خانه » پیشنهاد سردبیر » نمایشگاه گروهی نقاشی «راهرو» به همت سیکا برگزار شد/کودکانه های رنگی

نمایشگاه گروهی نقاشی «راهرو» به همت سیکا برگزار شد/کودکانه های رنگی

شنبه ۴ شهریور ۹۶    شماره ۶۶۴

وقایع استان: نمایشگاه گروهی نقاشی «راهرو» به همت موسسه مردم نهاد سیکا ( سرای یاری کودکان امید) اول شهریور ماه در فرهنگسرای آیینه اراک افتتاح شد.
در این نمایشگاه آثار تعدادی از کودکان تحت پوشش و آموزش این موسسه به نمایش گذاشته شد. سیکا مجموعه ای غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیر دولتی است که از سال ۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد و تا کنون در راستای معرفی و حمایت از کودکان کار برنامه های هنری چون نمایشگاه عکس و همچنین نمایش خیابانی برگزار کرده است؛ ولی این اولین نمایشگاه از آثاریست که خود کودکان خلق کرده اند، نه آثاری که کودکان سوژه اش باشند. این نمایشگاه با پیشنهاد مربی نقاشی این کودکان برگزار شده است.
لیلا مقدسی مربی نقاشی این کودکان با بیان اینکه این نقاشی ها حاصل کارگاه نقاشی آن ها که از تیرماه آغاز شده است، می گوید: این اولین تجربه مربی گری خودم نیز بود و من به موسسه پیشنهاد دادم که این نمایشگاه برگزار شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا کودکانی با عنوان های کودکان کار و یا بدسرپرست تفاوتی با کودکان دیگر دارند، افزود: دقیقا اینجا نقطه ایست که مورد انتقاد است، چرا باید کودکان را تفکیک کرد.
مقدسی گفت: این تفکیک و جدا کردن آن ها ذیل عنوان کودک کار باعث آسیب زدن به آن ها و اجتماع گریزیشان می شود.
این مربی جوان ادامه داد: من در طول چند ماه کار با این کودکان تفاوت خاصی ندیدم آن ها هم همان دنیای کودکانه را دارند و مانند تمام اقشار دیگر جامعه روحیه و خصوصیت اخلاقی متنوع در آن ها دیده می شود.
مقدسی می گوید: من در آموزش به این کودکان هرگز نه با ترحم و نه با خشونت برخورد کردم بلکه تنها نگاهم این بود که آن ها کودکانی هستند شبیه همه کودکان دیگر و رابطه دوستانه ای با آن ها برقرار کردم.
وی ادامه داد: برخی از شاگردان من از روحیه و شخصیت قوی ای برخوردار هستند باید بپذیریم آنچه ما فقط با یک عنوان و تعریف مشخص از دیگران تصور می کنیم و در ذهن داریم خصوصا این کودکان همیشه درست نیست.
مقدسی تاکید کرد: به نظر من وقتی این کودکان را جدا می کنیم به روحیه آن ها صدمه زده ایم از دید من باید نام کامل آن ها در پایین آثارشان دیده می شد؛ ولی باز همان نگرش مانع از این اتفاق شد و من همچنان به این مسئله اعتراض دارم.
شعبانی دبیر آموزش موسسه سیکا نیز با بیان اینکه این نمایشگاه اولین نمایشگاه هنری کودکان مددجو این موسسه است، به وقایع گفت: این نمایشگاه با هدف بالا بردن اعتماد به نفس کودکان و بروز اجتماعی شان و همچنین معرفی مجموعه به واسطه همین نمایشگاه برگزار شد.
وی در خصوص برنامه های آموزشی موسسه سیکا افزود: برنامه های آموزشی این موسسه به چند بخش تقسیم می شود چون دوره های سواد آموزی، تقویتی و کلاس های تابستانی مانند نجوم، نقاشی و کلاس های خلاقیت که در تمام طول سال دایر است.
شعبانی با بیان اینکه سوادآموزی اولویت برنامه های آموزشی سیکا است، اضافه کرد: شاید باورتان نشود ولی تعدادی کودک بی سواد مطلق در همین شهر اراک وجود داشت که شناسایی شدند.
دبیر آموزش سیکا گفت: مسلما مجموعه سیکا آنقدر بزرگ نیست که بخواهد تمام اراک را پوشش دهد؛ ولی در دو منطقه فوتبال و باغ خلج حدود ۷۰ کودک کار و بدسرپرست شناسایی شده اند.
شعبانی هدف اصلی راه اندازی این موسسه بغیر از شناسایی و برگزاری دوره های مختلف آموزشی، مشاوری، ورزشی و … را مطالبه گری عنوان کرد و گفت: ما به دنبال شناسایی کودکان هستیم ولی در ادامه مطالبه حمایت از این کودکان از سوی متولیان مربوطه هدف نهایی مان است.
وی ادامه داد: البته سیکا چون در ابتدای راه است هنوز از سوی برخی ارگان ها مورد پذیرش نیست هرچند برخی ارگان ها این تعامل را برقرار و ارتباط خوبی شکل گرفته است از جمله آموزش و پرورش.
شعبانی در پاسخ به این سوال که بعد از شناسایی این کودکان با چه چالش هایی رو به رو بودید، گفت: در وهله اول عدم اعتماد این کودکان و خانواده هایشان به این موسسه بود که به مرور این ارتباط شکل گرفت و حالا خود خانواده ها و کودکان به موسسه ما رجوع می کنند.
وی ادامه داد: برخی معتقدند ارتباط گیری با این کودکان سخت است، نمی توان گفت این ها کودکان خاص و متفاوتی هستند، بلکه نوع نگاه و دغدغه هایشان شاید متفاوت باشد. مثلا برای برخی درآمد زایی و کمک به خانواده مهم است و چالش دیگر ضد اجتماع بودن برخی از آن ها است خصوصا کودکان بی هویتی که شناسنامه هم ندارند.
دبیر آموزش سیکا با بیان اینکه موسسه های مردم نهاد و استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلبانه در کاهش آسیب های اجتماعی موثر است، ادامه داد: آگاهی بخشی به جامعه و رعایت حقوق کودکان کار یکی دیگر از اهداف این موسسه است که در سایه حضور مردم محقق تر می شود.
نمایشگاه گروهی نقاشی « راهرو» تا سوم شهریور ماه دایر بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.