خانه » پیشنهاد سردبیر » حضور تعداد کم درناهای مهاجر در تالاب میقان نسبت به سال های گذشته/قهرِ خاکستری ها

حضور تعداد کم درناهای مهاجر در تالاب میقان نسبت به سال های گذشته/قهرِ خاکستری ها

یکشنبه ۵ آذر ۹۶  شماره ۷۳۰

وقایع استان: پاییز و زمستان فصلی است که تالاب میقان میزبان حضور پرندگان مهاجر در کوچ پاییزه شان از جمله درناهای خاکستری است. سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار پرنده مهاجر به این تالاب کوچ پاییزه دارند که از این تعداد ۱۲ تا ۱۵ هزار پرنده از نوع درنای خاکستری است.
با وجود اینکه تالاب میقان یکی از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر چون درناها، اردک، غاز، خوتکا و حواصیل است که برای زمستان‌گذرانی و زادآوری از اروپا و سیبری به این تالاب می آیند؛ ولـی بــه نظر می رسد امسال این تعداد بسیار کمترشده به ویژه در مورد درناهای خاکستری که معمولا اواسط آبان ماه زمان حضور حداکثری این گونه از پرنده در تالاب میقان بوده است. با گذشت بیشتر از یک ماه از آغاز ورود درناها به تالاب میقان تعداد این پرندگان نسبت به سال های قبل بسیار کمتر شده است.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان مرکزی با تایید این موضوع به وقایع استان گفت: امسال تعداد درناهایی که به تالاب میقان آمده اند نسبت به سال های قبل بسیار کمتر است و طبق سرشماری های روزانه هم اکنون حدود دو هزار قطعه درنا در تالاب میقان حضور دارند.
زهره موسوی افزود: برای این موضوع دلایل مختلفی وجود دارد که اصلی ترین و مهم ترین آن تغییرات آب و هوایی است زیرا هوا هنوز آنقدر سرد نشده است که منتظر خیل عظیم هر ساله آن ها بود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل این حضور کم ممکن است وجود زیستگاه های دیگر در سر راه مهاجرت این پرندگان باشد که هم امن و هم از نظر غذایی برایشان مساعد بوده باشد و آن را انتخاب کرده باشند.
موسوی تصریح کرد: البته همچنان باید منتظر بود زیرا تا سرد نشدن هوا نمی توان به طور قطعی گفت این حضور کم شده است هر چند سال های گذشته در همین زمان جمعیت قابل توجهی از درناها به تالاب میقان آمده بودند.
جدای از حضور کم درناها در تالاب میقان احتمال شیوع آنفولانزای حاد پرندگان نیز خطری است که پرندگان این تالاب را در معرض خطر قرار می دهد. سال گذشته شیوع آنفولانزای حاد پرندگان در تالاب میقان تلفات بی شماری را بهمراه داشت و نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ قطعه پرنده در این منطقه تلف شدند که۹۰ درصد آن ها از نوع غازهای خاکستری و بقیه از دیگر گونه های پرندگان مهاجر بوده اند. هر چند سال گذشته در این راستا اقدامات موثری انجام شد؛ ولی همچنان با حضور دوباره پرندگان مهاجر و سردتر شدن هوا این احتمال همچنان وجود دارد.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این باره گفت: خطر شیوع مجدد آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در تالاب میقان اراک؛ اما شرایط تحت کنترل است.
سعید محمودی افزود: با توجه به اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سال گذشته در تالاب شایع شد، امسال با نظارت‌های مستمر، شرایط کاملا تحت کنترل است و تمام ترددها در منطقه زیر نظر است.
وی ادامه داد: استان های همجوار استان مرکزی همچون قم و قزوین در حال حاضر درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند و خطر شیوع مجدد، تالاب میقان را تهدید می‌کند.
محمودی با اشاره به آمادگی های لازم در این حوزه گفت: خوشبختانه تالاب میقان اراک کاملا تحت کنترل است و پایش و گزارش‌های روزانه ارائه می‌شود و تعداد محدود تلفات در تالاب نشانی از شیوع مجدد این بیماری نداشته است.
وی بیان کرد: با توجه به تجربه مهار آنفلوآنزا در سال گذشته در تالاب میقان اراک و برگزاری مانور مربوطه، آمادگی لازم در این خصوص وجود دارد، همچنین تجهیزات مورد نیاز اعم از تجهیزات انفرادی محیط‌بانان، قایق و … تهیه شده است و از این حیث نگرانی وجود ندارد.
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با تاکید بر کنترل تردد و رفت و آمدها در تالاب میقان افزود: به منظور پایش روزانه تیم‌هایی شکل گرفته است که به صورت مستمر تالاب را رصد می‌کنند و از این بابت شرایط مطلوب است، اما در مجموع احتمال بروز خطر وجود دارد.
محمودی ادامه داد: آمار تخلف و شکار نیز در این منطقه به جهت پایش‌های مستمر صفر است و اجازه هیچ گونه تخلفی در این منطقه داده نمی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.