خانه » پیشنهاد سردبیر » حرف های شنیدنی نائب رییس شورای کلانشهر اراک/مـردم بـازیچه نیستند

حرف های شنیدنی نائب رییس شورای کلانشهر اراک/مـردم بـازیچه نیستند

سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۵    شماره ۳۳۵

گروه اجتماعی-وقایع استان:
نائب رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک که ۷ ماهی از نطق پیش از دستورش می گذرد در همزمانی ۹ اردیبهشت سالروز تشکیل شورا و در ایام روزهای بعد از انتخابات در نطق پیش از دستور خود با یادآوری اتمام دوره چهارم به اعضای شورا و لزوم بازنگری وعده های انتخاباتی از سلب اختیارات شورا توسط کمیته های چهارگانه استانداری گلایه کرد.
مسعود آبائی هزاوه در نطق پیش از دستور صحن علنی گفت: اقدام اخیر استانداری مرکزی در تشکیل کمیته های چهار گانه ساماندهی شهر اراک قابل توجیه نیست و این امر دخالت در وظایف قانونی شوراها و شهرداری است.
وی افزود: اینکه استانداری یا هر دستگاه دیگری بخواهد شورا و شهرداری را در انجام مسئولیت سنگین خود یاری دهند بسیار پسندیده و ضروری است اما وقتی در حریم وظایف قانونی وارد شده و اختیارات به گونه ای سلب شود، موضوع متفاوت است.
وی بیان کرد: اتفاقی که افتاده این است که سه یا چهار مدیر استانداری و سایر دستگاه های اجرایی در سطح مدیرکل عهده دار ساماندهی مسئولیت های ذاتی شورا و شهرداری در امور شهر شده اند و رئیس شورا و شهردار اراک با حکمی که معاون استاندار برای آنها صادر کرده به عنوان عضو این کمیته ها هستند ولی آنچه در عمل رخ می دهد، حضور تعدادی کارشناس بدون اختیار است.
نائب رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد با تشکیل این کمیته ها نقش شورا و کمیسیون های تخصصی نادیده گرفته شده که رفع این مشکل نیاز به حضور میدانی و حمایت استاندار مرکزی دارد.
کمیته سازی جز اتلاف وقت ثمری ندارد
آبایی ادامه داد: کمیته سازی و واگذاری مسئولیت های شهردار و شورا به دستگاه ها ی دیگر جز اتلاف وقت و از بین رفتن فرصتها ثمر دیگری نخواهد داشت.
وی خواستار شد: در موضوع کمیته ها بازنگری شود و در عوض مدیران دستگاه های اجرایی به حضور در جلساتی که کمیسیونهای تخصصی شورا برگزار و از آنها دعوت به عمل می اورد، ملزم شوند.
ناتوانی شهرداری در اجرای طرح جامع مردم را گرفتار کرده
نائب رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک در ادامه بر ضرورت تدبیر در طرح جامع شهر تاکید کرد و بیان داشت: بی شک طرح های جامع و تفصیلی که برای شهرها تهیه می شود برگرفته از مجموعه قوانین و مقرراتی است که بر اساس نیازهای توسعه شهری تهیه و به تصویب شورای عالی شهرسازی رسیده و اجرا می شوند و به طور معمول در این طرح ها ضرورت ها و برنامه های افزایش جمعیت، اولویت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ترافیکی و زیست محیطی به عنوان پارامترهای اصلی مطرح هستند ولی آنچه قابل توجه است اینکه از تصویب آخرین طرح تفضیلی اراک بیش از ۱۰ سال می گذرد و روند اجرا تغییرات عمده طرح های تفضیلی در کمیسیون ماده ۵ جای بحث دارد.
آبائی هزاوه گفت: این طرح برای مردم کلانشهر اراک گرفتاری هایی را ایجاد کرده، خطوط قرمزی که کوچه ها، معابر، خیابان ها، منازل و مالکیت های خصوصی شهروندان را در برگرفته و شهرداری را مکلف بر اجرای آن کرده است.
وی اظهار کرد: بلند پروازی در طرح جامع و ناتوانی شهرداری ها برای اجرا فقط شهروندان را گرفتار کرده که این امر نیازمند راه چاره و تدبیر است.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: موضوع معبر ۵۵ متری اراک نمونه طرح جامع است، طرحی که بیش از ۸۰ درصد آن توسط مدیران وقت به صورت سلیقه ای تغییر کرده، باغات و فضای سبز آن به برج های بلند تبدیل شده و شرایط ساختاری و کالبدی شهر را دستخوش تغییر کرده است و شهروندی که در مسیر این طرح ها قرار دارند تحت فشار و سردرگمی هستند.
وعده های انتخاباتی را بازنگری کنیم
وی با اشاره به سردرگمی و مشکلات مردم ساکن در این منطقه ها و عدم پاسخگویی و برخی بی حرمتی هایی که در مراجعات مسئولین ذیربط به شهروندان می شود به اعضای شورا تاکید کرد: بهتر است وعده های انتخاباتی را مورد بازنگری قرار دهیم چرا که کتاب چهارم در صفحات پایانی است و تا پایان دور چهارم شورا زمان اندکی باقی مانده است.
آبایی در ادامه مغفول ماندن و بی توجهی به کارشناسی دقیق و تهیه پیوستهای فرهنگی، اجتماعی، ترافیکی و زیست محیطی در طرح ها را از دلایل غیر کارشناسی بودن و هزینه بر بودن بسیاری ازطرح ها عنوان کرد و اظهار داشت: در گذشته به دلیل این بی توجهی ها و با نفوذ و جریان سازی پروژه هایی اجرایی شده اند که اثرات به ارث رسیده آنها واضح و مشهود به غیر کارشناسی بودن آنهاست.
نائب رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک در همین راستا ازشهردار خواست با استفاده از توان علمی و فنی نیروهای جوان و تحصیلکرده شهرداری در اجرای طرح ها به این مهم اهتمام داشته و در اجرای طرح ها به موضوع عابران و ساکنین اطراف توجه و حد اقل دسترسی ها را به صورت پیاده و سواره تامین و نقاط گره و حادثه خیز ایجاد شده را برطرف کنند.
داستان تلخ تملکات یکی از مشکلات مردم
آبائی هزاوه در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: تملکها و اولویت های آن نیز داستان تلخی شده که آن نیز بخش دیگری از شهروندان را مورد آسیب قرار داده، ناتوانی، بی برنامگی، و نبود توان فنی در اجرای طرح های شهری از دیگر مشکلات است.
وی خاطر نشان کرد: برخی ساکنین خیابانهای شریعتی، سید الشهداء خیابان شهدا و .. که در اولویت های تملک سال ۹۴ بوده و با ابلاغ قانونی شهرداری و اخطاریه و احضاریه و .. به پای مذاکره آمده و توافق کرده اند، امروز با پاسخ در اولویت سال ۹۵ نیستید مواجه هستند.
مردم نباید تاوان بی پولی و ناتوانی شهرداری را بدهند
نائب رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک با تاکید به اینکه مردم بازیچه نیستند گفت: اگر شهرداری و شورا پول ندارد و یا توان مدیریتی اجرا را ندارد نباید مردم تاوان آن را بدهند .
وی با گلایه از ناتوانی ،بی برنامگی و عدم توان فنی در اجرای پروژه های شهری اد امه داد: به چه دلیل پروژه ها در مسیر اجرا، با سلیقه شخصی برخی مدیران تغییر اساسی می یابد؟
آبایی تصریح کرد: برای احداث راه یا مسیر ترافیکی که با جان و مال مردم مرتبط است، باید شوخی و ملاحظه کاری و خود محوری را کنار گذاشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.