خانه » پیشنهاد سردبیر » نماینده تفرش، آشتیان و فراهان پس از بازدید از مناطق زلزله زده غرب کشور خبر داد/اصلاح بودجه ۹۶ برای تخصیص بودجه زلزله زدگان

نماینده تفرش، آشتیان و فراهان پس از بازدید از مناطق زلزله زده غرب کشور خبر داد/اصلاح بودجه ۹۶ برای تخصیص بودجه زلزله زدگان

یکشنبه ۵ آذر ۹۶  شماره ۷۳۰

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

محمد حسینی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همراه با سایر اعضای این کمیسیون برای بازدید از مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه به سرپل ذهاب رفت. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: اعضای کمیسیون طی روزهای اخیر بـازدیدی از منـاطق زلزله زده داشتند و با مشاهده میزان تخریب این مناطق می توان تصمیم اصولی تری برای در نظر گرفتن اعتبار به منظور کمک به آنها در نظر گرفت.

محمد حسینی اظهار داشت: پیش بینی اعتبار لازم برای اسکان و اشتغال زلزله زدگان کرمانشاه از جمله مباحثی است که بایستی در بودجه ۹۷ مورد توجه قرار گیرد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر دو موضوع در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است که یکی اصلاح بودجه سال ۹۶ برای تخصیص بودجه برای زلزله زدگان کرمانشاه و دیگر پیش بینی اعتبار لازم در بودجه سال ۹۷ است.
حسینی خاطرنشان ساخت: طبق برآوردها بیش از ۳۰ هزار منزل مسکونی طی زلزله اخیر استان کرمانشاه تخریب شده و نیاز است که دولت در این زمینه اقدام موثری را به انجام برساند که تاکنون ۲۵۰ میلیون ریال برای واحدهای روستایی و ۳۵۰ میلیون ریال نیز برای منازل شهری در نظر گرفته است که البته ناکافی است.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر موضوع اسکان و ساخت و ساز مجدد، ایجاد شغل به منظور بازگشت زلزله زدگان به روند عادی زندگی نیز از مهمترین مسائلی است که باید پیگیری شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نباید برای حل مشکل آنها به موضوع موارد اضطراری بسنده کنیم و باید به یاد داشته باشیم که مردم این منطقه در دوران دفاع مقدس نیز با تمام قوا در برابر دشمن ایستاده اند و امروز نیز که بر اثر حادثه دچار آسیب شده اند باید کمک کنیم تا کمتر دچار مشکل و دغدغه باشند.
رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز با تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده غرب کشور گفت: ستادهای امدادی به ۱۵ ستاد افزایش یافت و ۴۰۰ نفر در قالب تیم‌های حمایت روانی فعالیت دارند. مرتضی سلیمی در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده غرب کشور در کرمانشاه اظهار داشت: در ثلاث باباجانی حضور داشته و بازدیدی انجام دادیم که آرامش به‌طور کامل برقرار شده است. وی افزود: توزیع اقلام یک ماهه را آغاز کرده‌ایم و در شهر دالاهو تقریبا کار توزیع تمام شده است همچنین دفترچه و شناسنامه‌های امدادی در منطقه توزیع شده و نظم خوبی حاکم است که توزیع این شناسنامه و دفترچه‌ها کار ما را آسان می‌کند.
رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر تصریح کرد: ستادهای امدادی را به ۱۵ ستاد افزایش دادیم تا بتوانیم به بهترین شکل و در کوتاه‌ترین زمان ممکن امداد و خدمات رسانی به مردم را انجام دهیم.
سلیمی با اشاره به فعالیت تیم‌های حمایت روانی در منطقه گفت: ۴۰۰ نفر در قالب تیم‌های حمایت‌های روانی در سطح منطقه مشغول به فعالیت هستند و امیدواریم هر چه سریع‌تر بتوانیم کارها را پیش ببریم تا مشکلات مردم برطرف شود.
وی خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن کانکس‌ها را وارد کرده و در نقاطی مشاهده کردیم کانکس‌ها مستقر شده اما باید به این روند سرعت بخشید که امیدواریم با سرعت هم کار آواربرداری را انجام بدهند و هم کانکس‌ها را مستقر و تحویل دهند.
 زلزله ها ادامه دارد
در هفته گذشته بیشترین زمین‌لرزه‌ها مربوط به شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین، تازه آباد و جوانرود استان کرمانشاه بوده و علاوه بر آن زلزله‌های ۴٫۱ ریشتری در استان‌های خوزستان، ایلام و فارس به ثبت رسیده است.
تنها در چهارشنبه گذشته در مهران استان ایلام زلزله زلزله ۳٫۱ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داده که کانون این زمین‌لرزه در ۲۹ کیلومتری مهران، ۴۸ کیلومتری پهله و ۵۵ کیلومتری ارکواز استان ایلام گزارش شده است.
همچنین مهران ایلام را زلزله ۴٫۱ ریشتری لرزانده که در عمق ۱۱ کیلومتری زمین و در مختصات ۳۲٫۸۰ درجه عرض شمالی و ۴۶٫۳۰ درجه طول شرقی ثبت شده است. این زمین لرزه در ۳۸ کیلومتری مهران در استان ایلام رخ داده است. در ازگله بعد از یک زلزله ۲٫۴ ریشتری زلزله ۴٫۱ ریشتری نیز به ثبت رسید. کانون این زلزله در ۱۹ کیلومتری ازگله، ۲۷ کیلومتری قصر شیرین و ۳۸ کیلومتری سرپل ذهاب استان کرمانشاه بوده است. در سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله ۳٫۷ ریشتری در عمق ۹ کیلومتری رخ داد. کانون این زلزله در ۱۳ کیلومتری سرپل ذهاب، ۲۱ کیلومتری قصر شیرین و ۳۰ کیلومتری ازگله استان کرمانشاه بوده است. سرعین نیز زلزله ۲ ریشتری و شربیان استان آذربایجان شرقی نیز زلزله ۲٫۵ ریشتری را تجربه کرده است. اسفراین استان خراسان شمالی نیز با زلزله ۳٫۱ ریشتری لرزید. عمق این زلزله در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۳۲ کیلومتری اسفراین، ۳۳ کیلومتری صفی‌آباد و ۴۳ کیلومتری فاروج استان خراسان شمالی گزارش شد.
روز پنج‌شنبه۲ آذرماه زلزله ازگله با بزرگی ۴٫۳ اولین رخداد لرزه‌ای مهم روز ۲ آذرماه بوده است. این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری بوده است. در تازه آباد زلزله ۲، جوانرود کرمانشاه زلزله ۲٫۱ و قصرشیرین زلزله ۲٫۲ ریشتری رخ داد. در سرپل ذهاب بعد از زلزله‌های ۲٫۴، ۲٫۵، ۲٫۹، زلزله‌ای به بزرگی ۳٫۳ این منطقه را لرزاند. عمق این زلزله در ۸ کیلومتری گزارش شده است. سرابله استان ایلام نیز با زلزله ۳٫۲ ریشتری لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۱۳ کیلومتری سرابله، ۱۶ کیلومتری ایوان استان ایلام و ۲۳ کیلومتری سرمست استان کرمانشاه بوده است. در مهران زلزله‌های ۲٫۸ و ۲٫۳ ریشتری رخ داد و بعد از آن زلزله ۴ ریشتری در عمق ۹ کیلومتری به ثبت رسید. در دهلران این استان نیز زلزله ۳ ریشتری در عمق ۱۱ کیلومتری رخ داد که کانون آن در ۸ کیلومتری دهلران، ۲۹ کیلومتری موسیان و ۳۳ کیلومتری آبدانان استان ایلام بوده است. در درز استان فارس نیز زلزله ۴٫۱ ریشتری گزارش شد که عمق آن در ۲۸ کیلومتری و کانون آن در ۳۵ کیلومتری درز استان فارس و ۳۷ کیلومتری حاجی آباد و ۴۴ کیلومتری فین استان هرمزگان بوده است.
در بروجرد استان لرستان نیز زلزله ۳٫۵ ریشتری رخ داد که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۸ کیلومتری بروجرد، ۹ کیلومتری اشترینان استان لرستان و ۲۹ کیلومتری سامن استان همدان گزارش شده است. این زلزله برخی شهرهای استان مرکزی را هم لرزاند.
زلزله‌های بروجرد با بزرگی ۲٫۷، سفید سنگ با بزرگای ۲٫۱، نورآباد لرستان با بزرگی ۲٫۴، مود استان خراسان جنوبی با بزرگای ۲٫۲، کهک استان قم با بزرگای ۲٫۱، حاجی‌آباد استان خراسان جنوبی با بزرگی ۲٫۸ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای بوده است. زلزله‌های روز دوم آذر با زلزله بزرگ ۳ ریشتری قصر شیرین استان کرمانشاه به پایان رسید که در عمق ۱۰ کیلومتری و در ۱۳ کیلومتری قصر شیرین، ۲۰ کیلومتری سرپل ذهاب و ۳۱ کیلومتری ازگله استان کرمانشاه رخ داد.
در روز جمعه ۳ آذر، در سرپل ذهاب بعد از زلزله‌های ۲٫۷، ۲٫۶، ۲٫۱، ۲، یک زلزله دیگر به بزرگی ۳٫۳ به ثبت رسید که در عمق ۸ کیلومتری رخ داده است. علاوه بر آن در تازه آباد زلزله‌های ۲، ۲٫۵، ۲٫۳، ۲٫۲ و ۲٫۹، در قصرشیرین زلزله‌های ۲٫۷، ۲٫۶ و ۳٫۳ و در ازگله زلزله‌های ۲٫۹، ۲٫۴ رخ داده است. در بروجرد استان لرستان نیز زلزله ۴٫۳ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد که کانون آن در ۱۰ کیلومتری بروجرد، ۲۱ کیلومتری اشترینان و ۲۴ کیلومتری چغلوندی استان لرستان گزارش شد. در این شهر همچنین زلزله‌های دیگری با بزرگای ۳٫۶، ۲ و ۲٫۴ گزارش شده است.
در اشترینان استان لرستان نیز زلزله ۳٫۱ ریشتری رخ داد که در عمق ۱۰ کیلومتری و در ۱۰ کیلومتری اشترینان استان لرستان، ۱۷ کیلومتری سامن استان همدان و ۱۸ کیلومتری بروجرد استان لرستان بوده است. در مهران استان ایلام نیز زلزله ۳٫۲ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری و در کانون ۳۳ کیلومتری مهران استان ایلام، ۵۲ کیلومتری الکوت و ۵۹ کیلومتری کشور عراق به ثبت رسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.