صدای اعتراض برخی از اعضای شورای کلانشهر اراک را درآورد.
اما از سوی دیگر روز شوراها بهانه ای شد تا دو نماینده منتخب حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در دو هفته اخیر برای تبریک این روز پای درد دل اعضای شورا بنشینند تا شاید در عرصه خدمتگذاری در مجلس و تصویب قوانین چاره ای به حال قانون فعلی شوراها که پاسخگوی نیاز شهرها، به خصوص کلان شهرهای کشور نیست، بیاندیشند.
صحن رسمی شورا در دو هفته اخیر میزبان دو شهرداری است که اکنون در سمت نمایندگی قرار گرفته اند، دکتر علی اکبر کریمی که شهردار سالهای ۸۶ و ۸۸ اراک و سید مهدی مقدسی شهردار سالهای ۸۶ تا ۸۸ کرج بودند امروز در کسوت قانونگذاری وعده حمایت از شورا و تلاش جهت مشکلات مدیریت شهری را داده اند.
فرماندار اراک دیگر میهمان این هفته شورا نیز که تقارن برگزاری انتخابات دور دوم را دلیل تاخیر در حضور و تبریک روز شورا به اعضای شورای شهر اعلام نمود در صحن رسمی به تلاش هیاتهای اجرایی و فرمانداری در صیانت از آرا برگزاری انتخابات سالم و امن تاکید کرد.
در انتخابات یک رای هم جا به جا نشد
فرماندار اراک با بیان اینکه در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، هیأت‌های اجرایی امانت‌دار واقعی رأی مردم بودند گفت: به جرات می توان قسم خورد، در این دوره از انتخابات یک رأی هم جا به جا نشد.
حسین بختیاری در صحن رسمی شورای شهر اراک افزود: در این مرحله از انتخابات تمامی اعضای هیأت‌های اجرایی، نظارت و بازرسی و همچنین بخشداران و تمامی دست‌اندرکاران در صیانت از حقوق نامزدها و آرای مردم اهتمام داشتند.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات سالم و در محیط امن بیان کرد: حضور پر شور مردم در پای صندوق‌های رأی نشان از برگزاری یک انتخابات سالم داشت.
فرماندار اراک با اشاره به پیام حضور مردم در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیام مردم ایران به دنیا آن است که مردم ایران به سرنوشت کشور خود علاقه دارند.
بختیاری یادآور شد: مردم با حضور خود در انتخابات علاوه بر اعلام حمایت از نظام و حفظ ارزش‌ها، نظام جمهوری اسلامی را بیمه کرده و ضریب امنیت کشور را تقویت کردند.
وی با تبریک به منتخبین مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: مجلس جدید باید مجلسی باشد کارشناسی، مردمی و با حفظ مقررات و قوانین کشور، مصوباتی را به منظور رفاه و آسایش مردم تصویب کند.
فرماندار اراک در ادامه با اشاره به نامگذاری سال‌جاری تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» گفت: این نام گویای آن است که تمام بخش‌های خصوصی، دولتی، کارگری، شورایی و… باید تلاش کنند تا اقدامات و تحقیقات انجام شده در حوزه اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنند.
بختیاری با تاکید بر اینکه تمام تلاش مدیران اجرایی گام برداشتن در راستای تحقق شعار سال است اظهار داشت: برنامه‌ریزی بر اساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور و توجه به تولید با کیفیت بالا و صادرات رقابت‌پذیر و جلوگیری از واردات کالاهای غیر ضروری راهکارهای خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی است.
مردم از نمایندگان آرامش، رفاه، امنیت و سلامت را مطالبه دارند
وی با گرامیداشت ۹ اردیبهشت سالروز تشکیل شوراها گفت: شوراهای شهر و روستا پارلمانهای محلی هستند که به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان نقش مهمی در رفع مشکلات مردم دارند .
فرماندار اراک در ادامه اظهار داشت: مردم از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی، شوراها و مسئولان آرامش، رفاه، امنیت و سلامت را مطالبه دارند و ما نیز باید با تعامل و همدلی تلاش کنیم خواسته های منطقی مردم محقق شود.
عضو شورای اسلامی شهر اراک نیز خواستار دستور قاطع فرماندار به دستگاه‌های خدمات‌رسان به منظور همکاری با شهرداری در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی شد.
علیرضا نوربهشت با بیان اینکه اجرای پروژه‌های عمرانی سطح شهر پروژه‌های میان‌بخشی است و مردم شهر را درگیر مشکلاتی کرده است، گفت: در صورت همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان برای رفع موانع، پروژه‌های عمرانی با سرعت بیشتری انجام و شیرینی اجرای پروژه به کام همشهریان تلخ نمی‌شود.
برخی مسئولان شورا یاور نیستند
دیگر عضو شورای اسلامی شهر اراک با گلایه از عدم توجه مسئولان به جایگاه شورا گفت: برخی از مسئولین «شورا باور» و «شورا یاور» نیستند.
مجید کلوانی با اشاره به اینکه از اعضای شورای شهر در جلسات کمیته برنامه ریزی، کمیته زیربنایی و بسیاری از کارگروه‌ها برای حضور دعوت نمی‌شود، بیان کرد: در سال گذشته تفاهم‌نامه‌های بسیاری بدون حضور اعضای شورا و شهرداری منعقد شده که شورا در تصمیم گیری آنها نقش نداشته و تنها بار مالی برای شهرداری و شورا داشته است.
وی با تاکید بر اهمیت ارتقای شوراها و احترام به رای مردم و قانون اساسی گفت: اجازه ندهیم شوراها به سمت غفلت و فراموشی بروند.
حامی و یاور شورای کلانشهر هستم
نماینده منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس دهم نیز در این نشست گفت: شوراهای شهر و روستا طی چند دوره فعالیت جایگاه ویژه‌ای را در تحولات ساختاری هر شهر و روستا به دست آوردند.
سید مهدی مقدسی با بیان اینکه در دوران خدمت‌گذاری در مجلس دهم تلاش دارم «یار شورا باشم نه بار شورا» افزود: در دوران خدمت‌گذاری در مجلس با تمام وجود حامی و یاور شورا هستم.
وی افزود: تعامل با شورای اسلامی کلانشهر اراک یکی از بخش های مهم در راستای ارائه خدمات مطلوب به مردم است که به عنوان منتخب مردم بر آن تاکید دارم.
نماینده منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس دهم با تاکید بر اینکه ورود به عرصه انتخابات ورود به عرصه خدمت‌گذاری است، افزود: برای همه رقبا و اعضای ستادها احترام قائل هستم، چرا که انتخابات یک امر تشخیصی است.
مقدسی ادامه داد:با اتمام انتخابات عرصه رقابت انتخاباتی اکنون به رفاقت و خدمت‌گذاری تبدیل شده است ونمایندگان استان بر تحقق اهداف مشترک و رفع مشکلات مردم است.
وی افزود: هر دو نماینده منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی به دنبال حل مشکلات مردم در قالب اجرای برنامه ها ی هماهنگ هستند و در این راستا دفاتر کاری خود را در ساختمان واحد قرار می دهند.
ایام پس از انتخابات زمان رفاقت و خدمت
نماینده منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس دهم تاکید کرد: ایام پس از انتخابات زمان خدمت و رفاقت است و رقابت کور و واگرایی معنایی ندارد و در همین راستا از تمام نیروهای ارزشی جناح ها و نظرات کارشناسی آنها در توسعه و پیشرفت حوزه انتخابیه و استان بهره خواهیم برد.
وی با تاکید بر اینکه در تصمیم گیری هایی که به حوزه مدیریت شهری مرتبط باشد از نظرات کارشناسی اعضای شورا استفاده خواهد کرد اعلام آمادگی نمود به صورت فصلی در صحن شورا حضور یافته و در جهت تعامل و رفع مشکلات شهر با اعضا همفکری کنند.
اشرف بهادری عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در ادامه این نشست بحث آلایندگی و کاهش آلودگی هوای اراک، مظلوم واقع شدن آثار تاریخی شهر پروژه ۵۵ متری اراک، و رکود در بخش صنعت را از جمله دغدغه های مردم اراک عنوان کرد و خواستار توجه بیشتر نمایندگان در رفع این دغدغه ها شد.
وی اظهار داشت: تالاب میقان اراک به عنوان یک فرصت نیازمند نگاه ویژه و نجات است و انتظار می رود نمایندگان عزم راسخ در حل مسائل اجتماعی شهر داشته باشند.
راه اندازی مجدد فرودگاه اراک بعد از ماه رمضان
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز گفت: راه اندازی مجدد فرودگاه اراک با جدیت دنبال شده و قرار است فعالیت آن پس از ماه مبارک رمضان از سرگیری شود و پرواز های آمد و رفت در مسیرهای اراک به مشهد، اراک به کیش دایر شود.
اسماعیل تاج آباد افزود: یکی از مشکلات تقاطع غیر همسطح امام حسن (ع) بحث زیر ساخت های خطوط آب بود که این معضل رفع شده و پیش بینی می شود ظرف دو ماه آینده به بهره برداری رسد.
موافقت با تغییر ناگذاری کوچه واقع در خیابان دانشگاه انتهای خیابان شهید غلامعباس سلیمانی به نام کوچه پنج شهید، تغییر نام خیابان چمران واقع در خیابان کاظمی کرهرودی به نام شهید غلامرضا خسرو بیگی، تغییر نام کوچه شهید باجلان واقع در خیابان کاظمی کرهرودی به نام شهید مراد علی فرهادی و موافقت با نامگذاری مسیر ۴۵ متری دسترسی پردیس خودرو اراک واقع در انتهای خیابان شهیدان رجایی به نام خیابان شهیدان رضایی و نامگذاری معبر واقع در خیابان جهانگیری خیابان شهید مطهری اولین کوچه به نام شهید اکبر عرب و موافقت با تمدید قرارداد اجاره تعداد ۹۵ مورد اماکن استیجاری تحت پوشش سازمان پارکها و فضای سبز با اجاره بهاء کارشناسی با مستاجران قبل به مدت یکسال از مصوبات این هفته صحن شورا بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.